تیتر امروز

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.
عصر ابراهیم تمام شد
افاضات اضافه

عصر ابراهیم تمام شد

در هفته‌ای که گذشت یک حادثه کشور را تحت تاثیر قرار داد و عوام‌الملک از حالا تا اطلاع ثانوی می‌خواهد خاطرات روزانه‌اش را در دفترچه‌ای بنویسد که قرار است تا بعد از مرگش مخفی بماند.
مجلس یادبود برای شهید رئیسی/ پیکر شهید موسوی در حرم عبدالعظیم آرام گرفت +ویدیو
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای سانحه ورزقان برگزار شد

مجلس یادبود برای شهید رئیسی/ پیکر شهید موسوی در حرم عبدالعظیم آرام گرفت +ویدیو

پس از سانحه تلخ و شوکه‌کننده سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و همراهان در آن حضور داشتند، پیکر...
«احمد خورشیدی» از فرماندهان دفاع مقدس و تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

آمریکا می‌داند جنگ در عراق یعنی جنگ جهانی سوم/تحرکات آمریکایی‌ها برای ترساندن ایران است/هدف آمریکا تغییر دولت در عراق است

News Image Lead

آمریکا از هفته گذشته و بدون اطلاع مقامات عراقی در حال استقرار سامانه پاتریوت در پایگاه "عین الاسد" است. کمال الحسناوی از رهبران الحشد الشعبی در گفتگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد: عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی، پیام‌های آمریکایی‌ها درباره عملیات‌هایی علیه گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی را دریافت کرده است. در همین رابطه احمد خورشیدی از فرماندهان دفاع مقدس و تحلیل گر مسائل سیاسی منطقه به دیدارنیوز گفت:آمریکایی‌ها می‌خواهند بدون جنگ برنده شوند و تمام این تبلیغات و جنگ روانی که راه افتاده به همین دلیل است. آمریکا بخواهد یک جنگ در منطقه راه بیندازد می‌داند که آن جنگ جهانی سوم خواهد بود. امکاناتی که می‌بینیم، صرفا برای ترساندن ایران است. شک نکنید اگر اقدام نظامی آمریکا به حدی برسد که احتمال شکنندگی برای نیرو‌های مقاومت وجود داشته باشد، صد درصد ایران واکنش نشان خواهد داد.

کد خبر: ۵۶۷۳۶
۱۶:۰۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: خبر‌ها و تحلیل‌ها از تحرکات نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق حاکی از آن است که آمریکایی‌ها به دنبال اقداماتی در عراق برای هدف قرار دادن مواضع نیرو‌های مقاومت عراق هستند. رسانه‌ها از ‏ورود ادوات سنگین توپخانه‌ای و زرهی ارتش ایالات متحده USAF و بریتانیا BAF از مرز کویت به داخل عراق خبر می‌دهد. همچنین چهل دستگاه کامیون حامل جنگ افزار و ادوات نظامی ارتش آمریکا نیز از طریق مرز الولید در استان حسکە سوریە به عراق وارد شده اند.

 

همچنین گفته می‌شود پایگاه هوایی عین الاسد برای فرود بمب افکن استراتژیک B ۵۲ آماده شده است. پیش از این، آمریکا و انگلستان به شهروندان خود گفته بودند که تا ۳۰ مارس از خاک عراق خارج شوند. تمام نشانه‌ها حکایت از سایه جنگی می‌دهد که دامان منطقه را می‌گیرد و در این میان ایران نزدیکترین و مرتبط‌ترین کشور به این موضوع است.

 

از آنجا که رژیم صهیونیستی هم دو روز قبل یعنی ۱۲ فروردین، پایگاه‌هایی در حمص سوریه را مورد حمله موشکی قرار داد و گفته می‌شود نیرو‌های ایرانی هم آسیب دیده‌اند و با توجه به تحرکات گسترده آمریکا و انگلیس در عراق، بیم آن می‌رود همه این نشانه‌ها برای مقابله با ایران و کوتاه کردن دست جمهوری اسلامی از منطقه باشد.


در همین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت نابودی یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند؛ بنابراین، ژنرال «رابرت پی. وایت» فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق ضمن ابراز نگرانی از این دستور، که هفته پیش صادر شده، هشدار داد، چنین اقدامی می‌تواند تقابل خونین و مخرب در منطقه و همچنین جنگ احتمالی با ایران را در پی داشته باشد.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا از هفته گذشته و بدون اطلاع مقامات عراقی در حال استقرار سامانه پاتریوت در پایگاه "عین الاسد" است. کمال الحسناوی از رهبران الحشد الشعبی در گفتگو با پایگاه خبری بغداد الیوم اعلام کرد: عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی، پیام‌های آمریکایی‌ها درباره عملیات‌هایی علیه گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی را دریافت کرده است.
 
همچنین ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا پیغام داده در صورت اقدام نظامی با واکنش مخرب مواجه خواهد شد. در این رابطه ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در بیانیه ای اعلام کرد با آمادگی کامل، مسائل منطقه را زیر نظر دارد و در صورت وقوع اشتباه توسط آمریکا، دیگر جواب ایران محدود به حمله موشکی به یک پایگاه نخواهد بود، بلکه همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه در زمین و دریا باید منتظر پاسخ وحشتناک و ویرانگر ایران باشند؛ حتی تل آویو و حیفا هم در امان نخواهند بود.

 


 جنگ در عراق یعنی جنگ جهانی سوم

 

در همین رابطه احمد خورشیدی از فرماندهان دفاع مقدس و تحلیل گر مسائل سیاسی منطقه به دیدارنیوز گفت: این روز‌ها موعد سررسید اخطار عراقی‌ها به آمریکا است، مبنی بر اینکه باید از بغداد خارج شوند. این مسئله مهمی است لذا در این حوادث باید این فاکتور را در نظر بگیریم. دومین مسئله این است که در این تغییر و جابجایی نخست وزیر عراق، آمریکایی‌ها می‌خواهند آدم خودشان را در راس دولت عراق قرار دهند و در حال حاضر به شدت دنبال این تحقق مفهوم هستند.


وی افزود: مسئله بعدی این است که اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها القا کرده اند این روز‌ها فرصت خوبی است برای اینکه انتقام سختی از نیرو‌های مقاومت و نیرو‌های عراقی نزدیک ایران گرفته شود مانند حشد الشعبی و حزب‌الله. مسئله بعدی این است که یمنی‌ها با عربستان وارد مذاکره شده‌اند، لذا اسرائیل به آمریکا اعلام کرده که فرصت خوبی برای اقدامات جدید است، چراکه یمن در حال مذاکره با عربستان است و نمی‌تواند در اتفاقات بعدی دخالت کند و یا احتمال آن کم است.  یمنی‌ها اگر دستشان باز بود شک نکنید ۶۰ الی ۷۰ درصد از کار‌ها را انجام می‌دادند، بدین نحو که اگر آمریکا و اسراییل جنگ را شروع می‌کردند، یمنی ها عربستان را به موشک می‌بستند و احتمال اینکه موشک هایشان به امارات هم می خورد زیاد بود لذا اسرائیلی‌ها فکر می کنند الان فرصت خوبی است. مسئله دیگر این است که حضور آمریکایی‌ها در حال بزرگنمایی است و یک جنگ روانی راه انداخته‌اند. آمریکایی‌ها در بحث استفاده از جنگ روانی در زمینه نظامی در دنیا اول هستند.


سردار خورشیدی ادامه داد: آمریکایی‌ها در حال اجرای ایده «پاول یوزف گوبلز» هستند، او وزیر جنگ روانی هیتلر بود و می گفت آلمان قبل از اینکه دست به حمله نظامی بزند باید با جنگ روانی و تبلیغاتی، اراده مردم و نیرو‌های نظامی دشمن را مختل و بی اثر کند که بعد یک حمله بی درد سر داشته باشد. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها اکنون در حال انجام آن تجربه هستند. اینکه آمریکا ۵۰  کامیون  تجهیزات از سوریه به عراق بیاورد، به تعبیر ما نظامی‌ها بوی جنگ به مشام نمی‌رسد، چون این نیرو، تجهیزات و تسلیحات در حد یک جنگ نیستند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال یک جنگ کنترل شده بر علیه نیرو‌های طرفدار ایران در عراق وجود دارد، گفت: نه، زیرا توجیه ندارد، آمریکایی‌ها می‌خواهند بدون جنگ برنده شوند و تمام این تبلیغات و جنگ روانی که راه افتاده به همین دلیل است. آمریکا بخواهد یک جنگ در منطقه راه بیندازد می‌داند که آن جنگ جهانی سوم خواهد بود. امکاناتی که می‌بینیم، صرفا برای ترساندن ایران است، زیرا ظرفیت جنگ را مشاهده نمی‌کنیم. می‌گویند یک هواپیمای بی ۵۲ در عراق نشسته است، اگر جنگ است باید بیش از ۱۰۰ فروند از این هواپیما‌ها آورده شود و چندین فروند ناو جنگی باید به ظرفیت کنونی افزوده شود. این نشان دهنده یک بازی نظامی کوچک، اما پر اثر است.


خورشیدی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدامات، هماهنگ شده بین اسرائیل، عربستان، آمریکا و دیگر متحدانش برای خشکاندن توانایی ایران در منطقه نیست،  اظهار کرد: یکی از اهداف آمریکا ضعیف کردن ایران است. حشدالشعبی  در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار نفر نیرو دارد؛ در حالی که ارتش عراق ۱۱۰ هزار نیرو دارد، یعنی حشدالشعبی ۳ برابر ارتش عراق نیرو دارد. اگر حشدالشعبی نباشد امنیت عراق به مخاطره می‌افتد لذا تحرکات آمریکایی‌ها را در جهت جابجایی دولت می‌بینم. هر کس به جای آمریکا بود در عراق نمی‌جنگید. وقتی از راه ساده‌تر و کم خرج‌تر می‌شود به هدف رسید چرا هزینه کنند؟ اگر نخست وزیر مورد حمایت آمریکا سر کار آید، تمام زحمات مقاومت از بین می‌رود و در این شرایط نیرو‌های مقاومت که تا دیروز با داعش می‌جنگیدند مجبور می‌شوند در داخل عراق با دولت بجنگند.
 
وی در این‌باره که اگر آمریکایی‌ها اقدام نظامی علیه پایگاه‌های حشدالشعبی انجام دهند و خسارت جدی وارد کنند آیا ایران وارد عمل می‌شود، گفت: شک نکنید اگر به حدی برسد که احتمال شکنندگی برای نیرو‌های مقاومت وجود داشته باشد، صد درصد ایران واکنش نشان خواهد داد. حشدالشعبی، حزب الله و جریان مقاومت در عراق قوی هستند به طوری که استعداد ۱۵۰ هزار نفری داعش را زمین‌گیر کردند و این توانایی را دارند که روی زمین به خوبی حریف آمریکایی‌ها شوند. ضعف بچه‌های مقاومت در عراق و سوریه موضوع هوایی است و اگر هم آسیب ببیند از آن ناحیه است، ولی به هر حال آمریکا هر چقدر هم از طریق هوا تسلط پیدا کند روی زمین باید ثمرش را جمع کند و روی زمین آمریکا حریف حشدالشعبی نمی‌شود، مخصوصاً اینکه مردم  از کرد، ترکمن، شیعه و سنی پشتیبان مقاومت هستند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی