تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.

مصطفی الکاظمی رابطه مثبت عراق و ایران را دنبال می‌کند/ اولویت آمریکا در عراق فروپاشی از درون است

News Image Lead

در کنار تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه و به ویژه در عراق، بحث تشکیل دولت توسط نخست وزیر جدید عراق هم در صدر اخبار قرار دارد. مصطفی الکاظمی پس از آنکه عدنان الزرفی نتوانست در موعد مقرر از پارلمان عراق رای اعتماد بگیرد، از سوی رییس جمهور عراق مامور به تشکیل کابینه شده است. علی اصغر خانی از فرماندهان دفاع مقدس و منتخب مردم شاهرود در مجلس یازدهم در مورد تحرکات اخیر ایالات متحده و هدف آمریکایی‌ها از تمرکز لجستیکی در پایگاه‌های منتخب همچون عین الاسد و همچنین سرنوشت دولت عراق به دیدارنیوز گفت:بر اساس دکترین امنیتی آمریکا، در برخورد با کشور‌ها و ملت‌های مستقل و همچنین ملت‌های تعریف شده در دایره تهدید برای خود، فروپاشی از درون و جنگ نرم اولویت دارد. آمریکا از ایجاد دولت وابسته به خود؛ بدون نیاز به جنگ یا درگیری بسیار بیشتر سود می‌برد. شگرد آمریکایی‌ها همان "النصره الرعب" است یعنی پیروزی در ترساندن است. البته به اعتقاد من، مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق، رابطه مثبت عراق و ایران را دنبال خواهد کرد و قطعا نسبت به ظرفیت بالای حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت، دید مثبت خواهد داشت.

کد خبر: ۵۷۹۹۰
۱۲:۳۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

رابطه مستقیم ایران و عراق

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: از اوایل فرودین ماه ۹۹ زمزمه‌هایی مبنی بر جابجایی گسترده نیرو‌ها و ادوات نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق شنیده شد. بدین بیان که این کشور، پنج پایگاه مهم خود را از اطراف و اکناف عراق جمع‌آوری کرده و قرار است همه استعداد نظامی خود را در یکی دو پایگاه مهم مانند عین‌الاسد متمرکز کند. ظاهر قضیه این است که تحرکات آمریکا که ابتدای آن با جابجایی نیرو‌ها و تجهیزاتی از سوریه به عراق صورت گرفته بود، این‌بار با خروج نیرو‌ها و ادوات از پنج پایگاه در عراق ادامه یافته است.

 

در طی هفته‌های اخیر، نیرو‌های ائتلاف و آمریکایی‌ها به ترتیب از پایگاه قائم در نزدیکی مرز عراق و سوریه، قیاره در جنوب موصل، کی وان در کرکوک و نینوا در موصل خارج شده اند. آخرین پایگاه نیز پایگاه هوایی تقدم در حبانیه در هشتاد کیلومتری غرب بغداد بود که از شنبه ۱۶ فروردین (۴ آوریل) در اختیار کامل نیرو‌های دولتی عراق قرار گرفت.

 

در همین راستا، فرماندهی مشترک نیرو‌های ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد «تصمیم برای انتقال نیرو‌های ائتلاف از این پایگاه‌ها از ماه‌ها پیش و با هماهنگی دولت عراق گرفته شده و دلیلش هم کمتر شدن چشمگیر فعالیت داعش در این مناطق است؛ عراقی‌ها دیگر خود می‌توانند از پس تهدید‌های گاه و بی‌گاه اعضای بجا مانده و پراکنده این گروه برآیند.»

 

ولی گویا این بیانیه، بخشی از واقعیت را بیان کرده است، چراکه یک کارشناس مسائل عراق در گفتگو با دیدارنیوز از در جریان بودن مذاکرات محرمانه میان مقامات عراقی و آمریکایی خبر داد. «نجاح محمدعلی» از کارشناسان مسائل منطقه که با نیرو‌های موسوم به مقاومت در منطقه و بخصوص در عراق ارتباط نزدیکی دارد گفت: «ضمن اینکه هدف از مذاکرات محرمانه بین عادل عبدالمهدی و سفیر ایالات متحده در عراق بر محور خروج آمریکایی‌ها از این کشور است، ولی جابجایی نیرو‌ها و ادوات آمریکا از پایگاه‌هایی که ذکر آن رفت دلایل دیگری دارد. آمریکایی‌ها پایگاه‌های خود را از اقصی نقاط عراق از جمله قائم، حقانیه، التاجی، ابوغُریب و دیگر نقاط، تخلیه کرده اند. پایگاه‌هایی که آمریکا خالی کرده در دسترس و تیررس موشک‌های مقاومت بود و به جا‌هایی منتقل شده که در جغرافیای سنی‌نشین و کردنشین قرار گرفته است. آمریکا می‌داند مقاومت (حشدالشعبی) در آنجا نفوذ، دسترسی و بدنه مردمی ندارد. به همین دلیل الانبار برای آمریکایی‌ها امن‌تر از التاجی و الحقانیه است و کرد‌ها نیز به همین کیفیت، عملا در اختیار و تحت اراده ایالات متحده عمل می‌کنند.»
 
در کنار تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه و به ویژه در عراق، بحث تشکیل دولت توسط نخست وزیر جدید عراق هم در صدر اخبار قرار دارد. مصطفی الکاظمی پس از آنکه عدنان الزرفی نتوانست در موعد مقرر از پارلمان عراق رای اعتماد بگیرد، از سوی رییس جمهور عراق مامور به تشکیل کابینه شده است. با این تفاوت که شرایط الکاظمی خیلی بهتر از الزرفی است؛ زیرا تقریبا همه ائتلاف ها و گروه‌های شیعی ـ به جز حزب‌الله و یک تشکل کوچک دیگر ـ  و همچنین اکراد و اهل تسنن به نخست‌وزیری او رضایت داده اند. نکته قابل توجه اینکه به نظر می رسد آمریکا و ایران نیز تا حدود زیادی از این انتخاب رضایت دارند.

 

فروپاشی عراق از درون برای آمریکا اولویت دارد 

 

علی اصغر خانی از فرماندهان دفاع مقدس و منتخب مردم شاهرود در مجلس یازدهم در مورد تحرکات اخیر ایالات متحده و هدف آمریکایی‌ها از تمرکز لجستیکی در پایگاه های منتخب همچون عین الاسد به دیدارنیوز گفت: چندین احتمال در این رابطه وجوددارد. اول اینکه آمریکایی‌ها درصدد برخورد نظامی با حشدالشعبی و کتائب حزب الله هستند و چون از تبعات این اقدام می‌ترسند، لازم می‌بینند نیرو‌های خود را مجددا سازماندهی کنند. دوم اینکه دنبال یک کودتا هستند، کودتایی با استفاده از راهبرد‌های گوناگون، یعنی استفاده از اهرم جنگ سخت و همچنین اهرم های جنگ نرم. سوم جاانداختن سیاست‌های خود با انتخاب یک نخست‌وزیر همسو و استقرار دولتی کاملا وابسته به آمریکا. چهارم از ترس واکنش‌های پشیمان کننده جریان مقاومت، این احتمال داده می شود که خودشان را جمع و جور کنند و به جای امنی همچون عین الاسد منتقل شوند که پایگاه بسیار مجهزی با آن تجهیزات پیشرفته نظامی و سیستم جدید پدافندی  پاتریوت و پناهگاه‌های ضد موشک است.

 


مصطفی الکاظمی

 

قائم مقام پیشین لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) در این‌باره که آیا ممکن است ترامپ برای به دست آوردن یک برگ برنده انتخاباتی دست به ماجراجویی و یک جنگ محدود در عراق علیه نیروی‌های حشدالشعبی بزند، اظهار کرد: البته بر اساس دکترین امنیتی آمریکا، در برخورد با کشور‌ها و ملت‌های مستقل و همچنین ملت‌های تعریف شده در دایره تهدید برای خود، فروپاشی از درون و جنگ نرم اولویت دارد و می‌بینیم که به همین دلیل با مدیریت آمریکایی‌ها و دوستانشان در داخل عراق، دور جدید اعتراضات و اغتشاشات از مهرماه سال گذشته آغاز شده است و ادامه دارد که بر موضوع فقر و معیشت استوار است، اما اگر شرایط پیش بیاید ممکن است ترامپ دست به ماجراجویی نظامی محدود نیز بزند که احتمال این اقدام پایین است. آمریکا از ایجاد دولت وابسته به خود؛ بدون نیاز به جنگ یا درگیری بسیار بیشتر سود می‌برد. شگرد آمریکایی ها همان "النصره‌ الرعب" است یعنی پیروزی در ترساندن است و به عبارت روشن‌تر  «بترسان تا با این کار رقیب را تسلیم کنی» که در نهایت، نیاز به جنگ نباشد.
 

خانی افزود: نیروی مقاومت در عراق مانند هر نیروی دیگر، همانگونه که با دشمن می‌جنگد، به وقتش به منظور تحقق اهداف خود، با او رایزنی نیز خواهد کرد، اما خوب است برادران عراقی ما مراقب باشند که آمریکا قابل اعتماد نیست؛ همانگونه که صدام را بزرگ کرد و به جان مردم عراق انداخت و یکباره او را به خاطر منافع خودش و نه منافع ملت عراق ساقط کرد. داعش را نیز همین آمریکایی‌ها تولید کرده و از آن حمایت کردند.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط، نقش ایران تحت اوضاع نامناسب اقتصادی و شرایط کرونایی، کم رنگ می‌شود، خاطرنشان کرد: کرونا یا تحریم بر سیاست‌های دفاعی و امنیتی ما تاثیر ماهوی ندارند. از دیدگاه ما امنیت داخل ایران در امنیت منطقه مستتر است چراکه امروزه امنیت کشور‌ها فقط در داخل کشورشان تعریف نمی‌شود. از طرفی کرونا فقط منحصر به ایران نیست کما اینکه دیدیم ترامپ رسما اعلام کرد تلفات ۲۰۰ هزار نفری کرونایی در ایالات متحده می‌تواند توجیه پذیر باشد و دیدیم که کارکنان ناو روزولت به کرونا مبتلا گردیده اند؛ تا جایی که فرمانده ناو برای بهبودی ملوانان مبتلا به کرونا نامه اعتراضی نوشت و ترامپ او را عزل کرد. ماموریت ما در منطقه بر همان ۳ اصل "عزت، حکمت، مصلحت " استوار بوده و خواهد بود و حضور ما در منطقه، یک الزام استراتژیک  است و با تهدیداتی چون تحریم یا کرونا یا هر عامل دیگری سست نمی‌شود.

 

رابطه عراق و ایران

 

الکاظمی رابطه مثبت عراق و ایران را دنبال می‌کند

 

خانی در این‌باره که کابینه عراق به چه سمت و سویی خواهد رفت، تاکید کرد: می‌دانیم که تا چند روز پیش، ۲۵ گزینه از سوی مقاومت برای این پست پیشنهاد گردید که جملگی با توطئه و شیطنت آمریکایی ها منتج به نتیجه نشد تا اینکه "مصطفی الکاظمی" رییس سابق سازمان اطلاعات عراق از سوی بیشتر جریانات سیاسی معرفی شد. وی می‌تواند با تشکیل دولت، شرایط متفاوتی را در عراق رقم بزند. مصطفی الکاظمی از سوی گروه‌های شیعی به جز حزب الله  پیشنهاد گردید و سپس گروه‌های سنی و اکراد و تقریبا همه اقلیت ها او را پذیرفته و اعلام حمایت نمودند و از طرفی ایشان دارای رزومه‌ای است که به استقلال عراق و همبستگی اقوام و اثرگذاری مرجعیت عراق و مقابله با دخالت آمریکا وفاداری نشان داده و به اعتقاد من، رابطه مثبت عراق و ایران را دنبال خواهد کرد و قطعا نسبت به ظرفیت بالای حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت، دید مثبت خواهد داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی