تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
دیدار ۱۴۰۰؛ گفت‌وگو با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی

اسحاق جهانگیری؛ مهاجمی که بد دفاع می‌کند

در سلسله برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ رسول شکوهی در گفتگو با رسول بابایی متخصص برندینگ و کمپین سیاسی، هر بار به یک نامزد احتمالی می‌پردازند. برنامه سوم به اسحاق جهانگیری پرداخته است.

کد خبر: ۹۰۹۱۸
۱۸:۱۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

رسول بابایی انتخابات 1400

دیدارنیوز – رسول شکوهی: اگر در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی برای حمایت از حسن روحانی - که در آن دوره برای دوره دوم ریاست جمهوری اش در رقابت‌ها شرکت کرده بود - حضور داشت این بار خود به عنوان کاندیدای اصلی اصلاح طلبان مطرح شده و احتمالا در روز‌های ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور می‌رود.

اسحاق جهانگیری تا قبل از دولت روحانی به عنوان یک مدیر اجرایی با سابقه شناخته می‌شد، ولی در دوره روحانی شرایط تغییر پیدا کرد و او دیگر در قامت یک سیاستمدار خود و برند سیاسی اش را مطرح کرد. جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با چند حمله به رقبای خود و دفاع از دولت و اصلاح طلبان در مناظرات کاندیدا‌ها حتی با اقبال عمومی بالایی نیز روبرو شد تا حدی که برخی او را رئیس جمهور ایران در ۱۴۰۰ می‌دانستند.

با تغییر و تحولات مختلف در دوره دوم دولت روحانی و مشکلاتی که امروز جامعه با آن روبرو هست، ولی شرایط به مرور تغییر کرد. در ادامه برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ و گفتگو پیرامون کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری از منظر کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی این بار با رسول بابایی کارشناس این حوزه درباره اسحاق جهانگیری صحبت کردیم.

فیلم کامل این گفتگو را این جا ببینید

 

رسول بابایی به عنوان متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی در ابتدا به سراغ بحث Mastrer Brand یا برند اصلی و Sub Brand یا زیر برند رفت. بابایی اسحاق جهانگیری را زیر برند حسن روحانی به عنوان برند اصلی عنوان کرد و هر کسی مانند ظریف و آذری جهرمی و ... زیر برند یک برند اصلی یعنی حسن روحانی هستند. طبق گفته‌هایی بابایی برای تحلیل هر چه بهتر جهانگیری باید نسبت او با روحانی را سنجید و تحلیل کرد.

به صورت کلی افرادی که با دولت روحانی در ارتباط بوده اند یا از آن حمایت کرده اند یا در بخش‌هایی از دولت مشغول به کار بوده اند باید نسبت خود را با دولت روحانی در انتخابات مشخص کنند. دولت روحانی ۸ سال در قدرت بوده و هر فردی که نسبتی با این دولت داشته باید در انتخابات این نسبت را مشخص کند. بابایی به همین نکته اشاره می‌کند و به پرسش‌های افکار عمومی نسبت به جهانگیری می‌پردازد.

او به این نکته تاکید دارد که جهانگیری باید به مردم بگوید که دولتی که می‌خواهد ایجاد کند آیا تداوم دولت روحانی است یا خیر. اگر تداوم دولت روحانی نیست در کجا از این دولت فاصله می‌گیرد و چه ایده‌هایی دارد که در این ۸ سال نتوانسته است آن‌ها را پیگیری کند یا چه شخصیت قدرتمندتری از روحانی دارد که او نتوانسته و جهانگیری می‌تواند.

رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی بر این نکته تاکید دارد که جهانگیری همواره بر نقش عوامل بیرونی و موانعی که بر سر کار دولت ایجاد کرده اند تاکید می‌کند، ولی باید به این سوال افکار عمومی پاسخ دهد که چرا روحانی نتوانست بر این موانع غلبه کند و او با چه برنامه و اقداماتی می‌تواند این موانع را بر طرف کند.

این متخصص برندینگ سیاسی به سراغ برند جهانگیری می‌رود و با بحث «تداعی برند» تلاش می‌کند این موضوع را توضیح دهد. تداعی برند زمانی رخ می‌دهد که وقتی اسم فرد یا برندی می‌آید ببینیم چه مسائلی در ذهن ما متناسب با آن فرد یا برند شکل می‌گیرد. در رابطه با جهانگیری معاون اول روحانی، وزیر خاتمی، مدیر اجرایی بودن، دلار جهانگیری، مناظره انتخاباتی دوره قبل، پرونده فساد اقتصادی برادرش و مسائلی از این دست در ذهن‌ها تداعی می‌شود. هر کدام از این مسائل می‌تواند در قوت و ضعف برند جهانگیری تاثیرگذار باشد.

نکته دیگری که در رابطه جهانگیری مطرح است حمایت جریان اصلاح طلبی از او است. او می‌تواند اجماع اصلاح طلبان را داشته باشد و این بار دیگر اصلاح طلبان با یک کاندیدای اصلی به جای کاندیدای اجاره‌ای در انتخابات حضور داشته باشند. آن‌ها با این اقدام تلاش می‌کنند تا خود را از دولت روحانی جدا کنند و خود را فراتر از آن مطرح کنند. اما بر اساس تحلیل بابایی جهانگیری تا به امروز ایده جدیدی نسبت به دولت روحانی مطرح نکرده و این تفاوت تا به امروز دیده نشده است.

بابایی به بحث مناظره‌های انتخاباتی نیز اشاره می‌کند که یکی از امید‌های طرفداران جهانگیری نیز محسوب می‌شود. او با توان بالایی که از خود در انتخابات قبلی نشان داد این ظرفیت را دارد که در مناظره‌های انتخابات ۱۴۰۰ هم موفق عمل کند، اما این بار با دوره قبلی تفاوت‌هایی وجود دارد. این متخصص کمپین‌های انتخاباتی مناظره را نقطه اوج هر کمپین و مبارزه انتخاباتی می‌داند، ولی تاکید می‌کند که این گونه نیست که بتوان فقط در مناظره‌ها همه چیز را تعیین کرد.

رسول بابایی با تاکید بر این مساله که جهانگیری به احتمال زیاد در انتخابات ثبت نام خواهد کرد استراتژی رقابتی جهانگیری را در چند محور تحلیل کرد. به عقیده بابایی اسحاق جهانگیری تلاش می‌کند تمایزی بین خود و دولت روحانی ارائه کند و بر اصلاح طلب بودن خود تاکید می‌کند. او همچنین با هوشمندی رفاقت با شهید سلیمانی و برادر دو شهید بودن را مطرح می‌کند و همچنین نوعی از اصلاح طلبی را با در چارچوب نظام جمهوری اسلامی بودن ارائه می‌کند.

ضدیت خود را با احمدی نژاد و گروه‌هایی که مانع فعالیت او شدند مطرح می‌کند که البته مشخص نیست در شرایطی که احمدی نژاد در نظرسنجی‌ها اقبال بالایی دارد حمله به او تا چه حد مفید خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی