تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

در تهران به ۳۰۰۰ اتوبوس و ۳۰۰۰ واگن مترو نیاز داریم

News Image Lead

شهروندان تهرانی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو با مشکلات فراوانی روبرو بودند؛ حال، اما با افزایش قیمت بنزین، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در اولویت شهروندان قرار می‌گیرد و شکی نیست که حجم تقاضا افزایش می‌یابد. با توجه به شرایط غیر ایده آل وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت، دیدارنیوز با محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران به گفتگو پرداخته است تا در جریان وضعیت وسایل نقلیه عمومی در پایتخت قرار گیرد. وی در این گفتگو بیان کرد که حدود ۴۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها به خاطر مخازن CNG فرسوده شده و عمر استاندارد آن‌ها گذشته است. متأسفانه از روز دوشنبه ۴۰۰ دستگاه اتوبوس ما از رده خارج شده است؛ در شرایطی که حمل و نقل عمومی ما نیاز به ناوگان دارد. تا پایان سال هم ۱۰۰ اتوبوس دیگر از رده خارج می‌شود و به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسد که دیگر کارآیی ندارند. تنها در این دو سال ۱۳ اتوبوس دو کابین به حمل و نقل عمومی اضافه شده، در حالی که از آن طرف ۵۰۰ اتوبوس از رده خارج شده است.

کد خبر: ۴۳۰۰۲
۰۹:۴۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: خبر ۳۰۰۰ تومان شدن قیمت هر لیتر بنزین، ناگهانی و کوتاه بود، اما تبعات آن هر روز بزرگتر از قبل نمایان می‌شود. تا همین دو هفته قبل که بنزین ۱۰۰۰ تومان بود، شهروندان تهرانی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو با مشکلات فراوانی روبرو بودند؛ حال اما با افزایش قیمت بنزین، استفاده از وسایل نقلیه عمومی در اولویت شهروندان قرار می‌گیرد و شکی نیست که حجم تقاضا افزایش می‌یابد.

در همین خصوص و با توجه به شرایط غیر ایده آل وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت، دیدارنیوز با محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران به گفتگو پرداخته است تا در جریان وضعیت وسایل نقلیه عمومی در پایتخت قرار گیرد.


علیخانی در خصوص اتوبوس‌های فعال در سطح شهر و به ویژه موارد دارای مخزن CNG گفت: «بخش عمده اتوبوس‌های شهر تهران با CNG کار می‌کنند و گاز سوز هستند. حدود ۴۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها به خاطر مخازن CNG فرسوده شده و عمر استاندارد آن‌ها گذشته است. متأسفانه از روز دوشنبه ۴۰۰ دستگاه اتوبوس ما از رده خارج شده است؛ در شرایطی که حمل و نقل عمومی ما نیاز به ناوگان دارد. تا پایان سال هم ۱۰۰ اتوبوس دیگر از رده خارج می‌شود و به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس می‌رسد که دیگر کارآیی ندارند. هر اتوبوس ۷ مخزن CNG دارد که اگر استاندارد نباشند و فرسوده باشند، بسیار خطرناک است و هر کدام از این اتوبوس‌ها یک موشک متحرک در تهران است. یعنی اگر برای یکی از مخزن‌ها اتفاقی بیافتد هر هفت مخزن منفجر می‌شود؛ لذا امری نیست که بتوان ریسک کرد. در حقیقت نمی‎توان مدارا کرد و از اتوبوس‌های فرسوده استفاده کرد. به همین دلیل چاره این است که از رده خارج بشوند. هر اتوبوس برای نوسازی ۷ مخزن خود حدود ۵۰ میلیون تومان به اعتبار نیاز دارد که این اعتبار قرار بوده از محل افزایش قیمت CNG توسط دولت پرداخت بشود؛ متاسفانه تا امروز پرداخت نشده است. حدود ۲۵ میلیارد برای این مخازن مورد نیاز است که تعویض بشوند و به خدمات‌رسانی خود ادامه بدهند. این مشکلات را ما در شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت‎های تابعش داریم».

این عضو شورای شهر در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی بیان کرد: «وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت، وضعیت نرمالی ندارد. متأسفانه در کشور ما این قضیه به بحران رسیده است و کسی فکری برای آن نمی‌کند، هر چه می‌گوییم نیز اتفاقی نمی‎افتد. پیگیری‎هایی که شورا و شهرداری انجام می‌دهند در جهت افزایش ناوگان‎ها است، یعنی نوسازی و ورود ناوگان‌های نو. تا امروز حوزه حمل و نقل شهرداری و معاونت حمل و نقل ترافیک در این راستا تلاش کردند ولی نتیجه مثبتی نگرفته‌اند. تنها در این دو سال ۱۳ اتوبوس دو کابین به حمل و نقل عمومی اضافه شده، در حالی که از آن طرف ۵۰۰ اتوبوس از رده خارج شده است؛ در حقیقت اصلاً توازنی برقرار نیست و ما بسیار عقب هستیم. البته شورا دست به کار شده است».

 

در تهران به ۳۰۰۰ اتوبوس و ۳۰۰۰ واگن مترو نیاز داریم


وی از برنامه‌های شورای شهر و شهرداری تهران برای ارتقای ناوگان عمومی گفت: «مهندس هاشمی چند هفته پیش نامه‎ای را به معاون اول رئیس جمهور نوشتند و خوشبختانه دوشنبه در همین راستا جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد که حدود هزار میلیارد اوراق مشارکت برای کمک به بخش خصوصی برای نوسازی اتوبوس‌ها بدهند. چون شهرداری اتوبوس‌های تک کابین و مینی بوس را نمی‌خرد و شرکت‌های خصوصی هستند که خدمات در زیر مجموعه شرکت واحد ارائه می‌کنند. شهرداری فقط اتوبوس‌های دو کابین یعنی خطوط بی. آر. تی را مالکیت دارد. بقیه اتوبوس‌ها در دوره آقای قالیباف به بخش خصوصی واگذار شده و اکثر آن اتوبوس‌ها فرسوده هستند. عمر اتوبوس در کشور ما می‌گویند ۸ سال است، اما امروز عمر اتوبوس‎های تک کابین به ۱۱ سال هم می‌رسد و کاملاً فرسوده هستند».

علیخانی در ادامه بیان کرد: «همچنین در آن جلسه قرار شد حدود ۷۰۰ اتوبوس خریداری شود. البته اگر همه کار‌ها منظم صورت گیرد و بروکراسی و کاغذبازی کار را عقب نیاندازد که این امر غیر ممکن است، بازهم زمان می‌برد. در مصوبه آمده است که ظرف ۶ ماه باید این اتوبوس‌ها خریداری شود، امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد. اگر این امر محقق بشود غنیمت است، ولی تهران به ۳۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد و ما در مترو هم به ۳۰۰۰ واگن نیاز داریم. در مترو هم مشکل واگن داریم. در آنجا هم وضعیت فرسودگی و کمبود داریم و با افزایش تقاضا به خاطر افزایش قیمت بنزین که پیش بینی می‌شود بین ۱۵ الی ۲۰ درصد است، متاسفانه در حال حاضر امکانات مناسب را نداریم».

نماینده شورای شهر تهران در پایان به وضعیت خرید واگن برای مترو تهران نیز اشاره کرد و گفت: «قیمت واگن‌های مترو بسیار بالا است که از توان خرید شهرداری خارج است. شهرداری توان اینکه چنین هزینه‌ای را پرداخت کند ندارد، چون چند برابر بودجه سالانه شهرداری است. هر واگن مترو تا ۲ سال قبل ۵ میلیارد تومان قیمت داشت، امروز هر واگن حدود ۱۷ میلیارد تومان قیمت دارد. با تفاوت نرخ ارز و اتفاق‌های بعد آن قیمت به شدت بالا رفته و بخشی از قطعات باید از خارج وارد شود. با اینکه قراردادی با کمک دولت برای خرید ۶۳۰ واگن برای مترو تهران در همین دوره شورا پیگیری و بسته شد، اما به دلیل تحریم و مشکلات بانکی قرارداد در یک دست انداز افتاده و امیدواریم این مشکل رفع شود و ۶۳۰ واگن خریداری شود. البته زمانی که قرارداد نیز ابلاغ بشود یک سال طول می‌کشد تا این واگن‌ها آماده بشود و تحویل داده شود. ما در شرایط فعلی خیلی مشکل داریم و از ۶ ماه تا یک سال آینده می‌توانیم امیدوار باشیم ۷۰۰ اتوبوس و ۶۳۰ واگن به مترو تهران اضافه شود ولی در این فاصله بسیار مشکل خواهیم داشت».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی