تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

قفل‌ها باز می‌شوند؛ کرونا بر می‌گردد

با انتشار خبر رفع محدودیت‌های کرونایی و حتی باز شدن استخر‌ها و تالار‌ها این پرسش ایجاد شد که آیا کرونا رفته؟ چند و چون رفع محدودیت‌ها و نقد‌های مربوط به آن موضوع این گزارش است.

کد خبر: ۷۹۸۶۸
۰۹:۴۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۹
 
قفل‌ها باز شد؛ کرونا رفت!
 
دیدارنیوز ـ محمد بدیعی: پس از اوج گیری دوباره کرونا در پاییز و سه رقمی شدن آمار فوت شدگان تصمیم بر این شد که یک سری کسب و کار‌ها تعطیل، محدودیت‌ها شدیدتر و در نهایت تقریبا همه چیز کنسل تا شرایط به حالت مناسب برگردد؛ این روند دو هفته‌ای ادامه داشت و نتیجه پایین آمدن تعداد مبتلایان و دو رقمی شدن فوت شدگان شد.

به نظر همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت و این امید در دل مردم زنده می‌شد که ادامه این رعایت‌ها و محدودیت‌ها ما را به تمام شدن کرونا و روز‌های پر استرس نزدیک می‌کند، اما وقتی مسئولان ستاد مقابله با کرونا یکی یکی در شبکه‌های خبری ظاهر شدند و خبر از رفع محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها دادند، موج نگرانی به دامن جامعه برگشت و بسیاری از مردم با تعجب پرسیدند که این تصمیم‌ها در راستای چه نتایجی به دست آمده و آیا باید پایین آمدن آمار‌ها را به فال نیک گرفت! یا...
 

بیشتر بخوانید: کدام کشورها واکسن می سازند؛ ملیت واکسن‌های کرونا

مردم: نگرانیم هم درگیر کروناییم و هم آلودگی هوا

حامد درباره رفع محدودیت‌های کسب و کار‌ها می‌گوید: شاید دولت به دنبال این است که رونق به این مشاغل برگردد، اما این رونق چقدر قیمت دارد؟ آیا می‌شود برای جان انسان‌ها قیمت گذاشت؟

سیاوش با نگرانی زیاد از تصمیم‌های اخیر می‌گوید: اصلا سلامتی ما هیچ، پدر و مادرم را چگونه توجیه کنم که هنوز کرونا نرفته و حتی صحبت از رسیدن پیک چهارم و ویروس جهش یافته انگلیسی است.

مریم که مشکل آسم دارد، می‌گوید: نمی‌دانم نگران کرونا باشم یا آلودگی هوا، رفع محدودیت‌ها غیر از مشکل تشدید کرونا روی آلودگی هوا هم تاثیر دارد بالاخره صاحبان این کسب‌وکار‌ها باید در سطح شهر تردد کنند و این یعنی چند برابر شدن درصد آلودگی.

نرگس برداشتن منع رفت و آمد بین شهری را یکی از نگرانی‌های این روز‌های مردم می‌داند و می‌گوید: اینکه برخی از شهر‌ها از حالت قرمز خارج شدند و رنگ زرد به خود گرفتند خبر خوبی است، اما همه می‌دانیم که اگر باز رعایت نکنیم همه چیز به شرایط قبلی برمی‌گردد و این یعنی فاجعه.

او با خنده می‌افزاید: گویا اعلام شده که تالار‌های عروسی می‌توانند با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند، بعد از آن طرف هنوز محدودیت‌ رفت و آمد از ۹ شب به بعد برقراره؛ اگر قرار باشد تالار‌ها باز باشند تکلیف آن‌هایی که به عروسی می‌روند چه می‌شود؟ یعنی چه ساعتی بروند و چه ساعتی برگردند!

نیما که ساکن ایرلند است می‌گوید: وقتی همه کسب‌وکار‌ها دوباره آغاز به کار کنند آمار مبتلایان و فوت شدگان تصاعدی بالا می‌رود. یک مثال می‌زنم؛ اینجا محدودیت‌ها خیلی طولانی بود و صدای یکسری کسب و کار‌ها درآمد؛ دولت دید بی‌جا نمی‌گویند، ولی صبر کرد و آخرین ماه سال (دسامبر) محدودیت‌ها را برداشت و مغازه‌ها باز کردند.

او ادامه می‌دهد: فکر می‌کنید نتیجه این تصمیم چی شد؟ تصور‌ها این بود که آمار روزانه مبتلایان از ۸۰۰ نفر به دو برابر رقم گفته شده برسد، اما در مدت یک هفته آمار شد چهار هزار نفر و حتی به هشت هزار نفر در روز هم رسید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که جمعیت اینجا چهار میلیون نفر است.

زهرا می گوید: باز شدن سینماها و تئاتر یک دلیل منطقی دارد و آن هم فعالیت بخش‌های فرهنگی مورد نیاز جامعه است اما باز شدن استخرها را چه جوری توجیه کنیم؛ این همه مدت کسی استخر نرفت چه شد؟ چقدر این امکان نیاز امروز است؟
 
 

بازگشت سینمایی و تئاتری‌ها به صحنه

یکی سری از مشاغلی که این روز‌ها فرصت پیدا کردند که به کسب و کار خود رونقی بدهند، اهالی فرهنگی به خصوص تئاتری‌ها و اهالی سینما بود؛ آن‌ها این امکان را دارند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حتی یک اجرا در سالن‌های نمایش برگردند، هر چند که این خبر به مذاق هنری‌ها خوش آمده و به آن‌ها حق داده شده که بعد از یک‌سال کسادی و حتی ورشکستگی دوباره کار خود را شروع کنند، اما نگرانی‌های مردم هم همچنان برقرار بوده که این نگرانی هم به حق است، اما چاره چیست؟
 
ابراهیم گله‌دارزاده، رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت حمایت مالی از گروه‌هایی که در بازگشایی مجدد مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌روند، می‌گوید: تلاش می‌کنیم که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید تئاتر، بار مالی کمتری روی دوش گروه‌ها باشد و طی مذاکراتی که با مدیرکل هنر‌های نمایشی داشتیم ایشان هم تأکید بر حمایت حداکثری البته در حد ظرفیت و امکان موجود در اداره کل هنر‌های نمایشی، از اجرا‌های نمایشی داشت.
 

محدودیت‌ها برمی‌گردد اگر

بیستم دی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز پیشنهادی داده شد در رابطه با فعالیت فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و برخی مناطق زرد که در دست بررسی است و به زودی به اطلاع خواهد رسید و دقیقا یک روز بعد از این صحبت خبر آمد که سینما‌ها باز و سالن‌های تئاتر آماده اجرا باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در همان مصاحبه این را هم گفت که استان‌های تهران و البرز پس از هفته‌ها به وضعیت زرد تبدیل شده است. البته مردم همچنان باید رعایت کنند و مشاغل ممنوع در وضعیت نارنجی، اکنون در وضعیت زرد آزاد است، اما ممنوعیت تردد شبانه ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است و خواهش می‌کنیم مردم رعایت کنند و اگر همکاری کاهش یابد وضعیت بیماری بد خواهد شد و رنگ شهر‌ها تغییر کرده و محدودیت‌ها مجددا بازخواهد گشت.

از سوی دیگر محمود نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در مصاحبه‌ای با تاکید بر اینکه کرونا همچنان در کمین است و نباید گمان کرد که این بیماری به پایان رسیده، گفت: به طور قطع در صورت غفلت و عادی انگاری شرایط، بار دیگر شاهد افزایش ابتلا و مرگ و میر خواهیم بود و اگر مردم به دورهمی و عادی انگاری اوضاع بپردازند، به زودی شاهد خیز مجدد کووید ۱۹ در استان خواهیم بود؛ و حالا این امید وجود دارد با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و رعایت اصول بهداشتی آمار تعداد مبتلایان همچنان سیر نزولی داشته باشد و مرگ و میر‌ها هم کم و کمتر شود و باز شدن سایر مشاغل هم در این روند تاثیر منفی نداشته باشد بلکه برعکس منجر به رونق کسب و کار‌هایی شود که در یکسال گذشته تحت تاثیر کرونا درآمدی نداشتند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی