تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

واکسن کرونای ایرانی خرداد ۱۴۰۰ از راه می‌رسد

ترزیق واکسن روسی برای کادر درمان از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. واکسن‌های ایرانی کرونا هم با شتاب در حال گذراندن مراحل تولید هستند و پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون کشوری خرداد ۱۴۰۰ آغاز شود.

کد خبر: ۸۱۶۸۹
۱۷:۵۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
تولید و دریافت واکسن کرونا؛ از بهمن ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰
 
دیدارنیوز ـ سبک زندگی: وقتی واکسن کرونای روسی وارد ایران شد، همان موقع متولیان گفتند که کادر درمان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در مرحله بعد سالمندان این واکسن را دریافت می‌کنند، اما زمانی برای واکسیناسیون عمومی کرونا اعلام نشد. تا این که امروز (یکشنبه ۱۹ بهمن) که نمکی وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون در ایران علیه بیماری کووید ۱۹ از روز سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ برای نیرو‌های آی سی یو خبر داد.

او که در مراسم رونمایی از نخستین واکسن کشوری تزریقی ـ استنشاقی کووید ۱۹ مؤسسه رازی، سخن می‌گفت ایران را تنها کشوری در منطقه دانست که تاریخچه غنی تولید واکسن را دارد و بعد هم درباره راه افتادن نهضت واکسن سازی و جدیدترین برنامه واکسیناسیون کشوری صحبت کرد و گفت: تردید ندارم که ایران در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از قطب‌های تولید واکسن در جهان تبدیل خواهد شد.

البته صحبت‌های نمکی به بیان این نکات ختم نشد و از قول‌هایی که به مردم داده بود گفت و بعد از تاکید روی آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا قبل از ۲۲ بهمن تصریح کرد: ما منابع مختلفی را برای تهیه واکسن جدید مورد مطالعه قرار دادیم و واکسن انتخابی ما از سبد کوواکس بوده است.

وزیر بهداشت به این نکته هم اشاره کرد که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از صندوق کوواکس کافی نیست و فکر کردیم از جا‌های دیگر نیز واکسن مورد نیازمان را تهیه کنیم که واکسن روسی را انتخاب کردیم.

واکسن تزریقی و استنشاقی کرونا

ماجرای واکسن کرونا در ایران فقط به خبر وزیر بهداشت ختم نمی‌شود، همین امروز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ساختمان وزارت بهداشت دور هم جمع شدند و از واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک تزریقی استنشاقی کووید ـ ۱۹ تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو پارس رازی» که قرار است به زودی وارد مرحله تست انسانی شود، رونمایی کردند و گویا قرار است این واکسن به زودی به اولین گروه داوطلبان تزریق شود.

این محصول تزریقی و استنشاقی که دومین واکسن ایرانی است که به مرحله تست انسانی می‌رسد، پس از صدور مجوز از سوی کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وارد مرحله آخر خود (آزمایش انسانی) شد تا زمینه برای تولید انبوه آن فراهم شود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران، شرکت کنندگان این مطالعه واکسن با دوز ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ ماکرولیتر در ۲ نوبت واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ـ ۱۹ تولید موسسه رازی را به صورت IM (عضلانی) در عضله دلتوئید (سطح خارجی و میانی استخوان بازو) و به فاصله ۲۱ روز دریافت می‌کنند.
 

با "برکت" از خرداد ۱۴۰۰

و در نهایت مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که آخرین خبردهنده از واکسن کرونا در روز یکشنبه است هم گفته تجهیزات خط تولید واکسن در موسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و تا خرداد ۱۴۰۰ که واکسن کرونا برکت تایید شود، این خط تولید نیز به بهره برداری می‌رسد.

او در توضیح بیشتر اشاره کرده که واکسنی که در موسسه برکت بر آن نظارت دارم، یک واکسن با تکنولوژی ویروس ضعیف شده است که پس از گذراندن موفقیت آمیز فاز حیوانی روی میمون، به فاز اول مطالعه انسانی رسیده است. این مرحله بر روی ۵۶ نفر انجام می‌شود. دوز اول آن برای اکثر این افراد تزریق شده است. پس از تزریق دوز اول واکسن، دوز دوم نیز پس از دو هفته انجام می‌شود. عده‌ای از افرادی که در سری اول واکسن کرونای ایرانی گرفتند، دوز دوم هم دریافت کرده‌اند.

او برای اینکه خیال همه را بابت واکسن ایرانی برکت راحت کند، گفت: خوشبختانه تاکنون واکسن کرونای برکت عارضه جدی و قابل توجهی نداشته و اگر مساله‌ای بوده گذرا بوده است. البته در این مرحله در روز ۲۱ و ۲۸ پس از تزریق میزان آنتی بادی در بدن افرادی که تحت مطالعه هستند بررسی می‌شود، اما بررسی میزان اثربخشی و ایمنی زایی واکسن در فاز دوم کارآزمایی بالینی انجام می‌شود که روی ۳۰۰ نفر است.

گویا قرار است فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا برکت تا قبل از عید انجام و فاز سوم مطالعه انسانی به بعد از عید و بهار ۱۴۰۰ موکول شود و اگر همه روند تولید و مطالعات خوب پیش برود، خرداد ۱۴۰۰ واکسن کرونا ایرانی در اختیار مردم خواهد بود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی