تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عاشق حسین طوری کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

عبدالله عبدالله با یک تشر و تهدید آمریکایی‌ها عقب خواهد نشست

News Image Lead

عاشق حسین طوری کارشناس مسائل افغانستان به دیدارنیوز گفت: انتخابات در افغانستان سمبلیک و فرمالیته است و عامل حمله و تهدید طالبان به حمله و انتحار موجب شد مردم بترسند بنابراین در همین انتخابات نیم بند، مشارکت نکردند و پائین‌ترین سطح مشارکت در سال‌های گذشته را شاهد بودیم. این‌ها بیشتر صندوق‌ها را پر می‌کنند و از آنجا که رئیس کمیسیون انتخابات هم توسط رئیس جمهوری انتخاب می‌شود، نباید انتظار دموکراسی و شفافیت داشت. آن‌ها انتخابات و دموکراسی را مسخره کرده اند. احتمالش خیلی زیاد است که در سفر اخیر ترامپ به افغانستان، در خصوص اختلافات انتخاباتی هم تصمیماتی گرفته شده باشد. عبدالله اکنون به آن ارزش‌های قدیمی پایبند نیست و می‌توان منتظر کرنش او در قبال مشارکتش در قدرت بود. عبدالله عبدالله با یک تشر و تهدید آمریکایی‌ها عقب خواهد نشست. واقعا دموکراسی در افغانستان وجود ندارد و بیشتر معادلات سیاسی در افغانستان به صورت ریش سفیدی، کدخدا منشی و قبول نقش افغانستان تعریف می‌شود.

کد خبر: ۴۳۵۱۳
۱۲:۰۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: نتیجه انتخابات در افغانستان هنوز در هاله‌ای از ابهام است و روزی نیست که خبر و اظهارنظر جدیدی به گوش نرسد. ظاهر امر نشان می‌دهد عبدالله عبدالله پس از آخرین شمارش آرا حائز اکثریت نشده است و معتقد است در انتخابات اخیر آن کشور تقلب رخ داده است. این قصه در دوره پیش هم اتفاق افتاد تا جایی که عبدالله تهدید به اردوکشی خیابانی کرد. ولی نهایتا با پادر میانی جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا، یک تقسیم قدرتی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله شکل گرفت و در سیستمی تحت عنوان دولت وحدت ملی شریک شدند.

 

وضعیت و شرایط دولت افغانستان هنوز در گرو جنگ و صلح با گروه طالبان است و این گره یا به عبارتی این بن بست بزرگ هنوز وجود دارد. طالبانی که هر دفعه به ریسمان و دستگیره‌ای آویزان می‌شود، روزی معبد خود را در مسکو جستجو می‌کند، مقطعی را با آمریکایی‌ها سرگرم گفتگوست، به اسلام آباد گاهی تعظیم می‌کند و چراغ سبز به ایران را گاه گداری به آمریکایی‌ها می‌فروشد. اخیرا هم ملا برادر در راس هیاتی به ایران سفر و با محمد جواد ظریف و مقامات وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

 

اما موضوع انتخابات افغانستان از سویی و معضلی به نام طالبان از طرف دیگر در حالی همچنان وجود دارد که دونالد ترامپ در سفری اعلام نشده وارد افغانستان شد و در پایگاه نظامی بگرام با نیرو‌های خود دیدار کرد. سوال اساسی این است که مسائل فوق الذکر چه ارتباطی می‌تواند با سفر رئیس جمهوری افغانستان داشته باشد و آینده تحولات در این کشور به کدامین سو حرکت خواهد کرد؟

 

عبدالله عبدالله با تشر و تهدید آمریکایی‌ها عقب می‌کشد
 

 در همین رابطه عاشق حسین طوری کارشناس مسائل افغانستان به دیدارنیوز گفت: در دوره قبلی انتخابات افغانستان، عبدالله عبدالله گزینه آمریکا نبود و به همین دلیل تلاش کردند اشرف غنی را تقویت کنند و برای آرام کردن اوضاع، عبدالله عبدالله را در حکومت به صورت نیم بند سهیم کردند. آمریکا نسبت به عبدالله عبدالله که بر چسب مجاهدین را با خود یدک می‌کشد و تا حدودی به  ایران نزدیک است، حساس است و حاضر نیست این شخص که پارسی زبانان و تاجیک‌ها را نمایندگی می‌کند را به عنوان بالاترین مقام افغانستان ببیند.

 
وی با بیان اینکه عبدالله اصالتا پشتون است، افزود: ولی او در میان تاجیک‌ها بزرگ شده و فرهنگ پارسی را نمایندگی می‌کند. آمریکا خیلی آشکار می‌گوید رئیس جمهوری افغانستان باید از میان پشتون‌ها انتخاب شود، بنابراین آمریکا به دموکراسی و آرا توجهی ندارد و از کسانی حمایت می‌کند که بتوانند برنامه‌ها و نیات خود را در آن کشور و در منطقه پیاده کنند. آقای اشرف غنی غلام حلقه به گوش آمریکاست و در همین روزهای اخیر نیز این مفهوم را ثابت کرد.
 
طوری با اشاره به سفر از قبل اعلام نشده دونالد ترامپ به کابل، گفت: همه شاهد بودیم اشرف غنی در سفری که اخیرا رئیس جمهوری ایالات متحده به افغانستان داشت، چگونه حیثیت و آبروی کشورش را به باد داد. او اعتبار افغانستانی‌ها و افغانستان را با ملاقاتی که در پایگاه آمریکایی بگرام با ترامپ داشت، به حراج گذاشت، جایی که پیشتر هم رفته بود. رئیس جمهوری افغانستان کلا از سفر ترامپ به کشورش بی خبر بود و بعد از ورودش به پایگاه نظامی، خبرش را از طریق رسانه‌های آمریکایی شنید، با این وجود بدون اینکه غروری برای خود و افغانستان قائل باشد، دعوت ترامپ را پذیرفت و به دیدن او در پایگاه نظامی رفت.
 
این کارشناس مسائل افغانستان، اشرف غنی را با حامد کرزای (رئیس جمهوری پیشین افغانستان) مقایسه کرد و اظهار کرد: در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای، باراک اوباما چنین سفری به افغانستان انجام داد و از رئیس جمهوری افغانستان خواسته شد در یک پایگاه نظامی با اوباما ملاقات کند، ولی کرزای نپذیرفت و از آن‌ها خواست در کاخ ریاست جمهوری افغانستان با هم ملاقات کنند. کرزای هم پشتون بود، ولی حداقل این غرور را داشت که آبروی کشورش را حفظ کند.
 
وی ادامه داد: انتخابات در افغانستان سمبلیک و فرمالیته است و عامل حمله و تهدید طالبان به حمله و انتحار موجب شد مردم بترسند بنابراین در همین انتخابات نیم بند، مشارکت نکردند و پائین‌ترین سطح مشارکت در سال‌های گذشته را شاهد بودیم. این‌ها بیشتر صندوق‌ها را پر می‌کنند و از آنجا که رئیس کمیسیون انتخابات هم توسط رئیس جمهوری انتخاب می‌شود، نباید انتظار دموکراسی و شفافیت داشت. آن ها انتخابات و دموکراسی را مسخره کرده اند. بوش پسر ادعا کرد که قصد دارد دموکراسی واقعی را در افغانستان پیاده کند، ولی می‌بینیم که فقط یک ادعا بود.
 
طوری درباره این موضوع که چه ارتباطی میان سفر یک هیات از طالبان افغانستان به ریاست ملا برادر آخند به ایران و دیدار با مقامات وزارت خارجه ایران برای سومین بار  با سفر سرزده ترامپ می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: ترامپ شخص عجیبی است، سیاست در آمریکا تعریف شده است و ارکان اصلی و تصمیم گیرنده از جمله پنتاگون، سیا و نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گیرندگان اصلی در هیات حاکمه آمریکا هستند، ترامپ فقط یک ویترین است و اعمال و تصمیمات و سخنانش نیز نمایشی و ویترینی است.
 
وی اضافه کرد: اینکه می‌گوید با کره شمالی، چین، طالبان و دیگران مذاکره می‌کند و آماده حل مشکلات با آنهاست و در آخرین اجلاس مجمع سازمان ملل ادعا کرد آماده ملاقات با رئیس جمهوری ایران است، در جهت اهداف شخصی و انتخابات است و به هیچ وجه موضع قابل استنادی نیست. در همین راستا هیات حاکمه آمریکا تلاش دارند مانع نزدیک شدن طالبان به ایران شوند و دور از ذهن نیست که یکی از اهداف ترامپ از سفر به افغانستان، اقناع دولت آن کشور برای سرعت بخشیدن به مذاکرات با طالبان باشد.
 
طوری با بیان اینکه در روزهای اخیر با افرادی از هیات طالبان گفتگویی داشتم، خاطرنشان کرد: آن‌ها گفتند در صورتی با آمریکا مذاکره می‌کنیم و نتیجه بخش خواهد بود که آن‌ها قبول کنند همه نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کنند، در حالی که آمریکا حاضر نیست نیرو‌های خود را خارج کند و قصد دارد تعداد را از ۱۳ هزار نفر به بیش از ۸۵۰۰ نفر کاهش دهد و این با شروط طالبان در تضاد است. ایالات متحده آمریکا قصد دارد طالبان را تسلیم خود کند و طالبان هم هرگز حاضر نیست حتی یک نیروی آمریکایی را در افغانستان تحمل کند.
 
وی با بیان اینکه در آمریکا به زودی شاهد انتخابات ریاست جمهوری هستیم، عنوان کرد: این سفر‌ها معطوف به تبلیغات انتخاباتی است و ترامپ بیشتر سعی می‌کند برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی برای خود محبوبیت کسب کند. حتی زمان کشته شدن و رسانه‌ای کردن ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش هم انتخاباتی و نمایشی بود. اوباما برای پیروزی در انتخابات اسامه بن لادن را هدف قرار دارد و اکنون دونالد ترامپ یکی از برگ برنده‌های انتخاباتی خود را کشته شدن رئیس داعش، مذاکرات با طالبان و ایران می‌داند.
 
این کارشناس مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسش که در دوره قبلی انتخابات افغانستان، عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات را نپذیرفت و نهایتا با پا درمیانی وزیر خارجه وقت ایالات متحده آمریکا، در حکومت شریک شد و قائله ختم شد، آیا در این دوره هم باید منتظر چنین رویکردی باشیم، گفت: با قطعیت نمی‌توان نظری داد، ولی احتمالش خیلی زیاد است که در سفر اخیر ترامپ به افغانستان، در خصوص اختلافات انتخاباتی هم تصمیماتی گرفته شده باشد. عبدالله اکنون به آن ارزش‌های قدیمی پایبند نیست و می‌توان منتظر کرنش او در قبال مشارکتش در قدرت بود. عبدالله عبدالله با یک تشر و تهدید آمریکایی‌ها عقب خواهد نشست. واقعا دموکراسی در افغانستان وجود ندارد و بیشتر معادلات سیاسی در افغانستان به صورت ریش سفیدی، کدخدا منشی و قبول نقش افغانستان تعریف می‌شود.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی