تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

سازش اعراب و اسرائیل و خاورمیانه جدید: برگ برنده ترامپ در انتخابات؟

دست و پا زدن ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ به عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل رسیده است. این شیوه از یک‌سو لابی‌های اسرائیلی داخل آمریکا را همراه خود می‌کند و از سوی دیگر دستاورد بزرگی برای سیاست خارجی دولت او به حساب می‌آید.

کد خبر: ۷۰۹۷۳
۱۰:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
راه پیروزی ترامپ در انتخابات از خاورمیانه می‌گذرد؟!
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: به نظر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همچنان به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید است. او معتقد است که در حوزه سیاست خارجی راه پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ از خاورمیانه می‌گذرد. طرح اصلی ترامپ عادی کردن روابط اسرائیل با جهان عرب است تا امنیت اسرائیل بیش از پیش در منطقه تضمین شود.

در ۱۳ اوت آمریکا از توافق برای عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل با میانجی‌گری واشنگتن پرده برداری کرد. توافقی که ترامپ آن را تاریخی توصیف کرد و از سوی کریستین تایبریگ جد، سیاستمدار نروژی برای دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ دونالد ترامپ برای این میانجی‌گری پیشنهاد شد.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد در کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد مراسم امضای توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل را روز ۱۵ سپتامبر (سه شنبه ۲۵ شهریور) برگزار کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و عبدالله بن زاید، وزیرخارجه امارات هیات‌های دو طرف را رهبری خواهند کرد. با امضای این توافق امارات پس از مصر و اردن سومین کشوری است که با اسرائیل توافق صلح امضا می‌کند. آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که مراسم امضای این توافق با توجه به وضعیت آب و هوا در باغ جنوبی یا باغ گل‌ها یا در داخل کاخ سفید برگزار خواهد شد.

روند تحولات در منطقه خاورمیانه شتاب کم‌سابقه‌ای به خود گرفته است. شاید باید آماده یک منطقه جدید با نقشه جدید باشیم. فعلاً این توافق برگ برنده‌ای برای ترامپ در کوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

طرح خاورمیانه جدید
طرح خاورمیانه جدید ترامپ با نقشه‌ای همراه است که با معامله قرن آغاز شد و امروز با عادی سازی روابط اسرائیل با جهان عرب ادامه خواهد داشت. شکی نیست که ترامپ می‌داند برای باقی ماندن در قدرت احتیاج به حمایت آونجلیست‌های تندرو و لابی‌ یهودی‌های پر قدرت آمریکا دارد و بر همین اساس به دنبال افزایش قدرت اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش فاکس نیوز، جرد کوشنر، دستیار ارشد ترامپ، مدعی شد که سازش میان امارات و اسرائیل روند امور در منطقه را تغییر خواهد داد و ترامپ طرحی برای تشکیل «خاورمیانه جدید» در نظر دارد. همین نظر گویای اهداف ترامپ برای منطقه خاورمیانه است و اعلام خبر عادی سازی روابط میان آن‌ها گویای آغاز فعالیت‌ها و نقشه‌های جدیدی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است.

این عادی سازی با اعتراض بعضی کشور‌های عربی همراه بود؛ اما شکی نیست که این حرکت از سوی برخی دیگر کشور‌ها تکرار خواهد شد. در حقیقت به صورت عیان شاهد ایجاد شکاف عمیقی بین جهان عرب هستیم. از طرف دیگر وضعیت فلسطین در این عادی سازی‌ها نامشخص است. ملک سلمان، پادشاه عربستان به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اگر کشور مستقل فلسطینی تاسیس نشود، روابط کشورش با اسرائیل طبیعی نخواهد شد، اما شکی نیست که عربستان با فشار آمریکا به مرور بر سر میز مذاکره می‌نشیند. بحرین از تصمیم امارات متحده استقبال و از تلاش آمریکا برای این توافق قدردانی کرده است. دولت آمریکا نیز حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم را به عادی سازی روابط با اسرائیل منوط ساخته است. مرکز مطالعات امنیتی سوفان مستقر در آمریکا نیز می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد امارات به عمان فشار می‌آورد تا روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی سازی کند و از ایران دور شود.

این دومینویی که در حال رخ دادن است در حقیقت شکل جدید خاورمیانه را به خوبی ترسیم می‌کند، البته این اتفاق زنگ خطری برای ایران خواهد بود. تا بیش از این فاصله مرزی ایران با اسرائیل بسیار زیاد بود، اما با این توافقات اسرائیل به مرز‌های ژئوپلیتیکی ایران نزدیک‌تر شده است. قطعاً چندی بعد نیز در خلیج فارس پایگاه نظامی تأسیس خواهد کرد. در این شرایط باید منتظر خاورمیانه پرتنشی در آینده نزدیک باشیم. پیروز اصلی این طرح نیز دونالد ترامپ خواهد بود که با مانور سیاست خارجی خود در خاورمیانه ممکن است پیروز انتخابات ۲۰۲۰ باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی