تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

حجت‌الاسلام بیگدلی در گفت‌وگو با دیدارنیوز؛ آیت‌الله صانعی دشمن ظالم و یاور مظلوم بود

مرحوم آیت‌الله العظمی یوسف صانعی رحمت‌اله علیه، از فقهای مبرز و از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) بود که در برهه‌های مختلف سابقه مبارزاتی و جهادی گرانقدری را در کارنامه پربار خود ثبت کرد. این مرجع و ملجا عالی مقام در عرصه‌های علمی و فقهی، نظرات درخشان و روزآمدی هم در حوزه امور فقهی داشت. در رابطه با مرحوم آیت‌الله صانعی گفت‌وگویی با یکی از شاگردان ایشان داشتیم.

کد خبر: ۷۱۲۳۴
۱۴:۰۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

آیت‌الله صانعی دشمن ظالم و یاور مظلوم بود

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی، مدرس حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه در پی رحلت آیت الله صانعی به دیدارنیوز  گفت: «استاد بزرگوار ما حضرت آیت‌الله شیخ یوسف صانعی از جمله فق‌های بزرگواری بود که علم را توام با عمل کرده و در میدان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی از مجاهدان پیشتاز و یاران برجسته امام خمینی (ره) و در عرصه مبارزه با ظلم و ستم و کژاندیشی کم‌نظیر بود.»

بیگدلی که از شاگردان مرحوم آیت‌الله صانعی است ادامه داد: «آن فقیه بزرگوار مصداق بارز وصیت امیرالمؤمنین امام علی (ع) به امام حسن و امام حسین (ع) بود که فرمود:

«قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً.

حق بگویید، و براى ثواب الهى بکوشید. دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.»

آن مرجع عالی‌قدر که دارای آثار ارزشمند فقهی و اصولی است و شاگردان بسیاری را تربیت کرده است، واقعاً هم اهل بصیرت در نظر و هم شجاعت در عمل و هم حقگو بود و جز به تکلیف الهی و پاداش اخروی نمی‌اندیشید. مطلقا چشم به قدرت و ثروت دنیا و موقعیت‌های موهوم دنیوی نداشت و از همین رو واقعاً دشمن ظالم و یاور مظلوم بود.»

آیت‌الله صانعی دشمن ظالم و یاور مظلوم بود

بیگدلی در رابطه با پویایی فکری مرحوم آیت‌الله العظمی صانعی گفت: «مرحوم آیت‌الله صانعی به دانسته‌های سنتی و قدیمی خود اکتفا نمی‌کرد و پیوسته اهل تحقیقات زیربنایی بود و از همین‌رو بود که تحولات فکری عمیقی در اندیشه سیاسی و مبانی فقهی داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله صانعی در مقام نظر، ژرف‌اندیشی و آشنایی ایشان به مقتضیات زمان و مسائل عصری و در نتیجه ارائه تبیینی منطبق با نیاز‌های زمان از اسلام و فقه اسلامی بالاخص حقوق بشر و حقوق زنان بود.»

 

حجت‌الاسلام بیگدلی ادامه داد: «من سابقاً مقاله‌ای تحت عنوان «تحول معرفت دینی و مسأله زن؛ بررسی مبنا و ریشه محرومیت‌های زنان و نسبت آن با دین» نوشته بودم که در «سمینار بین‌المللی زن در تاریخ ایران معاصر ۱۵-۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۳» ارائه و در سال ۱۳۸۵ در روزنامه اعتماد ملی منتشر شد. آن مرجع فقید که نوآوری‌های ارزنده‌ای در باره حقوق بشر و جایگاه زن در اسلام دارد از این مقاله بسیار خوششان آمده بود و بار‌ها از این مقاله تجلیل کرده بود.»

بیگدلی در رابطه با سایر ویژگی‌های بارز این عالم جلیل‌القدر اظهار داشت: «حضور مکرر و ساده و بی‌شائبه آیت‌الله صانعی در جبهه‌های جنگ تحمیلی و در کنار رزمندگان اسلام و مدافعان وطن از نقاط درخشنده حیات پربار آن فقید سعید و باقیات صالحات آن عالم ربانی و درسی ارزنده برای اهل علم است. یکی دیگر از ویژگی‌های آیت‌الله فقید، وفاداری و محبت عمیق ایشان نسبت به دوستان و شاگردان خود بود. ایشان همیشه از شاگردان و دوستان خود سراغ می‌گرفت و تا کسی را می‌دید که ارتباطی با دوستان و شاگردانش دارد از حال و روز دوستان و شاگردانش جویا می‌شد که این نوع وفاداری و محبت عمیق و ابراز آن در قامت یک مرجع تقلید برای ما بسیار جالب توجه بود. خدای بزرگ را به اسمای حسنایش می‌خوانم که آن مرجع عالی‌قدر را با نبی اکرم (ص)، خاندان مطهرش، شهدا و صدیقین محشور و به همه ما توفیق مجاهدت با نفس و شفقت بر خلق و درس‌آموزی از بزرگان علم و عمل عنایت بفرماید.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی