تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

خیز چهارم کرونا در ایران با ویروس انگلیسی؟

امید به مهار کرونا کم کم داشت جوانه می زد که خبر ورود ویروس جهش یافته با موج چهارم که لقب انگلیسی به خود گرفته با خود ناامیدی به همراه آورد.همزمان همه پیگیر زمان واکسیناسیون هستند.

کد خبر: ۸۲۰۹۲
۰۶:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خطر بیخ گوش همه؛ آمار مبتلایان به کرونا انگلیسی بالا رفت
 
دیدارنیوز ـ سرویس سبک زندگی: ورود موج چهارم کرونا با نام‌های مختلف انگلیسی و آمازونی خبر خوبی برای عامه مردم نیست، مردمی که یکسال است با این ویروس ناخوانده دست و پنجه نرم می‌کنند، کم کم توان روحی و جسمی خود را برای مبارزه بیشتر با کووید ۱۹ از دست داده‌اند اما همین کوتاه آمدن در مبارزه و عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شد که کرونا از فرصت به دست آمده بهترین بهره برداری را بکند و حالا با قدرت بیشتری به میدان بیاید؛ قدرتی که به گفته محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا ۱۵ برابر شده است.

او در توضیح بیشتر به ایلنا گفته با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برای انتهای بهمن و ابتدای اسفند داریم، خطر پیک بعدی می‌تواند به همراه ویروس انگلیسی باشد که خطر انتشار ۵ برابر و مرگ‌ومیر سه برابر که در واقع ۱۵ برابر خطر بالاتر خواهد رفت، بنابراین مردم باید این موضوع را جدی بگیرند و آگاه باشند چه خطری در کمین است.
 

جهش ویروس کرونا عجیب نیست...

علاوه بر محمد طالب‌پور؛ علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا هم گفت: با گذشت حدود یک سال از آغاز شیوع کووید ۱۹ باید در عرصه جهانی در انتظار جهش‌های متفاوتی از ویروس باشیم و بنابراین بروز جهش انگلیسی و سایر جهش‌ها، اتفاقی عجیب و غریب نیست و طبیعتاً نخستین نیست و آخرین جهش هم نخواهد بود و تاکنون جهش‌های ثبت شده کووید ۱۹ حاکی از افزایش سرایت‌پذیری است.

او با بیان اینکه به هر حال هم در کشور ما و هم سایر کشورها به دلیل ماهیت پیچیده این ویروس باید در انتظار جهش باشیم که این جهش می‌تواند در درون کشور و یا بیرون مرزها باشد، گفت: نمونه‌های کرونا ویروس‌ها در برزیل، آفریقای جنوبی، انگلستان، آرژانتین و مکزیک سرشاخه‌هایی از بروز جهش در عرصه جهانی به شمار می‌رود.

البته این صحبت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود زیرا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی ۹ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور، بر ضرورت رعایت دقیق پروتکل‌ها تاکید کرد.

با استناد به این نقل قول‌ها باز هم به این نتیجه می‌رسیم که تنها راه مقابله با این ویروس فقط و فقط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و بس و مردم هیچ راهی غیر از این کار ندارند بنابراین باید توصیه‌ها را جدی گرفت زیرا اگر کووید ۱۹ باز مجال پیدا کند جان خیلی‌ها را به خطر می‌اندازد و احتمال بازگشت قرنطینه‌ها و سخت گیری‌ها وجود خواهد داشت.
 

بیشتر بخوانید: واکسن کرونای ایرانی خرداد ۱۴۰۰ از راه می‌رسد

واکسنی برای همه

یکی از مطالبات این روزهای مردم پس از ورود واکسن روسی و تولید واکسن‌های داخلی، آگاهی از زمان دقیق واکسینه شدن است، سوالی که جواب قطعی به آن داده نشده و همه مسئولان بهداشتی و اجرایی گفته‌اند تا تابستان سال ۱۴۰۰ همه واکسینه می‌شوند اما اینکه این کار چقدر جدی انجام و اجرا شود مستلزم زمان و احتمالا وجود واکسن است هر چند که تا امروز با ورود اولین محموله واکسن برخی از کادر درمان و کسانی که بیمارهای زمینه‌ای دارند واکسینه شده‌اند اما نیاز به این واکسن از یک سو و درخواست مردم از سوی دیگر موضوعی نیست که فراموش شود.

درخواست‌ها از واکسینه کردن کادر درمان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های خاص دارند به لحاظ کردن کارتن خواب‌ها در این طرح رسیده، مالک حسینی رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت و از آنها خواست تا مددکاران، عوامل اجرایی گرمخانه‌ها، گشت‌های فوریت اجتماعی و همچنین مددجویان گرمخانه‌ها و مددسراها و کارتن خواب‌ها را در اولویت واکسینه قرار دهند.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در مصاحبه‌ای گفت: تمام کسانی که در معرض خطر یا در چرخه انتقال ویروس مؤثر خواهند بود به زودی واکسینه می‌شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت شروع واکسیناسیون از کادر درمان برای کاهش عوارض بیماری، افزود: دو گروه بیش از دیگران در معرض خطر بیماری قرار دارند. گروه اول، کادر پزشکی هستند که به لحاظ اینکه با میزان چرخش بالای ویروس مواجه‌اند و گروه دوم، افراد بالای ۶۰ سال هستند که اغلب درگیر بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

و اما نکته قابل توجه این است که شرایط فعلی ما در تهران تغییر کرده افزایش میزان مراجعان سرپایی و بستری، بالا بودن موارد تست مثبت، حاکی از این است که در بهمن، گونه متفاوت‌تری از چرخه ویروس را شاهد هستیم که می‌تواند نشان دهنده بارقه‌های شکل‌گیری خیز جدید بیماری باشد.

اگر خیز چهارم در تهران و سایر استان‌ها به همین منوال پیش برود و سرعت انتقال، سرایت و ابتلاء به مراتب از امواج قبلی بیشتر باشد دامنه گرفتاری در این موج به مراتب بیشتر از قبل خواهد بود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی