تیتر امروز

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

تحرکات آمریکا جنگ روانی است/ مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق می‌شود/ رسانه‌ای شدن سفر سردار قاآنی به عراق هشدار ایران به آمریکا بود

News Image Lead

نجاح محمدعلی کارشناس مسائل عراق در خصوص رویداد‌های جاری عراق و تحرکات مبهم دولت آمریکا در این کشور به دیدارنیوز گفت: آمریکایی‌ها پایگاه‌های خود از اقصی نقاط عراق از جمله قائم، حقانیه، التاجی، ابوغُریب و دیگر نقاط را تخلیه کرده اند. آخرین صحبت‌های دوجانبه سفیر آمریکا و نخست وزیر، روز سه شنبه اتفاق افتاد و آمریکایی‌ها بر خروج کامل و بدون درگیری از عراق تاکید کردند و به دنبال مذاکرات جدی‌تر برای رسیدن به یک پروتکل خروج هستند. مذاکرات محرمانه برای عقب‌نشینی کامل نیرو‌های آمریکا از عراق در جریان است؛ به طوری که دو پایگاه مهم عین الاسد و الحریر نیز در این مذاکرات مورد توجه و تمرکز مقامات مذاکره کننده عراقی است. آمریکا به عادل عبدالمهدی گفته حاضر است نیرو‌های خود را به طور کامل از عراق خارج کند، منتهی نباید هیچ امر رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی عراقی‌ها صورت گیرد و حمله‌ای نیز از سوی نیرو‌های مقاومت حین خروج صورت نگیرد.

کد خبر: ۵۷۶۳۹
۱۲:۱۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹

جنگ روانی امریکا

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در طی دو هفته گذشته، آمریکا و بعضی دیگر از کشور‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، دست به اقداماتی به ظاهر عادی ولی پر از  ابهام و تامل زده‌اند. اخبار منتشره، حکایت از آن دارد که در اوایل فروردین ماه، یک ستون زرهی، لجستیکی و مکانیزه آمریکایی از سوریه به عراق منتقل شده و در پی آن یک هواپیمای B۵۲ نیز وارد پایگاه عین‌الاسد شده است. با فاصله کوتاهی نیز خبرگزاری‌های بین المللی از استقرار سامانه پاتریوت در این پایگاه خبر دادند.  ژنرال مکنزی روز ۱۸ فرودین در جلسه علنی کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن گفت: در روند آوردن سامانه‌های دفاع هوایی و سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک به داخل عراق هستیم تا از خودمان در برابر حملات بالقوه ایران محافظت کنیم، چون هدف نهایی ایران، بیرون کردن آمریکا از منطقه به خصوص از عراق است که در آن ابزار‌های اعمال قدرت زیادی مانند شبه نظامیان شیعه کتائب حزب‌الله را دارد.
 
در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا گزارش داده بود که پنتاگون در حال تهیه طرح نابودی کتائب حزب‌الله است. بنا بر این گزارش، ژنرال رابرت پی رایت، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در عراق پس از دریافت دستوری برای تهیه نقشه چنین عملیاتی در نامه‌ای به واشنگتن هشدار داد که این طرح ممکن است به جنگ تمام عیار با ایران بینجامد و همچنین به لحاظ لجستیکی، آمریکا باید چند هزار سرباز دیگر را تنها به همین منظور به عراق اعزام کند.
 
تحرکات آمریکا که ابتدای آن با جابجایی نیرو‌ها و تجهیزاتی از سوریه به عراق صورت گرفته بود، این‌بار با خروج نیرو‌ها و ادوات خود از پنج پایگاه در عراق ادامه یافته است. در طی هفته های اخیر، نیرو‌های ائتلاف و آمریکایی‌ها به ترتیب از پایگاه قائم در نزدیکی مرز عراق و سوریه، قیاره در جنوب موصل، کی وان در کرکوک و نینوا در موصل خارج شده اند. آخرین پایگاه نیز پایگاه هوایی تقدم در حبانیه در هشتاد کیلومتری غرب بغداد است که از شنبه ۱۶ فروردین (۴ آوریل)، در اختیار کامل نیرو‌های دولتی عراق قرار گرفت.
 
به گزارش رویترز بخشى از نیروهایى که در این پایگاه‌ها بودند به سه پایگاه بزرگتر یعنى عین الاسد، تاجى و حریر اربیل منتقل شدند و بخشى دیگر راهى کویت شدند تا به خانه هایشان برگردند. فرماندهی مشترک نیرو‌های ائتلاف در بیانیه‌ای گفت تصمیم برای انتقال نیرو‌های ائتلاف از این پایگاه‌ها از ماه‌ها پیش و با هماهنگی دولت عراق گرفته شده و دلیلش هم کمتر شدن چشمگیر فعالیت داعش در این مناطق است؛ عراقی‌ها دیگر خود می‌توانند از پس تهدید‌های گاه و بی‌گاه اعضای بجا مانده و پراکنده این گروه برآیند.
 
این رویداد‌ها در حالی اتفاق افتاده و در جریان است که سرنوشت دولت عراق در بلاتکلیفی قرار دارد و در آخرین رویداد، پارلمان عراق زیر بار نخست وزیری عدنان الزرفی نیز نرفت و کاخ ریاست جمهوری عراق، مصطفی الکاظمی، رییس فعلی سازمان اطلاعات عراق را به پارلمان معرفی کرد.


نجاح محمدعلی کارشناس مسائل عراق در خصوص رویداد‌های جاری عراق و تحرکات مبهم دولت آمریکا در این کشور به دیدارنیوز گفت: سیاست آمریکا همیشه نا مشخص است، ولی طبق اطلاعاتی که من دارم چند روز پیش، مذاکراتی بین سفیر آمریکا در بغداد و دولت عراق و شخص عادل عبدالمهدی به نیابت از گروه‌های مقاومت انجام شد و تمرکز مذاکرات در مورد تحرکات اخیر آمریکا بود.

 

وی افزود: آمریکایی‌ها پایگاه‌های خود از اقصی نقاط عراق از جمله قائم، حقانیه، التاجی، ابوغُریب و دیگر نقاط را تخلیه کرده اند. آخرین صحبت‌های دوجانبه سفیر آمریکا و نخست وزیر، روز سه شنبه اتفاق افتاد و آمریکایی‌ها بر خروج کامل و بدون درگیری از عراق تاکید کردند و به دنبال مذاکرات جدی‌تر برای رسیدن به یک پروتکل خروج هستند.

 


نجاح محمدعلی کارشناس مسائل عراق

 

محمدعلی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا و عراق به یک یادداشت تفاهم رسیده‌اند تاکید کرد: طبق اطلاعات به دست آمده، روند به سود عراق پیش می‌رود و توافقات اجازه نمی‌دهد آمریکا بدون ضابطه، به عراق نیرو بیاورد و عراق می‌تواند آن‌ها را مجبور به خروج کند. البته نباید به رفتار ظاهری آمریکا اعتماد کرد، چون ممکن است هدف دیگری غیر از آنچه ما برداشت می‌کنیم داشته باشند، به همین دلیل نیرو‌های مقاومت و حشدالشعبی در آماده باش کامل هستند و منتظر نتیجه مذاکراتند.
 
این کارشناس مسائل عراق در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها برای دوری از گزند حملات پراکنده نیرو‌های شبه نظامی عراق قصد دارند نیروها، تجهیزات و سیستم‌های دفاعی خود را به نقطه‌ای خارج از تیررس آن‌ها انتقال دهند، گفت: بله این تحلیل شما نزدیک به واقعیت است و امکان تحقق دارد، چون پایگاه‌هایی که آمریکا خالی کرده در دسترس و تیررس موشک‌های مقاومت بود و به جا‌هایی منتقل شده که در جغرافیای سنی‌نشین و کردنشین قرار گرفته است. آمریکا می‌داند مقاومت (حشدالشعبی) در آنجا نفوذ، دسترسی و بدنه مردمی ندارد. سنی‌های عراق آشکارا به دنبال استقلال هستند و برای تحقق این خواسته به آمریکا نیاز دارند، به همین دلیل الانبار برای آمریکایی‌ها امن‌تر از التاجی و الحقانیه است و کرد‌ها نیز به همین کیفیت، عملا در اختیار و تحت اراده ایالات متحده عمل می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه مذاکرات سفیر آمریکا و نخست وزیر عراق محرمانه بوده است و آمریکایی‌ها بر رسانه‌ای نشدن آن تاکید داشته اند، افرود: چون اگر مشخص شود برای خروج از عراق تلاش می‌کنند باعث ناامیدی و واکنش سنی‌ها و کرد‌ها خواهد شد لذا صراحتا می‌گویم دولت و ملت عراق دنبال خروج کامل آمریکا از عراق هستند که در غیر اینصورت، اتفاقات دیگری خواهد افتاد. 

نجاح محمدعلی با دور از ذهن دانستن اینکه ترامپ برای به دست آوردن یک برگ برنده انتخاباتی، دست به حمله نظامی به ایران یا نیرو‌های شبه نظامی هوادار ایران در عراق بزند، خاطرنشان کرد: البته برخی کارشناسان و ناظران معتقدند ممکن است به شکل کنترل شده و محدود، حملاتی را علیه مکان‌های کم اهمیت انجام دهد. البته در این خصوص که آمریکا نیرو‌ها و تجهیزات خود را از نقاطی به نقاطی دیگر از عراق برده است، باید اضافه کنم که نیرو‌های مقاومت هم دست به چنین اقدامی زده‌اند با این تفاوت که مکان جدید استقرار نیرو‌های حشدالشعبی را کسی نمی‌داند؛ لذا آمریکا اگر هم بخواهد علیه آن‌ها اقدامی انجام دهد عملا نمی‌تواند. از طرفی هم وضعیت کرونا و  کنگره به ترامپ اجازه حمله نظامی به ایران نمی‌دهد لذا تمام این تحرکات و تبلیغات را جنگ روانی می‌دانم. البته آقای ترامپ به اعمالی شبیه به آنچه علیه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس انجام داد دست خواهد زد، زیرا ترور نیرو‌های مقاومت، جنگ محسوب نمی‌شود. این موضوع بعد از سفر سردار اسماعیل قاآنی به عراق شکل جدی تری به خود گرفت، ملاقات قاآنی با سران مقاومت همیشه محرمانه بود، ولی این دفعه سفرش به عراق رسانه‌ای شد و دلیلش این بود که جمهوری اسلامی ایران قصد داشت به نوعی به  آمریکایی‌ها هشدار دهد که هر تحرکی علیه فرمانده سپاه قدس با واکنش شدید و گسترده ایران همراه خواهد بود و عراق را هم تنها نخواهد گذاشت لذا این اعلام سفر او و رسانه‌ای شدنش عملی بازدارنده بود.

 

جنگ روانی آمریکا

 

این کارشناس مسائل عراق درباره عاقبت انتخاب نخست وزیر جدید عراق هم گفت: مشخص بود که عدنان الزرقی به هیچ وجه نخست وزیر عراق نخواهد شد، این موضوع را آمریکایی ها هم به خوبی می‌دانستند، لذا مطرح کردن او یک مانور برای راضی کردن نامزد دوم توسط آمریکا بود که همین مصطفی الکاظمی رئیس فعلی سازمان اطلاعات عراق است که متهم به همکاری با آمریکایی‌ها در ترور و شهادت سردار سلیمانی و یارانش است. کمیته متشکل از ۷ جناح شیعه عراق باید برای معرفی نخست وزیر عراق رای می دادند که  اکثریت آن ها مصطفی الکاظمی را قبول کردند، چون سه نفر از آن‌ها مثل مقتدا صدر و حیدرالعبادی و عمارالحکیم با آمریکایی‌ها همراه هستند.
 
وی ادامه داد: گروه‌های شیعه در حال تکرار اشتباهات خود هستند، بسیار بعید بود که الزرفی برای نخست وزیری معرفی شود، مقصر اصلی این اوضاع هم مقتدا صدر و حیدرالعبادی هستند، زیرا عبادی و الزرفی در یک فراکسیون هستند. عمارالحکیم مطرود آیت‌الله سیستانی است، او مانند یک مار سمی است. اتفاقا عمارالحکیم و مقتدا صدر بر خلاف قانون اساسی عراق از پیشنهاد دهندگان عدنان الزرفی به پارلمان عراق و برهم صالح رییس جمهوری بودند، در حالی که عصائب اهل حق به دبیر کلی قیس الخزعلی، فراکسیون البناء به رهبری هادی العامری، دولت القانون متعلق به نوری المالکی، جنبش اراده به رهبری حنان فتلاوی و جنبش الحکما و گروه صالح الصیاب متفق القول بودند که الزرفی نباید نخست وزیر شود، چون نیرو‌های مقاومت بیان کرده بودند حتی اگر خونریزی هم اتفاق بیافتد زیر بار او نمی‌روند. او جاسوس آمریکایی‌هاست و در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ با آمریکایی‌ها در حمله به نیرو‌های مقاومت در نجف همکاری کرد. اعتراضات اخیر عراق، حمله به کنسولگری ایران و حمله به مرکز آیت‌الله شهید محمدباقر حکیم با هدایت و رهبری الزرفی انجام شد.
 
وی در خصوص مذاکرات عراق و آمریکا بار دیگر تاکید کرد: مذاکرات محرمانه برای عقب‌نشینی کامل نیرو‌های آمریکا از عراق در جریان است؛ به طوری که دو پایگاه مهم عین الاسد و الحریر نیز در این مذاکرات مورد توجه و تمرکز مقامات مذاکره کننده عراقی است. آمریکا به عادل عبدالمهدی گفته حاضر است نیرو‌های خود را به طور کامل از عراق خارج کند، منتهی نباید هیچ امر رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی عراقی‌ها صورت گیرد و حمله‌ای نیز از سوی نیرو‌های مقاومت حین خروج صورت نگیرد. این مطلب را من به عنوان کارشناس مطلع از این مذاکرات محرمانه به شما می‌گویم.
 
این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه عادل عبدالمهدی خود را فدای آرمان‌های مقاومت در عراق کرد، گفت: او تحریم‌های آمریکا علیه ایران را قبول نکرد و زیر بار استفاده آمریکا از خاک عراق برای حمله به مواضعی در ایران نرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی