تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ممنوعیت تردد در استان‌های شمالی و جنوبی؛ آبی دریا قدغن!

شدت گرفتن دوباره کرونا در هفته‌های اخیر و تعطیلی روز‌های پیش رو، مسئولان ستاد مقابله با کرونا را برآن داشت تا برای جلوگیری از بروز هر بحرانی زودتر در‌ ورودی شهر‌های مقصد گردشگری را ببندند.

کد خبر: ۸۱۷۷۶
۰۸:۱۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
ورود به شهر‌ها تعطیل شد؛ آبی دریا قدغن، شوق تماشا قدغن
 
دیدار نیوزـ نسرین نیکنام: رنگ به رنگ شدن شهر‌ها در هفته‌های اخیر و بسته شدن ورودی بسیاری از شهر‌های شمالی و جنوبی حسابی کاسبی بسیاری از فعالان گردشگری را از ماه‌ها پیش منتظر تعطیلی آخر هفته بهمن ماه بودند را کساد کرد.

چیزی که در این میان بیش از نکات دیگر حائز اهمیت است سلامتی و جان انسان هاست که باید بر هر موضوع دیگر ارجح باشد و بی شک توجه به همین مساله منجر به اعلام بسته شدن راه‌ها و جلوگیری از ورود خودرو شخصی به شهر‌های مختلف بود از طرف دیگر پلیس راهور ناجا هم اواخر هفته گذشته از این اعلام ممنوعیت استقبال و اعلام کرد که تردد خودرو‌های غیربومی به استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به اضافه شهر‌های مشهد، بندرعباس، اصفهان، شیراز، بوشهر و جزیره قشم و کیش تا اطلاع بعدی ممنوع بوده و جریمه متخلفان نیز ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

شنبه گذشته یعنی ۱۸ بهمن‌ماه هم سخنگوی ستاد ملی کرونا از خیز دوباره ویروس کرونا در بیشتر شهر‌های کشور خبر داد و اعلام کرد که ۳۶ شهر در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد نارنجی شده و در وضعیت پرخطر قرار گرفته‌اند.
 

ورود ممنوع در کدام شهر‌ها و کدام استان

ممنوعیت تردد در شهر‌ها را هم سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت به تفکیک این‌گونه اعلام کرد: عجب‌شیر در آذربایجان شرقی، زواره و اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار و ایوانکی در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه‌سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائم‌شهر، محمودآباد، نکا و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه، قشم، هنگام، لارک، هرمز، کیش، لاوان و هندورابی در هرمزگان، بهار، تویسرکان، رزن و درگزین در همدان و ابرکوه در یزد.

استاندار هرمزگان از چند روز پیش از اعلام‌های عمومی پیشقدم شد و زودتر ممنوعیت ورود ماشین‌های شخصی به جزایر این استان به ویژه کیش و قشم را اعلام کرد، زیرا هجوم مسافران در هفته‌های اخیر به شهر‌های جنوبی و جزایر ذکر شده باعث نگرانی ساکنان بومی شده بود که قطعا این نگرانی و اعتراض‌ها به جا و درست بود از این رو استاندار ضمن اعلام ممنوعیت ورود مسافران با خودرو‌های شخصی در ایام تعطیل، این خبر را داد که ممکن است برای حفظ ایمنی استان و شهر‌ها این سخت گیری را تا پایان فروردین هم همچنان ادامه دهد.


صعود کرونا در روستا‌ها

یکی از دلایلی که منجر اجرای تصمیم منع تردد در برخی استان‌ها شد، بالا رفتن آمار کرونا در روستا‌های شمالی و جنوبی بود؛ مسئولان برخی از این استان‌ها برپایی مراسم‌های عروسی و عزا و دورهمی‌ها را دلایل افزایش بالا رفتن ابتلای روستائیان به کرونا دانستند.

از طرف دیگر نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که وضعیت مراکز درمانی در روستا‌ها با شهر بسیار متفاوت است، هر چند که در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای مهیا کردن شرایط مناسب پزشکی در سراسر کشور انجام شد، اما در وضعیت بحرانی و زمانی که روستا‌ها و شهر‌ها به سمت قرمز و پرخطر شدن می‌روند تناسب بین مبتلایان و بیماران بستری و ظرفیت بیمارستان‌ها بهم می‌ریزد و بعضا کادر درمان با بحران تخت و رسیدگی به بیماران مواجه می‌شوند.

از سوی دیگر در گزارش‌های پیشین هم به این اشاره کردیم که عادی انگاری در برابر ویروس کرونا متاسفانه در بین مردم رایج است و همین موضوع رنگ شهر‌ها را از آبی به زرد و از زرد به نارنجی تبدیل کرد و در مدت کوتاهی زنگ خطر در این شهر‌ها به صدا درآمد؛ آمار‌های وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد نقاط امن در کشور رو به کاهش است؛ علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته که در دو هفته گذشته (همزمان با کاهش محدودیت‌های تردد جاده‌ای)، تعداد شهر‌های آبی که به نسبت شهر‌های قرمز و نارنجی نقاط امن‌تری به شمار می‌آیند از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.

این ستاد پیش‌تر هشدار داده که اگر در یک و نیم ماه پیش رو وضعیت کشور به لحاظ پراکندگی و شیوع ویروس کرونا وخیم نشود می‌توان تعطیلات نوروز کم‌دغدغه‌تری را سپری کرد. معاون گردشگری هم برقراری سفر‌ها را منوط به چگونگی وضعیت یک‌ونیم ماه پیش رو می‌داند. قطعاً باید درباره مدیریت مقاصد گردشگری بیشتر فکر کرد و متولیان نیز آن را مدیریت کنند.

البته این مشکلات نباید متولیان به ویژه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از وظایف خود دور کند، آن‌ها باید برای مدیریت بحران کنونی و از همه مهمتر وضعیتی که برای فعالان گردشگری پیش آمده فکر اساسی بکنند، بسیاری از کشور‌های دیگر هم که اقتصاد آن‌ها بر پایه‌های گردشگری بنا شده به این نتیجه رسیده اند که فعلا با این ویروس درگیر هستیم و بهترین کار این است که با یک برنامه ریزی درست و مدون سفر‌های عاری از خطر را برای مسافران و گردشگران داخلی و خارحی فراهم کنند تا از یک سو بیش از این با بحران‌های اقتصادی پش آمده دست و پنجه نرم نکنند و از طرف دیگر فعالان حوزه گردشگری را از ورطه ورشکستگی نجات دهند.
 
 

سفر ایمن و تدبیر وزارت میراث فرهنگی

کرونا اولین چیزی که هدف گرفت، سفر‌ها بود از این رو در دومین سال مواجه با این ویروس بحث سفر ایمن مطرح شده است، اما کارشناسان گردشگری می‌گویند: سفر‌های ایمن در حالی می‌تواند اتفاق بیفتد که هم مدیریت مقصد وجود داشته باشد و هم مدیریت مبدا. در واقع اگر بتوان مسافران را هدایت شده به مراکز و نقاط گردشگری فرستاد، نه تنها از شیوع ویروس جلوگیری خواهد شد، بلکه از گردشگری انبوه و آسیب‌رسان به جامعه محلی نیز جلوگیری می‌شود.

در این راستا معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز پروتکل‌های بهداشتی را برای سفر‌های ایمن طراحی کرده است که بد نیست قبل از انجام هر سفری، نگاهی به آن‌ها انداخته شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی