تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
بخش اول پرونده ویژه "کتاب‌آباد" / گفتگو با «اشرف بروجردی» رئیس کتابخانه ملی؛

حتی کتاب‌های ممنوعه را در بایگانی کتابخانه ملی نگه می‌داریم

News Image Lead

خیلی بیشتر از این باید تلاش کنیم که مردم جامعه خود را کتابخوان کنیم تا تصمیمی که می‌گیرند براساس مبنای اطلاعات کافی، خرد کامل و  یک پشتوانه علمی باشد. این کمک می‌کند جامعه حالت عقلانیت به خود بگیرد و احساسات، جایگزین عقل نشود. در همین اتفاقاتی که اخیراً به دلیل گران شدن بنزین در سطح جامعه رخ داد، واقعاً این نیست که گران شدن بنزین جامعه را به اینجا ببرد که دست به تخریب بزند؛ بنابراین ما اگر بخواهیم جامعه را کتابخوان کنیم قاعدتاً باید همه دستگاه‌های فرهنگی همراهی کنند که کتابداری و کتابخوانی در سطح کشور توسعه یابد.

کد خبر: ۴۲۱۸۷
۱۲:۳۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: کتاب و کتاب‌خواندن جزء مهمترین عواملی است که نشان می‎دهد جامعه‌ای اهل علم و مطالعه است یا خیر. محوطه‌ای بین اتوبان حقانی، مدرس و همت قرار دارد که نماد کتاب و کتاب‌خوانی در پایتخت است. در این محوطه کتابخانه ملی واقع شده که سمبل کتابخوانی در کشور است.

 

دیدارنیوز در هفته کتاب و کتاب‎خوانی به مسائل یکی از مهمترین مراکزی که وابسته به کتاب است، پرداخته و گفت‎وگویی با اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی داشته است.

 

اشرف بروجردی در مورد به روز کردن کتابخانه ملی گفت: «بحث راه انداختن استارتاپ‌ها و تکنولوژی جدید در زمینه اطلاع رسانی و ... از کارهایی است که کتابخانه ملی برای بروز شدن، انجام داده است. پردازش خودکار به این صورت است که شما فایل کتاب را در اختیار سامانه قرار می‌دهید که فهرست‎نویسی صورت گیرد که این کتاب را چه کسی نوشته است و حوزه آن چیست و تمام اطلاعاتی که مربوط به فهرست‌نویسی است آنجا ارائه می‌شود. فردی نیز سریع آن را چک می کند و دیگر احتیاج نیست خودش اطلاعات را وارد سامانه کند بلکه آن سایت این اطلاعات را ثبت می‌کند. این در واقع یکی از تکنولوژی‌های جدید است که راه‌اندازی می‌کنیم و تحت عنوان پردازش خودکار عمل می کند. همچنین سیستم پنجره واحدی است که بتوانیم یک وحدت رویه را با ارشاد داشته باشیم که مرکز آن در ارشاد است ولی به کتابخانه لینک است. یعنی کتابخانه برای صدور فیپاها به جای اینکه به فرد بدهد به آن سامانه می‌دهد که سامانه پایدارش در ارشاد است. ارشاد بلافاصله به صورت روتین این را به سایر اطلاعاتی که  مورد نیاز است برای صدور مجوز چاپ منتقل می‌کند».

 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص باز شدن در‌های کتابخانه ملی بر روی عموم مردم بیان کرد: «اولاً ظرفیت کتابخانه ملی برای پاسخگویی میزان مطالبات کافی نیست. روزانه حدود ۱۶۰۰ دانشجو از فوق‌لیسانس به بالا مراجعه داریم. این مقدار به علت کثرت دانشگاه‌های غیر دولتی و افزایش تعداد دانشجو‌ها باعث شده است. در واقع میزان فارغ‌التحصیل‌ها افزایش پیدا کرده و بسیاری از آن‌ها متقاضی استفاده از فضای کتابخانه برای مطالعه و تحقیق هستند و اکثر فوق‌لیسانس‌ها برای نوشتن پایان‌نامه کتابخانه ملی را انتخاب می‎کنند که از منابع آنجا استفاده کنند و دانشجویان دکتری برای رساله دکتریشان یا برای مطالعه مراجعه می‌کنند؛ یا برای اپلای کردن به کتابخانه مراجعه می‌کنند. کتابخانه ملی، قرائت خانه نیست. در واقع ما بخشی از باری که به اجبار بر دوش ما تحمیل شده تحمل می‌کنیم. کتابخانه‌های عمومی شهر باید افزایش پیدا کند. ما در واقع مجبوریم این فضا را در اختیار متقاضی‌ها قرار دهیم. قبلاً میزان صندلی‌ها ۱۰۰۰ و خورده‌ای بود، بعد مجبور شدیم به طور مداوم اضافه کنیم و قاعدتاً ما باید استاندارد‌ها را رعایت کنیم. ما نمی‌توانیم خلاف استاندارد‌ها حرکت کنیم و با فضای موجود، بیش از این امکانش نیست صندلی اضافه بکنیم».

 

وی کتابخوانی را نیاز جامعه دانست و گفت: «جامعه ما اگر بخواهد یک جامعه فرهیخته و خردمندی باشد که دانش مبنای تصمیمات قرار گیرد؛ به استفاده از اطلاعات لازم و مناسب باید روی بیاورد و به سمت کتاب خواندن برود. میزان مطالعه در جامعه ما خوب نیست و ۱۳ دقیقه میزان مطالعه در کشور اعلام کردند. این ارقام در شان یک ایرانی دارای پشتوانه فرهنگی غنی نیست و باید افزایش پیدا کند. فضای مجازی توانسته جایگزین شود. اکثر کتاب‌های کتابخانه ملی به دلیل کمبود کاغذ و کثرت چاپ که خیلی بالا است و به این دلیل که بسیاری متقاضی هستند کتاب‌هایشان و نتایج تحقیقاتشان در کتابخانه چاپ شود و تحقیقاتی که خود هیئت علمی کتابخانه انجام می‎دهند باعث شده ما کتاب‌ها را به سمت چاپ به اصطلاح الکترونیکی و چاپ اینترنتی ببریم. در آماری که ارائه شده ۲۰ درصد کتاب‌های الکترونیکی توانسته اند جای خودشان را باز کنند. اگر ما بخواهیم یک جامعه کتابخوان داشته باشیم همه باید دست به دست هم بدهند. آموزش و پرورش و وزارت علوم یک بخش کار را به عهده بگیرد. اساساً دولت باید در سبد کالای مصرف خانواده کتاب را ببیند و حتی یارانه تعیین کند که به تدریج مردم باورشان بشود که می‌توان کتاب را خرید، خواند و مطالعه کرد».

 

بروجردی در ادامه بیان کرد: «از کارهایی که ما توانستیم انجام بدهیم مبادله و اهدای کتاب بود و در این هفته هم طرح «کتاب برای همه» را اعلام کردیم و کاری است که انجام می دهیم. این اقدامات می‌تواند کمک کند ولی کافی نیست. من فکر می‌کنم خیلی بیشتر از این باید تلاش بکنیم که مردم جامعه خود را کتابخوان کنیم تا تصمیمی که می‌گیرند براساس مبنای اطلاعات کافی، خرد کامل و  یک پشتوانه علمی باشد. این کمک می‌کند جامعه حالت عقلانیت به خود بگیرد و احساسات جایگزین عقل نشود. در همین اتفاقاتی که اخیراً به دلیل گران شدن بنزین در سطح جامعه رخ داد، واقعاً این نیست که گران شدن بنزین جامعه را به اینجا ببرد که دست به تخریب بزند. بنابراین ما اگر بخواهیم جامعه را کتابخوان کنیم قاعدتاً باید همه دستگاه‌های فرهنگی همراهی کنند که کتابداری و کتابخوانی در سطح کشور توسعه یابد».

 

رئیس کتابخانه ملی در پایان سخنان خود گفت: «ممیزی و سانسور کار وزارت ارشاد است. ما هر کتابی حتی کتاب‌های ممنوعه را در بایگانی کتابخانه ملی نگه می‌داریم؛ حتی کتاب‎هایی که در خارج از کشور چاپ می‌شود و مطلوب نیست نگه می‌داریم. کتاب‌هایی که قابلیت دسترسی برای همه نیست ما در کتابخانه ملی به عنوان سند آن را نگه می‌داریم. ممیزی کار وزارت ارشاد است و آنها باید تعیین کنند چه کتابی غربال شود و چه کتابی زیر چاپ برود. سانسور و ممیزی نیز امری طبیعی است و فقط منحصر به جامعه ما نیست. همه جوامع بشری مباحثی که با آرمان‌ها و ارزش‌هایشان مطابق نیست را سانسور می‎کنند».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی