تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره): وضعیت کرونا در حال بدتر شدن است

وقتی خبر ورود ویروس جهش یافته انگلیسی در سطح جهان خبری شد، واکنش مسئولان در مواجهه با این خبر این بود که ایران این موج را در تابستان پشت سرگذاشته و جای نگرانی نیست، اما ماجرا این نبود.

کد خبر: ۸۲۱۰۱
۰۹:۱۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
 
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره): با موج بدتری از کرونا مواجهیم
دیدار نیوز ـ نسرین نیکنام: چند روزی است که هشدار‌ها درباره مشاهده کرونای معروف به کرونای انگلیسی در صدر اخبار کشور قرار گرفته و از وزیر بهداشت تا سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره آن صحبت کردند و در کنار آن هم همچنان روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار دارند و مردم را مقصر شرایط پیش آمده می‌دانند؛ اما دکتر حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) در گفتگو با دیدار تاکید کرد: مقصر شرایط کنونی هم مردم هستند هم مسئولان.

به نظر شما چرا وقتی شرایط کنترل ویروس کرونا داشت خوب پیش می‌رفت، می‌شنویم که حالا باید با ویروس انگلیسی مقابله کنیم؟
علت مهم این اتفاق هم کوتاهی مردم هم مسئولان است؛ مسئولان شعار می‌دهند که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و با این حرف‌ها گوش مردم را کر می‌کنند، اما خودشان به هیچ کدام از اصولی که از قبل تعیین شده پایبند نیستند.

به عنوان مثال چرا باید در شرایط کنونی که می‌دانیم ویروس کرونا مدام در حال تغییر و جهش پیدا کردن است صحبت از باز کردن سالن‌های پذیرایی شود خوب وقتی این سالن‌ها باز باشند مردم مراسم می‌گیرند و ساعت‌ها همه کنار هم بدون ماسک با پنجره‌های بسته می‌نشینند؛ چه اتفاقی می‌افتاد آمار مبتلایان بالا می‌رود و نتیجه می‌شود مرگ و میر بیشتر.

یکی از موضوعاتی که شاید به عادی انگاری مردم منجر شد برداشتن محدودیت‌های بین شهری بود، زیرا همه فکر کردند که دیگر کرونایی وجود ندارد، نظر شما چیست؟
بله همین طور شد؛ آقای رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره مناطق آبی صحبت کرد و گفت فلان شهر‌ها آبی هستند، می‌دانید رنگ آبی یعنی چه یعنی اینکه در آن شهر‌ها کسی ملزم به رعایت پروتکل بهداشتی نیست و این موضوع برای همه خیلی جالب شد که چرا چنین چیزی باید گفته شود وقتی کل جهان هنوز با پاندمی این اتفاق درگیر است چرا ما باید بیایم اینگونه صحبت کنیم و همین نظر‌ها مردم را به اشتباه می‌اندازد پس نباید در حال حاضر از مردم خرده بگیریم که چرا به سمت عادی انگاری رفتند.
 
بیشتر بخوانید:
 
 
 
 

اینکه مسئولان بیایند در همه رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیون صبح تا شب از رعایت پروتکل‌های بهداشتی بگویند، اما خودشان اجرا نکنند چه فایده‌ای دارد آن‌ها با سیاستی که اتخاذ کردند مردم را به این سمت بردند که ماجرا خیلی هم جدی نیست.در حالیکه شاهدیم که با شیب بسیار ملایمی موارد بیماری مقداری در حال افزایش است. البته نمی‌خواهم نگرانی ایجاد شود، اما متاسفانه به تدریج مقداری موارد بیماری در حال افزایش است. از طرفی برخی از مردم هم رعایت نمی‌کنند. البته می‌دانیم که مردم هم خسته شدند و مردم، اصناف و کسبه هم می‌خواهند زندگی‌شان را بگذرانند، اما به هر حال باید توجه کرد که با بازگشایی‌های زودهنگام احتمال افزایش موارد بیماری اجتناب‌ناپذیر است.

شاهد بودیم که ماه‌ها پیش خیلی سفت و سخت درباره محدودیت‌های شبانه صحبت شد، اما پس از مدتی دوباره همه چیز عادی شد، این هم برگرفته از همان سیاست اشتباه است؟
طرح این محدودیت‌های شبانه اگر درست اجرا می‌شد شاید شرایط بهتر از حال بود، همان روز‌ها گفتند که همه جریمه می‌شوند، اما بعد چه شد هیچی، چون سختگیری‌ها و جریمه‌ها خیلی جدی پیش نرفت مردم هم دوباره رفتار گذشته را در پیش گرفتند.

از همه این‌ها بدتر اینکه اعلام کردند همه جا باز باشد از باشگاه‌های ورزشی گرفته تا آرایشگاه‌ها و پاساژ‌ها بعد در یک حرکت غیر منطقی گفتند که مدارس از ۱۵ شهریور باز می‌شود همه این عوامل دست به دست هم داد که در مهر و آبان با فاجعه بزرگی روبرو شویم و آمار مرگ و میر به ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر برسد، از طرف دیگر مردم که فکر کردند که باز کردن همه جا یعنی تمام شدن کرونا به مهمانی و سفر رفتند و یادشان رفت که در تابستان چه اتفاقی افتاد. به نظر می‌رسد کمی زود اقدام به بازگشایی‌ها شد. در حالی این اتفاق می‌افتد که همه تاکید می‌کنند که هنوز اوضاع بیماری در کشور، ثابت و پایدار نبوده و با وضعیت شکننده‌ای مواجه هستیم. با یک شیب بسیار آهسته بیماران دارند افزایش پیدا می‌کنند.
 
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره): با موج بدتری از کرونا مواجهیم


در جایی از صحبت هایتان به باز شدن سالن‌های عروسی اشاره کردید و گفتید دولت نباید چنین چیزی را اعلام می‌کرد، اما بیایید از این طرف به قضیه نگاه کنیم که مردم چرا خودشان رعایت نمی‌کنند ؟

ببینید در یکسال گذشته خیلی‌ها عروسی نگرفتند و فضا داشت به سمتی می‌رفت که همه بدون گرفتن مراسم سر خانه زندگی شان بروند و مردم با این قضیه کنار آمده بودند، اما وقتی مسئولان چنین تصمیمی را می‌گیرند و اعلام عمومی می‌کنند مردم هم ترغیب می‌شوند که دوباره عروسی بگیرند، چون همه دوست دارند که از عروسی شان خاطره داشته باشند در این قضیه مردم هم مقصر هستند، اما تقصیر اصلی گردن مسئولانی است که تا دیروز فریاد می‌زدند که اوضاع بد است و رعایت کنید حالا دستور به باز کردن همه فضا‌هایی می‌دهند که تجمع در آن زیاد است و ادامه این روند یعنی برگشتن به وضعیت مهر و آبان.
 
بیشتر بخوانید: ممنوعیت تردد در استان‌های شمالی و جنوبی؛ آبی دریا قدغن

پیش بینی تان از وضعیت کنونی چیست و چه پیشنهادی دارید؟

با عادی انگاری و اتخاذ سیاست‌های اشتباه بی شک با موج بدتری مواجه خواهیم شد و ورود کرونای انگلیسی هم مزید بر علت شده و شرایط را بدتر می‌کند. مثال بارز این بی توجهی و عادی انگاری‌ها آمریکا و کشور‌های اروپایی هستند که می‌بینید که در چه وضعیتی قرار دارند و از آنجاییکه ترامپ اعتقادی به اجرای محدودیت‌ها نداشت و بیشتر نگاهش اقتصادی بود تا سیاسی بنابراین اوضاع آن‌ها اینطوری است که می‌بینید. اما چین توانست این کار را به خوبی انجام دهد آن‌ها خیلی محکم و مستبدانه محدودیت‌ها را اجرا کردند و نتیجه اش شد شرایطی که می‌بینید. در ایران هم خیلی موضوع جدی و مستمر نبود تنها در عید جدی گرفته شد و دو هفته‌ای در آذرماه که خوشبختانه نتیجه خوبی هم داد، اما ادامه دار نبود.

اینکه گفته می‌شود ویروس جدید انگلیسی کودکان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند درست است؟ و آیا واکسن آن‌ها را ایمن می‌کند؟

طبق بررسی‌هایی که انجام شده، کرونای جهش یافته کودکان و افراد در سنین پایین‌تر را بیش از کرونای معمول درگیر می‌کند.از آنجایی که تاکنون در کرونا، گرفتاری اطفال زیاد و وضعیت ابتلایشان جدی نبوده است، فعلا تمام برنامه‌های واکسیناسیون، بر روی افراد بالای ۱۸ سال است. زیرا معمولا کرونا در افراد زیر ۱۸ سال در حد یک سرماخوردگی است. درنتیجه تاکنون برنامه‌ریزی برای افراد زیر ۱۸ سال نشده است. البته اگر بیماری جهشی پیدا کند و سنین پایین‌تر را بیشتر و شدیدتر درگیر کند، در آینده پوشش واکسیناسیون را بیشتر می‌کنند، اما فعلا برنامه‌های واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال است.

دکتر، آمار‌هایی که اعلام می‌شود واقعی است؟
در همه کشور‌های دنیا آمار‌هایی که از ابتلا به کرونا اعلام می‌شود آمار‌های واقعی نیست و قطعا تعداد بیشتری از افراد مبتلا شده اند، کسانی که ممکن است علایمی نداشته باشند یا در منزل خوددرمانی کرده و بهبود پیدا کرده اند همه این‌ها می‌تواند جزو آمار محسوب نشده باشند. در مورد ویروس جهش یافته نیز همینطور است. این ویروس گفته می‌شود در شهریورماه جهش یافته و در انگلستان کشف شده است حتی ممکن است کشوری قبل از انگلیس دارای این ویروس جهش یافته بوده است، ولی خوب این کشور آن را شناسایی کرد، اما در آذرماه معرفی شد و حتی ممکن است آمار زیادی از ابتلا به کرونا در این ماه هم گزارش شده متاثر از این ویروس جهش یافته بوده است. در هر صورت تنها راه این است که افراد ماسک بزنند و به هیچ عنوان عادی انگاری صورت نگیرد. فکر نکنند، چون آمار ابتلا به کرونا پایین آمده پس کرونایی وجود ندارد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی