تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

«پاستور» در تهران؛ واکسن کرونا سرانجام کِی از راه می‌رسد؟

در حالی که افکار عمومی هنوز در کشاکش ماجرای تولید یا خرید واکسن کروناست، نام یک واکسن ایرانی که با همکاری یک کشور دیگر در حال تولید است اعلام شده است. اسم این واکسن «پاستور» است!

کد خبر: ۸۰۱۲۷
۰۸:۰۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
 
گزارش یک واکسن جدید؛ از
 
دیدار نیوز ـ نسرین نیکنام : گویا یکی یکی خبر‌های خوب درباره تولید واکسن کرونای ایرانی از راه می‌رسد؛ همان روز‌های اول دی رئیس انیستیتو پاستوربا اشاره به جزئیات تامین واکسن از طریق سبد کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی، گفت: در حال حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک با یکی از کشورها، تمام شده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است و در صورت اطمینان به ایمنی و کارایی واکسن، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.

صحبت‌ها درباره اینکه این واکسن چیست و کدام کشور قرار است با ایران همکاری کند پرسشی است که بیگلری درباره آن توضیح داد، اما باز هم نگفت که آن کشور کجاست.

این مقام مسئول تولید واکسن جدید را اینگونه شرح داد:" طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده است. طراحی‌ها و مطالعات کیفی تولید این واکسن به صورت مشترک بین دو کشور انجام می‌شود. باید توجه کرد که چهارچوب این شیوه تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران وجود دارد."

این ابهامات تا چند روز پیش ادامه داشت تا اینکه حسن روحانی رئیس جمهور کم و بیش پرده از این راز برداشت و گفت: واکسنی هم هست که با کمک کشور دیگر به اسم "پاستور" مشترکاً نهایی می‌کنیم این واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت آن هم مربوط به بهار سال آینده است. همچنین واکسن‌های داخلی دیگری هم داریم که برای دو مورد، مجوز تست بالینی صارد شده است و این‌ها عمدتاً مربوط به تابستان سال آینده می‌شود.
 
 

بیشتر بخوانید: کدام کشورها واکسن می سازند؛ ملیت واکسن‌های کرونا

جزئیات بیشتر درباره واکسن تولیدی مشترک

گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. فاز یک مطالعه بالینی بیشتر به بحث ایمنی توجه دارد و فاز دوم علاوه بر ارزیابی ایمن بودن واکسن، بحث کارایی واکسن را نیز مورد نظر دارد. بر این اساس فاز دوم در  کشور همکار در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم  روشن شده و از ایمنی و کارایی واکسن اطمینان حاصل شود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.

محققان و فعالان شرکت‌های دانش بنیان می‌گویند: در حوزه تولید داخلی چندین مجموعه تلاش می‌کنند. البته مشخص نیست که چه حجمی را بتوان در چه زمانی تولید کرد. باید توجه کرد که تولید داخلی واکسن کرونا، یک فرصت بی نظیر است که دانش فناوری تولید واکسن در کشور ارتقا یابد، اما حسن روحانی در صحبت‌های چند روز پیشش این نوید را داده بود که شاید بتوان در زمستان امسال یعنی روز‌های پایانی سال ۹۹ قشری از مردم بتوانند واکسن دریافت کنند و سال ۱۴۰۰ قطعا سالی خواهد بود که همه واکسینه شوند و شر پیچیده‌ترین بیماری قرن از سر همه کم شود.

هنوز ابهامات زیادی درباره ایجاد این بیماری، نحوه کنترل و ساخت واکسن آن وجود دارد. در کشور‌های دیگر برای ساخت واکسن اقدام شده، ولی موضوع مهم این است که با گذر زمان تاثیر هر یک از این واکسن‌ها مشخص خواهد شد و نکته مهم اینکه واکسن‌هایی که در دنیا در حال تولید هستند از نظر ایمنی طبقه بندی می‌شوند.
 
 

سرنوشت واکسن‌های خریداری چه شد

همین دی ماه بود که رئیس بانک مرکزی از خرید واکسن کرونای خارجی خبر داد و گفت بزودی این واکسن‌ها به ایران می‌رسد، اما چند روز بعد مقام معظم رهبری خرید واکسن از آمریکا و انگلستان را ممنوع کرد. به دنبال این ممنوعیت این سوال در افکار عمومی ایجاد شد که پس تکلیف واکسن‌های خریداری شده چه می‌شود که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس، خیال همه را راحت کرد و گفت: با پرداخت این مبلغ حدوداً ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن خریداری شده که البته به رغم کارشکنی‌های بسیار از سوی آمریکا این مبلغ انتقال و در حساب نشست و در حال حاضر در انتظار دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تا ۲ ماه آینده هستیم. این میزان دوز به ما کمک می‌کند تا قبل از تولید میزان مورد نیاز واکسن داخلی، پاسخگوی شبکه درمان کشورمان باشیم.

رئیسی همچنین از احتمال ورود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه و چین خبر داد و ابراز داشت: تهیه و دریافت این میزان دوز این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از پایان سال جاری، واکسیناسیون را در کشورمان آغاز کنیم.

البته بهتر است این خبر خوب را هم بدانید که ۴ واکسن جدید تولید ایرانی تا تابستان سال آینده در دسترس قرار می‌گیرد و هدف اصلی این است که اول برای گروه پر خطر (کادر درمان، سالمندان و جانبازان شیمیایی) واکسن تهیه و تزریق شود سپس بقیه مردم واکسن را دریافت کنند. 
 
این طور که به نظر می رسد راهی جز انتظار نداریم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم سهم ما واکسن ایرانی خواهد شد یا خارجی البته این امیدواری هم وجود دارد که سهممان هیچ کدام نباشد.
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی