تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اعتراض به دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

بیانیه انجمن [استادان] زبان و ادبیات فارسی در محکومیت اقدام وزارت آموزش و پرورش در خصوص احراز شرایط نامتعارف برای تصدی دبیری زبان و ادبیات فارسی

کد خبر: ۷۱۵۲۵
۱۶:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز - در آستانه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و در اقدامی ناباورانه و نسنجیده در دفترچه آزمون استخدامی کشوری متنی منتشر شد که  نگرانی و اعتراض  جمع زیادی از استادان، معلمان، دانش آموختگان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را  موجب شد.

بر اساس دفترچه راهنمای این آزمون، برای احراز شغل دبیری رشته زبان و ادبیات فارسی، دارندگان مدارک سطح ۲و ۳حوزه  با دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی  از نظر تخصص در حوزه زبان و ادبیات فارسی برابر دانسته شده اند تا سند دیگری باشد بر مظلومیت معیار تخصص آن هم در رشته زبان و ادبیات فارسی در آموزش و پرورش.

  انجمن علمی [استادان]زبان و ادبیات فارسی به نمایندگی از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های کشور  ضمن محکوم کردن قاطع این اقدام، از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهد نسبت به اصلاح بند مذکور، اقدام مقتضی و عاجل انجام دهد.‌ای کاش متولیان امور در این وزراتخانه از اشتباهات گذشته درس می‌گرفتند و پیش از اتخاذ چنین تصمیمی به تبعات فرهنگی و آموزشی و عواقب ناگوار آن نیز می‌اندیشیدند.‌ای کاش این کارگزاران دلسوز، پاسخ خردپسندی برای این پرسش می‌آوردند که  چگونه می‌شود برای احراز سمت دبیری ادبیات فارسی، دانش آموخته  کارشناسی ارشد ادبیات فارسی که نزدیک به ۲۰۰ واحد درسی مرتبط با رشته را گذرانده و پایان نامه نوشته است، با عزیزانی که درس‌های تخصصی رشته زبان و ادبیات فارسی را نخوانده اند، برابر دانست؟  

این متولیان کاردان، برخلاف تاکیدات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت توجه به آن و بی اعتنا به مندرجات  اسناد بالادستی نظام (نقشه جامع علمی کشور، سند تحول راهبردی علم و فناوری و برنامه پنجم توسعه) در باره آموزش و گسترش زبان فارسی، با اقداماتی از این دست، به قلع و قمع آموزش روشمند و تخصصی زبان فارسی  در  مدارس کمر بسته اند.

بدون شک ادامه چنین اقداماتی نه تنها موجب کم رنگ شدن زبان و ادبیات فارسی در مدراس خواهد شد که انگیزه و اشتیاق جوانان را برای تحصیل دانشگاهی و کسب تخصص علمی در رشته‌ای که مبنای هویت ملی، زبانی و فرهنگی ایرانیان است  بر باد خواهد داد.

  این تصمیم نسنجیده موجب شده، در این وانفسای نبود شغل مناسب،   همین کورسوی امید هم از دانش آموختگان پرشمار و مظلوم رشته زبان و ادبیات فارسی دریغ شود و موجی از یاس و اندوه  و حرمان وجودشان را فراگیرد.  

وقتی معنای تخصصی بودن رشته‌های دانشگاهی با تصمیم نامعقول و غیر کارشناسانه جماعتی همه چیز دان، از معنا و اعتبار می‌افتد، دیگر این همه آموزش و تتبع و پژوهش به چه کار می‌آید؟ استادان این رشته که متاعشان به ثمن بخس در چهار سوق منفعت طلبی و بی تمییزی عده‌ای کارناشناس کار نابلد حراج شده، دیگر با چه استدلالی دانشجویانشان را به ضرورت خواندن ده‌ها درس تخصصی برای آماده شدن در تدریس درس‌های زبان و ادبیات فارسی ترغیب و تشویق کنند.

 انجمن [استادان]زبان و ادبیات فارسی بار دیگر  در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی  و در دفاع از منافع دانش آموختگان این رشته، این تصمیم نسنجیده را محکوم کرده، از وزارت آموزش و پرورش مصرانه می‌خواهد با در نظر گرفتن مصالح عالی نظام آموزشی و در دفاع از  جایگاه زبان و ادبیات فارسی،   با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به لغو تصمیم مذکور اقدام کند و  از تداوم تبعات و اعتراض‌های بیشتر استادان، معلمان، دانشجویان و دوستداران زبان و ادب فارسی به این تصمیم ناروا جلوگیری نماید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی