تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

دیدار آدینه ۱۳: تازه‌های بازار نزول با شکل شرعی

کد خبر: ۷۱۰۶۴
۱۵:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹

دیدار آدینه ۱۳: تازه‌های بازار نزول با شکل شرعی

 

دیدارنیوز ـ ترمه ماندگار: اقتصاد، هر چه حلقه‌اش را تنگ‌تر کند و سرپنجه‌هایش بیشتر فشار بیاورد و نفس کشیدن را مشکل کند، راه‌های پول روی پول گذاشتن هم بیشتر می‌شود و اتفاقا راهش هم از میان همان نفس‌های تنگ و یکی در میان می‌گذرد. یک سوی این معادله جمعیتی گرفتار تامین حداقل‌ها هستند که هشت‌شان در گروی هر چه عدد ریز و درشت است و سوی دیگر، گره‌گشایان ایستاده‌اند تا حساب گرفتاران را شارژ کنند. چقدر؟ به اندازه سندی که در گرو می‌رود. چند درصد؟ تا آن جا که تیغ‌شان ببرد.


در هیچ دوره‌ای مانند این روز‌ها نوآوری در شغل و ایجاد بنگاه وجود نداشته است که اتفاقا بر اساس نیاز بازار تعریف می‌شود. مردمی که گرفتار هستند و دوست و آشنا دست‌شان خالی است و نباشد هم کمک کردن دیگر صرف نمی‌کند، هزار توی بانک هم که رفتن ندارد در عوض بنگاه‌هایی هستند که در ازای هر نوع سندی، پول مورد نیازتان را در لحظه تامین می‌کنند.


در تبلیغ بر سرمایه‌گذاری مطمئن بر روی طلا، دلار، ملک و ماشین با سود تضمین شده، تاکید شده است. البته در مذاکره اقلام دیگری همچون برنج و مواد غذایی نیز اضافه می‌شود.


خانم منشی، برای بازار گرمی شرکت و موسسه می‌گوید: «این شرکت سابقه ۱۸ ساله در سرمایه‌گذاری و بازرگانی موفق دارد.» طوری بر «موفق» تاکید دارد که یعنی «جایی نمی‌خوابد که آب زیرش برود».


اولین سوال خانم انتظاری، میزان سرمایه است. هر عددی قابلیت فعالیت در این شرکت سرمایه‌گذاری و بازرگانی را دارد. شرکت به شما مشاوره می‌دهد که بر روی کدام بخش می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. به این معنا که درصد‌های سود هر موضوع و مولفه را می‌گوید و شما می‌گویید: «همین».


و، اما شیوه سرمایه‌گذاری به این گونه است که افرادی که امیدشان از هزار و یک‌جا نا امید شده و دربه‌در چند میلیون تومان هستند، برای دریافت وام به این شرکت یا شرکت‌های مشابه مراجعه می‌کند؛ البته همراه با سند. حالا سند این فرد، محل اصلی سرمایه‌گذاری شماست. ریش و قیچی هم در دست شماست برای تعیین سود و مدت زمان بازگشت سرمایه‌تان. البته مبلغ عرف را شرکت از قبل مشخص کرده است.


اگر قرار باشد بر روی خودرو وام پرداخت شود، سند خودرو به صورت وکالتی به نام وام‌دهنده می‌شود، دو برابر مبلغ وام نیز چک و سفته برای تضمین بازگشت وام اخذ می‌شود. سود این نوع وام ۷- ۸ درصد است. معمولا ۸۰ درصد ارزش موضوع وثیقه وام پرداخت می‌شود.


خانم انتظاری می‌گوید: «کارشناسان ما وثیقه را ارزیابی می‌کنند و نرخ روز آن را مشخص می‌کنند. البته در مورد خودرو، حتما باید بیمه بدنه هم داشته باشد که اگر تصادفی رخ داد، شما متضرر نشوید. طلا و دلار هم که دست شما می‌ماند برای اطمینان از بازپرداخت وام.»


البته سود طلا و دلار ۳.۵ تا ۷ درصد است. در میان اقلام مختلف، کم‌ترین سود متعلق به مواد غذایی است که آن هم خیلی پیشنهاد نمی‌شود. سود این بخش ۱.۵ درصد است که علت فاسد شدن آن است.


شرکت در قرارداد این اختیار را به صاحب سرمایه و وام‌دهنده می‌دهد که در صورت تعویق یک تا دو قسط، وثیقه را مصادره کند و اصل و سود خود را از آن بردارد.


در تبلیغ بر روی «شرعی» بودن سرمایه‌گذاری و بازگشت سود آن تاکید شده است.


خانم انتظاری نوع قرارداد را بسته به خواست سرمایه‌گذار می‌داند. «قرارداد را مثلا حداکثر ۱۰ ماهه می‌بندید، مشتری ظرف این ۱۰ ماه اصل و سود را پرداخت می‌کند و یا قرارداد مضاربه‌ای می‌بندید و ظرف ۱۰ ماه مشتری سود را پرداخت می‌کند و در پایان آن اصل وام را به صورت یک‌جا پرداخت می‌کند.»


خانم انتظاری یکی در میان سوال می‌کند «حالا چقدر سرمایه می‌خواهید وارد کنید؟ کدوم بخش می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید؟ من خودم روی ماشین سرمایه‌گذاری کردم. تا پول دستم میاد، سریع سرمایه‌گذاری می‌کنم.»


این طور که خانم انتظاری می‌گوید، تعداد مشتریان چنان زیاد است که اصلا پول سرمایه‌گذار معطل روی زمین نمی‌ماند و سریع راهش را پیدا می‌کند. در عین حال، می‌گوید اگر قبل از موعد، شما نیاز به پول‌تان داشتید، ما سرمایه‌گذار را جابه‌جا می‌کنیم. اصلا نگران نباشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی