تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

کرونای هندی؛ واکسن‌های ایرانی و وارداتی، کدام مقاوم ترند؟

کرونای هندی جهان را در وحشت فرو برده است. واکسن‌های ایرانی در حال تولیدند و سوال این است که آیا در مقابل کرونای هندی هم مصونیت ایجاد می‌کنند. سوالی که متخصصان با خوش‌بینی پاسخ می‌دهند.

کد خبر: ۸۸۴۳۴
۰۶:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

کرونای هندی و واکسن ایرانی

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: تصور همگان این بود که با آغاز سال ۱۴۰۰ خبر‌های خوشی درباره از بین رفتن یا ضعیف شدن ویروس کرونا می‌شنویم و دلیل این امیدواری هم کم شدن تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا بود. اما هنوز چند روزی از آغاز سال نگذشته بود که صدای اعتراض‌ها از سوی نهاد‌های مرتبط به ویژه وزارت بهداشت مبنی بر اوج گیری کرونا به دلیل باز بودن راه‌ها و مسافرت‌های مردم به گوش رسید، اما کسی به این اعتراض‌ها توجهی نکرد تا اینکه پس از پایان تعطیلات همه چیز به شرایط تابستان و پاییز سال ۹۹ برگشت یعنی دوباره آمار مبتلایان به کرونا بالاتر رفت و از همه بدتر تعداد فوت شدگان سه رقمی و به مرز ۵۰۰ نفر در روز رسید.

مسئولان و متولیان در امر مقابله با ستاد کرونا دوباره دست به کار شدند و تصمیم گرفتند با اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی دوباره اصناف دو، سه و چهار شرایط را بهبود ببخشند، اما تا به امروز که این روش جواب نداده است و برای اثبات این موضوع شما را ارجاع می‌دهیم به آماری که هر روزه از سوی ستاد مقابله با کرونا منتشر می‌شود و در این شرایط تنها یک راه حل جدی وجود دارد آن هم واکسینه کردن همه مردم است البته با واکسن‌هایی که توانایی مقابله با ویروس انگلیسی و هندی را داشته باشد.

یکی از کسانی که واکسن ایرانی به ویژه کوو برکت را مناسب برای مقابله با ویروس کرونا انگلیسی و احتمالا هندی مناسب می داند، مینو محرز محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت است که درباره اثربخشی این واکسن روی واریانت هندی ویروس، گفته است: روی واریانت انگلیسی کار شد و واکسن روی آن جواب داد، اما هنوز روی واریانت هندی امتحان نکردیم، اما کار خواهد شد و بالای ۷۰ تا ۹۰ درصد واریانت شایع در ایران که نوع بد آن هم هست همان نوع انگلیسی است که این واکسن روی آن موثر است.

او در ادامه روی این موضوع هم تاکید کرد که من قول داده بودم وقتی مطمئن شوم که واکسن برکت مصون است آن را تزریق کنم که تزریق واکسن را در فاز سوم انجام دادم.صحبت‌های مینو محرز می‌تواند سطح امید به تولید هر چه زودتر این نوع واکسن را در سطح جامعه بالا ببرد و مردم منتظرند هر چه زودتر واکسن کووبرکت و سایر واکسن های ایرانی در مقیاس بالا به تولید انبوه برسد تا با تزریق آن بخش عمده‌ای از نگرانی و دغدغه‌های خود را درباره کرونا کاهش دهند.

از سوی دیگر چندی پیش دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور در گفت و گوی با دیدار روی این موضوع تاکید کرده بود که شرکت‌های تولید کننده واکسن‌های ایرانی خیلی زودتر از شرکت‌های دیگر خارجی پیش بینی جهش ویروس کرونا را کرده بودند از این رو واکسن‌هایی که این شرکت‌ها تولید می‌کنند انسان‌ها در مقابله با کرونای جهش یافته مصون می‌کند.


واردات واکسن توسط بخش خصوصی؛ هیاهو برای هیچ!



واکسن‌های ایرانی مقاومت بالایی دارند

تائید واکسن‌های ایرانی تنها منوط به صاحب نظران داخل کشور نمی‌شود، چندی پیش مصطفی نوری زاده دانشیار دانشگاه بولنت اجویت ترکیه گفته بود: واکسن کرونای ایرانی مطابق بر بالاترین استاندارد‌های جهانی است.

او با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از سوءمدیریت‌ها باعث فرصت سوزی‌های متفاوتی در فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید واکسن کرونای ایرانی شد، اظهار داشت عدم باور بر توانایی و کارایی محققان و پژوهشگران ایرانی، اعتقاد بر نظرات اثبات نشده‌ای مثل ایمنی گله‌ای و استناد به برخی از ادعا‌های واهی که مثلاً، چون ایدز واکسن ندارد پس کرونا هم واکسن ندارد، باعث شد که مقداری از دنیا در ساخت واکسن کرونا عقب بمانیم.

اما ناگفته نماند با وجود تمام ضعف‌هایی که وجود دارد با اعتقاد و باور بر توانایی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی حال در مرحله‌ای هستیم که چهار واکسن کرونای ایرانی تولید شده یا مشارکت با دیگر کشور‌ها در فاز‌های مختلف تست بالینی است و نکته مهم و قابل توجه این است که واکسن‌های کرونای ایرانی در بالاترین استاندارد‌های جهانی قرار داشته و فعالیت‌های تحقیقاتی و تست‌های بالینی این واکسن‌ها تحت شدیدترین دستورالعمل‌های اجرایی سازمان غذا و داروی ایران است.

کرونای هندی چیست؟

شاید هنوز خیلی‌ها دقیق ندانند که ویروس کرونای هندی چیست و چه تفاوت‌هایی با ویروس‌های قبلی دارد، واریانت جدید کرونا با جهش E ۴۸۴ Q در هند شناسایی شده که ظاهرا هم شدت بیماری‌زایی بیشتری دارد و هم احتمالا توانایی فرار از سیستم ایمنی و شاید واکسن.

کیانوش جهانپور در توییتر خود درباره این کرونای هندی یک خبر خوش منتشر کرد و گفت که هنوز موردی از ویروس کرونا جهش یافته هندی در ایران شناسایی نشده است، اما این ویروس به علت احتمال بیماری زایی بیشتر و احتمال فرار از سیستم ایمنی و بی اثری واکسن بر این ویروس، نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.


سونامی سرخ مرگ‌های کرونایی و خسارت‌های تعلل در تصمیم‌گیری + گزارش تصویری


در هند چه خبر است؟

انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از مردمی که در گوشه و کنار یکی از شهر‌های کشور هندوستان به حال خود رها شده اند و فیلم‌های سوزاندن جنازه‌های افراد فوت شده چند روزی است دست به دست در همه فضا‌های مجازی و سایت‌های خبری می‌چرخد و دیدن این تصاویر جهانیان را ترسانده و هنوز هیچ کس نمی‌داند که این ویروس کی و چه زمانی قرار است عمرش به پایان برسد، اما چیزی که در حال حاضر مشخص است وجود و مقاومت این ویروس در سرتاسر جهان است و در شرایط کنونی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک بهترین راه مقابله با آن است.

در شرایط کنونی ایران هم با منع تردد و پرواز بین کشورمان و هند و حتی پاکستان تلاش کرده راههای ورود ویروس کرونای هندی به کشور را ببندد و تنها یک نگرانی وجود دارد، اعضای تیم های فوتبال باشگاه های ایرانی که در هفته های اخیر مشغول برگزاری مسابفات مختلف هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی