تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دیدار ۱۴۰۰؛ گفت‌وگو با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی

مسعود پزشکیان؛ امید به دور دوم با کهن الگوی «انسان معمولی»!

در سلسله برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ رسول شکوهی در گفتگو با رسول بابایی متخصص برندینگ و کمپین سیاسی، هر بار به یک نامزد احتمالی می‌پردازند. برنامه پنجم به مسعود پزشکیان پرداخته است.

کد خبر: ۹۲۵۱۶
۱۸:۴۸ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰

برند سیاسی مسعود پزشکیان

دیدارنیوز – رسول شکوهی: هر انتخاباتی می‌تواند یک پدیده منحصر بفرد داشته باشد و شرایط انتخابات را تغییر دهد. برخی بر این باورند که مسعود پزشکیان پدیده این انتخابات خواهد شد و بازی انتخابات را تغییر می‌دهد. او که سابقه وزارت بهداشت در دولت هشتم (دوره دوم سید محمد خاتمی) و همچنین نایب رئیسی دوره دهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد تلاش می‌کند تا در این انتخابات اولین تجربه کاندیداتوری ریاست جمهوری را به کارنامه خود اضافه کند.

البته شایعاتی پیرامون تایید صلاحیت او نیز مطرح است. پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز ثبت نام کرد، ولی در نهایت انصراف داد. برخی شایعات در این رابطه احتمال رد صلاحیت او را مطرح می‌کنند که به خاطر اینکه وارد فضای رد صلاحیت نشود انصراف داد و باید منتظر ماند و دید در انتخابات پیش رو آیا صلاحیت او تایید می‌شود یا به مانند انتخابات قبلی انصراف می‌دهد.

او از دوره هشتم تا به امروز نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی است و برخی شانس جذب رای قومیتی را برای او بالا می‌دانند. در ادامه برنامه‌های برندینگ سیاسی دیدار ۱۴۰۰ به سراغ مسعود پزشکیان رفته ایم و درباره این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی گفت و گویی داشتیم.

فیلم کامل این مصاحبه را این جا ببینید

 

رسول بابایی برای تحلیل برند سیاسی پزشکیان به مدل کهن الگو‌هایی یونگ اشاره می‌کند. مدلی که بر مبنای ناخودآگاه جمعی شکل گرفته است و معتقد است همه جوامع بر اساس یک کهن الگو‌هایی عمل می‌کنند که مردم به صورت ناخودآگاه و مشترک آن را می‌فهمند. کهن الگو‌هایی مانند عاصی، قهرمان، جادوگر، دلقک، عاشق و .... یکی از این کهن الگو‌ها «انسان معمولی» است.

براساس گفته‌های بابایی مسعود پزشکیان را می‌توان با کهن الگوی انسان معمولی تحلیل کرد. او فردی است که به مانند دیگر انسان‌های عادی در جامعه مراحل پیشرفت را طی کرده است. صادق و سالم و ساده زیست است و دوره‌های پزشکی و وزارت و نمایندگی مجلس را گذرانده است و می‌خواهد این بار در ریاست جمهوری فعالیت‌های خود را دنبال کند. او به مانند اکثر آدم‌های جامعه است و مسائل زندگی اش مثل از دست دادن همسر به مانند باقی افراد جامعه است. پزشکیان همه این مسائل را دارد، ولی قهرمان نیست و نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد.

به صورت کلی در شرایطی که کشور ما در بحران‌های مختلف قرار دارد یک انسان معمولی نمی‌تواند تحولاتی را ایجاد کند و به مانند یک قهرمان فضا را تغییر دهد. انسان معمولی الگویی است که جو بایدن در انتخابات آمریکا آن را دنبال کرد و با یک کمپین پیچیده در شرایطی که ترامپ تغییرات زیادی در جامعه آمریکا ایجاد کرده بود توانست با عادی سازی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی پیروز انتخابات شود.

بابایی بر این نکته تاکید دارد که در رابطه با کمپین پزشکیان باید به این بحث توجه ویژه‌ای داشت که آیا انسان معمولی می‌تواند متناسب با شرایط امروز جامعه ایران تحولی ایجاد کند؟ این متخصص کمپین‌های انتخاباتی بعید می‌داند که پزشکیان بتواند در این حوزه تاثیر گذار باشد، چون انسان معمولی می‌تواند شرایط را به حالت عادی برگرداند، ولی نمی‌تواند تحول ایجاد کند.

برخی پزشک بودن و ارتباط خوب او با کرد‌ها و ترک‌ها را یکی از شانس‌های پیروزی پزشکیان می‌دانند تا بتواند با بحران کرونا و رای خوب قومیتی خود را بالا بکشد. بابایی البته با این ایده موافق نیست و بر این باور است که پزشکیان با وجود پزشک بودن تا به امروز برنامه‌ای یا انتقادی در زمینه مدیریت کرونا مطرح نکرده است. در رابطه با بحث آرای قومیتی نیز این متخصص کمپین‌های انتخاباتی این نکته را مطرح می‌کند که برای جذب آرای قومی باید پیام‌های قومی در کمپین گنجانده شود که برای کاندیدا‌ها در سطح ملی مشکلاتی ایجاد می‌کند و نمی‌توان با صرف داشتن پدر ترک و مادر کرد رای آن مناطق را جذب کرد.

پزشکیان چند سالی است که از گفتمان انصاف صحبت می‌کند و این مفهوم را هم در پیام کمپین خود یعنی «عدالت و انصاف» نیز مطرح کرده است. بابایی به سراغ این مساله می‌رود که انصاف از این قدرت برخوردار نیست که بتواند به عنوان پیام کمپین مطرح شود. بابایی این نکته را هم اضافه می‌کند که از منظر کمپین انتخاباتی مفهوم انصاف می‌تواند دست و پا گیر هم باشد. او بر این نکته تاکید دارد که وقتی از انصاف صحبت می‌کنیم باید در همه حوزه حتی در مواجهه با رقیب و دولت روحانی هم انصاف را رعایت کرد که در نهایت دست و پای پزشکیان را خواهد بست و آنچنان هم به نفع او نخواهد بود.

بابایی بر این نکته تاکید دارد که پزشکیان نشانه‌هایی از خود بروز داده است که او را از باقی اصلاح طلبان جدا می‌کند و، چون نسبت سازمانی نیز با دولت فعلی ندارد طبیعتا پاسخگوی عملکرد دولت روحانی نیست و این مسائل جزو نقاط قوت او محسوب می‌شود. ولی در شرایطی که با یک انتخابات سرد روبرو هستیم که مشارکت مخصوصا در بین پایگاه رای اصلاح طلبان به شدت پایین است پزشکیان نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

البته رسول بابایی نکته مهم دیگری نیز مطرح می‌کند که می‌تواند برای کمپین انتخاباتی پزشکیان امیدوار کننده باشد. او بر این نکته تاکید دارد که پزشکیان فقط در یک صورت می‌تواند شرایط انتخابات را تغییر دهد و آن این است که با انتخابات شلوغی روبرو باشیم و کاندیدا‌های زیادی تایید صلاحیت شوند. در آن صورت با کشاندن انتخابات به دور دوم می‌توان برای مسعود پزشکیان شانس قائل بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی