تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

«دیدار آدینه» ۳: تجارت جدید در اینستاگرام؛ چاپ پول!

چاپ و انتشار اسکناس ارزان‌تر از چیزی است که برای ما تمام می‌شود؛ حداقل برای عده‌ای؛ اگرچه پشتوانه‌اش هم آن قدر محکم نیست، هرچند کیفیت کاغذش را تضمین می‌کنند و صاحب دستگاه چاپ اسکناس تاکید دارد که بدون مشکل می‌توان آن را خرج کرد. یکی تبلیغ زده پول‌ها همه با کاغذ پاپیروس و نخ‌دار، یک میلیون تومان، ۳۰۰ هزار تومان. دیگری قیمتی ارزان‌تر دارد. «دیگری نوشته هر کس یک میلیون سفارش می‌ده، فرداش ۵۰ میلیون سفارش می‌ده. اون‌هایی که می‌گن چرا دیر جواب دایرکت را می‌دم، برای این که سرم شلوغه. نمی‌تونم هم پای دستگاه چاپ باشم و هم اینجا.»

کد خبر: ۶۴۷۸۱
۱۶:۲۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ بهناز جلالی‌پور: دوره این که بهترین شغل دنیا داشتن پدر پولدار بود گذشته، حالا وقت آن است که هر کس دلش می‌خواهد به قولی پولش از پارو بالا برود که سرش آسمان را می‌ساید، باید ضراب‌خانه خودش را داشته باشد. نه حتی مثل پروفسور و دار و دسته‌اش در سریال money hiest با آن همه دردسر و عذاب و پلیس بازی؛ بلکه یک دستگاه چاپ جمع‌وجور و تبلیغات اینستاگرامی و فروش و تجارت پول. همین و تمام.

 

چاپ و انتشار اسکناس ارزان‌تر از چیزی است که برای ما تمام می‌شود؛ حداقل برای عده‌ای؛ اگرچه پشتوانه‌اش هم آن قدر محکم نیست، هرچند کیفیت کاغذش را تضمین می‌کنند و صاحب دستگاه چاپ اسکناس تاکید دارد که بدون مشکل می‌توان آن را خرج کرد. یکی تبلیغ زده پول‌ها همه با کاغذ پاپیروس و نخ‌دار، یک میلیون تومان، ۳۰۰ هزار تومان. دیگری قیمتی ارزان‌تر دارد. «دیگری نوشته هر کس یک میلیون سفارش می‌ده، فرداش ۵۰ میلیون سفارش می‌ده. اون‌هایی که می‌گن چرا دیر جواب دایرکت را می‌دم، برای این که سرم شلوغه. نمی‌تونم هم پای دستگاه چاپ باشم و هم اینجا.» بیشتر شبیه بازار گرمی است و تبلیغ؛ وگرنه از دستگاه چاپ نشانی نیست و صفحات هم چندان رنگ و رو دار و چشم نواز نیست؛ اما تعداد این صفحات کم نیستند که رسما فروش پول جعلی را تبلیغ می‌کنند.

 

«فروش انواع پول‌های تقلبی درجه یک بدون نقص... ارسال به اکثر شهرها...»، این تبلیغی است که صاحب یکی از صفحات زیر ویدئویی نوشته که در حال تست یک اسکناس ۵۰ هزار تومانی است.  صفحاتی مشابه این نیز وجود دارد و هر کدوم سایر صفحات را کلاهبردار می‌داند.   

 

تجارت جدید در اینستاگرام: چاپ پول!

 

گفتگو با صاحبان صفحه تنها از طریق چت در واتس‌آپ یا تلگرام امکان‌پذیر است، بعضی نیز کوتاه در اینستاگرام جواب می‌دهند. در حد چند جمله که شامل قیمت می‌شود.

 

ارقام‌شان با اندکی اخلاف نزدیک به هم است و پیشنهادشان برای خرج اسکناس‌های جعلی هر کجا غیر از بانک و صرافی است، محل‌هایی که به سرعت سره از ناسره لو می‌رود. اما مغازه‌ها بدون مشکل است.

 

آقای جاعل، می‌گوید: «یک میلیون، ۲۵۰ هزار تومان». توضیحش این است که هر یک میلیون تومان را ۲۵۰ هزار تومان می‌فروشد. البته این به جز هزینه ارسال به مقصد است که ۵۵ هزار تومان است و یک روزه تحویل می‌دهد. او می‌گوید بقیه یا اسکناس‌هایشان خیلی تابلو است و یا اصلا ارسال نمی‌کنند. حرفش شامل کسانی می‌شود که قیمتی بالاتر یا پایین‌تر دارند. البته آن‌ها هم همین را می‌گویند.

 

تجارت جدید در اینستاگرام: چاپ پول!

 

هزینه ارسال باید پیش پیش واریز شود. حتما هم باید واریز شود. در مقابل این سوال که ترس و نگرانی نداری، قاطع جواب می‌دهد: «نه، از چی بترسم؟» «از این که پول جعلی در مقابل پول تقبلی چاپ خودت دریافت کنی.» برای این سوال جواب ندارد و هیچ نمی‌گوید. احتمالا جزو همان‌هاست که بیشتر بر روی هزینه ارسال حساب باز کرده و قرار نیست معامله‌ای شکل بگیرد تا هزینه دومی جابه‌جا شود.

 

آقای جاعل می‌گوید: «اسکناس‌ها ۱۰ هزاری و ۵۰ هزاری است و الان آماده است. تهران هستید یا شهرستان؟» به گفته خودش این پول‌ها راحت‌تر خرج می‌شود.

 

تجارت جدید در اینستاگرام: چاپ پول!

 

 

میزان درخواست را می‌پرسد و در مقابل این که الان پول به هر میزان آماده برای فروش و ارسال داری؟ می‌گوید: «بله، چقدر می‌خواهید؟ آدرس بدید، فردا تحویل بگیرید.»

 

طبق گفته خودش، به شهر‌های مختلف ارسال داشته و دارد و تا کنون مشکلی ایجاد نشده است. اهل گفتگو نیست و با هر سوالی به سرعت ناراحت می‌شود و قهر می‌کند و یا می‌گوید: «شما توهین می‌کنید، من صادقانه دارم می‌گم.» حتی حاضر نیست جواب تلفن را بدهد و مکالمه را با تاخیر در چت ادامه می‌دهد، هر چند یکی درمیان همان‌ها را هم پاک می‌کند تا رد و نشانی باقی نماند.

 

این که آماری از تعداد مشتریانش نمی‌دهد طبیعی است، به هر حال هر تجارتی اسراری دارد که نباید اعلام کرد؛ اما وضعیت جعل و کلاهبرداری فرق می‌کند. آقای جاعل، اسکناس‌های خارجی از جمله دلار و یورو و لیر را هم در بساطش دارد، اتفاقا آن‌ها را هم تضمین می‌کند. اما باز در مقابل این سوال که «یعنی می‌شه در اروپا این‌ها را خرج کرد؟» باز هم سکوت می‌کند و می‌گوید: «شما خریدار نیستی.» این بار دیگر مکالمه را جدی جدی قطع می‌کند و جواب هیچ سوالی را نمی‌دهد.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی