تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سونامی سرخ مرگ‌های کرونایی و خسارت‌های تعلل در تصمیم‌گیری + گزارش تصویری

نزدیک شدن آمار مبتلایان کرونا به عدد ۱۸ هزار و فوتی‌های سه رقمی بارقه یک سونامی هولناک از مرگ‌های کرونایی است. در این شرایط تعلل مسئولان در تصمیم‌گیری بدترین اتفاق ممکن است.

کد خبر: ۸۵۴۳۰
۱۳:۲۱ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
تعلل در تصمیم‌گیری؛ افزایش آمار مبتلایان و اوج‌گیری مرگ
 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام : همه شهر‌ها و استان‌های کشور به رنگ قرمز درآمدند، این یعنی کرونا بی رحمانه می‌تازد و هیچ کس به دنبال پیدا کردن راه‌حل جدی برای کنترل این ویروس نیست و اگر شرایط به همین منوال پیش برود هم آمار مبتلایان بیشتر و بیشتر می‌شود و هم آمار فوتی‌ها.

شرایط در تهران و بسیاری از شهر‌های دیگر نگران کننده است، از همان ساعات اولیه که صحبت سر قرمز شدن رنگ این شهر‌ها مطرح شد اولین چیزی که از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیر مطرح شد اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی برخی مشاغل و دورکاری کارمندان بود، اما چند روزی از این پیشنهاد گذشته و هنوز مهمترین نهاد تصمیم‌گیر یعنی ستاد مقابله با کرونا و در راس آن حسن روحانی رئیس جمهور در این باره هیچ صحبتی نکرده است.

خلاصه تصویری این گزارش را ببینید

اولین جا‌هایی که صحبت تعطیلی آن‌ها جدی‌تر بوده مشاغل دوم، سوم و چهارم است، اما قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور در گفتگو با دیدار صراحتا اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای تعطیلی اصناف ندارند، زیرا معتقد است که همچنان کرونا در زندگی‌مان وجود دارد و باید شرایط کنار آمدن با آن را یاد بگیریم و این کار در گرو همکاری مردم با مسئولان است و فراهانی خیلی به این موضوع که قرنطینه و محدودیت‌ها کاهش آمار کرونا را در پی دارد اعتقادی ندارد و مصرانه روی موضوع خود مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد.


بیشتر بخوانید:موج چهارم کرونا، مرگ و واکسیناسیون بلاتکلیف


مسئولانی که مسئولیت نمی‌پذیرند

البته این ایراد به همه مسئولان تصمیم گیر وارد است که برای اعلام محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف نه تنها نظری نمی‌دهند حتی به خود زحمت نمی‌دهند دلیل این مخالفت را اعلام کنند بی شک اگر آن‌ها دلایل محکمه پسندی برای کار خود بیاورند مردم آن را می‌پذیرند، اما اینکه فضا را برای سفر، رفت و آمد در همه جا‌ها باز بگذاریم بعد مدام تکرار کنیم ما گفتیم چنین کنید و چنان، اما مردم انجام ندادند دردی از شرایطی که در آن قرار داریم درمان نمی‌کند.

نکته مهمتر اینکه مسعود مردانی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که نقش مهمی در این ستاد دارد با ارائه نظر‌های منطقی و قابل اجرا می‌تواند خطر کنونی را با مستند‌های علمی بیان کند در واکنش به اینکه چرا ستاد کار جدی نمی‌کند می‌گوید: من وزیر نیستم که بخواهم جوابگو شرایط کنونی باشم.

البته این موضع گیری اول و آخر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی وزیر بهداشت در مواجهه با فاجعه این روز‌ها نیست، این روز‌ها اگر این نقد را به وزیر وارد کنیم که چرا شرایط اینگونه شده است می‌گوید من گفتم سفر نروید من گفتم چنین نکنید، اما این پاسخ‌ها مرهمی برای دردی که به جان مردم افتاده است نیست و انگار مسئولان نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند که فقط با اظهارنظر خالی مشکلی حل نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: موج چهارم کرونا؛ چه کسی مسئول امواج قرمز مرگ است؟


سفر‌هایی که انجام شد و مردمی که دارند می‌میرند

اما اگر ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابل برنامه‌های سفر ایستادگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد تور‌های گردشگری و سفر‌های نوروزی انجام شود، حالا شرایط اینقدر سخت و دشوار نمی‌شد که هر روز منتظر بالا رفتن آمار کرونا و افزایش مرگ و میر‌ها باشیم.

نکته‌ای که یکی از دست‌اندرکاران نظام سلامت، در روز‌های پایانی سال به خوبی به آن اشاره کرد و عنوان داشت که اگر نخواهیم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را سفت و سخت بگیریم، قطعاً کشور بعد از تعطیلات نوروزی دوباره تعطیل خواهد شد.

شاید نکته مبهم این فاجعه کرونایی، مشخص نشدن قصور کنندگان در رخداد موج چهارم کرونا است که با تصمیمات خود، اجازه دادند کشور گرفتار سهمگین‌ترین موج کرونایی شود که به گفته طبرسی، حداقل تا دو ماه دیگر باید با این شرایط مدارا کرد و منتظر افزایش مرگ‌های کرونایی بود؛ و در نهایت روشن نیست که مسئولان در مقابل سونامی سرخ مرگ چه تدابیری اتخاذ می‌کنند، اما روشن است که تاوان هر دقیقه تاخیر در تصمیم گیری مرگ انسان‌هاست.

حتی فارغ از یافتن مقصر بروز این شرایط نکته در شرایط فعلی گرفتن تصمیمات دقیق و روشن و قاطعانه است. درست است که هر نوع تعطیلی و قرنطینه هزینه‌های اقتصادی بسیار زیادی را به گروه بزرگی از مردم وارد می‌کند؛ اما به هر حال این هزینه‌ها بالاتر از جان انسان‌ها نیست. مبادا که تصمیمات قاطع زمانی اتخاذ شود که آمار مرگ و میر بالاتر از وضعیت کنونی و بحران بسیار بزرگتر باشد. 

 

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی