تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

موشک ترکیه و ضد موشک آمریکا: حاکمیت ملی عراق کجاست؟

بمباران در شمال عراق از سوی ترکیه، آزمایش سامانه موشکی ایالات متحده و جابجایی‌های سیاسی در دولت عراق، بر پیچیدگی آنچه در این کشور می‌گذرد، افزوده است. روز گذشته سفارت ایالات متحده به محلی برای رزمایش نظامی مبدل شد و عراق بار دیگر حملات دولت آنکارا به مناطق کردنشین را محکوم کرد.

کد خبر: ۶۴۹۳۵
۱۷:۰۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ زهره اکرمی: ظهر امروز در حالیکه تظاهرات در بغداد در واکنش به کاریکاتور توهین امیز شرق‌الوسط، روزنامه آل سعود در جریان است، پارلمان عراق صحنه درگیری حاکمیت با قدرت‌های خارجی است. ترکیه از سویی همچنان در حال بمباران مناطق شمالی عراق است و از سوی دیگر ایالات متحده به آزمایش سامانه موشک خود مشغول است. در حالی که شب گذشته، سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد در حال آزمایش سامانه خود برای ردگیری موشک‌های پرتابی به این ساختمان بود، صبح امروز سفارت این کشور، هدف یک موشک قرار گرفت. برخی از رسانه برخود این موشک را تایید و برخی منابع از موفقیت سامانه دفاع موشکی سفارت صحبت می‌کنند که تا زمان تنظیم این گزارش، صحت و سقم هیچکدام تایید نشده است. به گزارش آسوشیدپرس، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در اولین واکنش خواستار حراست از تاسیسات آمریکایی شده است.  

 

آزمایش سامانه موشکی در سفارت آمریکا!

سفارت ایالات متحده در منطقه خضرا روز گذشته نه یک دفتر اداری و دیپلماتیک، که نقش یک پادگان نظامی را ایفا کرد. نیمه شب گذشته، صدای انفجار از سفارت آمریکا، در نگاه اول خبر از برخورد موشک به این ساختمان می‌داد اما در نهایت مشخص شد که این ساختمان خود منبع صدای جنگی و نه مقصد آن بوده است. به گفته برخی منابع، صداهای به گوش رسیده از ساختمان سفارت ناشی از رزمایش نیروهای ویژه امنیتی سفارت آمریکا بوده است. منابع عراقی تایید کردند که در پی این آزمایش، یک کودک  8 ساله عراقی کشته شده است.

گرچه اخبار اولیه، این سامانه دفاعی را از نوع پاترویت ارزیابی می‌کردند اما برخی بر این باورند که این یک سامانه موشکی با برد کوتاه برای مقابله با راکت‌های کاتیوشا است. به گفته هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی این سامانه از نوع سنتورین C-RAM است و فوریه سال گذشته در سفارت آمریکا مستقر شده است.

عراق که این روزها به نظر می‌رسد فاقد حاکمیت رسمی است، راه حلی جز خرده‌گیری به ایالات متحده ندارد. علی الغانمی، عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق در واکنش به این اقدام آمریکا گفت که سفارت این کشور در منطقه سبز یک نهاد دیپلماتیک نیست بلکه به یک اردوگاه نظامی تبدیل شده است. او تاکید کرد که «سفارتخانه‌ها نهادهایی دیپلماتیک با مأموریت‌ها و وظایف مشخص اعم از کوچک و بزرگ هستند و به موجب توافقنامه وین، مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک، به سفارتخانه‌ها اجازه در اختیار داشتن سلاح داده نمی‌شود مگر اینکه سلاح دارای مجوز باشد یا اینکه کشوری که در آن سفارت واقع شده از لحاظ تأمین امنیت نیروهای حمایتی اجازه حمل سلاح را بدهد.»

 

همچنین محمد ال رضا رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد گرچه حمایت از سفارت کشورها وظیفه عراق است اما شلیک از داخل سفارتخانه و مانند آنچه که امروز توسط سفارت امریکا صورت گرفت، غیر قابل قبول و اقدامی تحریک آمیز است. وی تصریح کرد« منطقی نیست که سفارتخانه های موجود در داخل منطقه سبز به پادگان تبدیل شوند، آنچه که سفارت امریکا در آزمایش یک سامانه دفاع هوایی انجام داد باید با واکنش فرمانده کل نیروهای مسلح و فرماندهی عملیات مشترک مواجه شود.»

حسن کریم الکعبی نایب رئیس اول مجلس نمایندگان عراق نیز شلیک سامانه دفاع هوایی سفارت امریکا به بهانه آزمایش کردن سامانه را اقدامی تحریک آمیز و خلاف تمام قوانین بین المللی و عرف های دیپلماتیک خواند. وی از دولت عراق خواست تا برای متوقف کردن تمام تحرکات و اقداماتی که احساسات ملت عراق را تحریک می کند، اقداماتی جدی اتخاذ کند. فضای مجازی عراق نیز با هشتگ «#قاعدة_مو_سفارة» به معنای «پادگان است، سفارت نیست» گرم شده است.

گرچه به گزارش العربی الجدید به نقل از یک منبع آگاه در ارتش عراق، فعال شدن سامانه دفاع هوایی سفارت امریکا در بغداد با هماهنگی طر‌ف‌ عراقی بوده و  قبلا موافقت دولت عراق برای انجام این تمرین کسب شده بود.

 

ترکیه و کردهای عراق:

ترکیه همچنان جنگده‌های خود را بر فراز شمال عراق به پرواز در می‌آورد و در حالیکه روز گذشته رهبران سیاسی عراق بار دیگر نسبت به ورود ارتش ترکیه به آسمانشان هشدار دادند، اقدامات دولت آنکارا ادامه دارد. به گفته منابع ملی به نقل از نورنیوز، دره باجوانی و روستای ستفلانی، صبح امروز هدف جنگنده‌های ترکیه شده است.

سخنگوی شورای وزیران عراق، احمد ملا طلال صبح امروز حملات ترکیه به خاک عراق را محکوم کرد و آن را مسبب خدشه وارد شدن به روابط ریشه‌دار دو کشور دانست. طلال گفت که «دولت عراق اعتراض شدید خود را نسبت به این اقدامات ترکیه به سفیر آنکارا در بغداد اعلام و تاکید کرده است که از طریق چارچوب های قانونی بین المللی حقوق خود را دنبال خواهد کرد. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که اقداماتی را برای تقویت ثبات در منطقه اتخاذ کند.»

وزارت امور خارجه عراق در هفته‌های گذشته نیز در اعتراض به حملات ارتش ترکیه به کشورش دو بار "فاتح یلدز" سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده بود. از سوی دیگر اما، ترکیه معتقد است هدف از حملاتش به ترکیه که آن را با نام‌های «پنچه عقاب» و «پنجه ببر» اسم‌گذاری کرده است، پاکسازی شمال عراق از نیروهای پ.ک.ک است.

 

بیشتر بخوانید: حمله به مقر کتائب حزب الله: الکاظمی به ایران پشت کرده است؟

 

جابجایی رهبران سیاسی و نظامی

روز گذشته، نخست وزیر عراق، در سمت برخی از نخبگان این کشور تغییراتی ایجاد کرد. رئیس حشدالشعبی که پیش از این ریاست امنیت ملی را برعهده داشت، از این سمت برکنار و قاسم الاعرجی به جای وی منصوب شد. به گزارش بغداد الیوم، عباس سروط عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به انتصاب های جدید در دستگاه های امنیتی عراق تاکید کرد که «فالح الفیاض» به صورت همزمان مدیر سه دستگاه (مشاور امنیت ملی، ریاست دستگاه امنیتی و ریاست سازمان حشد شعبی) برعهده داشت که رتق و فتق آن کار غیرممکنی بود. انتخاب قاسم الاعرجی و عبد الغنی الاسدی دو انتخاب موفق است برای اینکه این دو تن، شخصیت‌های شایسته‌ای هستند که در گذشته عملکردی حرفه‌ای در پست‌های امنیتی داشته‌اند. وی انتصابات جدید را به دور از نظرگروه های سیاسی و مطابق نظر مصطفی کاظمی دانست.

روزنامه قطری العربی الجدید در تحلیل خود درباره اقدامات نخست وزیر عراق نوشت که این جابجایی پست‌ها به هدف دورکردن نیروهای سیاسی و گروه های مسلح همسو با ایران از این پست ها است. این روزنامه همچنین تاکید کرده که تلاش‌هایی برای ایجاد تغییرات در ساختار حشد الشعبی در جریان است گرچه توامان تلاش‌های سیاسی درجریان است تا فالح الفیاض در سمت خود به عنوان ریاست سازمان حشد شعبی ابقا شود. مرکز مطالعات جنگ نیز جابجایی رهبران سیاسی توسط نخست وزیر عراق را در جهت کاهش نفود نیروهای نظامی در ساختار سیاسی خواند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی