تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
صباح زنگنه:

بعید است عدنان الزرفی رای اکثریت پارلمان عراق را به دست بیاورد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به معرفی «عدنان الزرفی» از سوی «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به عنوان نخست وزیر «مکلف» این کشور جهت تشکیل کابینه گفت: با توجه به برخی از مخالفت‌های صورت گرفته با این انتخاب و همچنین سوابق عدنان الزرفی بعید به نظر می‌رسد که او بتواند در پارلمان عراق رای اکثریت را به دست آورد.

کد خبر: ۵۵۹۳۷
۱۵:۱۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

بعید است عدنان الزرفی رای اکثریت پارلمان عراق را به دست بیاورد

دیدارنیوز ـ صباح زنگنه در مورد علت مخالفت برخی از گروه‌های شیعه عراقی با معرفی عدنان الزرقی به عنوان نخست وزیر مکلف عراق، با بیان اینکه آقای الزرفی نماینده مجلس بوده و دارای سوابق اجرایی و مدیریتی است، اظهار کرد: او مدتی نیز استاندار نجف بوده است و در وزارت کشور عراق فعالیت کرده است در حالی که یکی از شروطی که مرجعیت عراق برای نخست وزیر آتی عراق اعلام کرده، این بود که کسی به عنوان نخست وزیر معرفی شود که سابقه دولتی و اجرایی نداشته باشد.

 

وی همچنین با بیان اینکه در سابقه کاری او در استانداری نجف وجود اختلافات جدی و درگیری نظامی با طرفداران مقتدا صدر وجود دارد و این یکی از عواملی است که باعث شده نیرو‌های مقتدی صدر با نخست وزیری او مخالفت کنند، افزود: زمانی که او در استانداری بوده است ظاهراً توسط رئیس جمهور به خاطر فساد مالی عزل شده است، در واقع اعضای شورای استان نجف از او شکایت می‌کنند و بعد از تحقیقات مشخص می‌شود که او از موقعیتش در استانداری سوء استفاده کرده و با ایجاد تشکیلات شبه میلیشیایی برای خود بر روی سرمایه گذاران و شرکت‌های مختلف که در نجف فعالیت می‌کردند، در راستای تامین منافع خود فشار وارد می‌کرده است.

 

زنگنه با بیان اینکه از طرف دیگر عدنان الزرفی از پایه قوی حزبی و تشکیلاتی که بتواند از او در پارلمان عراق حمایت کند، برخوردار نیست، اظهار کرد: البته حیدر العبادی ایشان را جز تشکیلات ائتلاف «نصر» اعلام کرده است، ولی همانطور که اشاره شد دارای تشکیلات منسجم حزبی نیست.

 

این دیپلمات پیشین کشور همچنین با بیان این که در قضیه معرفی عدنان الزرفی به عنوان نخست وزیر مکلف از سوی برهم صالح، گروه‌های سیاسی عراق در این زمینه به رئیس‌جمهور این کشور اشکال وارد کرده اند، گفت: آن‌ها می‌گویند طبق قانون اساسی عراق، معرفی نخست وزیر باید توسط بزرگترین ائتلاف پارلمانی عراق انجام شود در حالی که آقای الزرفی توسط رئیس‌جمهور معرفی شده است و این اقدام بر خلاف قانون است.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بعد از معرفی الزرفی آمریکایی‌ها بلافاصله از او حمایت کردند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع برخی از گروه‌های سیاسی در عراق معتقدند که در این زمینه پخت و پزی از سوی آمریکایی‌ها انجام شده و این موضوع حساسیت آن‌ها را مضاعف کرده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به این روند بعید می‌دانم که الزرفی بتواند در پارلمان عراق رای اکثریت را به دست آورد.

 

زنگنه با اشاره به برخی از شعار‌ها و برنامه‌هایی که توسط الزرفی اعلام شده است، اظهار کرد: او گفته است، اختلاس گران را معرفی می‌کنم، قاتلان تظاهرکنندگان در خیابان‌ها را شناسایی و به دادگاه می‌کشانم، زندانی‌ها را آزاد می‌کنم و انتخابات برگزار می‌کنم، این سخنان نشان دهنده این است که او اطلاع چندانی از شرایط عراق ندارد چرا که هر کدام از این کار‌ها امری زمان‌بر و سخت است در حالیکه مدت زمان مسئولیت او در صورت کسب رای اعتماد از پارلمان بسیار محدود خواهد بود و باید زمینه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و تشکیل دولت جدید فراهم کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی