تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری ناقض حق انتخاب است

یک حقوقدان با بیان این‌که اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری که تاکنون به تصویب رسیده است، ناقض حق انتخاب شدن و انتخاب کردن است، گفت: در واقع این اصلاحات عملا آرای مردم را بی‌اثر کرده است و با شرایط متعددی که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری درنظر گرفتند عملا گروه‌های پرشماری از آحاد ملت امکان نامزدی ندارند و در واقع امکان کاندیداتوری را به شکل بی‌سابقه‌ای محدود کردند.

کد خبر: ۷۹۱۶۱
۰۹:۰۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری ناقض حق انتخاب است
 
دیدارنیوز - کامبیز نوروزی در ارتباط با طرح «اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» گفت: نقد اصلاحاتی که به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است نقد مفصلی است که مجال مفصلی برای آن لازم است اما اصلاحاتی که تاکنون به تصویب رسیده است ناقض حق انتخاب شدن و انتخاب کردن است و از این طریق با این قاعده بنیادین قانون اساسی کشور که «کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود» کاملا در تعارض و تناقض است.

این حقوقدان با بیان این‌که اصلاحات به تصویب رسیده از حیث اتکا به آرای عمومی مردم مغایرت بنیادین با قانون اساسی دارد گفت: در واقع این اصلاحات عملا آرای مردم را بی‌اثر کرده است و با شرایط متعددی که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری درنظر گرفتند عملا گروه‌های پرشماری از آحاد ملت امکان نامزدی ندارند و در واقع امکان کاندیداتوری را به شکل بی‌سابقه‌ای محدود کردند.

وی افزود: به این ترتیب حق انتخاب شدن را عملا از بین بردند و حق انتخاب کردن ملت نیز به حق انتخاب شدن وابسته است یعنی آرای ملت زمانی اثرگذار است و معنا پیدا می‌کند که بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند وقتی چنین شرایطی برای کاندیداتوری پیش‌بینی کردند خیلی از افراد امکان کاندیداتوری ندارند پس مردم هم دیگر قدرت انتخاب ندارند.

نوروزی ادامه داد: در کشور عراق، صدام حسین با ۹۸ درصد آرا انتخاب میشد ولی آن انتخابات نبود، انتخاباتی بود که فقط صدام حسین نامزدش بود و مردم هم باید به او رای می‌دادند و نه کاندیداتوری صدام معنا داشت و نه آرای مردم در آن دوران معنای رای داشت. 

این حقوقدان درارتباط با کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: نه تنها نظامیان بلکه مقام‌های دیگری هم هستند که طبق قوانین دموکراتیک باید ممنوع از کاندیداتوری باشند مثلا اگر رییس مجلس قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارد باید از قبل استعفا بدهد و هر مقام رسمی دیگری قبل از کاندیداتوری باید از مقام خود استعفا دهد در غیر این صورت مسئله سواستفاده از قدرت و تبعیض ناروا مطرح می‌شود.
 

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با نظامیان، آن‌ها چون در مسند قدرت قرار دارند نمی‌توانند نامزد انتخابات شوند و از نظر اصول حقوقی برای برابری رقابت در انتخابات هرشخصی که در سمت حکومتی قرار دارد باید از آن سمت استعفا دهد و بعد وارد عرصه رقابت شود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که اگر نظامیان از مقام‌های خود استعفا دهند مشکل حقوقی نامزدی آن‌ها در انتخابات برطرف می‌شود؟ نیز گفت: اگر قبل از انتخابات استعفای معنی‌دار بدهند مشکل برطرف می‌شود اما متاسفانه در ایران یک سنت غلطی جاری شده است که بعضی از مقامات برای شرکت در انتخابات‌های مختلف استعفا می‌دهند اما بعد از شکست در انتخابات به مقام‌های خود برمی‌گردند که این درواقع یک نوع حیله‌ی نامشروع نسبت به قانون است و با این روش فرد در موقعیت قدرت خودش باقی مانده است.

این حقوقدان در پایان افزود: اصل برابری در برابر قانون و اصل ممنوعیت تبعیض ناروا ایجاب می‌کند که رقابت انتخاباتی در شرایط برابر اتفاق بیافتد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی