تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا؛ رویا یا کابوس محافظه‌کاران؟

نخستین سخنرانی ترامپ بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش، سوال‌هایی را در مورد تصمیمات او برای آینده سیاسی‌اش ایجاد کرده است. آمدن او رویای هوادارنش است اما کابوسی برای فضای سیاسی آمریکاست.

کد خبر: ۸۳۲۷۸
۱۹:۵۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

دونالد ترامپ/استیضاح ترامپ/جمهوری‌خواهان/ جمهوری خواه/دموکرات/جو بایدن/ آمریکا/ انتخابات 2024/ انتخابات 2022/ انتخابات کنگره/ انتخابات سنا

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تمام سعی خود را برای باقی ماندن در قدرت به کار گرفته است. او در نخستین حضور سیاسی خود پس از ترک کاخ سفید، در کنفرانس ائتلاف محافظه‌کاران آمریکا در اورلاندو، واقع در ایالت فلوریدا سخنرانی کرد. در این سخنرانی ترامپ تصویری از آینده سیاسی خود را ترسیم کرد.

ترامپ همچنان معتقد است که در انتخابات روز سوم نوامبر بر رقیب خود پیروز شده است. او در سخنرانی خود زمامداری جو بایدن را فاجعه خواند و او را متهم کرد کشور را به ورطه کمونیسم می‌کشاند. برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ همچنان تأثیرگذارترین جمهوری‌خواه در آمریکا است؛ زیرا تقریباً دو سوم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، یعنی ۶۴ درصد آن‌ها باور دارند که ترامپ برنده انتخابات شده و پیروزی در انتخابات از او دزدیده شده است.

 

او درباره توافق با ایران نیز گفت: اگر من برنده انتخابات بودم طی یک هفته با ایران به توافق می‌رسیدم. رئیس جمهوری سابق آمریکا در خاتمه صحبت‌هایش از حضار خواست تا از کمیته اقدام سیاسی او حمایت به عمل آورند. او وعده داد که این کار به جمهوری‌خواهان برای پس گرفتن کاخ سفید کمک کند و آشکارا اشاره کرد که ممکن است او این تلاش را رهبری کند.


تشکیل حزب بعد جلسه استیضاح


استیضاح ترامپ حتی با خروج ترامپ از کاخ سفید ادامه داشت اما دست آخر در سنای آمریکا شکست خورد. بسیاری شکست استیضاح را به این دلیل می‌دانستند که ترامپ لابی کرده و با هم حزبی‌های خود در پشت پرده معاملاتی انجام داده است. در کنفرانس ائتلاف محافظه‌کاران آمریکا ترامپ اعلام کرد به فعالیت خود در حزب جمهوری خواه آمریکا ادامه می‌دهد و برنامه‌ای برای تشکیل حزبی مستقل ندارد.

کارشناسان پیش بینی می‌کردند که اگر ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد احتمال تضعیف جمهوری خواهان و پیوستن بعضی سناتور‌ها به حزب او وجود دارد، بر همین اساس احتمال وجود دارد که ترامپ برای رد استیضاح چنین معامله‌ای با جمهوری خواهان کرده باشد. در هر صورت دونالد ترامپ در ۶ ژانویه نشان داد که طرفداران قوی دارد و در حزب جمهوری خواه از نفوذ بالایی برخوردار است.


کاندید شدن در انتخابات ۲۰۲۴


نخستین حضور سیاسی ترامپ پس از ترک کاخ سفید حاشیه‌های مختلفی داشت. او در این سخنرانی کاندیداتوری مجددش در انتخابات ریاست جمهوری را منتفی ندانست و گفت: «کسی چه می‌داند. شاید تصمیم بگیریم، [حزب دموکرات]را برای سومین بار شکست بدهم.»


بیشتر بخوانید: استیضاح ترامپ شکست خورد؛ جشن بی‌پایان ترامپیسم!


با اعلام احتمالی کاندیداتوری ترامپ، هیات تحریریه روزنامه محافظه‌کار وال استریت ژورنال از جمهوری‌خواهان خواست تا این موضوع را ببندند و از آن عبور کنند. با این حال طبق نظرسنجی هاروارد کپس-هریس که به طور انحصاری در هیل منتشر شده، اکثریت اندک رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌گویند از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه، حمایت می‌کنند. اما شخصیت ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و از این رو حضور او در انتخابات ۴ سال دیگر قطعی نیست. او پرونده‌های عریض و طویلی در خصوص ندادن مالیات، پولشویی و رشوه دارد که در حال بررسی در دادستانی نیویورک است. بر همین اساس امکان دارد اهدافی دیگری را از مطرح کردن این موضوع دارد.

مری ترامپ، برادرزاده دونالد ترامپ معتقد است که ترامپ وانمود به نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ می‌کند تا از این طریق پولی به جیب بزند، زیرا حتی پس از باخت در انتخابات پرمناقشه نیز، مبالغ هنگفتی را از طرف هواداران فداکار خود بدست آورده است.

از سوی دیگر ممکن است ترامپ با بیان این موضوع می‌خواهد قدرت اول حزب جمهوری خواه بماند تا تأثیر مهمی بر روی انتخابات ۲۰۲۲ بگذارد. چون با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره و سنا قطعاً پیروزی آنان در انتخابات سال ۲۰۲۴ خیلی راحت‌تر می‌شود و از سوی دیگر ترامپ به منجی حزب جمهوری خواه بار دیگر تبدیل می‌شود. با این حال باید دید ترامپ برای بقای زندگی سیاسی خود چه روش‌هایی را دنبال می‌کند.

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی