تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

رواج خالکوبی مارادونا در آرژانتین؛ مریدان «خدای مُرده»!

کد خبر: ۷۶۹۴۴
۰۸:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹

رواج خالکوبی مارادونا در آرژانتین؛ مریدان «خدای مُرده»!

 

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: پنج روز از درگذشت دیگو مارادونا اسطوره فوتبال جهان می‌گذرد و هنوز آرژانتین در ماتم این اتفاق وحشتناک نشسته و برای بسیاری از مردم این کشور، زندگی به روند عادی بازنگشته است. با اینکه ۳ روز عزای عمومی اعلام شده از سوی ریاست جمهوری آرژانتین به پایان رسیده، اما همچنان نام «مارادونا» در ذهن مردم این کشور حک شده و این موضوع رفته رفته باعث بروز برخی رفتار‌های خاص و عجیب شده است.

گییرمو رودریگز صاحب یک پیتزافروشی در بوئنوس آیرس در حالی که تی‌شرت منقش به تصویر مارادونا را پوشیده و به سوی زیارتگاه مارادونا می‌رود، تصویر این افسانه ملی را نیز بر روی ساعد دست خود خالکوبی کرده تا تعلق خاطر بیش از حد خود را به «ال دیگو» نشان دهد. او که حتی نام مغازه خود را به یاد مارادونا به " Siempre al 10" (به معنی شماره ۱۰ جاودانه) تغییر داده می‌گوید: «وقتی به یاد او زندگی کنیم همه چیز زیبا می‌شود. با اینکه از ما دور شده، اما برای ما نمرده است. برای ما همیشه هست و عشق ما به مارادونا ابدی است!»

 

رواج خالکوبی مارادونا در آرژانتین؛ مریدان «خدای مُرده»!

به نظر می‌آید از دل مرگ مارادونا، چیزی شبیه یک فرقه یا مرام و مسلک پدید آمده که حالا بسیاری از مردم به آن گرایش پیدا کرده‌اند. چنین گرایشی قطعا تحت تاثیر لقبی که سال‌ها قبل به مارادونا داده بودند نیز هست، مارادونا در آرژانتین به «El dios» یا «خدا» مشهور بوده که نشان دهنده مسحور شدن مردم آرژانتین در برابر اوست، هر چند که مارادونا خود مدت‌ها با اعتیاد جنگید و نهایتا هم پیروز نشد.

ظاهرا در روز‌های اخیر موجی از علاقه مردمی به تتو کردن تصویر مارادونا روی تن مردان و زنان و حتی کودکان به وجود آمده که نشانگر رواج نوعی فرقه با تکیه بر پرستش مارادونا و آرامش یافتن از آن است.

سینتیا ورونیکا نیز یک زن خانه‌دار در بوئنوس‌آیرس است که خالکوبی ماردونا را روی بازویش نشان می‌دهد و می‌گوید: «برای زنان دردناک‌ترین لحظات زندگی، وقت وضع حمل و درد زایمان است. وقتی خبر مرگ مارادونا را شنیدم همان درد وحشتناک به جانم افتاد. اما با داشتن نقش ماردونا روی دستم در این لحظه، احساس می‌کنم او زنده است!»  

 

رواج خالکوبی مارادونا در آرژانتین؛ مریدان «خدای مُرده»!

چند روز پس از درگذشت مارادونا، مراجعه به مکان‌هایی که خدمات خالکوبی و تتو انجام می‌دهند به شدت زیاد شده و آرژانتینی‌ها همگی به دنبال انداختن نقش ال ـ دیگو روی تن خود هستند و تصاویر مارادونایی که جام جهانی را در دست دارد یا مارادونایی که در جاده‌ای بی‌انت‌ها پیش می‌رود پرطرفدارتر از بقیه هستند.

ماکسیمیلیانو فرناندو یکی از مشتریان سالن خالکوبی در بوئنوس آیرس است که تصویر مارادونای اسطوره‌ای را بر بازو انداخته و با اشتیاق می‌گوید: «الان برای من مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چیز، داشتن یک خالکوبی از مارادونا روی بازویم است. این تصویر را حتی تا دم مرگ و داخل گور حفظ خواهم کرد.» فرناندو می‌گوید اتاق خوابش نیز پر از پوستر‌های مارادونا و پیراهن تیم‌هایی است که او در آن‌ها بازی کرده، بوکا جونیورز، تیم ملی آرژانتین، ناپولی، سویا و...

 

بیشتر بخوانید: مارادونا؛ قهرمان یا ضد قهرمان؟



نِریا باربوسا نیز نمونه‌ای دیگر از خیل طرفداران مارادوناست که به تازگی تصویر او را روی تنش خالکوبی کرده، یک زن فوتبال‌دوست و البته شیفته ماردونا: «این یک عشق است، یک عشق و شور بزرگ برای داشتن عکس مارادونا روی بازویم. او حالا همه جا همراه من است. احساس می‌کنم مراقب من است.» نریا می‌گوید که یک فمینیست و همزمان یک مارادوناییست است: «وقتی تتو مارادونا را می‌زدم، همه من را از این کار منع می‌کردند. می‌گفتند این خالکوبی برای زنان نیست و غیرعادی و گروتسک (کژنما) است، اما من گفتم مارادونا برای زنان هم بُت است و من می‌خواهم تصویر او را داشته باشم!»

اینطور که پیداست رفتار سرکش و ناآرام دیگو در طول زندگی‌اش حتی از برخی جهات او را بیشتر مورد توجه و علاقه هوادارانش قرار داده چرا که حالا مارادونا به عنوان نمادی از «انسان جایزالخطا» در ناخودآگاه ملتش جای گرفته است.

ماتیاس دیسوزیا با یک خالکوبی عظیم مارادونا و یک شماره ۱۰ بزرگ که تمام پشت او را فراگرفته درباره تصویری که در ذهن مردم از او باقی مانده می‌گوید: «در واقعیت من به قضاوت‌هایی که در مورد مارادونا می‌شود فکر نمی‌کنم، آن‌هایی که می‌گویند خوب بوده یا بد یا آن‌هایی که می‌گویند الهام‌بخش بوده یا نبوده. به نظر من هر چیزی از مارادونا منبع الهام است برای کسانی که روح او را حمل می‌کنند یا او را احساس می‌کنند.»

لوسیانو زاراته نیز درباره این منبع الهام مارادونایی می‌گوید: «خالکوبی مارادونا برای من به این معناست که همواره او را با خودم می‌دانم. مارادونا خاطره کودکی و نوجوانی من است و این یعنی همه چیز من...!» ظاهرا باید منتظر ظهور یک مذهب جدید باشیم با مریدانی که باید آن‌ها را «مارادوناییست» نامید.

 

بیشتر بخوانید: ۳+۱۰ سکانس از زندگی دیگو آرماندو مارادونا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی