تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
مراسم عزاداری شب پنجم محرم در مسجد محمد رسول‌الله

تفکر زمینه ساز تحول

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی گفت: هر کاری قصد دارید انجام دهید به آخرش نیز فکر کنید. در همین کشور بسیار بر اثر بی برنامگی و بی فکری ضربه خوردیم. لا عبادة کالتفکر هیچ عبادتی اندازه تفکر ارزش ندارد.

کد خبر: ۶۹۶۳۴
۲۳:۳۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ مراسم پنجمین شب عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام در مسجد محمد رسول‌الله رأس ساعت ۲۱:۳۰ با نوای روح بخش قرآن کریم آغاز شد. پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجری توانای برنامه حسن سلطانی با خواندن دعای فرج، به استقبال شعری از خواجه شیراز با این مطلع رفت:


خیال نقش تو در کارگاه دیده کشیدم
به صورت تو نگاری ندیدم و نشنیدم


وی سپس گفت در این ایام هر کس به طریقی سعی می‌کند اقامه عزای امام حسین علیه‌السلام کند. کسی با قلمش، دیگری با سخنش، فردی با ثروتش و جماعتی نیز با حضورشان رونق‌بخش مجالس عزای سید و سالار شهیدان هستند.


حسن سلطانی سپس افزود: امشب روضه اصحاب را می‌خوانند. درب خانه کسانی می‌رویم که به سیدالشهداء عرض کردند اگر هزار بار هم در این راه کشته شویم محال است دست از دامن تو برداریم. آن‌ها هر چه داشتند فدای سیدالشهداء کردند و بدانیم امام حسین علیه‌السلام بهانه رحمت خداست.


پس از آن مجری برنامه از استاد احمدوند درخواست کرد با صدای گرمش صفا بخش مجلس باشند. پس از خواندن اشعاری از سوی استاد احمدوند، مجری برنامه یادی از محتشم کرد و گفت خیلی‌ها در رثای امام حسین علیه‌السلام شعر گفتند، اما چه شد که اشعار محتشم ماندگار شد؟ کسی که می‌خواهد مقبول دستگاه بیفتند باید از زنگار‌ها پاک شود. اشک بر سیدالشهداء زنگار‌ها را پاک می‌کند. ایام دهه محرم اوقات خوشی است تا به گدایی به در خانه کسانی برویم که «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»؛ طبق روال شب‌های گذشته مراسم با نوای مداح اهل‌بیت حاج علی فراهانی ادامه پیدا کرد.


پس از مدیحه سرایی سخنران مجلس حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی گفت: هر کاری قصد دارید انجام دهید به آخرش نیز فکر کنید. در همین کشور بسیار بر اثر بی برنامگی و بی فکری ضربه خوردیم. لا عبادة کالتفکر هیچ عبادتی اندازه تفکر ارزش ندارد.


حجت الاسلام رفیعی گفت: عمرسعد اگر اندیشه کرده بود گرفتار این وضعیت نمی‌شد، اما در مقابل حر فکر کرد. ابوذر غفاری خیلی عبادت می‌کرد و بیشترین عبادتش نیز تفکر بوده است.

 

وی ادامه داد: تنها ۲ تفکر ممنوع است. اول تفکر در ذات خدا؛ خداوند هستی است، اما از چیستی آن کمتر می‌دانیم، چرا که ظرف ما کوچک است آب دریا را نمی‌توان در یک ظرف ۲۰ لیتری جا داد. انسان محدود نمی‌تواند چیستی خداوند نامحدود را درک کند. دومین تفکر ممنوع تفکر در گناه است. حجت الاسلام رفیعی گفت فکر گناه، گناه نیست، ولی قطعا تجری است.


دکتر رفیعی گفت: در راستای بحث شب‌های گذشته امشب می‌خواهیم به ریشه تحول که همان تفکر است اشاره کنیم. جدای از دو نوع تفکری که عرض شد ممنوع است، بقیه تفکر‌ها لازم و ضروری است.


تفکر در عظمت و صفات خدا؛ بالاترین عبادت تفکر در عظمت خداوند است. نقل می‌کنند عمروبن جموح بت پرست بود. فرزندانش که نمی‌خواستند پدرشان بت بپرستد روزی بت را داخل زباله انداختند. عمروبن جموح بت را از میان آشغال‌ها بیرون آورد و تمیز کرد و آن را سر جایش قرار داد. روز‌های دیگر نیز فرزندان همان کردند و هر مرتبه عمروبن جموح او را از میان آشغال‌ها بیرون می‌آورد و تمیز می‌کرد تا روزی گفت تو چه خدایی هستی که نمی‌توانی از خودت محافظت کنی، تفکر باعث هدایت عمروبن جموح شد. به هر حال تحول بدون تفکر ایجاد نمی‌شود و برترین آن‌ها تفکر در عظمت خداوند است.


یاد مرگ؛ یکی از مشکلات جامعه کنونی این است که مردم به یاد مرگ نیستند که اگر چنین بود اینقدر خلاف قانون و شرع وجود نداشت.


حجت الاسلام رفیعی نقل کرد امیرالمومنین از صفین برمی گشت به قبرستانی رسیدند. حضرت به یارانش فرمود من اگر بخواهم به این‌ها خبری از دنیا بدهم سه چیز می‌گویم؛ اول: اموالتان تقسیم شد؛ دوم: کسانی در خانه هایتان زندگی می‌کنند؛ سوم: همسرانتان نیز بعد از شما زندگی می‌کنند. سپس امام فرمود این‌ها نیز اگر بخواهند از آن دنیا خبری به من بدهند تنها یک چیزمی گویند و آن اینکه اینجا تنها یک چیز به درد ما خورد و آن هم تقوا است.


تفکر در انفس؛ انسان می‌بایست در مورد خودش مطالعه کند. درون انسان عالمی ناشناخته وجود دارد. شناخت انسان از خودش می‌تواند زمینه ساز شناخت خداوند باشد.


تفکر در تاریخ؛ امیرالمومنین به امام حسن علیهما‌السلام فرمود: من عمر طولانی نداشتم، اما آنقدر در تاریخ تفکر کردم گویی یکی از آن‌ها هستم.


سخنران مجلس گفت: قرآن کریم قصه‌های فراوانی دارد خداوند به پیامبر می‌فرماید ما این قصه‌ها را برای تو می‌گوئیم که قلبت محکم شود. تفکر در تاریخ قلب را محکم می‌کند. پیغمبر اگر تو را اذیت کردند بدان حضرت ابراهیم را هم اذیت کردند.


تفکر در قرآن؛ تفکر در یک آیه قرآن نیز می‌تواند انسان را متحول و هدایت کند. فردی هندی خیلی قرآن می‌خواند گفتند چرا اینقدر قرآن می‌خوانی گفت من تازه مسلمان شدم در مورد کتابی که باعث هدایت من شد می‌خوانم و در مورد آیات آن فکر می‌کنم. پرسیده شد چطور قرآن تو را هدایت کرد. گفت آیه‌ای از قرآن خواندم که خداوند به پیامبر فرمود در روز قیامت اثر انگشت انسان‌ها را نیز برمی گردانم. فکر کردم آن زمان کسی اثر انگشت را نمی‌شناخت پس این باید بر اساس وحی باشد و محمد پیامبر است.


پس از سخنان حجت الاسلام رفیعی در باب تفکر مداح اهل بیت حاج محسن طاهری زینت بخش پایان برنامه بود.

 

مراسم عزاداری شب چهارم: موانع تغییر و تحول

 

مراسم عزاداری شب سوم: می‌گریم از غمی که ز عالم فزون‌تر است

 

مراسم عزاداری شب دوم: کانجا سرها بریده بینی، بی جرم و بی جنایت

 

مراسم عزاداری شب اول: بسی خون کرده‌اند اهل ملامت .... ولی این خون نخسبد تا قیامت 


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی