تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشور‌های اسلامی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

طرح انتخاب نخست وزیر توسط معترضان عراقی دارای ابهام است

News Image Lead

صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشور‌های اسلامی و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره قوانین حاکم در عراق و طرح موضوع تعیین نخست‌وزیر از سوی معترضان به دیدارنیوز گفت: این نوع درخواست‌ها یا مطالبات بسیار مبهم است و معلوم نیست به دنبال چه چیزی هستند و چگونه عموم معترضان در عراق می‌توانند نخست وزیر انتخاب کنند، زیرا براساس قانون، نخست‌وزیر را رئیس‌جمهور باید به مجلس معرفی کند، بنابراین اکنون که چنین مطرح کرده‌اند باید روشن شود که نخست‌وزیر از طریق انتخابات قرار است انتخاب شود یا خیر؟ که در این صورت باید منتظر انتخابات جدید باقی ماند یا اگر نمایندگان فعلی پارلمان منتخبان مردم دانسته می‌شوند، باید کار را به آن‌ها سپرد تا تصمیم بگیرند که در این صورت، باز این سوال پیش می‌آید که آیا پارلمان می‌تواند خلاف خواسته مردم عمل کند؟ این‌ها ابهاماتی است که پاسخی برای آن‌ها حداقل با توجه به شرایط فعلی وجود ندارد.

کد خبر: ۴۳۸۰۳
۱۶:۲۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ با وجود اینکه عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق ازسمت خود استعفا داد و مورد پذیرش مجلس هم قرار گرفت، ولی همچنان شرایط عراق ناآرام است.

 

با پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی، برهم صالح رئیس جمهور عراق باید فرد دیگری را معرفی کند تا مامور تشکیل دولت جدید شود، اما بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، حیدر العبادی نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف النصر در پارلمان عراق در سخنانی پس از پذیرش استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور از سوی پارلمان اظهار کرد: سعی کردم مواضعم در راستای منافع ملت و اصلاح دولت باشد و همچنان با حس مسؤولیت پذیری ملی و نه رقابتی، از مردم و وطنم حمایت خواهم کرد و در انتخاب جانشین نخست‌وزیر مشارکت نمی‌کنم و می‌خواهم که این فرد مستقل و مورد اعتماد ملت باشد.

 

فراکسیون سائرون، وابسته به جریان صدر عراق هم اعلام کرده در نشست احزاب سیاسی برای تعیین نخست‌وزیر این کشور شرکت نمی‌کند و تعیین نخست‌وزیر جدید را حق ملت عراق و معترضان می‌داند.

 

معترضان عراقی هم خواستار تعیین فردی مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی به احزاب حاکم به عنوان نخست‌وزیر جدید کشورشان هستند و در همین خصوص سومریه نیوز نام ابراهیم بحر العلوم وزیر نفت اسبق عراق را به عنوان گزینه احتمالی مطرح کرده است.

 

صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشور‌های اسلامی و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ادامه اعتراضات مردم عراق با وجود استعفای نخست‌وزیر این کشور به دیدارنیوز گفت: از آنجا که هر گروه یا جمعیتی از معترضان عراقی برای خود اهدافی را بیان می‌کند، بنابراین نیت‌شان روشن نیست و ابهام دارد. عده‌ای بحث کنار رفتن نخست وزیر را مطرح کردند، عده دیگری خواهان ایجاد شغل و استخدام در مراکز دولتی بودند، یک عده دیگر قانون انتخابات و گروهی هم هیئت کمیساریای عالی نظارت بر انتخابات را مورد اعتراض قرار داده‌اند، در این اوضاع و احوال هم جمعی به دنبال انحلال پارلمان هستند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در کنار تمام مواردی که مورد اشاره قرار گرفت باید عده‌ای را هم که پشت تمام این قضایا و مطالبات بوده و صرفا به دنبال آتش زدن، به هم ریختن اجتماعات یا مراکز تجاری و اقتصادی هستند را حذف نکرد، اما مخالفان به هر دلیل که دست به بیان اعتراضات خود زده‌اند مشخصه برجسته‌شان، نبود تمرکز است. برهمین اساس فقدان یک سخنگو در بین آن‌ها بسیار مشهود است، بنابراین در صورتی که هر یک از اهداف اعلام شده هم تحقق یابد، باز عده‌ای یا گروه‌هایی وجود خواهند داشت که همچنان دست به تظاهرات و اعتراضات زنند و صحنه را متشنج نگه دارند.

 

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری کشور‌های اسلامی در رابطه با ساختاری بودن مشکلات عراق اظهار داشت: قطعا عراق مشکلات ساختاری، اجتماعی، اجرایی و عدم انسجام در جریان‌های سیاسی دارد، به همین دلیل است که جریان‌های خارج از احزاب و گروه‌ها یا جریان‌های اصلی مردمی از خارج هم وارد صحنه این اعتراضات می‌شوند و احیانا دست به تهدید یا هدایت می‌زنند، بنابراین عراق با مجموعه‌ای از مشکلات روبرو است که حتی فهم مشترکی هم از آن در جامعه وجود ندارد. احزاب سنتی با احزابی که پس از سقوط صدام تشکیل شدند، موفق به هدایت و انسجام‌بخشی به این جریان‌ها نشدند، پس چنین اتفاقات و اعتراضاتی وجود خواهد داشت تا زمانی که این انسجام و اقتدار شکل بگیرد و عمده خواسته‌های مردم برآورده شود.

 

زنگنه در توضیح این موضوع که با توجه اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرده است در معرفی نخست‌وزیر شرکت نمی‌کند و فراکسیون سائرون (جریان نزدیک به مقتدا صدر) هم معرفی نخست‌وزیر را حق معترضان دانسته، با توجه به قوانین حاکم در این کشور، شیوه تعیین نخست‌وزیر از سوی معترضان را چنین تشریح کرد: این نوع درخواست‌ها یا مطالبات بسیار مبهم است و معلوم نیست به دنبال چه چیزی هستند و چگونه عموم معترضان در عراق می‌توانند نخست وزیر انتخاب کنند، زیرا براساس قانون، نخست‌وزیر را رئیس‌جمهور باید به مجلس معرفی کند، بنابراین اکنون که چنین مطرح کرده‌اند باید روشن شود که نخست‌وزیر از طریق انتخابات قرار است انتخاب شود یا خیر؟ که در این صورت باید منتظر انتخابات جدید باقی ماند یا اگر نمایندگان فعلی پارلمان منتخبان مردم دانسته می‌شوند، باید کار را به آن‌ها سپرد تا تصمیم بگیرند که در این صورت، باز این سوال پیش می‌آید که آیا پارلمان می‌تواند خلاف خواسته مردم عمل کند؟ این‌ها ابهاماتی است که پاسخی برای آن‌ها حداقل با توجه به شرایط فعلی وجود ندارد.

 

وی درباره آینده عراق چنین توضیح داد: هر تحولی در سطح جامعه پیامد‌هایی به دنبال دارد. رشد و بلوغ جامعه به لحاظ سیاسی بسیار مهم دانسته می‌شود، زیرا در این صورت خواهد توانست خواسته‌های خود را منظم و منضبط سازد و از طریق سازو کار‌های قانونی رسمی آن‌ها را تعقیب کند. اگر چنین شود جامعه به خوبی می‌تواند آینده خود را به ترسیم درآورد و به آرامش رسد، اما در صورتی که درگیری‌ها و اختلافات ادامه پیدا کند طبعا آرامشی وجود نخواهد داشت. البته حضور مرجعیت و دیدگاهی که از این طریق مطرح می‌شود، فعلا سرپوشی بر اوج‌گیری درگیری‌های داخلی گذاشته است، البته باید به این نکته هم توجه داشت که درگیری‌ها متفرق است، ولی کل جامعه را در برنگرفته، بنابراین حضور مرجعیت به کنترل تندرو‌ها و اعتراضات کمک کرده است، اما اینکه تا چه حد می‌تواند این مسیر را با وجود نیرو‌های افراطی و تندرو ادامه دهد هنوز مشخص نیست.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی