تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
دیدار ۱۴۰۰؛ گفتگو با رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی

رئیسی هم می‌آید، هم رئیس‌جمهور می‌شود

در سلسله برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ رسول شکوهی در گفتگو با رسول بابایی متخصص برندینگ و کمپین سیاسی، هر بار به یک نامزد احتمالی می‌پردازند. برنامه اول به ابراهیم رئیسی پرداخته است.

کد خبر: ۸۸۹۹۵
۱۴:۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

رئیسی هم می‌آید، هم رئیس‌جمهور می‌شود

دیدارنیوز – رسول شکوهی: سید ابراهیم رئیسی رئیس فعلی قوه قضائیه، امید اصلی رای آوری در جریان اصولگرایی محسوب می‌شود. شاید در آذر ۱۳۳۹ وقتی پا به این دنیا گذاشت هیچ کس در مشهد فکر نمی‌کرد که سید ابراهیم روزی مناسبات جریان‌های سیاسی را بتواند تغییر دهد. حتی بعید است خودش در ۲۰ سالگی وقتی به دادستانی کرج رسید تصور می‌کرد که روزی می‌تواند در قامت ریاست جمهوری قد علم کند.

وقتی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ پا به عرصه سیاسی گذاشت و در اسفند ۹۷ با حکم رهبر انقلاب به ریاست قوه قضاییه رسید بسیاری او را جزو گزینه‌های آینده رهبری دیدند و در تحلیل‌های خود این نکته را گنجاندند. به هر روی سید ابراهیم رئیسی اصلی‌ترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در اردوگاه اصولگرایی است.

دیدارنیوز در سلسله برنامه‌های دیدار ۱۴۰۰ به سراغ مباحث انتخابات ریاست جمهوری می‌رود و در یکی از این برنامه‌ها با حضور رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی کاندیدا‌های احتمالی انتخابات را از منظر کمپین و برندینگ بررسی و تحلیل می‌کند. در اولین برنامه به سراغ سید ابراهیم رئیسی رفته ایم.

فیلم کامل این مصاحبه را این جا ببینید

 

 

رسول بابایی متخصص کمپین‌های انتخاباتی و برندینگ سیاسی به صراحت اعلام می‌کند که رئیسی هم می‌آید و هم رئیس جمهور می‌شود. او بر این باور است رئیسی در نظرسنجی‌ها بهترین وضعیت را در مقایسه با سایر کاندیدا‌های ریاست جمهوری دارد. بابایی بر این نکته تاکید دارد که رئیسی تنها کسی است که امکان اجماع را در اصولگرایان ممکن می‌کند و به همین خاطر به صورت منطقی ثبت نام می‌کند و رای هم می‌آورد.

نکته بسیار مهم دیگری که در تحلیل بابایی مبنی بر حضور رئیسی در انتخابات وجود دارد این است که بر اساس نظرسنجی‌ها در وضعیت فعلی دو نفر یعنی ابراهیم رئیسی و محمود احمدی نژاد بالاترین شانس برای جذب اقبال عمومی را دارند و وقتی یکی از این دو نفر یعنی احمدی نژاد به احتمال خیلی زیاد رد صلاحیت می‌شود، منطقی نیست که کاندیدایی که بیشترین میزان مشارکت در انتخابات را می‌تواند به وجود بیاورد ثبت نام نکند.

بابایی به سال ۹۶ و شکست رئیسی در آن انتخابات اشاره کرد. اولین حضور رسمی ابراهیم رئیسی در عرصه سیاسی انتخابات ۹۶ بود که او در آن انتخابات توانست حدود ۱۶ میلیون رای کسب کند و این مساله سرمایه اجتماعی خوبی برای او به وجود آورد. مساله‌ای که در نظرسنجی‌های فعلی هم تایید می‌شود. بابایی به این نکته تاکید داشت که کم تجربه بودن و عدم آشنایی با فضای سیاسی باعث شکست او در رقابت با رئیس جمهور مستقر بود. این متخصص کمپین‌های انتخاباتی ضعف اصلی کمپین انتخاباتی رئیسی در سال ۹۶ را در این مساله دانست که آن‌ها نتوانستند به نگرانی‌هایی که کمپین رقیب علیه او به وجود آورده بود پاسخ مناسبی بدهند.

رسول بابایی به سراغ این مساله نیز رفت که اختلافات اصولگرایان به گونه‌ای است که پیروزی در انتخابات بدون رئیسی برای آن‌ها کار بسیار دشواری است و اگر رئیسی بتواند در وضعیتی که پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی در پایین‌ترین حد خود قرار دارد خود را در مقابل وضع موجود تعریف کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

اگر بپذیریم که هر انتخابات یک یا چند مساله کلان دارد و کاندیدا‌های ریاست جمهوری متناسب با این مسائل کلان می‌توانند به جذب آرای مردمی اقدام کنند، مسائل کلان این انتخابات در حوزه بحران اقتصادی و همچنین مذاکره با آمریکا و رفع تحریم‌ها خلاصه خواهد شد. بابایی در این رابطه باز هم به نظرسنجی‌ها اشاره می‌کند و تاکید دارد براساس نظرسنجی‌ها مردم با وجود همه مشکلات و بی‌اعتمادی‌ها به طرف غربی نظر مثبتی به مذاکره با آمریکا و برجام دارند.

او حتی بر این نکته تاکید دارد که شاید طرف غربی تمایل بیشتری به مذاکره با تیم وزارت خارجه ابراهیم رئیسی نشان دهد، چون شاید این تحلیل را داشته باشند که ارتباط رئیسی با نهاد‌های حاکمیتی ارتباط قوی تری است و می‌تواند توافق جدی‌تر و موفق‌تری به وجود  بیاید. بر همین اساس بابایی بر این باور است که رئیسی نباید به گونه‌ای عمل کند که در انتخابات خود را ضد مذاکره نشان دهد.

در بحث اقتصادی نیز با عملکرد ضد فساد در قوه قضاییه و حمایت از تولید داخلی می‌تواند اقبال عمومی کسب کند، ولی چون رئیسی نمی‌تواند خود را اقتصاددان معرفی کند باید در حوزه کارشناسی و همچنین ایجاد یک گروه مشاوران اقتصادی خود را از این لحاظ نیز با دست پر نشان دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
4
2
من رای نمیدهم هر کی بیاد بیاد رییسی با روحانی همدست بود
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی