تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل طی نامه‌ای اعلام کرد:

کسب مقام مشاوره‌ای ویژه سازمان ملل از سوی یک موسسه خیریه ایرانی

موسسه خیریه کوثر مشیز که با تجربه گرانسنگ فعالیت در ۲۵ سال گذشته، مفتخر به کسب نشان زرین مسئولیت اجتماعی ایران شده بود، با دریافت مقام مشاوره‌ای ویژه در سازمان ملل متحد قادر خواهد بود تا فعالانه با شورای اقتصادی و اجتماعی و نهاد‌های وابسته به آن، همچنین با دبیرخانه‌ سازمان ملل، برنامه ها، منابع مالی و آژانس‌های آن به طرق مختلف مرتبط باشد.

کد خبر: ۸۲۵۷
۱۲:۴۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز - سازمان ملل متحد طی نامه‌ای در تاریخ دوم مرداد ۱۳۹۷ اعلام کرد موسسه خیریه کوثر مشیز به پیشنهاد کمیسیون سازمان‌های غیردولتی، مقام مشاوره‌ای ویژه این سازمان را دریافت کرده است.
 
موسسه خیریه کوثر مشیز که با تجربه گرانسنگ فعالیت در ۲۵ سال گذشته، مفتخر به کسب نشان زرین مسئولیت اجتماعی ایران شده بود، با دریافت مقام مشاوره ای ویژه در سازمان ملل متحد قادر خواهد بود تا فعالانه با شورای اقتصادی و اجتماعی و نهاد‌های وابسته به آن، همچنین با دبیرخانه‌ سازمان ملل، برنامه‌ها، منابع مالی و آژانس‌های آن به طرق مختلف مرتبط باشد.
 
این مقام مشاوره ای ویژه موقعیتی درخور و تحسین برانگیز برای موسسه خیریه کوثر مشیز ایجاد می‌کند که می‌تواند این موسسه را در پیشبرد اهداف مورد نظر که همان ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری در قبال مسائل اجتماعی و حضور فعالانه در میدان‌های کمک‌رسانی به همنوعان و محرومان است، یاری رساند. 
 
کسب مقام مشاوره‌ای ویژه سازمان ملل از سوی یک موسسه خیریه ایرانی

امتیازات و مزایای مقام مشاوره‌ای سازمان ملل

۱.   قطعنامه ۱۹۹۶/۳۱ شورای اقتصادی و اجتماعی

این قطعنامه  اطلاعات لازم در خصوص مشارکت در شورا  را به مشاور ویژه یادآور می‌شود که شامل فرصت‌هایی برای سازمان‌ها مانند مشاوره با کشور‌های عضو سیستم بزرگ سازمان ملل متحد متناسب با نوع و محدوده کاری مشاور می‌شود. مطلع بودن از دستور جلسه موقت شورای اقتصادی و اجتماعی نیز از موارد دیگر این مقام محسوب می‌شود.

۲. حضور در جلسات و دسترسی به سازمان ملل (مشخص کردن نمایندگانی برای حضور در مرکز فرماندهی سازمان ملل در نیویورک و دفاتر آن در ژنو و وین) 

علاوه بر حضور رسمی نمایندگان در مناسبت‌ها، کنفرانس‌ها و... مقام مشاوره‌ای ویژه می‌تواند نمایندگان مجاز را برای جلوس به عنوان ناظر تعیین کند. این ناظران میتوانند در جلسات عمومی شورای اقتصادی و اجتماعی و نهاد‌های وابسته اش، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر و دیگر نهاد‌های تصمیم گیرنده‌ی بین دولتی سازمان ملل متحد حضور یابند.

۳. ارائه اظهارات کتبی مناسب با کار شورای اقتصادی و اجتماعی، تحت عنوان صلاحیت ویژه سازمان‌ها

سازمان‌ها و مقام مشاوره‌ای ویژه میتوانند اظهارات کتبی مناسب با کار شورا، تحت این عنوان که این سازمان‌ها دارای صلاحیت ویژه هستند ارائه کنند. دبیر کل سازمان ملل متحد ممکن است این اظهارات را به اعضای شورا بخشنامه کند.

۴. سخنرانی شفاهی در شورای اقتصادی و اجتماعی

کمیسیون سازمان‌های غیر دولتی درباره‌ی اینکه کدام سازمان‌های کلی و مقام مشاوره‌ای ویژه باید سخنرانی شفاهی برای شورا داشته باشند به شورا پیشنهاد می‌دهد. چنین سازمان‌هایی حق دارند که بیانیه‌ای را برای شورا وتحت کنترل تاییدیه‌ شورا صادر کنند.

 علاوه بر آن هر زمان که شورا مفاد موردی را مطرح کرد که توسط یک سازمان غیر دولتی درمقام مشاوره‌ای عمومی پیشنهاد شده و در دستور کار قرار گرفته، چنین سازمانی باید این حق را داشته باشد که شفا‌ها برای شورا به طور مناسب سخنرانی کند.

۵. مشاوره با شورای اقتصادی و اجتماعی و نهاد‌های وابسته به آن 

کمیسیون‌ها و دیگر نهاد‌های وابسته‌ی شورای اقتصادی و اجتماعی ممکن است با سازمان‌های غیر دولتی و مقام مشاوره‌ای مشورت کنند، چنین مشورت‌هایی احتمال دارد به درخواست سازمان‌های غیر دولتی تنظیم شوند. همچنین این نهاد‌ها طبق پیشنهاد دبیر کل و به درخواست این قبیل کمیسیون و نهاد وابسته از طریق فهرست ممکن است سازمان‌ها رابخوانند. همچنین کمیسیون شورای اقتصادی و اجتماعی ممکن است پیشنهاد دهد که یک سازمان غیردولتی با صلاحیت ویژه در زمینه‌ی خاص، یا "مطالعات یا تحقیقات را بر عهده بگیرد" ویا "مقالاتی را برای کمیسیون آماده کند. "

۶. استفاده از امکانات سازمان ملل (مانند:محل اقامت برای کنفرانس‌ها و جلسات کوچک، ترتیبات مذاکره‌های غیر رسمی و..)

از دیگر حقوق مقام مشاوره ای، ترتیب محل استقرار مناسب و امکانات برای فراهم کردن اسناد در جلسات عمومی مجمع کل و یا مذاکرات غیررسمی در مورد مسائل بهره‌ ویژه برای انجمن‌ها و سازمان‌هاست. علاوه بر آن مشاوران می‌توانند از کتابخانه‌های سازمان ملل و اسناد مطبوعات نیز استفاده کنند.

 
اهداء مقام مشاوره ای ویژه سازمان ملل به موسسه خیریه کوثر مشیز
مسئولیت‌ها و وظایف سازمان‌های غیر دولتی در مقام مشاوره‌ای چیست؟

 سازمان‌های غیر دولتی می‌بایست هر ۴ سال یکبار، گزارشی از فعالیت‌های سازمان خود در حمایت از کار شورای اقتصادی و اجتماعی و سازمان ملل ارائه کنند.  بهتر است جزئیات مدارک و یادداشت‌های مشارکت در جلسات و مناسبت‌های سازمان ملل متحد را نگهداری کنند، به علاوه با منابع مالی سازمان ملل متحد و نمایندگی‌ها برای دخالت در گزارشات بعدی همکاری داشته باشند.

اگر به هر دلیلی سازمان از ارائه‌ی گزارش در دوره‌ی زمانی مشروط امتناع کرد، کمیسیون شورای اقتصادی و اجتماعی بر سازمان‌های غیر دولتی باید به شورا استرداد مقام مشاوره‌ای را پیشنهاد بدهد. 
 
اگر سازمانی، مستقیم یا از طریق وابسته هایش یا فعالیت نمایندگانش از طرف آن، به طور شفاف از مقام خود از طریق مشارکت در الگویی از فعالیت‌های مخالف اهداف و قوانین منشور سازمان ملل متحد سو استفاده کند، که شامل فعالیت‌های بی اساس یا انگیزه‌ی سیاسی مخالف با کشور‌های عضو سازمان ملل متحد که ناسازگار با اهداف و قوانین هستند، باشد،شورای اقتصادی و اجتماعی میتواند با پیشنهاد کمیسیون بر سازمان‌های غیردولتی خود، مقام مشاوره‌ای سازمان‌های غیردولتی را استرداد یا تا سه (۳) سال تعلیق کند.
 
همچنین سازمان های غیر دولتی موظف هستند اطلاعات درست در اختیار این شورا بگذارند و با استفاده از نام سازمان ملل متحد خود را زیر مجموعه آن جلوه ندهند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
آفرین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
بسیار عالی، موفق باشید
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی