تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

پاکسازی داعش از مرز ایران و عراق

پس از آنکه کرونا سبب بسته شدن مرز ایران و عراق شد، حالا مصایب امنیتی، تردد در این منطقه را با چالش روبرو کرده است. از سویی عملیات پاکسازی نیروهای داعش در شرق و شمال شرق عراق توسط ارتش این کشور در حال انجام است و هم گاه و بیگاه به کاروان‌های نظامی حمله می‌شود.

کد خبر: ۶۵۵۱۲
۱۸:۱۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوزـ زهره اکرمی: بحران اقتصادی، بحران سیاسی و ناامنی، قدرت گرفتن گروه‌های بنیادگرا و تعدی نظامی کشورهای خارجی روایت کننده این روزهای تابستان در عراق است. از سویی انتصابات سیاسی و نظامی نخست وزیر عراق حاشیه ساز شده و از سوی دیگر این کشور  بیش از پیش به میدان زور آزمایی قدرت‌های خاورمیانه‌ای بدل گشته است. با این حال در سالروز آزادسازی موصل از نیروهای داعش، عملیات پاکسازی مناطق مختلف عراق از این گروه تروریستی ادامه دارد و مردم عراق در امید داشتن کشوری باثبات هستند.

 

با این وجود شمال عراق همچنان زیر بمب افکن‌های ترکیه قرار داد و شب گذشته نیز کاروان نیروهای نظامی آمریکا مورد حمله قرار گرفت. ظهر امروز نیز در پی دستور الکاظمی برای قطع حقوق زندانیان دوران صدام حسین و حزب بعث، مسیر کربلا- بغداد شاهد اعتراضاتی بود که با سرکوب نیروهای دولتی همراه شد. برخی نمایندگان پارلمان سرکوب این اعتراضات را ادامه عمل حزب بعث و نقض آزادی بیان خواندند.

 

بیشتر بخوانید: موشک ترکیه و ضد موشک آمریکا: حاکمیت ملی عراق کجاست؟

 

بیشتر بخوانید: حمله به فرودگاه بغداد: موشک یا جنگ رسانه‌ای؟

 

پاکسازی داعش از مرز ایران و عراق

پاکسازی در مرز با ایران

یک سال از آزادسازی موصل از دست نیروهای داعش می‌گذرد اما عراق همچنان از کابوس این گروه تروریستی رها نشده است. حملات گاه و بیگاه این گروه در مناطق مختلف عراق و خبرهای پراکنده در باره تقویت این گروه و تجهیز تسلیحاتی آنان، نیروهای امنیتی عراق را در حالت «همواه آماده باش» در آورده است. ارتش عراق در این مدت عملیات‌های متعددی را برای پاکسازی گروه‌های تروریستی انجام داده است؛ این بار اما هدف، مرزهای ایران است. به گزارش آناتولی، روز گذشته سرلشکر عبدالامیر کمیل الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات مشترک نیروهای ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه برای نابودی بقایای گروه تروریستی داعش و با هدف برقراری امنیت و ثبات در استان دیاله در مرز ایران آغاز شده است.

 

بیشتر بخوانید: نشانه‌های بازگشت سیاه پوشان: داعش در عراق جان می‌گیرد 

 

در این بیانیه همچنین آمده است این مرحله چهارم عملیات «قهرمانان عراق» بوده و منطقه وسیعی به مساحت ۱۷ هزار کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد و با مشارکت نیرو‌های ارتش، پلیس فدرال، حشد الشعبی و پشتیبانی هواپیما‌های ارتش و ائتلاف بین المللی انجام می‌شود. همچنین نیرو‌های پیشمرگه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ در این عملیات در کنار نیرو‌های عراقی حضور دارند.


ظهر امروز نیز خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی در گزارشی به نقل از مرکز اطلاع رسانی وابسته به وزارت عراق نوشت که در مرحله چهارم عملیات نظامی موسوم به «قهرمانان عراق» در مناطق مرزی شرق این کشور، ۱۵ مقر تروریستی منهدم و چند سرباز حشد الشعبی کشته شدند.


عملیات پاکسازی داعش همچنین در مناطق دیگر این کشور در جریان است و امروز شمال دیالی نیز صحنه نبرد نیرو‌های دولتی و گروه‌های بنیادگرا بود. در این عملیات که تحت نام «پیروزی حاکمیت» انجام شد، ۷۵ کیلومتر مربع از تله‌های انفجاری داعش پاکسازی شد.

 

مرز ایران و عراق این روز‌ها موضوع بحث دیگری نیز در عراق بوده است. استاندار «واسط» عراق از فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق خواست به منظور تامین امنیت گذرگاه مرزی مهران-زرباطیه، هنگی از نیرو‌های ارتش را در این مکان مستقر کند. این گذرگاه که یکی از پرترددترین معابر تجاری-مسافربری ایران و عراق است در ۹۵ کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار دارد. المیاحی در بیانیه‌ای بر درخواست‌های قبلی برای اعزام یک هنگ ویژه از ارتش به منظور حفاظت از گذرگاه تا زمان باثبات شدن اوضاع در کشور تاکید کرد و گفت: «شرایط امنیتی و بی‌ثباتی که کشور ما به طور کلی و به طور خاص استان واسط با آن روبه رو است، تسلط بر گذرگاه‌های مرزی و به خصوص گذرگاه زرباطیه که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مبادلات تجاری و تردد مسافرین است، بسیار ضروری کرده است تا حالا که گذرگاه به طور جزئی گشوده شده است، شاهد اتفاقات غیرقانونی و ناامنی مشابه موارد متعدد در گذشته نباشیم». استاندار واسط گفت: «موقعیت راهبردی گذرگاه زرباطیه مستلزم درمان برخی مشکلات و پیامد‌هایی است که می‌تواند با توجه به مدت زمان طولانی که این گذرگاه بسته بوده و واردات از آنجا متوقف بوده است، رخ دهد.


المیاحی بر نقش بسزای بازگشایی این گذرگاه بر تکمیل پروژه‌ها و زیرساخت‌ها و تامین فرصت‌های شغلی برای شهروندان تاکید کرد و گفت: «حضور واحد بزرگی از نیرو‌های ارتش در این گذرگاه و پیرامون آن عامل اطمینان بخشی برای مدیریت و کارکنان گذرگاه است تا فارغ از هیچ گونه فشاری به وظایف خود عمل کنند.» حشد الشعبی از سوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، مامور شده است تا از امنیت گذرگاه مندلی (سومار) و المنذریه (خسروی) را تامین کند.

 

حمله به کاروان آمریکایی

در حالی که تنها یک هفته از سفر فرمانده سنتکام به عراق و دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور می‌گذرد، شب گذشته کاروان ایالات متحده مورد حمله قرار گرفت شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از رسانه‌ها و منابع محلی عراق اعلام کردند کاروان نظامیان آمریکایی در بزرگراهی در استان الدیوانیه در جنوب عراق مورد حمله قرار گرفته و شماری از خودرو‌ها و نفربر‌های آنان آتش گرفته است. برخی منابع عراقی از هدف قرار گرفتن ۳ کامیون حامل تجهیزات لجستکی نیرو‌های آمریکایی خبر داده‌اند. ساعاتی پس از این حمله، گروهی موسوم به «سریا ثورات العشرین» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این حمله از طریق کار گذاشتن بمب در مسیر کاروان نظامیان آمریکایی انجام شده است. در پی این اتفاق، جنگنده‌های آمریکایی بر فراز این منطقه به گشت‌زنی و پرواز مشغول شدند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی