تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
با حضور نماینده سازمان ملل برگزار می‌شود؛

نشست قریب الوقوع رهبران سیاسی عراق درباره انتخابات

در پی حرف و حدیث‌ها پیرامون تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، قرار است سیاستمداران این کشور جهت بررسی مقدمات لازم برای برگزاری این انتخابات و نیز موضوع انحلال پارلمان نشستی تشکیل دهند.

کد خبر: ۸۳۰۵۲
۱۳:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ به نقل از العربی الجدید، منابع سیاسی عراق از جمله نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کردند، مقدمات برگزاری یک نشست سیاسی گسترده با حضور رئیس جمهوری، رئیس پارلمان، نخست وزیر و رهبران گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی در بغداد در حال انجام است و قرار است در این نشست بر برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد خود یعنی دهم اکتبر تاکید و موضوع انحلال پارلمان فعلی دو ماه قبل از موعد انتخابات بررسی شود.

حرف و حدیث‌ها در مورد برگزاری این نشست پس از آن مطرح می‌شود که برخی از نمایندگان پارلمان اعلام کردند، گروه‌های سیاسی بانفوذ به بهانه عدم تکمیل مقدمات برگزاری انتخابات، تمایل دارند بار دیگر برگزاری انتخابات را به تاخیر اندازند.

طبق اعلام منابع سیاسی در بغداد، مقدمات گسترده‌ای برای برگزاری این نشست فراهم شده است و هدف دستیابی به موضع متحد درمورد پرونده انتخابات، تاکید بر برگزاری آن در موعد مقرر و تعهد به تسهیل کار کمیساریای عالی انتخابات است.

این منابع احتمال می‌دهند، جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق هم در این نشست حضور داشته باشد.

به گفته منابع مذکور، در این نشست نظرات فراکسیون‌هایی که نسبت به امکان برگزاری انتخابات در موعد مقرر تردید دارند و نیز زمان انحلال پارلمان دو ماه قبل از موعد انتخابات یعنی ماه ژوئیه بررسی خواهد شد.

انتخابات زودهنگام یکی از مهمترین مطالبات مردم عراق در اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ بود که طی آن دولت را تغییر، کمیساریای انتخابات را جایگزین و گروه‌های سیاسی را وادار کردند برای انتخابات قانون جدید تعیین کنند و بعد هم دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق موعد برگزاری انتخابات زودهنگام را مشخص کرد.

پیرامون موعد برگزاری انتخابات، ریاض المسعودی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون گفت، گروه‌های سیاسی خواستار برگزاری انتخابات نیستند و تلاش می‌کنند انتخابات به تاخیر افتد و هدف از نشست مذکور هم نهایی کردن نقطه نظرات حوزه سیاسی کشور درباره انتخابات است.

وی افزود، برخی فراکسیون‌های سیاسی موعد جدید یعنی ماه مه را مطرح کردند و به این ترتیب ایده انتخابات زودهنگام منتفی است، چون در اصل هم قرار بود انتخابات سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

المسعودی در ادامه گفت:، اما اجازه نمی‌دهیم این تاخیر رخ دهد، مخصوصا که این کار دوباره مردم را عصبانی می‌کند.

وی افزود، لازمه برگزاری انتخابات انحلال پارلمان فعلی است، اما تا این لحظه تمایل سیاسی برای این کار دیده نمی‌شود مخصوصا که دولت هم در صورت انحلال پارلمان فعلی، برگزاری انتخابات زودهنگام را تضمین نکرده است و نمی‌توان دولت را بدون نظارت پارلمان نگهداشت یا بالاترین نهاد قانونگذاری را برای مدت طولانی تعطیل کرد.

اما از سوی دیگر، عقیل الردینی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف النصر گفت، مهمتر از زمان انتخابات، فراهم شدن مقدمات و اقدامات لازم برای برگزاری این انتخابات است، باید اقدامات لازم درمورد برقراری امنیت، ممانعت از ارعاب شهروندان جهت دادن رای به احزاب مشخص، هوشمند کردن روند رای گیری به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات فراهم شود. در صورت عدم تحقق این شروط و عوامل بهتر است که انتخابات برگزار نشود چرا که در این صورت تغییری حاصل نخواهد شد، همان معادله سابق تکرار می‌شود و مردم و حتی برخی احزاب سیاسی آن را تحریم خواهند کرد.

وی افزود، تاخیر چند ماهه در برگزاری انتخابات پارلمانی و اجرایی کردن این اقدامات نه تنها ضرری ندارد بلکه ضروری هم است.
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: عراق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی