تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

بار آلایندگی CNG از بنزین بالاتر است

News Image Lead

افزایش تقاضا برای استفاده از CNG در کشور موضوعی است که مورد توجه کارشناسان موافق و مخالف فراوانی قرار گرفته است. برخی موافق استفاده از این سوخت به جای بنزین در کشور هستند و برخی مخالف. به همین دلیل، دیدارنیوز موضوع مذکور را در گفتگو با نمایندگان هر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داده است. در بخش اول، نظرات کارشناسانی که این گاز را برای محیط‌زیست و ماشین‌ها مضر می‌دانند، منعکس می شود.در بخش نخست، دیدارنیوز با محمد درویش کارشناس محیط‌زیست و سپهر زنگنه کارشناس خودرو به گفت‌وگو پرداخته است. درویش معتقد است که بار آلایندگی CNG از بنزین بالاتر است و زنگنه نیز می گوید گاز CNG به موتور ماشین صدمه می‌زند.

کد خبر: ۴۳۴۲۶
۱۴:۱۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: با افزایش قیمت بنزین، گرایش به استفاده از CNG به عنوان سوخت ارزان، افزایش یافته است. برخی این سوخت را ارزان و پاک می‌دانند و گزینه خوبی برای جایگزین کردن آن به جای بنزین مطرح می‎کنند. اما برخی معتقد هستند که قطعات موتور بر اثر استفاده از CNG دچار استهلاک زودرس می‌شوند.

 

حسن قلی‌پور مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش روزانه ۲ میلیون مترمکعبی فروش CNG پس از افزایش نرخ بنزین خبر داد و گفت: «تاکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در جایگاه‌های عرضه CNG کشور توزیع می‌شد که این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح به‌طور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است».

 

افزایش تقاضا برای استفاده از CNG در کشور موضوعی است که مورد توجه کارشناسان موافق و مخالف فراوانی قرار گرفته است. برخی موافق استفاده از این سوخت به جای بنزین در کشور هستند و برخی مخالف. به همین دلیل، دیدارنیوز موضوع مذکور را در گفتگو با نمایندگان هر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داده است. در بخش اول، نظرات کارشناسانی که این گاز را برای محیط‌زیست و ماشین‌ها مضر می‌دانند، منعکس می شود و در بخش دوم آرای کارشناسانی که افزایش استفاده از CNG را از جوانب مختلف، مفید می‌دانند، منتشر می شود.

در بخش نخست، دیدارنیوز با محمد درویش کارشناس محیط‌زیست و سپهر زنگنه کارشناس خودرو به گفت‌وگو پرداخته است.

 

CNG سوخت مناسبی است یا خیر؟!

بار آلایندگی CNG بالاتر از بنزین است

 

محمد درویش کارشناس محیط‌زیست در خصوص افزایش مصرف CNG گفت: «میزان بار آلایندگی که سوخت CNG در محیط‌های شهری ایجاد می‌کند بیشتر از خودروهایی است که از سوخت بنزین استفاده می‌کنند؛ اما بهتر از خودروهایی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند. بنابراین اینکه بسیاری از مردم دوباره تمایل پیدا کردند به سراغ CNG بروند به دلیل افزایش قیمت بنزین است. آنها تلاش می‌کنند خسارت‌های ناشی از افزایش بنزین را در مورد خودشان کاهش بدهند ولی در دراز مدت این کار می‌تواند سلامت شهروندان را به مخاطره بیاندازد و هزینه‌های درمان را افزایش دهد».

 

وی در ادامه در مورد مضرات گاز CNG بیان کرد: «در حال حاضر مطابق گزارش‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده سالانه ۲.۲ میلیارد دلار خسارتی است که آلودگی هوا باقی می‌گذارد که پرداخت این رقم بر دوش ملت و خزانه دولت است. بخش بزرگی از این ماجرا برمی‌گردد به مشکل آلودگی هوا که ترغیب بیشتر شهروندان به استفاده از CNG می‌تواند این بحران‌ها را افزایش بدهد؛ مضاف بر اینکه خودرو‌هایی که سوخت CNG مصرف می‌کنند استهلاک بیشتری دارند و راندمانشان نیز کمتر است و دوره فرسودگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین هزینه‌های نگهداری خودرو نیز افزایش می‌یابد. با این شرایط عملاً چیزی در کیسه مردم نخواهد رفت. چندی پیش شرکت کنترل کیفیت هوا گزارشی از جزییات ذرات سوخت CNG منتشر کرده و به بررسی علل مضر بودن این گاز پرداخته است».

 

درویش با تاکید بر این که باید به مردم انگیزه داد تا به سمت گاز CNG نروند، گفت: «وقتی قیمت سوخت در یک شب سه برابر می‌شود و کسی با مردم هماهنگ نکرده که چرا باید قیمت سوخت افزایش یابد تا این تنش‌ها و تخریب‌ها صورت نگیرد؛ بدیهی است که از آلودگی سوخت CNG کسی روشنگری نمی‌کند. سهم قابل توجهی از ایرانیان از خودرو خود به عنوان وسیله معیشت استفاده می‌کنند، بنابراین با شرایط موجود مردم تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند. دولت‌های دیگر کشورها اگر چنین تصمیماتی می‌گیرند، یارانه هایی قرار می‌دهند تا انگیزه ایجاد کنند و بدین ترتیب، مردم سراغ سوخت‌های آلاینده نروند».

 

این کارشناس محیط‌زیست اظهار کرد: «البته پرسش جدی‌تر این است که اگر این سوخت‌ها دارای آلاینده است چرا دولت چنین سوخت‌هایی را همچنان عرضه می‌کند؟ چرا جایگاه‌ها را افزایش می‌دهد؟ چرا خودروهایی می‌سازد که از سوخت CNG استفاده کنند؟ اینها پرسش‌های جدی است که مردم هم می‌پرسند. به همین خاطر هم دولت نمی‌تواند ارتباط دقیق و منطقی با مردم برقرار کند. شهروندانی که مطالعه بیشتری دارند و مسئولیت اجتماعی را بیشتر درک می کنند و شرایط نسل فعلی و آینده را بهتر می‌فهمند و نگران فرزندانشان هستند، همچنین دغدغه‌های معیشتی کمتری دارند، هرگز سراغ CNG  نمی‌روند اما این افراد بسیار اندک هستند».

 

CNG سوخت مناسبی است یا خیر؟!

CNG به موتور خودرو صدمه می‌زند

 

سپهر زنگنه کارشناس خودرو نیز در خصوص افزایش مصرف CNG گفت: «گاز CNG به ماشین صدمه می‌زند؛ مگر اینکه شرکت ملی گاز و شرکت‌های مربوطه کاری انجام دهند که دیگر این صدمات نباشد و این موضوع را اعلام کنند که من تا امروز در این مورد چیزی نشنیده‌ام. طبق تجربه ۱۰ الی ۱۵ سالی که ماشین با مصرف CNG روی کار آمده است دیگر باور عمومی و دیتای فنی به وجود آمده است که موتور با گاز CNG زودتر مستهلک می‌شود».

 

وی با تاکید بر این که همه ماشین‌ها می‌توانند دو گانه سوز شوند به جز ماشین‌های هیبریدی و مدل‌های مدرن، افزود: «در حقیقت همه ماشین‌هایی که موتور بنزینی دارند را می‌توانند گازسوز کنند. حتی یک مدل مرسدس که ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹ در ایران مونتاژ می‌شد، CNG بود. شرکت بنز مدل CNG را تولید کرده بود و برای مونتاژ به ایران فرستاده بود. شرکت تاب‌خودرو از زیر مجموعه‌های ایران‌خودرو خط تولید این بنز را راه انداخته بود و ماشین با مصرف CNG تولید می‌کرد. منتهی ظاهراً استاندارد CNG ایران یعنی شرایط فنی و شیمیایی آن با چیزی که در دنیا هست فرق دارد؛ این باعث می‌شود که موتور‌ها صدمه ببینند و به طور کلی CNG سوخت رایجی در دنیا نیست. کشور‌های معدودی ماشین گازسوز دارند و بیشتر LPD استفاده می‌کنند. همین ایران‌خودرو تصمیم گرفت موتور ملی با همکاری یک شرکت آلمانی طراحی کند که از پایه برای سوخت CNG ایران ساخته شود. شرایط CNG ایران به این صورت است که باید موتور از اول برای این سوخت طراحی شود. یعنی جنس مواد سازنده‌اش مخصوص CNG باشد».

 

زنگنه در ادامه گفت: «سوخت CNG مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند. مثلاً راننده تاکسی‌ها می‌گویند سرسیلندر زودتر خورده می‌شود. در حقیقت CNG گاز خشک تری است و یک سری از ترکیباتش با بنزین فرق می‎کند و ممکن است سرسیلندر را زودتر از بین ببرد. ولی مشکل اساسی، ‎بی‌کیفیت بودن تاکسی‌ها نیز است، یعنی ماشین‌هایی که در ایران تاکسی می‌شوند اساساً با کیفیت نیستند و حتی با بنزین هم مشکل دارند. چند وقت پیش یک خبر منتشر شد که اگر راننده‌های تاکسی در تابستان ۴۰ درجه، کولر روشن نمی‌کنند برای این است که سرسیلندر زودتر خراب می‌شود. حال فکر کنید تاکسی‌ها گازسوز هم بشوند، قطعاً قضیه تشدید می‌شود».

 

این کارشناس خودرو در بیان مضرات گاز CNG گفت: «امروز هزینه قطعات و مخارج به شکلی است که راننده‌ها سعی می‌کنند که کمترین فشار بر روی ماشین باشد. CNG به هر حال یک فشار مضاعفی ایجاد می‌کند و موتور پژو ۴۰۵، پراید، وانت نیسان و... زودتر مستهلک می‌شوند. از سوی دیگر کپسولی که عقب ماشین وصل می‌کنند به دلیل وزنش به فنربندی ماشین فشار می‎آورد. در تاکسی سه نفر عقب بنشینند به شکل نرمال پایین می‌رود، حال یک کپسول ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلویی که درونش گاز است، می‌گذارند که یک فشار دیگری ایجاد می‌کند که در بعضی از ماشین‌ها باعث می‌شود که صدمات جانبی وارد بشود».

 

زنگنه اظهار کرد: «اینکه چگونه ماشین‌ها دوگانه سوز شوند بسیار مهم است. کپسول و شیرآلاتی که استفاده می‌کنند بسیار مهم است که استاندارد باشد. به همین دلیل می‌گویند به کارگاه‌های متفرقه و غیر رسمی نروید و خطرناک است. بحث ایمنی و معاینه فنی، کار سختی است و راننده‌های تاکسی پول ندارند و از زیر این کار شانه خالی می‌کنند و معاینه‎ها دقیق انجام نمی‎شود و ناگهان می‌بینید کاری کرده‌اید که ماشین هم خطرناک‌تر شده و هم عمر آن کمتر شده است و راننده نیز راضی نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد کل قضیه نیاز به کارشناسی دارد. باید سازمان تاکسیرانی و خودروسازی باهم تعامل کنند و راه‌حل مناسبی پیدا کنند. ظاهراً این جمع بندی وجود ندارد».

 

سپهر زنگنه در پایان بیان کرد: «با توجه به شرایط فعلی، بهترین حالت این بود که یک خط تولید مخصوص تاکسی دوگانه‌سوز درست کنند و ماشین از پایه دوگانه سوز باشد و کیفیتش از اول بالاتر باشد. در بیشتر دنیا تاکسی‌ها باکیفیت‌تر از ماشین‌های عادی هستند. کارکرد تاکسی‌ها بسیار زیاد است و تحت فشار قرار می‌گیرند و به همین خاطر از ماشین‌های بهتری استفاده می‌کنند. ولی در ایران ماشین بنزینی که کلاً بی‌کیفیت است به راننده تاکسی‌ها می‌دهند و همچنین بنزین بی‌کیفیت ارائه می‌شود. همین الان موتورهایشان خراب است، حال گازسوز هم بکنند بعد یکسال یا ۶ ماه باید هزینه صرفه‌جویی که به خاطر ارزانی گاز کسب کرده است را هزینه تعمیر کردن ماشین بکند و چند روز از کار و زندگی نیز بیافتد».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی