تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
مراسم عزاداری شب اول محرم در مسجد محمد رسول الله

بسی خون کرده اند اهل ملامت ... ولی این خون نخسبد تا قیامت

کد خبر: ۶۹۲۹۴
۱۰:۲۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز: شب گذشته، مراسم اولین شب از دهه اول محرم و اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) در مسجد محمد رسول‌الله برگزار شد. در ابتدای این مراسم، حاج علی فراهانی به مداحی پرداخت و پس از آن حسن سلطانی، مجری شناخته شده صدا و سیما که اجرای این برنامه را بر عهده داشت از سنت عزاداری اباعبدالله در کوچه و خیابان‌های شهرها و روستاهای ایران گفت و بعد نوبت به حاج مرتضی طاهری رسید که با صدای خود گرمابخش این محفل مجازی باشد.

 

حسن ختام این برنامه اما سخنان گران‌مایه حجت‌الاسلام رفیعی بود. دکتر ناصر رفیعی با بیان اینکه محرم ماه شور و شعور و احساس و عقلانیت است بیان داشت: «نه امام حسین (ع) محدود به سرزمین کربلا است و نه عاشورا محدود به روز عاشورا.»

 

رفیعی با نقل روایتی از مرجع عالی‌قدر، مرحوم آقا سید عبدالهادی شیرازی و نیز از آنتوان بارا، نویسنده مسیحیِ سوری، بیان کرد که نمازی که ما می‌خوانیم از حسین (ع) است و اگر حسین (ع) نبود نماز نمی‌ماند، لذا اباعبدالله متعلق به همه فرقه‌های دین‌دار و همه آزادگان عالم است.

پس از این حجت‌الاسلام رفیعی با نقل خاطره‌ای از شهید بابایی از اهمیت مراسم محرم گفت و بیان داشت: «ایشان خلبان بود و مسئولیت مهمی داشت. ابتدای محرم به پیش امام (ره) رفت و گفت من از جوانی و نوجوانی احد کرده بوده‌ام که ده روز محرم را در مسجد خدمت کنم اما الآن فرمانده‌ام و مسئولیت دارم. این دهه را به من مرخصی بدهید. امام فرمود به یک شرط مرخصی می‌دهم که در ثواب چایی ریختن‌ها و کفش جفت کردن‌ها مرا شریک کنی.»

 

 

رفیعی با بیان روایتی از رسول‌الله (ص) عنوان کرد که در کنار عرش خدا، امام حسین (ع) با هشت ویژگی معرفی شده است: «چراغ هدایت، کشتی نجات، امام خیر، امام برکت، امام عزت، امام علم، امام نور و فخر و امام ذخیره»

رفیعی از اهمیت روز اول محرم نیز گفت و با بیان روایتی از امام رضا (ع)، روز اول محرم را روز اجابت دعا است.

حجت‌الاسلام رفیعی در رابطه با ماندگاری قیام اباعبدالله و عزاداری سیدالشهدا ابتدا شعری از عطار نیشابوری خواند:

« بسی خون کرده‌اند اهل ملامت

ولی این خون نخسبد تا قیامت»

سپس دلایل این ماندگاری را در هشت مورد تشریح کرد:

۱. اراده و خواست خداوند. خداوند اراده کرد تا سرزمین گرم حجاز محل اجتماع بشود. حضرت ابراهیم با اراده و خواست خدا به حجاز گرم و خشک آمد. من اراد الله به الخير قذف في قلبه حب الحسين (هر کس که خدا دوستش داشته باشد محبت امام حسین (ع) را در دلش قرار می‌دهد.)

۲.اخلاص. کار خالص می‌ماند. مسجد قبا با خلوص ساخته شد و ماند، در کنارش مسجد ضرار را ساختند و چون بدون اخلاص و از برای چشم و هم چشمی ساخته شد هیچ اثری از آن نیست.

۳. رهبری یک معصوم، دیگر دلیل آن است. مختار یا زید بن علی بن حسین قیام کردند ولی هیچ کدام به اندازه واقعه عاشورا ماندگار نشد.

۴.عناصر آن واقعه. از جوان تا پیر و قدیمی و از تازه مسلمان شده تا برگشته از مکتب غلط در آن هست. هیچ جا این همه درس را یکجا نمی‌توان پیدا کرد.

۵.حق محوری دیگر دلیل است. حق می‌ماند.

۶.نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نیز از دلایل ماندگاری واقعه عاشورا است.

۷.عامل هفت همین مجالس است. آیت‌الله گلپایگانی در منزلش برای خانواده‌اش روضه می‌خواند. همین السلام علیک علی اباعبدالله‌های گفتن‌ها یکی از عوامل ماندگاری عاشورا است.

۸. بکاء و گریه برای اباعبدالله دلیل آخر ماندگاری این واقعه است.

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان، تحول و تغییر پذیری در نهضت عاشورا موضوع سخنرانی شب‌های آینده اعلام کرد.

مراسم دومین شب عزاداری ایام محرم نیز در مسجد محمد رسول‌الله (ص) برگزار خواهد شد و به صورت آنلاین و مستقیم و از طریق صفحه اینستاگرام و کانال آپارات مسجد به آدرس زیر، قابل مشاهده خواهد بود:

https://instagram.com/mmrasoulallah

https://www.aparat.com/mmrasoulallah

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی