تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

بلینکن در کابینه بایدن؛ بازگشت معماران برجام به کاخ سفید

انتخاب‌های جو بایدن در کابینه‌اش در خصوص سیاست خارجی که از طریق رسانه‌ها لو رفته است، نشان از چرخش بزرگ در سیاست خارجی آمریکا دارد. در حقیقت معماران برجام به کاخ سفید برمی‌گردند و باید دید این بار هم تهران و واشنگتن سر یک میز می‌نشینند یا خیر!

کد خبر: ۷۶۳۲۸
۱۶:۳۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹
بازگشت معماران آمریکایی برجام به کاخ سفید
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: در حالی که دونالد ترامپ هنوز سعی دارد به هر نحوی در کاخ سفید بماند، جو بایدن کابینه خود را آماده می‌کند. کابینه‌ای که نشان از چرخش در سیاست خارجی آمریکا دارد و شاید خبر خوبی برای ایران. البته بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود نیز بار‌ها بیان کرده که روابط خود را با متحدان در سراسر جهان تقویت می‌کند و ایالات متحده را به توافق نامه‌های بین‌المللی بازمی‌گرداند.

به گزارش بلومبرگ، منابع موثقی فاش کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا قصد دارد آنتونی بلینکن را به عنوان وزیر امور خارجه دولت آینده و جیک سالیوان، دستیار سابق هیلاری کلینتون را به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده منصوب کند. به احتمال زیاد جو بایدن سه شنبه به طور رسمی گزینه‌های کابینه خود را اعلام می‌کند.

طبق قانون ایالات متحده آمریکا، وزیرخارجه احتمالی باید از سوی مجلس سنا تایید شود که این امر در سال جدید اتفاق می‌افتد. در حال حاضر جمهوری خواهان در سنا حائز اکثریت هستند، اما این نسبت اکثریت ممکن است به دلیل دو کرسی بلاتکلیف تا انتخابات دور دوم ایالت جورجیا در اوایل ژانویه تغییر کند. حال باید دید سنا به کدام سمت مایل می‌شود و بعد با نامزد‌های بایدن برای کابینه چگونه برخورد خواهد کرد.

جیک سالیوان ۴۳ ساله و بلینکن ۵۸ ساله که از شخصیت‌های سیاسی حزب دمکرات هستند، هر دو در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با جو بایدن که معاون اول باراک اوباما بود، همکاری نزدیک داشته‌اند. این انتخاب‌ها نشانه‌هایی برای جهان دارد. در ادامه به کارنامه هر دو فرد می‌پردازیم.


بلینکن کیست؟

آنتونی بلینکن طرفدار چندجانبه‌گرایی است و سیاست خارجی آمریکا را از انزوای دوران ترامپ خارج خواهد کرد. این انتخاب بایدن می‌تواند پیام مهمی برای بیشتر کشور‌ها و سازمان‌های جهانی داشته باشد.

بلینکن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، معاون وزیر خارجه وقت بود. او همچنین یکی از معتمدین بایدن است که سال‌های طولانی به وی در زمینه‌های سیاست خارجی مشاوره می‌دهد. بلینکن در جریان مبارزات انتخاباتی بایدن علیه دونالد ترامپ نیز به او در مورد مسائل سیاست خارجی مشاوره داد. او اکنون تحلیلگر امور جهانی CNN است.

آنتونی بلینکن متولد ۱۶ آوریل ۱۹۶۲، فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد است و زمانی که جو بایدن در مجلس سنا بود یعنی قبل از شرکت در کارزار ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸، به عنوان مدیر تیم بایدن در کمیته روابط خارجی سنا نیز بود. در واقع او یک سیاستمدار کارکشته در حوزه سیاست خارجی است و انتخاب بلینکن به عنوان دیپلمات ارشد آمریکایی نشان می‌دهد که جو بایدن تصمیم گرفته افرادی کارکشته و با تجربه برای پست‌های کلیدی در وزارتخانه‌ها منصوب کند.

انتخاب بلینکن احتمال بازگشت دوباره واشینگتن به توافق هسته‌ای را قوت می‌بخشد، چون او در تیم کِری در زمان توافقات برجام بوده و از شخصیت معتدلی برخوردار است. البته نباید فراموش کرد که او مادر و پدر یهودی داشته است و روابط خوبی با اسرائیل دارد.

بلینکن در سال ۲۰۰۲ در مراسمی با دو مذهب که توسط خاخام و کشیش در کلیسای کاتولیک مقدس ترینیتی در واشنگتن دی سی برگزار شد، با ایوان رایان ازدواج کرده است. او دو فرزند کوچک دارد و به نظر می‌رسد اولین وزیر خارجه باشد که کودک نوپای خود را به دفتر وزارت‌ خارجه بیاورد. البته بلینکن نوازنده خوبی نیز هست. او در نیویورک و پاریس بزرگ شده و از دانشکده حقوق هاروارد و کلمبیا فارغ التحصیل شده است. پدر بلینکن سفیر آمریکا در مجارستان در زمان دولت کلینتون بوده و برادرزاده یک بازمانده از هولوکاست است.
 

جیک سالیوان 

همانطور که در اول گزارش مطرح شد احتمالاً جو بایدن می‌خواهد جیک سالیوان ۴۳ ساله را برای مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی کند. در حقیقت سالیوان با به دست آوردن پست امنیت ملی کاخ سفید، جوانترین فردی خواهد بود که از زمان دولت آیزنهاور به این سمت رسیده است. سالیوان از زمان دولت اوباما بر سر زبان‌ها آمد و حتی در میان جمهوری خواهان محافظه کار در کنگره نیز طرفدارانی پیدا کرد. از سوی دیگر او نقش اساسی در مذاکرات منجر به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ داشت.

سالیوان در حوزه سیاست خارجی به هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مشاوره می‌داد و در حال حاضر استاد مدعو دانشگاه حقوق ییل است. قبل از تدریس در ییل، او در دولت اوباما به عنوان قائم مقام دستیار رئیس‌جمهوری و مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا یعنی جو بایدن بود. سالیوان در ماه‌های اخیر به پیشگامی پروژه‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی کمک کرد تا سیاست خارجی ایالات متحده را در مورد نیاز‌های طبقه متوسط آمریکایی مشخص کند.

انتخاب‌های بایدن برای بخش‌های سیاست خارجی دولتش به خوبی نشان از این دارد که بازگشت به سازمان‌های جهانی و آرام کردن روابط با خاورمیانه و چین در دستور کار دولت است. از سوی دیگر سخنانی که بایدن در خصوص ایران و بازگشت به برجام زده است، قطعاً در دستور کار وزارت‌خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت. با این حال باید دید تهران و حتی واشنگتن چه میزان در مقابل خواسته‌های یکدیگر انعطاف به خرج خواهند داد و داستان به کجا خواهد کشید. البته در این میان نقش اسرائیل، عربستان و حتی روسیه را نباید کمرنگ دید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی