تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ایجاد یک دولت قدرتمند در بغداد توسط عدنان الزرفی کار ساده‌ای نیست

News Image Lead

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه درخصوص معرفی “الزرفی” به عنوان مقام نخست‌وزیری عراق به دیدارنیوز گفت:با توجه به اینکه “الزرفی” نسبت به دیگر نخست‌وزیران عراق دارای استقلال بیشتر از منظر بیوگرافی و زندگینامه محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان گامی برای پاسخگویی به معترضین در ارتباط با استقلال این کشور به حساب آید. نخست وزیر جدید عراق در صورت موفقیت در معرفی اعضای دولت خود، تلاطم‌ها را به دنبال خواهد داشت و سیگنال‌ها نشان از این دارد که ایجاد یک دولت قدرتمند در بغداد کار چندان ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، به طوریکه در حد پائین‌تر از ۱۰درصد امکان حصول پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۵۷۱۱۷
۱۲:۵۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ نخست وزیر جدید عراق در آخرین ساعات مهلت قانونی ۱۵ روزه به معرفی درآمد و «عدنان الزرفی» عضو فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی (نخست وزیر اسبق) از طرف رییس جمهوری عراق مامور تشکیل دولت انتقالی شد.

 

البته ائتلاف النصر که پیش از معرفی عدنان الزرفی، شروط لازم برای نخست وزیر جدید را «میهن پرستی»، «بی طرفی» و «پاکدستی» در اداره کشور عنوان کرده بود، برخی از اعضایش به رسانه‌های عراقی گفتند که انتخاب الزرفی به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی از طرف این ائتلاف صورت نگرفته است. این ائتلاف پارلمانی، وظیفه اصلی دولت انتقالی را بسترسازی برای انتخابات زودهنگام ـ حداکثر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (اواخر سال میلادی جاری) ـ با مشارکت و کمک گرفتن از سازمان ملل، انحصار سلاح در دست دولت و بازخواست قضایی عوامل کشتار تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی عنوان کرده است.

 

برخی از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق از جمله «عصائب اهل الحق» (قیس الخزعلی) که وابسته به «فراکسیون الفتح» (هادی العامری) است، نیز به شدت با انتخاب الزرفی به عنوان نخست‌وزیر جدید مخالفت کرده و این چهره را مخالف گروه‌های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی معرفی کردند.

 

الزرفی از چهره‌های بحث‌برانگیز عراقی است که در سه مقطع، استاندار نجف (سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) بوده و در جریان اعتراض‌های اخیر خیابانی به عنوان یکی از چهره‌های ذی نفوذ به حساب می‌آید. او پیشتر نیز عضو حزب الدعوه عراق بود که یکی از احزاب اصلی مخالف صدام حسین، رئیس‌جمهوری پیشین عراق به حساب می‌آمد.

 

«عدنان الزرفی» راه سختی در پیش رو دارد/ ایجاد یک دولت قدرتمند در بغداد کار چندان ساده‌ای نیست

 

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه درخصوص معرفی “الزرفی” به عنوان مقام نخست‌وزیری عراق به دیدارنیوز گفت: مسئله مسجل درباره عراق، عدم تجربه یک ثبات معنادار؛ آن هم سال‌ها پس از سقوط صدام است، بر همین اساس، عراقی ها اکنون در جستجوی آرامش با توجه به عملکرد نادرست دولت‌های گذشته و نقص شدید کارکرد آن‌ها به ویژه از منظر فساد اقتصادی هستند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: دولت‌های قبلی اگرچه با نام جمهوریت و حتی اسلامیت در عراق بر سر کار آمدند همگی به گونه‌ای در ایران تحصیل یا اقامت داشتند و تحت تاثیر فرهنگ آن قرار داشتند، بنابراین پس از تشکیل در نهایت و عملا در انجام ماموریت خود نتوانستند کارنامه درخشانی به ویژه از منظر سلامت حرکت اقتصادی به ثبت برسانند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین خصوص یادآور شد: موضوع مورد اشاره، سبب طغیان مردم عراق و روی دادن وضعیتی شده است که در آن دولت‌های موسمی در عراق بر سر کار آیند و بدون نتیجه مورد نظر مردم، کنار روند، بنابراین با توجه به اینکه “الزرفی” نسبت به دیگر نخست‌وزیران عراق دارای استقلال بیشتر از منظر بیوگرافی و زندگینامه محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان گامی برای پاسخگویی به معترضین در ارتباط با استقلال این کشور به حساب آید.

 

مطهرنیا درباره کسب موفقیت توسط نخست وزیر جدید عراق تاکید کرد: گرچه اکنون نمی‌توان به طور کامل قضاوت کرد، اما با توجه به اوضاع و احوال عراق که در منطقه وجود دارد باید گفت که راه سختی در پیش رو دارد و چالش‌های بسیار جدی که میل به بحرانی شدن عراق را در خود پرورش می‌دهند، پیش روی او است.

 

«عدنان الزرفی» راه سختی در پیش رو دارد/ ایجاد یک دولت قدرتمند در بغداد کار چندان ساده‌ای نیست

 

وی در ادامه افزود: “الزرفی” باید از یک طرف، مسائل داخلی و ایجاد اعتماد و کسب اعتبار در جهت پاسخگویی به مخالفان را داشته باشد، زیرا آنچه مطرح می‌کنند ایجاد یک دولت سالم در جهت توسعه و ثبات امنیتی و اقتصادی در عراق است که این کار در وضعیت کنونی خود، قدرت بسیار بالایی را طلب می‌کند، از طرف دیگر باید زمینه ساز فضای مثبت بین قدرت‌های منطقه‌ای چون عربستان و ترکیه با دولت جدید باشد و علاوه بر این از آنجا که عراق، محیط تزاحم قدرت‌های منطقه‌ای ایران و ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید و پیش‌بینی‎ها نشان می‌دهد که در آینده نزدیک، امکان این تلاطم بیشتر و احتمال افزایش آن وجود دارد، باید در حوزه سیاست خارجی با توجه به این مسئله، مدیریت منطقی و درستی را در دست گیرد تا با دوستان خود درگیر نشود.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمام این موارد، نخست وزیر جدید عراق در صورت موفقیت در معرفی اعضای دولت خود، تلاطم‌ها را به دنبال خواهد داشت و سیگنال‌ها نشان از این دارد که ایجاد یک دولت قدرتمند در بغداد کار چندان ساده‌ای نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، به طوریکه در حد پائین‌تر از ۱۰درصد امکان حصول پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی