تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

مراسم عزاداری شب دوم محرم در مسجد محمد رسول‌الله: کانجا سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت

دکتر رفیعی بنا بر آیه قرآن گفتند هر فردی باید تغییر کند تا جامعه تغییر کند. جامعه هویت مستقلی از افراد ندارد؛ تک تک افراد اگر درست شدند جامعه نیز درست می‌شود و بعد گفتند خداوند نعمتی را تغییر نمی‌دهد مگر مردم تغییر کنند؛ لذا همواره دعا کنید: حول حالنا الی احسن الحال.

کد خبر: ۶۹۳۱۷
۲۳:۵۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ دومین شب از مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم‌الحرام مسجد محمد رسول‌الله با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم رأس ساعت ۹:۳۰ آغاز شد. پس از تلاوت آیات قرآن مجری برنامه حسن سلطانی با دعای فرج سخنانش را آغاز کرد و گفت: امسال رزق ما اینگونه شد که هر دلی یک حسینیه باشد. در بساط اباعبدالله یک بستری پدید می‌آید هر کسی به نسبت ظرفیتش پنجره را به سوی نفحات محرم باز می‌کند و از آن استفاده می‌کند. گاهی یک مجلس یک نفره و یک مجلسی که با خانواده‌ات برگزار می‌کنی گره از گرفتاری‌ها با می‌کند که در مخیله انسان هم نمی‌گنجد؛ لذا هر کجا هستیم بدانیم که محرم است و عزای سیدالشهدا علیه‌السلام را اقامه کنیم و آن را زنده نگه داریم و بدانیم حسینی زیستن و حسینی بودن متر و معیار این دستگاه است.


پس از سخنان مجری برنامه مداح اهل بیت حاج آقای جامی به مدیحه سرایی پرداختند. پس از آن مجری برنامه سعید بیابانکی را به شعرخوانی دعوت کرد. سعید بیابانکی ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت عزای سیدالشهدا علیه‌السلام گفت: خیمه حسین تا ابد برپاست و چنین خواند:


پیوسته نماز در قیام است حسین
۷۲ حج ناتمام است حسین
عمری است که دور مرقدش می‌گردیم
آئینه مسجدالحرام است حسین


پس از شعرخوانی شاعر اهل‌بیت سعید بیابانکی، حاج علی فراهانی از ذاکران اهل‌بیت به مدیحه سرایی پرداختند. پس از مدیحه سرایی، مجلس عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنان حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی ادامه یافت.


موضوع سخن در مورد تحول و دگرگونی بود. حجت‌الاسلام رفیعی گفتند: باید دید قیام سال ۶۱ هجری چه تحولی در عالم ایجاد کرد. سیدالشهدا علیه‌السلام فرمودند: «من کان فینا باذلا مهجته موطنا علی لقاءالله نفسه فلیرحل معنا» هر که می‌خواهد جان بدهد دنبال ما بیاید. امام از عبدالله بن عمر خواست که او را یاری کند، ولی او قبول نکرد. از مکه تا کربلا ۳۲ منزل وجود دارد که حضرت در آن منزلها توقف کردند و سخنانی بیان داشتند تا به هدف غایی برسند. امام حسین علیه‌السلام در طول مسیر دنبال تحول بودند؛ آن حضرت فرمودند شما نمی‌بینید عهد خدا شکسته، نمی‌بینید سنت پیغمبر زیر پا گذاشته شده است. امام نامه‌ای نوشته به مردم بصره؛ سلیمان ابن رزین نامه امام را برای مردم و سران بصره آورده در نامه گفته سنت پیغمبر از بین رفته و بدعت در دین گذاشته شده اگر مرا یاری کنید شما را هدایت می‌کنم. هدف امام ایجاد تحول و دگردیسی در جامعه بوده است.


دکتر رفیعی بنا بر آیه قرآن گفتند هر فردی باید تغییر کند تا جامعه تغییر کند. جامعه هویت مستقلی از افراد ندارد؛ تک تک افراد اگر درست شدند جامعه نیز درست می‌شود و بعد گفتند خداوند نعمتی را تغییر نمی‌دهد مگر مردم تغییر کنند؛ لذا همواره دعا کنید: حول حالنا الی احسن الحال.


حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه چند مثال برای تغییر زدند؛ از جمله اشاره کردند به جادوگران در دوره موسای کلیم؛ جادوگران وقتی معجزات را دیدند تغییر کردند و ایمان آوردند.


در ادامه مثال زدند به روژه گارودی؛ وی یک فیلسوف فرانسوی است و به عشق امیرالمومنین علیه‌السلام مسلمان شد. وی می‌گوید دختری در دانشگاه جلوی من را گرفت و گفت چه شد مسلمان شدی؟ روژه گارودی می‌گوید به آن دانشجو گفتم تو هم زندگی علی را بخوان تا مسلمان شوی. دختر می‌پرسد کدام قسمت زندگی‌اش را بخوانم و روژه گارودی او را به مقطع ضربت خوردن علی تا شهادتش ارجاع داد.


زندگی پروفسور لگنهاوزن مثال دیگری بود که دکتر رفیعی بیان کردند. وی اول پروتستان بود بعد به لائیک گرایش پیدا کرد  و سپس شیعه شد. لگنهاوزن می‌گوید آشنایی با فردی منجر به آشنایی با اسلام و شیعه شد. وی الان در قم ساکن است.

دکتر رفیعی گفت: امام حسین باور‌ها را عوض کرد. عبدالله بن عمیر جوانی است که به همراه همسرش از کوفه بیرون آمد و دید سر و صدا است و شمیشیر دست عده‌ای است. پرسید کجا می‌روید گفتند می‌رویم با مشرکان بجنگیم. خودش و خانمش آمدند کربلا و در رکاب امام حسین شهید شد. او دومین شهید کربلا است. امام حسین محول و مغیر است و دگرگون کننده است. عبدالله بن عمیر رفت میدان شهید شد و بعد همسرش ام وهب آمد بالای سر عبدالله بن عمیر او را نیز شهید کردند.


امام سجاد در صحیفه سجادیه در دعای هشتم ۴۴ عیب را برمی‌شمارد. آن را بگذارید جلویتان ببینید چند اشکال دارید؛ سپس اشکالات‌تان را اصلاح کنید. امام پنج نامه را به پنج تن از سران قبایل بصره نوشت. احنف بن قیس در جواب امام گفت صبور باش انشاءالله کار‌ها درست می‌شود. منذر بن جارود دست نماینده امام حسین را در دست ابن زیاد گذاشت و ابن زیاد سلیمان را در میدان بصره به شهادت رساند. یزید بن مسعود شروع کرد به جمع آوری افراد وقتی آمد که عاشورا تمام شده بود. لذا نباید در کار خیر تأخیر داشت. 


در برابر اینها افرادی نیز همچون یزید بن ثبیط عبدی و دو فرزندش به همراه ۴ نفر دیگر تغییر کردند و در رکاب امام حسین به شهادت رسیدند.


حجت‌الاسلام رفیعی در پایان گفت گاهی تغییر یک لحظه اتفاق می‌افتد. حدود ۲۰ سال پیش آقایی در قم آخر‌های شب زنگ زد که من از شمال آمدم و می‌خواهم شما را ببینم. رفتم هتلی که اقامت داشت گفت دو تا دختر دارم این‌ها نماز نمی‌خواندند؛ رفتیم جمکران گفتند ما داخل نمی‌آییم؛ رفتیم حرم آن‌ها داخل حرم هم نیامدند. شما داشتید سخنرانی می‌کردید بعد آمدیم دختران‌مان گفتند این سخنران حدیثی خواند و ما متحول شدیم. نورانیت حدیث این تغییر را ایجاد میکند. حدیثی که باعث تحول آن دو دختر شده بود از امام صادق علیه‌السلام بود. حضرت فرمود وجدت علم الناس فی اربع؛ تمام علوم در ۴ کلمه جمع شده است: اول خداشناسی، دوم خودشناسی، سوم وظیفه شناسی و چهارم آسیب شناسی است. شناخت اینها باعث تغییر و هدایت انسان می‌شود.


حسن ختام مجلس عزای سیدالشهداء علیه‌السلام مدیحه سرایی مداح اهل بیت حاج مرتضی طاهری بود.

 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی