تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.
مدیران شهری از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مراجعه به ناوگان عمومی خبر داده‌اند

آیا توجه به حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود؟

News Image Lead

یک هفته از تغییر بهای بنزین سپری شد و گرچه هنوز برای قضاوت درباره تغییرات متاثر از آن زود است، اما به نظر می‌رسد شاهد مراجعه بیشتر شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی هستیم. موضوعی که اوایل هفته گذشته، رییس شورای شهر تهران آن را فرصتی برای ادای دین دولت به سیستم حمل و نقل عمومی توصیف کرد.

کد خبر: ۴۲۵۸۵
۱۲:۵۱ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ يك هفته از تغيير بهاي بنزين سپري شد و گرچه هنوز براي قضاوت درباره تغييرات متاثر از آن زود است اما به ‌نظر مي‌رسد شاهد مراجعه بيشتر شهروندان به سيستم حمل و نقل عمومي هستيم. موضوعي كه اوايل هفته گذشته، رييس شوراي شهر تهران آن را فرصتي براي اداي دين دولت به سيستم حمل و نقل عمومي توصيف كرد. حالا محسن هاشمي خبر از آن مي‌دهد كه مسافران اتوبوس و مترو 15 تا 20 درصد در پي تغييرات مربوط به سهميه و بهاي بنزين افزايش يافته است. همين موضوع را مديرعامل شركت اتوبوس‌راني شهر تهران هم تاكيد كرده است. «پيمان سنندجي» در گفت‌وگو با ايلنا با اعلام افزايش استفاده از ناوگان اتوبوسراني در سطح شهر تهران گفت: پس از سهميه‌بندي بنزين در يك هفته اخير شاهد رشد استفاده شهروندان از ناوگان اتوبوسراني شهري هستيم به‌ طور مثال در خطوط 7 و يك رشد محسوسي در استفاده از سرويس‌هاي اتوبوس مشاهده شده است. خبر ديگر براي حمل و نقل عمومي تخصيص سهميه براي تاكسي‌هاي اينترنتي تا 4 آذر بود. حالا بايد ديد چه به سبب جبر موقعيت و چه به سبب وعده‌هايي كه دولتمردان داده‌اند تا چه اندازه امكان توجه و بهبود حمل و نقل عمومي در شهرها به ويژه ابرشهر تهران فراهم مي‌شود. يك نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه به همه مردم اعم از ساكنان تهران و غيرتهراني و ساكنان كلان‌شهرها و شهرهاي عادي، سهميه ثابت است و اين در حالي است كه تردد در شهرهاي بزرگ و پرترافيك طبيعتا نسبت به تردد در شهرهاي كوچك‌تر پيچيده‌تر خواهد بود.

 

مراقب واگن‌هاي مترو باشيم

محسن هاشمي‌رفسنجاني، رييس شوراي شهر تهران اعلام كرد كه با توجه به سهميه‌بندي بنزين شاهد افزايش 15 تا 20درصدي مسافران وسايل حمل و نقل عمومي هستيم. در ابتداي كار برآورد مي‌شد كه با سهميه‌بندي بنزين بيش از 15 تا 20درصد افزايش مسافر خواهيم داشت كه اين موضوع مشهود است و بايد گفت، افزايش نرخ سوخت تاثير مستقيمي بر حمل و نقل عمومي تهران دارد.

او با بيان اينكه به دليل سردي هوا معمولا مردم از مترو و اتوبوس استقبال بيشتري مي‌كنند، گفت: با اينكه تمام ناوگان حمل و نقل عمومي را براي سرويس‌دهي بهتر و سريع فعال كرديم اما دقت داشته باشيد كه با توجه به سهميه‌بندي بنزين، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بيشتر است و اين در حالي است كه شهرداري تهران توان افزايش ناوگان را ندارد. رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد فكر اساسي به حال مترو كرد؛ چراكه در حال حاضر بيش از هزار واگن در مترو فعال است كه حدود 30 درصدشان نيز بايد اورهال شوند، گفت: اما اجبارا بايد از اين قطارها استفاده كنيم كه ممكن است حين سرويس‌دهي دچار حادثه يا خرابي شوند و دقت داشته باشيد كه اگر يك واگن يا يك قطار مترو نتواند به درستي كار كند، كل سرويس‌دهي خط و حتي شبكه مترو را دچار اختلال مي‌كند.

او با اشاره به مشكلات سيستم اتوبوسراني نيز با بيان اينكه تعداد ناوگان اتوبوسراني تهران طي 10 سال گذشته بيش از 7هزار دستگاه است، گفت: اما به جاي آنكه مطابق برنامه ناوگان اتوبوسراني 30 درصد افزايش يابد، تعداد اتوبوس‌ها به كمتر از 6 هزار دستگاه رسيده كه عمر اتوبوس‌ها نيز از 5 سال به 11 سال رسيده به نحوي كه نيمي از ناوگان فعلي اتوبوسراني تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بيش از 300 مورد توقف ناشي از خرابي اتوبوس در تهران رخ مي‌دهد كه موجب افزايش ترافيك و نارضايتي شهروندان مي‌شود. هاشمي با اشاره به مشكلات ناشي از كمبود ناوگان در سيستم مترو و اتوبوس گفت: مديريت شهري در حالي با افزايش حدود 15 تا 20 درصدي مسافران در پي سهميه‌بندي بنزين روبه‌رو است كه ناوگان فرسوده‌اش توان لازم را ندارد و به همين دليل از دولت خواستيم كه به شهرداري تهران نگاه ويژه‌اي داشته باشد و آنها نيز قول بررسي دادند چراكه بر اساس قانون هدفمندي يارانه‌ها بايد بخشي از درآمدهاي بنزين صرف توسعه حمل و نقل عمومي شود.

 

تاكسي‌هاي اينترنتي 4 آذر منتظر باشند

خبرها در مورد تخصيص سهميه براي تاكسي‌هاي اينترنتي را ستاد پايش حمل و نقل اعلام كرد. اين ستاد در اطلاعيه خود آورده است: اولين مرحله اعتبار سوخت تاكسي‌هاي اينترنتي با هدف حمايت از رانندگان اين حوزه و كنترل نرخ كرايه‌ها تا ۴ آذر واريز مي‌شود. به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته جهت كنترل نرخ كرايه‌ها و حمايت از رانندگان تاكسي‌هاي اينترنتي، اولين مرحله از اعتبار سوخت‌گيري اين ناوگان حداكثر تا روز دوشنبه ۴ آذر واريز مي‌شود. بر اساس اعلام ستاد پايش حمل و نقل در ادامه نيز در راستاي پرداخت هر چه سريع‌تر، سهم هر راننده بر اساس ميزان پيمايش در انتهاي دوره‌هاي ۷ روزه و به صورت هفتگي پرداخت مي‌شود.

 

آيا اتوبوس‌ها جان مي‌گيرند؟

در تمام سال‌هاي گذشته خودروسازان با سرعت قابل تاملي خودروي سواري توليد كردند و توليد اتوبوس و خودروهايي كه به كار ناوگان حمل و نقل عمومي بيايد اصلا تناسبي با توليد خودروي سواري نداشته است. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد، توجه به حمل و نقل عمومي بايد ملموس‌تر شود و كارها از محدوده سخنراني و طرح ادعاها به مرحله عمل برسد. اين در حالي است كه مديرعامل شركت اتوبوسراني شهر تهران از احتمالي خبر داده كه در آن امكان نوسازي ناوگان فرسوده با اعطاي وام فراهم مي‌شود.

پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در گفت‌وگو با فارس درباره تغيير قيمت سوخت و تاثير آن براي استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه اتوبوس اظهار كرد: قطعا با افزايش قيمت بنزين پيش‌بيني مي‌شود كه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي به‌ ويژه اتوبوس افزايش يابد كه البته ميزان استفاده بستگي به شرايط حمل و نقل، تعداد ايستگاه‌ها و دسترسي آن دارد.

او در توصيف وضعيت موجود اين شركت در تهران افزود: در حال حاضر پايتخت 5 هزار و 500 ايستگاه اتوبوسراني، 240 خط معمولي و 10 خط بي‌آر‌تي دارد كه جهت ارايه خدمات بيشتر به شهروندان لازم است، برنامه‌هاي بيشتري اجرايي شود. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران همچنين به ميزان مراجعه مردم به سيستم حمل و نقل عمومي اشاره كرد و افزود: بر اساس شواهد ميداني در حال حاضر در برخي خطوط مانند خط يك و هفت افزايش تعداد مسافران مشهود بوده البته بايد يك ماه از افزايش نرخ بنزين بگذرد تا برآورد دقيق مسافران اتوبوس را داشته باشيم و به دليل اينكه شرايط براي اتوبوسراني متفاوت‌ از مترو است و ورود و خروج مسافران آنلاين ثبت نمي‌شود، نمي‌توانيم اكنون آمار دقيقي داشته باشيم. او با اشاره به اينكه در حال حاضر بازسازي اتوبوس‌ها در اولويت است، گفت: با شركت‌هاي سازنده اتوبوس جهت ارايه خدمات مذاكره مي‌شود همچنين قرار است وامي تا سقف 200 ميليون تومان با سود پايين جهت نوسازي اتوبوس‌هاي فرسوده در اختيار رانندگان اتوبوس‌هاي فرسوده بخش خصوصي قرار گيرد كه همه اين برنامه‌ها به صورت يك بسته در صورت تصويب ارايه خواهد شد. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران گفت: ‌در جلسه سازمان شهرداري‌ها همچنين دستورالعملي تهيه شد كه بر اساس مصوبات شوراي اقتصاد، دولت پيگيري نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي از محل مابه‌التفاوت قيمت سوخت انجام دهد.

 

مترو به داد مسافران رسيد

در هفته آخر آبان 1398 به‌ ويژه با بارش برف كه تهراني‌ها را غافلگير كرد، ساعات خدمات‌دهي مترو افزايش يافت. به ‌ويژه در شنبه 25 آبان اين كار سبب شد تا آخر شب مردمي كه در ترافيك مانده بودند يا به دليل كمبود خودروهاي حمل و نقل عمومي كارشان به مشكل برخورده بود، بتوانند از مترو بهره بگيرند. در همين حال و براساس اعلام شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه سرويس‌دهي در خط 6 مترو از روز جمعه يك آذر ماه 98 از ساعت 5:30 صبح شروع و ساعت 22:30 خاتمه مي‌يابد. پيش‌تر پايان ساعت كاري اين خط ساعت 21 بود. در حال حاضر خط 6 متروي تهران به طول 10 كيلومتر در بخش جنوبي اين خط با 4 ايستگاه دولت‌آباد، بعثت، ايستگاه تقاطعي ميدان شهدا در خط 4 و ايستگاه تقاطعي امام حسين(ع) در خط 2 با سرفاصله هر 15 دقيقه در حال بهره‌برداري است.

 

سرويس‌هاي مدرسه چه كار كنند؟

در مورد سرويس‌هاي مدرسه فعال در تهران و شهرستان‌ها هم تفاوت‌هايي در مورد وسعت شهر و طولاني ‌بودن مسيرها به همراه ترافيك وجود دارد و در مورد شهرهاي كمتر برخوردار نيز موضوع شكلي عجيب‌تر دارد. در شهرهاي كم‌برخوردارتر عملا يك وانت يا يك خودرو از ساكنان روستا يا آبادي عهده‌دار حمل و نقل دانش‌آموزان است و اين در حالي است كه هيچ سهميه خاصي به اين گروه تعلق نمي‌گيرد. در همين حال عليرضا قنادان، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري تهران اعلام كرد كه تنها سرويس‌هاي مدارسي در شهر تهران مشمول دريافت بنزين سهميه‌اي مي‌شوند كه حتما برچسب سرويس مدرسه داشته باشند.

قنادان در گفت‌وگو با ايسنا در مورد سهميه بنزين سرويس مدارس غيرتاكسي اظهار كرد: براساس تمهيداتي كه دولت در نظر گرفته است، سرويس مدارس تا سقف 120 ليتر براي خودروهاي تك‌سوز و تا سقف 80 ليتر براي خودروهاي دوگانه‌سوز سهميه بنزين اختصاص يافته است.

مديرعامل سازمان تاكسيراني با بيان اينكه از اين رانندگان شماره حساب دريافت مي‌شود و به صورت اعتباري مابه‌التفاوت افزايش قيمت بنزين به حساب رانندگان واريز مي‌شود، اظهار كرد: اين مبلغ واريزي صرفا براي خريد بنزين قابل استفاده است.

 

جلسه با جهانگيري به كجا رسيد؟

محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران ابتداي هفته قبل از ارسال نامه‌اي به اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور براي تشكيل كارگروه مشتركي براي توجه به موضوع حمل و نقل عمومي خبر داده بود. چيزي كه محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران نيز در اين باره از تهيه نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهور جهت اختصاص بخشي از درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين جهت توسعه حمل و نقل عمومي خبر داد. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران ادامه داد: قوانين نوسازي خودروهاي فرسوده و قوانين و مصوبات جلوگيري از تردد موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري به دلايل مختلفي اجرا نشده و اكنون ليست بلندي از مصوبات و قوانيني را داريم كه در جهت آلودگي با هواست ولي اجرايي نشده، اين موضوع را از دستگاه‌هاي مختلف پيگيري كرده‌ايم تا شايد مشكلات كاهش يابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی