تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

منتجب‌نیا خطاب به روحانی: بنا به ضرورت «روزه واجب» و «حَجّة الاسلام واجب» تعطیل می‌شوند

 حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا؛ دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری در تشریح شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا و احتمال فراگیرتر شدن آن در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، با طرح این پرسش از روحانی که آیا کادر پزشکی و بهداشتی کشور با تصمیم شما موافقند، نوشت: برگزاری مراسم محرم حداکثر مستحب و مندوب است و بنا به ضرورت «روزه واجب» و «حَجّة الاسلام واجب» تعطیل می‌شوندو دولت هایى که در مقابله با کرونا بیشتر سختگیرى کرده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

کد خبر: ۶۷۰۵۲
۱۲:۰۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
منتجب‌نیا خطاب به روحانی: بنا به ضرورت «روزه واجب» و «حَجّة الاسلام واجب» تعطیل می‌شوند
 
دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با ابراز نگرانی از تصمیم دولت در مورد عزاداری‌های ماه محرم، نکاتی را گوشزد نمود. متن کامل این نامه که در اختیار «دیدار» قرار گرفته است به شرح زیر است:
 
«جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی
 
رییس جمهوری ایران اسلامی، باسلام و احترام
 
اعیاد بزرگ «قربان» و «غدیر» را به حضور جنابعالی و اعضاء محترم دولت و همه خدمتگزاران به کشور و ملت و مردم شریف و دردآشناى ایران تبریک عرض مى‌کنم و از زحمات و مجاهدت هاى طاقت فرساى ستاد ملى مبارزه با کرونا و تمامى اعضاء کادر پزشکى و نهادها، گروه‌ها و افراد امدادگر تقدیر و تشکر مى نمایم.
 
 از لحظه‌اى که بیانات جنابعالى را در تجویز و تشویق برگزارى مراسم عرفه و عزادارى سیدالشهدا (ع) در محرم و صفر شنیدم نه تنها بسیار متعجب و شگفت زده شدم که احساس وظیفه کردم رسماً به شما و همه عناصر تصمیم ساز در این قضیه انتقاد کنم، چرا که اکثریت مردم و بخصوص کادر پزشکى و متخصصان متعهد نیز منتقد مى باشند.
 
 جناب رئیس جمهور! خوشبختانه هم شما و هم من بزرگترین افتخارمان تبلیغ و ترویج دین و مذهب و تعظیم و تکریم مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و بویژه سالار شهیدان است و خوب مى دانیم که «هرچه داریم از محرم و عزاداری سید الشهدا (ع) است»، اما در روز‌هایی که فاجعه‌ای بزرگ و جهانی به نام «ویروس کرونا» رخ داده و در کشور ما هر روز شیوع، ابتلاء و مرگ و میر ناشى از آن، سیر صعودى دارد، آزاد ساختن مراسم مذهبى که حداکثر مستحب و مندوب است و اکتفا نمودن به توصیه مردم به رعایت پروتکل هاى بهداشتى که کمتر مؤثر بوده است، در حالى که دولت هایى که بیشتر سختگیرى کرده اند در مقابله با این بیمارى موفق‌تر بوده اند چه توجیه منطقى، علمى و حتّى شرعى مى تواند داشته باشد؟! اینجانب تحلیل بدبینانه را نمى پذیرم که افراد و اصنافى که در این ماجرا ذینفع هستند، مسئولان و تصمیم سازان را تحت فشار مضاعف قرار مى دهند. ولى تردید ندارم که تحلیل نادرست برخى بزرگان و مجامع دینى و مذهبى و تحمیل آن به مسئولان، این نتیجه را داده است.
 
 حضرت آقاى روحانى! جنابعالى توصیه و تأکید قرآن و روایات را به رجوع و تبعیت اهل ذکر و کارشناسان و متخصصان را خوب مى دانید. آیا کادر پزشکى فداکار و ایثارگر ما با تصمیم شما موافق است یا خیر؟
شخصى فاضل و اندیشمند مانند حضرتعالى می‌داند که در دین مبین اسلام، احکام ثانویه در مواردى جایگزین احکام اولیه شده و بنا به ضرورت «روزه واجب» و «حَجّة الاسلام واجب» تعطیل می‌گردد و این که پیامبر رحمت با حدیث رفع «رُفع عن امّتی... مااضطرّوا الیه» در صورت اضطرار احکام قطعی الهی را برداشته است، آیا مراسم عزادرای دسته جمعی در مساجد و تکایا در این شرائط پرخطر، با اضطرار و ضرورت نفی نمی‌شود؟
 
  البته نگاه واقع بینانه، دشواری تصمیم گیری در دَوَران بین المحذورین حفظ سلامت و جان مردم و حرکت چرخ اقتصاد جامعه و ممنوع ساختن تجمع حتی برای نماز جمعه، جماعت و عزادرای و لزوم تعظیم شعائر دینی و نشر و ترویج مکتب اهل بیت (ع) را تصدیق می‌نماید و لکن با ملاحظه قواعد فقهی و اسلامی این گره گشوده می‌شود، مانند «قاعده اضطرار» و «تعیّن اقلّ محذورین» در دوران امر بین محذورین و نیز در آزاد سازی مشاغل، مجامع و مراسم به حکم ضرورت اجتماعی «الضرورات تتقدر بقدرها» و اکتفا کردن به اندازه‌ای که لطمه شدید به زندگی مردم وارد نشود که بدون شک ممنوعیت مراسم به طور موقت، هیچگونه لطمه و ضربه‌ای به زندگی و عقائد مردم وارد نمی‌سازد.

جناب آقاى رئیس جمهور! شما خوب می‌دانید که حفظ جان مردم از نظر شارع تا چه حد مورد تأکید است که «من قتل نفساً ... فکأنما قتل الناس جمیعاً» و «من احیا‌ها فکأنما احیا الناس جمیعاً». بسیاری از کارشناسان زبده می‌گویند افزایش تعداد مبتلایان و متو‌فّیان در اثر کرونا در این روزها، معلول آزادسازی‌های بى مورد و سخاوتمندانه هفته‌های گذشته است و ادامه روند این سیاست گذاری را منجر به سیر صعودی وحشتناک ابتلاء و مرگ و میر مى دانند. آیا این هشدار‌ها و اخطار‌ها احتمال این خطر و خسارت بزرگ را در ذهن تصمیم گیران مربوط ایجاد نمى کند؟
 
 جناب آقاى رئیس جمهور! محتمل (این تصمیم) خیلى بزرگ و زیانبار است، در حفظ سلامت و جان مردم بیشتر و بهتر بیندیشید.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی