تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش اختصاصی دیدار

کاهش حقوق و اخراج پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی: پاداش کادر درمان؟

پرستار بیمارستان مدائن گفت: «مسئولان بیمارستان سه هفته پیش جلسه‌ای تشکیل دادند و به ما اعلام کردند درآمد بیمارستان کاهش یافته و ما مجبوریم یا چندتا از بخش‌ها را تعطیل و تعدادی از نیرو‌ها را تعدیل کنیم یا حقوق و مزایای پرسنل را کاهش دهیم. به دنبال این تصمیم، حق مسئولیت‌های پرستاران سرشیفت و سرپرستاران را که رقمی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است، قطع کردند در حالی که مسئولیت‌های سنگینی که ما برعهده داریم به جای خود باقی است. مدیران به این هم اکتفا نکرده و اعلام کردند غذای پرسنل را نیز قطع می‌کنند تا در هزینه‌ها صرف جویی شود.

کد خبر: ۷۰۰۵۳
۱۵:۵۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
 
کاهش حقوق به جای پاداش، درد دل پرستاران بیمارستان مدائن

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: کادر درمان از زمان شیوع کرونا به این سو، متحمل شدیدترین فشار‌ها شده‌اند، شاید کمتر‌ قشری به اندازه پزشکان و پرستاران و سایر اعضای کادر درمان در معرض خطر ابتلا به کرونا باشند. کمبود تجهیزات و نیروی کار در ایام کرونا، فشار مضاعفی به ویژه بر پرستاران وارد کرده است، شیفت‌های سنگین‌تر و بیشتر و همچنین افزایش تعداد بیماران تحت مسئولیت هر پرستار، تنها بخشی از دشواری‌های پرستاران از دوران شیوع کروناست. تا کنون بیش ۲۳۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شده و ۱۳۸ نفر نیز جان باخته‌اند. با در نظر گرفتن چنین شرایطی، انتظار می‌رفت کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، به پاس جانفشانی‌های خود تشویق شوند، درد دل پرستاران، اما نشان می‌دهد، این پاداش و تشویق نه تنها اتفاق نیفتاده بلکه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی به بهانه کاهش درآمد بیمارستان، به اشکال مختلف از قبیل اخراج و کاهش دستمزد کادر درمان را تحت فشار قرار می‌دهند. 

اخراج پرستار به جای تشویق او
اتفاق دردناک چند ماه اخیر در حوزه پرستاری، اخراج و تنبیه پرستاران، خاصه در بیمارستان‌های خصوصی به جای تکریم آنهاست. به عنوان مثال در خرداد امسال ۳۸ نفر از پرستاران بیمارستان دزفول و پیش از آن، تعدادی از اعضای کادر درمان بیمارستان رازی در تهران به دلیل اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوق، حذف کارانه، و محاسبه سختی کار، اخراج شدند. سیاست اخراج در حالی اجرا شد که مراکز درمانی به دلیل کمبود نیرو اقدام به اجرای طرح استخدام پرستار‌های ۸۹ روزه کردند، این طرح در گیلان و مازندران اجرایی شد، پرستاران ۸۹ روزه، اما پس از اتمام دوران قرارداد و پس از آنکه تعدادی از آن‌ها به کرونا مبتلا شدند و تعدادی دیگری فوت کردند، بدون دریافت حقوق، عذرشان خواسته شد. 

مسئله اخراج پرستاران به دلیل کاهش درآمد‌های بیمارستان، در بیمارستان‌های خصوصی شایع‌تر است. بیمارستان‌های خصوصی تا قبل از بحران کرونا، با انجام جراحی، ویزیت، چکاپ، پذیرش‌های اورژانسی و بستری کردن بیماران در سوئیت‌ها، درآمد‌های چشمگیری بر اساس تعرفه‌های آزاد داشتند. در ایام کرونا، اما با حداقل ظرفیت کار می‌کنند و مراجعه بیماران و انجام عمل‌های جراحی کاهش یافته است. راه حلی که این بیمارستان‌ها در پیش گرفته اند، تعدیل نیرو و کاهش حقوق پرستاران است.

به عنوان مثال بیمارستان بسیار لوکس «آتیه» که شعبه دوم آن با عنوان "آتیه ۲، بزرگترین مرکز درمان خصوصی خاورمیانه" در حال احداث است، در فروردین امسال اعلام کرد: به خاطر کرونا تحت فشاریم و پولی برای پرداخت حقوق کارکنان نداریم، نیمی از پرسنل بیمارستان، شامل ۶۰۰ پرستار و بهیار تعدیل شده‌اند و نیم دیگر نیز تنها ۲۰ روز حقوق بدون کارانه و مزایا دریافت می‌کنند. پرستاران بیمارستان آتیه و سایر بیمارستان‌های خصوصی و همچنین فعالان صنفی نظام پرستاری می‌گویند: کاهش درآمد بیمارستان بهانه است، مسئله اصلی کاسبکاری بیمارستان‌های خصوصی است وگرنه چرا پزشکان که سهامداران بیمارستان‌ها هستند حاضر نیستند از تنها ۵ درصد از سود خود به نفع بیمارستان بگذرند و مانع اخراج پرستاران و بهیاران شوند.
 
کاهش حقوق به جای پاداش، درد دل پرستاران بیمارستان مدائن

محسن حاتمی، عضو هیات مدیره نظام پرستاری شیراز نیز گفته: شاهد اخراج پرستاران بیمارستان‌های خصوصی در ایام کرونا هستیم، این ناسپاسی، پرستاران را به مشکلات معیشتی شدیدی دچار کرده است. 

معاونت اجرایی سازمان نظام پرستاری تهران فرشید الازمنی نوده نیز در خصوص اخراج پرستاران بیمارستان‌های خصوصی گفته: «در یک مقطع کوتاه بیش از ۵۰۰ نفر از پرستاران و بهیاران بیمارستان‌های خصوصی در تهران اخراج شده‌اند، برخی از این افراد بیش از ۲۰ سال سابقه کار داشتند. سایر پرسنل این مراکز نیز پاره وقت شده‌اند و حقوق و دستمزد خود را نیز به صورت کامل و منظم دریافت نمی‌کنند. آن‌ها حتی عیدی امسال خود را نیز دریافت نکردند.» 

به دنبال گسترش اخراج پرستاران بیمارستان‌های خصوصی، رئیس سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت: «کاهش درآمد بیمارستان‌ها بهانه‌ای واهی برای اخراج پرستاران است و این روند باید متوقف شود.» معاون وزیر بهداشت در پاسخ گفته: «بخش خصوصی در تمام دنیا تابع ملاحظات اقتصادی خاص خودش است، همچنین در بیمارستان‌های خصوصی قانون کار حاکم است و نهاد مسئول در این‌باره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و نه وزارت بهداشت است.»

حذف حق مسئولیت‌های پرستاران در بیمارستان مدائن
در پی گسترش اخراج پرستاران و کاهش دستمزد‌های آن‌ها در بیمارستان‌های خصوصی، بیمارستان مدائن نیز شروع به کاهش دستمزد‌های سرشیفت‌ها و سرپرستار‌های خود به بهانه کاهش درآمد کرد. یکی از پرستاران این بیمارستان به دیدار گفت: «مسئولان بیمارستان سه هفته پیش جلسه‌ای تشکیل دادند و به ما اعلام کردند درآمد بیمارستان کاهش یافته و ما مجبوریم یا چندتا از بخش‌ها را تعطیل و تعدادی از نیرو‌ها را تعدیل کنیم یا حقوق و مزایای پرسنل را کاهش دهیم. به دنبال این تصمیم، حق مسئولیت‌های پرستاران سرشیفت و سرپرستاران را که رقمی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است، قطع کردند در حالی که مسئولیت‌های سنگینی که ما برعهده داریم به جای خود باقی است. مدیران به این هم اکتفا نکرده و اعلام کردند غذای پرسنل را نیز قطع می‌کنند تا در هزینه‌ها صرفه جویی شود. این ظلم آشکار، سبب شده که ما بسیار دلسرد و بی انگیزه شویم، مایی که جانمان را کف دستمان گذاشته و در میان بیماران کرونایی شیفت‌های سنگین می‌دهیم، به جای تشویق، یا تهدید به اخراج می‌شویم یا حقوق و مزایای‌مان به بهانه کاهش درآمد‌های بیمارستان کم می‌شود. در حالی که این کاهش درآمد به دلیل کرونا حقیقت ندارد.
 
کاهش حقوق به جای پاداش، درد دل پرستاران بیمارستان مدائن

این قبیل اجحافات در حق سرپرستار‌ها مسبوق به سابقه است، به‌عنوان مثال ما «سختی کار هم دریافت نمی‌کنیم» یعنی بیمه با این استدلال که ما ۲۵ ساله بازنشسته می‌شویم به ما سختی کار نمی‌دهد، در حالی که مسئولیت‌ها و حجم کار ما زیاد است، حق مسئولیتی که تعلق می‌گرفت تا حدی جبران حذف سختی کار بود، که آن را هم برداشتند در نتیجه من بدون دریافت هیچ مزایایی با ۲۵ سال کار بازنشسته می‌شوم و یک پرستار عادی با ۲۰ سال.»

کاهش درآمد بیمارستان بهانه است/ تنها پرستاران متحمل فشار اقتصادی هستند
پرستار بیمارستان مدائن ادامه داد: «کاهش درآمد بیمارستان به دلیل کرونا حقیقت ندارد، بیمارستان مثل همیشه شلوغ است و بخش‌ها کارشان را انجام می‌دهند، مراجعه بیمار تفاوتی با پارسال نداشته، به علاوه اگر واقعا بیمارستان با کاهش درآمد مواجه است، چرا پزشکان بیمارستان که همان سهامداران هستند، حاضر نیستند از بخشی از سود ماهیانه سهام خود به نفع بیمارستان و کادر درمان بگذرند، چرا فقط پرستاران و سرپرستاران مجبورند تمام فشار وضعیت ایجاد شده را تحمل کنند و در صورت اعتراض اخراج شوند؟! پزشکان و سهامداران درآمد‌های جانبی هم دارند، مطب دارند، در کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی هم کار می‌کنند و جراحی انجام می‌دهند، منِ پرستار، اما فقط در مدائن کار می‌کنم و منبع درآمد دیگری ندارم.»
 
کاهش حقوق به جای پاداش، درد دل پرستاران بیمارستان مدائن

پرستار بیمارستان مدائن در پاسخ به این سال که وضعیت کاهش حقوق در سایر بیمارستان‌های خصوصی به چه شکل است گفت: «این مسئله تنها مختص ما نیست، هر بیمارستان به گونه‌ای کاهش حقوق و مزایا را اعمال می‌کند، به‌عنوان مثال همکاران من در بیمارستان‌های دیگر با حذف اضافه کاری و خلوت کردن شیفت‌ها مواجه شده‌اند، مسئولان بیمارستان برای اینکه حقوق کمتری بدهند و اضافه کاری بچه‌ها را حذف کنند، تعداد پرستاران هر شیفت را کم کرده‌اند، این کار در کنار کاهش حقوق، به معنای فشار مضاعف بر نیروی کار نیز هست، ۲۰ بیمار و ۲ پرستار واقعا طاقت فرساست. یا در بیمارستان جم، به مدت چند ماه حقوقی که به پرستاران دادند فقط پایه حقوق وزارت کاری بود و بقیه آیتم‌ها را با این بهانه که قیمت تجهیزات و واردات آن‌ها به دلیل تحریم افزایش پیدا کرده حذف کردند.»

پرستاران قربانیان سیستم پزشک سالاری
پرستار بیمارستان مدائن در ادامه به قربانی شدن منافع پرستاران در سیستم پزشک سالاری اشاره کرد و گفت: «وضعیت حاکم بر سیستم درمان به صورت کلی و در بیمارستان‌ها به شکل ویژه، پزشک سالاری است و منافع پرستاران و حق و حقوق آن‌ها همواره زیر سایه سنگین پزشکان قرار دارد. به‌عنوان مثال در همین جریان کاهش حقوق، اگر مدیر پرستاری ما این قدرت را داشت که از حق پرستاران دفاع کند این اجحاف اتفاق نمی‌افتاد، اما از آنجا که سرپرستاران همیشه توسط پزشکان انتخاب می‌شوند، افرادی هستند که تحت امر پزشکان‌اند و دفاعی از حق ما نمی‌کنند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
س
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
بیمارستانهای خصوصی اولا با کرونا کاری ندارند دو م چون عمل های زیبایی و غیرشون کاسته شده درامدشون اومده پایین و طبیعی که پاداش ها حذف بشه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی