تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

دست آورد حضور قالیباف می‌توانست غیر از خاکی باشد که بر سر مردم نشست

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان طی هفته‌ای که گذشت خالی از حواشی نبود. یکی از مناطقی که طی این سفر پرماجرا پیش و پس از بازدید میدانی با حواشی بسیاری مواجه گردید، شهرستان ایذه بود.

کد خبر: ۷۰۶۲۷
۱۴:۲۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ کنشگران فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایذه بر این باورند که تنها دستاورد این سفر پرماجرا برای شهری پرازچالش مانند ایذه، همان خاکی بود که هلیکوپتر حامل رئیس مجلس در بدو زمین نشستن به مردم محروم نواحی این شهرستان تقدیم کرد.
 
شهرستان ایذه که از مناطق کمتر برخوردار یافته‌ی استان خوزستان محسوب می‌گردد ازجمله شهر‌هایی است که طی سالیان متمادی با انبوهی از مشکلات ریزودرشت دست‌وپنجه نرم کرده و می‌کند.
 
 با توجه به مقصد نهایی که طی سفر به ایذه برای این مقام بلندپایه از پیش تعیین گردیده بود، باعث شد تا مردم ایذه و دهدز از این سوء مدیریت گله‌مند باشند. 
 
در همین رابطه، امام‌جمعه ایذه از ضعف مدیریت در جریان سفر قالیباف گله‌مندی‌های خود را در خطبه‌های نماز جمعه‌ی هفته‌ای که گذشت ابراز داشت.
 
وی از نحوه‌ی مدیریت برنامه رئیس مجلس شورای اسلامی در شهرستان ایذه و ازدحام جمعیت بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی جهت برگزاری نشست و اقدامات پیش‌بینی‌شده گلایه کرد.
 
امام‌جمعه‌ی ایذه با توجه به هجمه‌ی بی‌رویه بر ضد مسئولان که باعث فرصت سوزی می‌شود، گفت: ما باید فرصت‌های منطقه را بر خواسته‌های شخصی ترجیح دهیم.
 
 ما دارای مشکلات شخصی و عمومی بسیاری هستیم، ولی باید بتوانیم در زمان مناسب خود برای حل آن‌ها تلاش کنیم و در زمان حضور مسئولان کشوری که جهت حل مسائل عمده شهرستان هستند از زمان پیش‌آمده جهت این موارد استفاده کنیم.
 
این روش‌ها برای استقبال از مسئولان باید اصلاح شود، مشکلات باید به‌صورت جمع‌بندی و در قالب ۲ تا ۳ مورد بیان شود تا به دنبال یک‌راه کار و امید برای حل آن باشیم.
 
فعالین اجتماعی منطقه نیز نسبت به شرایط پیش‌آمده طی این سفر و عدم بهره‌برداری درست و ناتوانی در مدیریت برنامه‌های این‌چنینی گله‌مند بودند.
 
هژیر کیانی یکی از فعالین اجتماعی، با برشمردن این مهم که رمز و راز و کلید خروج منطقه ایذه و باغملک از وضعیت موجود تنها از دو حرف حیاتی یعنی "آب" می‌گذرد، معتقد است آب تنها راهکار پایدار حل مسائل و مشکلات مردم ایذه و دهدز و باغملک و قلعه تل و صیدون است و تا هنگامی‌که از این منابع مهم در حال تبخیر در پشت سد‌های کارون۳ و ۴ و سد شهید عباسپور، برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید و اشتغال و توسعه و حتی حفظ محیط‌زیست و احیاء تالاب‌ها استفاده نشود به‌سختی می‌توان از استعداد‌های موجود بهره‌برداری نمود و استفاده از این منابع خدادادی می‌تواند برای مردم بیش‌ازپیش امید ایجاد نموده و با یک جهش بی‌سابقه، رونق عمومی در این شهر‌ها و روستا‌ها ایجاد نماید.
 
عضو سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست با اشاره به اینکه در صورت تأمین آب به ازای هر هکتار از ۲۰٬۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی مستعد منطقه می‌توان فرصت یک نفر شغل پایدار را هدف‌گذاری نمود، افزود: مدل‌های توسعه‌ای که تاکنون در این منطقه اجرا شده است گره‌گشای همه مسائل و مشکلات نبوده و بعضاً سبب اتلاف منابع هم شده و برای گام نهادن در مسیر توسعه‌ی پایدار می‌بایست در مدل‌سازی توسعه‌ای برای این منطقه با ظرفیت‌های کم‌نظیر آن در بخش‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری تجدیدنظر نمود و با تکیه‌بر آمایش سرزمین حتی در این مقیاس، به‌عنوان‌مثال برای دهدز توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای را در دستور کار قرار داد و یا اینکه در دشت‌های وسیع ایذه و قلعه تل با توجه به پیشینه‌ی معیشت‌های رایج در منطقه و دانش بومی که مردم در حوزه دامداری و دام‌پروری دارند، چنانچه با انجام ارزیابی‌های درست و آمایش سرزمین پس از تأمین آب اراضی کشاورزی صرفاً بر روی تولیدات علوفه‌ای و رونق دامداری و دام‌پروری تکیه کنیم، می‌توان ضمن حل پایدار مشکل بیکاری و ایجاد هزاران شغل مولد در ایذه، قلعه تل و باغملک و ایجاد ارزش افزوده مطلوب، چشم‌انداز قطب تولید و صادرات محصولات و فرآورده‌های لبنی و توسعه صنایع مرتبط با آن را، با هدف ارزآوری قابل توجه، از بازار‌های کشور‌های حوزه‌ی خلیج‌فارس برای این مناطق ترسیم نمود.
 
این فعال محیط‌زیست ادامه داد: به‌طورکلی ظرفیت‌ها و استعداد‌های گردشگری در شاخه‌های مختلف نیز بدون آب و رونق کشاورزی نمی‌تواند فعال شود و سهمی را در بهبود و ارتقاء میزان درآمد و بهبود معیشت مردم ایجاد نماید؛ و چنانچه آب تأمین شود خود مردم متولی توسعه گردشگری نیز خواهند شد.
 
وی با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان و شهرستان ایذه، گفت: سفر‌هایی ازاین‌دست در صورت مدیریت درست دارای دستاورد‌هایی خواهد بود که می‌تواند بخشی از مشکلات اساسی مردم را حل نموده تا شاید در جامعه باعث ایجاد رضایتمندی گردد.
 
به‌ویژه سفر اخیر که درواقع برای شهرستان‌های ایذه و باغملک یک فرصت بود. فرصتی برای بیان یک یا دو یا حداکثر سه مشکل اساسی مبتنی بر ظرفیت‌های معطل‌مانده منطقه مانند تأمین آب کشاورزی برای رونق کشاورزی و دامداری و گردشگری که امیدواریم دست اندر کارن این سفر توانسته باشند این مشکلات و موانع و ظرفیت‌ها را به شکل اولویت‌بندی شده مطرح کرده باشند.
 
اینکه چرا با وجود مشکلات مشهود و درد‌های مشترک از صیدون تا دهدز و ایذه و باغملک چنین تصمیمی گرفته شد و با دادن آدرس اشتباه مسیر درستی برای نتیجه بخشی بهتر طی این سفر تعیین نگردید را هنوز نمی‌دانیم، اما امیدواریم روابط عمومی دفتر نماینده مردم ایذه و باغملک دستاورد‌های احتمالی این سفر را برای مردم و افکار عمومی تشریح نمایند.
 
وی ادامه داد: اساساً قرار نیست در یک سفر مهم و در سطح رئیس یکی از قوای سه‌گانه، همه مشکلات مطرح شود چرا که ممکن است خروجی قابل توجهی برای حل مشکلات نداشته باشد. هرچند مطابق گفته‌ی قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی مقرر شد مشکل آب ۷۰۰ روستای خوزستان تا پیش از پایان دولت دوازدهم رفع گردد و این خبر بسیار امیدبخش و خوشحال‌کننده‌ای است. یا اینکه رئیس کمیسیون انرژی از مصوبات مجلس برای حل مشکلات خوزستان به شکل ویژه خبر داد و باید تا آن هنگام صبر نمود و سپس فرآیند سفر و دستاورد‌های آن را تحلیل نمود.
 
کیانی با اشاره به این فرصت، گفت: اساساً در چنین سفر‌هایی شیوه و روش بیان علمی و طرح مسئله و پیشنهاد بهبود، بخش مهمی از مسیر کسب امتیاز و دستاورد برای یک منطقه است و آنچه می‌توانست دستاورد‌های مورد انتظار این سفر را تضمین نماید برگزاری یک سمینار علمی در فضای مناسب با حضور مسئولین دستگاه‌های اجرایی، امام‌جمعه و فرماندار شهرستان و حتی دستگاه‌های نظارتی بود و ارائه ظرفیت‌ها و تمرکز و تکیه‌بر موضوع مهم تأمین آب از سوی پژوهشگران و صاحب‌نظران دانشگاهی و تشریح پیامد‌های امیدبخش و کم‌نظیر این طرح و پروژه مهم تأمین آب دشت‌های ایذه و باغملک در حضور ریاست مجلس و هیئت همراه بود تا بتوان با پیگیری‌های لازم، این طرح بنیادین را به مرحله اجرا در آورد.
 
وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به نگاه عمومی که به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و نوع استقبال و برخورد مسئولین شهرستانی با این هیئت شد، دستاورد این سفر برای شهر‌های ایذه و باغملک چیزی فراتر از خاکی باشد که هلیکوپتر حامل رئیس مجلس در بدو نشستن به خورد مردمی داد که به پیشواز آمده بودند.
 
 
گزارش: بهنام رضایی
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی