تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حمله به فرودگاه بغداد: موشک یا جنگ رسانه‌ای؟

کد خبر: ۶۴۹۷۸
۱۳:۳۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

موشک‌: بحران این روزهای عراق

 

دیدارنیوزـ زهره اکرمی: در حالیکه عراق در این روزها، لحظات پرتنشی را سپری می‌کند، صدای هر انفجار به چالشی برای سیاستمداران این کشور مبدل می‌شود. شب گذشته نیز برخی از رسانه‌ها خبر از برخورد یک موشک کاتیوشا به اطراف فرودگاه بین المللی بغداد دادند. از آنجایی که ایالات متحده در دو روز گذشته مشغول آزمایش سامانه موشکی خود بوده و دولت آنکارا نیز به بمباران شمال عراق ادامه می‌دهد، شاید پرتاب یک موشک نتواند خود را به صدر اخبار عراق برساند. اما تایید و انکار توامان این حادثه، برای درک محیط سیاسی و نظامی عراق ضروری به نظر می‌رسد. التهابات نظامی که نه گروهی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد و نه فردی نسبت به وقوع آن واکنش نشان می‌دهد، به واقعیتی در صحنه عراق مبدل شده است. اسکای نیوز عربی در خبری مدعی شد که این موشک به نزدیکی محل اسکان مقامات و دیپلمات‌های آمریکایی در حوالی فرودگاه بین المللی برخورد کرده است، اما تلفاتی نداشته است. از سوی دیگر این پایگاه خبری تاکید می‌کند که این حمله از سوی نیرو‌های نزدیک به ایران انجام شده است. این در حالی است که بسیاری از منابع عراقی اساسا اصابت این موشک را از پایه رد و تکذیب می‌کنند و گروهی دیگر نیز بر این باورند که اصابت موشک رخ داده، اما موشک فعال نشده و آثار تخریبی نداشته است. رسانه‌های فارسی زبان نیز تنها به شلیک این موشک اشاره کردند و تا زمان نگارش این گزارش، آن را تکذیب نکرده اند، اما درباره مسئولیت این حمله سخنی به میان نیاوردند. العربیه نیز مدعی شده است که در پی این اصابت، پروازهای فرودگاه بغداد موقتا متوقف شده است.

 

بیشتر بخوانید: موشک ترکیه و ضد موشک آمریکا: حاکمیت ملی عراق کجاست؟

 

این در حالیست که روز گذشته، آزمایش سامانه دفاع موشکی ایالات متحده در ساختمان سفارت با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. برخی از اعضای پارلمان عراق، سفارت آمریکا را «پادگان» خواندند و اقدام ایالات متحده برای آزمایش سامانه دفاعی با پرتاب موشک در مناطق مسکونی خضراه بغداد را نقض حاکمیت ملی عراق دانستند.


ترکیه نیز همچنان آسمان و خاک شمال عراق را بمباران می‌کند و به چالش امنیتی برای پارلمان عراق مبدل شده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، ظهر امروز گفت که دولت مستقر در آنکارا از عراق انتظار دارد که اجازه ندهد گروه تروریستی پ. ک. ک از قلمروی این کشور استفاده کند. ترکیه برای همکاری با عراق در جهت مقابله با ترویست‌ها اعلام آمادگی کرد.


به التهابات عراق بایستی قدرت گرفتن دوباره داعش در مناطق مرزی با سوریه خصوصا در استان صلاح الدین را افزود که موجب ترس و واهمه دولت مرکزی عراق شده است. بر پیچیدگی شرایط عراق همچنین جابجایی سمت‌های سیاسی و نظامی این کشور از سوی نخست وزیر عراق، مصطفی الکاظمی را افزود. در نهایت به نظر می‌رسد تعدد بازیگران در این کشور و عدم اقتدار قوه اجرایی و قوه قهریه، چشم اندازی مبهم از ثبات در آینده عراق به تصویر می‌کشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی