تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار ۱۴۰۰

بسته خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ کاندیدای نظامی، مزیت و یا خلاف منافع ملی

در #دیدار_۱۴۰۰ با گزیده و چکیده‌ای از محتوای انتخاباتی رسانه‌های جمعی، فضای انتخاباتی را پیگیری خواهیم کرد. اخبار امروز، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۹ را در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۷۷۸۶۱
۲۰:۰۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

بسته خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ کاندیدای نظامی، مزیت و یا خلاف منافع ملی

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگویی با روزنامه شرق ابتدا به چالش‌های سیاست خارجی ایران پرداخت و بعد به سراغ انتخابات رفت و صحبت در رابطه این رویداد سیاسی را با بحث حضور نظامیان در انتخابات شروع کرد و گفت: «حالا نظامیان هم با یک کوله‌پشتی راه‌حل برای نجات کشور در صف انتخابات ایستاده‌اند.» او این صف‌کشی را مغایر منافع عمومی دانست و ادامه داد: «به ضرس قاطع می‌گویم صلح‌طلبی، مخالفت با جنگ و تقویت قدرت نرم باید زیربنای دکترین امنیت ملی ما در آینده باشد تا کشور ایران توسعه پیدا کند. افزایش توان تسلیحاتی اگر قدرت چانه‌زنی را بالا ببرد؛ اما نظامی‌گری و نظامی‌شدن چهره نظام با هر توجیهی به نفع ایران نخواهد بود. بار‌ها گفته‌ام جای نظامیان عرصه سیاست و سیاست‌ورزی نیست. ما به برگزاری یک انتخابات معنادار و رقابتی که به جلب مشارکت بالای مردم در ۱۴۰۰ بینجامد، بیشتر نیازمندیم.» اصغرزاده نفع ملی را در بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت دانست و ادامه داد: «اگر بازگشت اصلاح‌طلبان به مصادر تصمیم‌گیری ممکن، مؤثر و معنادار باشد، اقدام آمریکا برای امنیتی‌سازی بین‌المللی مسائل ایران مثل دوره مذاکرات برجام یا زمان دولت اصلاحات ناکام خواهد ماند.» او رویکرد اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات را در صورتی مؤثر خواند که بتوانند مشکلی از کشور حل کنند. اصغرزاده ادامه داد: «اگر اصلاح‌طلبان دستشان برای حل مشکلات کشور بسته باشد، همان بهتر که گوشه‌ای بنشینند و میدان‌داری تندرو‌ها را نظاره کنند تا با حضور دست و پابسته و خنثی، توجیه‌گر وضع موجود و نسخه‌های دیکته‌شده آنان باشند.» دبیرکل انجمن مهندسان در نهایت چشم‌انداز پیش رو را چندان روشن نمی‌داند. او در بخش پایانی این گفتگو می‌گوید: «امیدی به اصلاح سیاست خارجی نیست. سیاست‌ورزی فعلاً در کماست. باید منتظر ماند و دید ماشین یکدست‌سازی تندرو‌ها تداوم می‌یابد یا در ایستگاه انتخابات ۱۴۰۰ متوقف می‌شود.»

 

متن کامل این مطلب: حقایق را به گوش مقامات نرسانیم، تبهکاریم

 

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، در نشست مطبوعاتی خود در رابطه با موضوعات مختلف سیاسی صحبت کرد و به بحث انتخابات هم ورود کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتخاباتی صحبت‌های بادامچیان اعلام این بود که احتمالاً حزب موتلفه با کاندیدای مستقل در انتخابات حاضر خواهد شد. او از تعامل ویژه حزب موتلفه، به عنوان یکی از تشکل‌های ریشه‌دار اصولگرایی سنتی با ریش سفیدان سنتی این جریان، یعنی جامعه روحانیت مبارز خبر داد و گفت: «در سطح نهاد‌ها جامعه روحانیت مبارز را داریم و در این راستا شورای مرکزی به دبیرکل مأموریت داد با جامعه روحانیت فعالیت و همکاری کند. کاری که جامعه روحانیت تاکنون و تا اینجا انجام داده است یک کار ویژه‌ای است و در سراسر کشور دفاتر خود را در ۲۷ استان فعال کردند و ارتباط دارند. در اوایل امسال چندین جلسه داشتند و تصمیم گرفتند که در انتخابات حضور فعال داشته باشند. همچنین در ابتدای ماه محرم چند جلسه با دوستان شورای ائتلاف با حضور بنده و مهندس باهنر داشتیم و بحث وحدت مطرح گردید که بعد معلوم شد که بعضی دوستان علاقمند هستند که با حفظ احترام متقابل تنها و مستقل به صحنه بیایند. از سوی دیگر جامعه روحانیت حدود دوماه قبل بیش از ۴۰ حزب اصولگرا را دعوت کرد و سازوکار جدیدی ایجاد شد که از هر ۸ حزب ۱ نماینده در این شورا حضور داشته باشند و اسم این شورا هم «شورای وحدت» خواهد بود.» بادامچیان به عنوان دبیرکل حزب موتلفه که یکی از نماد‌های محافظه‌کاری درون ساختار است هم به سازوکار شورای نگهبان انتقاد داشت و گفت که ما از این نهاد خواسته‌ایم تا تعریف رجل سیاسی و مذهبی را به ما ارائه دهند! در نهایت بادمچیان هم به بحث حضور نظامیان در انتخابات ورود کرد و تلویحاً اعلام کرد که نظامیان نمی‌توانند به راحتی از مردم رأی بگیرند. او در رابطه با این موضوع گفت: «اینکه فردی نظامی رسمی باشد و بخواهد در انتخابات حضور پیدا کند، برای ورود به سیاست باید از فرماندهی کل قوا اجازه بگیرد. اما اگر فردی بازنشسته باشد، خط در قانون رییس‌جمهور شدن یک نظامی منعی ندارد. درباره اینکه فرد نظامی رای می‌آورد یا خیر، خب این بستگی به نظر جامعه دارد و یک امر مطلق نیست. تجربه نشان داده است که مردم در سال‌های گذشته به دو گروه رای ندادند، گروه اول نظامیان و گروه دوم افرادی که در وزارت اطلاعات خدمت کردند.»

 

متن کامل این مطلب: بادامچیان: به احتمال زیاد موتلفه برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا معرفی می‌کند

 

فعال سیاسی دیگری که در رابطه با رئیس‌جمهور نظامی اظهار نظر کرد، قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا است. او در گفتگو با انصاف نیوز نظامی بودن رئیس‌جمهور را مثبت قلمداد کرد. او در این گفتگو به نوعی پاسخ نظراتی شبیه به نظر بادامچیان در رابطه با عدم اقبال عمومی به نظامیان را اینگونه داد: «اینکه به نظامی‌ها رای ندادند، خیلی‌ها به غیرنظامی‌ها هم رای ندادند. خیلی از غیر نظامی‌ها هم رای نیاورده‌اند.» او در ادامه توپ را در زمین اصلاح‌طلبان انداخت و گفت دلیل عدم مشارکت مردم در انتخابات پیشین رفتار دولت روحانی، دروغ‌گویی‌های او و اعتراض عمومی به رفتار اصلاح‌طلبان بود. قدیری ابیانه در نهایت خواستار تغییر ساختار سیاسی شد و در واقع پیشنهاد داد که به نوعی جایگاه ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شود و شخص رهبری با یک واسطه به اداره امور بپردازد. او در رابطه با این ایده توضیح داد: «من معتقدم که اگر شخص رهبری، معاون اجرایی را انتخاب کند و حالا اسمش را نخست وزیر، رئیس قوه مجریه یا صدراعظم و هر چه که می‌خواهد باشد، بگذارد، خیلی بهتر خواهد بود. او تشکیل دولت دهد و اعضای دولت را به مجلس معرفی کند و از آن‌ها رای اعتماد بگیرد. ما دیگر این بازی‌هایی که الان درآورده می‌شود را نخواهیم داشت و رهبر هم در آن صورت باید پاسخگوی اعمالش باشد که هست.»

 

متن کامل این مطلب: قدیری ابیانه: رهبری معاون اجرایی انتخاب کند

 

خبر دیگر در رابطه با کاندیدای نظامی این که سردار حسین دهقان با سفر به استان قم با چند تن از مراجع تقلید و آیات عظام در این شهر دیدار کرد. این دیدار‌ها در فاصله کمتر از یک ماه از زمان اعلام رسمی کاندیداتوری وزیر دفاع پیشین دفاع برای انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

 

متن کامل این مطلب: سردار دهقان با چند تن از مراجع تقلید قم دیدار کرد

 

روزنامه صبح نو، نشریه نزدیک به محمدباقر قالیباف در گزارشی که در شماره یکشنبه این روزنامه چاپ شد، به فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران پرداخته است. این گزارش ابتدا صورتبندی انتخاباتی این حزب را به این گونه تبیین می‌کند که طیفی از این حزب به رهبری حسین مرعشی به دنبال کاندیدای اجماعی جریان اصلاحات هستند و طیف دیگر به رهبری غلامحسین کرباسچی به دنبال گزینه‌ای برای ائتلاف فراجناحی هستند تا بتوانند با اعتدالگرا‌ها و بخشی از اصولگرا‌ها ائتلاف کنند. این گزارش گزینه مد نظر طیف کرباسچی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را علی لاریجانی می‌داند. بخش پایانی گزارش به سراغ محوریت‌طلبی کارگزارانی‌ها رفته است. گزارشگر صبح نو معتقد است که کارگزاران چند روش برای تبدیل شدن به محور اصلاحات ذکر می‌کند. اول اشاره مدام به نقش این حزب در به قدرت رسیدن اصلاحات در خرداد ۷۶ است. دیگری زیر سؤال بردن نقش لیدری آقای خاتمی است. این گزارش نشانه این رفتار را در آخرین مصاحبه فائزه هاشمی رفسنجانی جست‌وجو می‌کند، جایی که می‌گوید: «حزب اتحاد ملت، پدرسالار است که نزدیک‌ترین به آقای خاتمی است.» صبح نو معتقد است که حزب اتحاد ملت و گروه‌های دیگری از جریان اصلاحات به دنبال جلوگیری از محوریت کارگزارانی‌ها و در ادامه بازسازی وجهه لیدری اصلاحات را در قامت خاتمی یا موسوی‌خوئینی‌ها هستند. با این حال این گزارش معتقد است که توان لابی‌گری بالای این حزب یک امتیاز برای آن‌هایی است که به دنبال جا انداختن کاندیدای ائتلافی (بخوانید علی لاریجانی) در درون جریان اصلاحات هستند و ضعف این حزب هم پایگاه اجتماعی ضعیفش است.

 

متن کامل این مطلب: کارگزارانِ نامزد ائتلافی

 

روزنامه اعتماد در گزارشی به سراغ فعل و انفعالات و تنظیم قدرت در قوه مقننه رفته و با بررسی شرایط محمدباقر قالیباف در برابر دسته پایداری‌چی‌ها، گزارش را به دو انتخابات پیش رو، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز انتخابات شورا‌های شهر و روستا رسانده است. در جلسه روز گذشته هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، قالیباف به دنبال ریاست محمدصالح جوکار بود، ولی در نهایت محمدرضا کاظمی، کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری توانست رأی لازم برای ریاست این شورا را به دست آورد. گزارشگر روزنامه اعتماد آن‌چه بر قالیباف و دور و بری‌هایش رفت را به روندی تشبیه کردند که او در سه دوره کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری تجربه کرده بودند.

 

متن کامل این مطلب: جای پای «نهاد‌های امنیتی» در انتخابات شورا‌ها سِفت شد

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی