تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
بخش ششم پرونده ویژه "کتاب‌آباد" / گفتگو با «اسماعیل آذری نژاد» مدرس حوزه و مروج کتاب؛

کتاب‌های تألیفی‎ برای کودکان وضعیت خوبی ندارند

News Image Lead

کتاب‌‎های تألیفی‌کودک خوب نیست. ترجمه‌ها زیاد و خوب است، اما وضع تألیف خوب نیست. کتاب‌های درجه یک کودک دنیا ترجمه می‎شود، اما به لحاظ تألیفی خیلی در ضعف هستیم. ما نتوانستیم داستان‌های خوب همراه با مفاهیم گذشتگانمان را در قالب‌های جدید بیاوریم. در قالب‌هایی که استاندارد‌های بین‌المللی است. هم در حوزه ملی و ایرانی و هم در حوزه دین در تولیدات کتاب در ضعف هستیم. من همیشه می‌گویم در فقر هستیم و متأسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم داستان‌های خوب بنویسیم. این جملات را اسماعیل آذری نژاد می‌گوید. وی مدرس حوزه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه است. در شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارد و با شعار «قصه، توپ، رنگ» برای بچه‌های روستایی قصه می‌خواند. دیدارنیوز در هفته کتاب با اسماعیل آذری‌نژاد در خصوص ترویج کتابخوانی در میان کودکان و روش‌های او برای ترغیب کودکان به کتاب خواندن، به گفت‎وگو پرداخته است.

کد خبر: ۴۱۳۱۱
۱۲:۳۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: کتاب اولین قدم کودکان برای شناخت جهان پیرامون خودشان است. شکی نیست بهترین گزینه برای آموزش کودکان می‎تواند کتاب و ترویج کتابخوانی باشد. با این حال حوزه کتاب کودکان و رواج کتابخوانی در بین کودکان شرایط مساعدی ندارد؛ در این بین اما طلبه ۴۰ ساله دهدشتی باعث کتابخوان شدن کودکان روستایی فراوانی شده است.

 

اسماعیل آذری‌نژاد مدرس حوزه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه است. در شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارد و با شعار «قصه، توپ، رنگ» برای بچه‌های روستایی قصه می‌خواند، مدرسه‌های آنها را رنگ می‌زند و گاهی نیز خانه مردم را تعمیر و بازسازی می‌کند. وی تمام این کارها را بدون وابستگی به نهاد یا سازمانی انجام می‎دهد و در فضای مجازی عکس‌هایش دست به دست می‌شود.

 

آذری‌نژاد کار بسیار بزرگی انجام داده است و اینکه در این آشفته بازار نشر و وضعیت کتاب نشان داده است که کودکان به کتاب توجه خاصی نشان می‌دهند. او باعث شده است که قصه‌گویی به نقاط محروم برگردد و بچه‌ها در دنیای قصه‌ها درس‌های بزرگی بگیرند.

 

کتاب‌های تألیفی‎ برای کودکان وضعیت خوبی ندارند

 

دیدارنیوز در هفته کتاب با حجت الاسلام اسماعیل آذری‌نژاد در خصوص ترویج کتابخوانی در میان کودکان و روش‌های او برای ترغیب کودکان به کتاب خواندن، به گفت‎وگو پرداخته است.

 

آذری‎نژاد در مورد کتاب‎های حوزه کودکان گفت: «کتاب‌‎های تألیفی‌کودک خوب نیست. ترجمه‌ها زیاد و خوب است، اما وضع تألیف خوب نیست. کتاب‌های درجه یک کودک دنیا ترجمه می‎شود، اما به لحاظ تألیفی خیلی در ضعف هستیم. ما نتوانستیم داستان‌های خوب همراه با مفاهیم گذشتگانمان را در قالب‌های جدید بیاوریم. در قالب‌هایی که استانداردهای بین‌المللی است. هم در حوزه ملی و ایرانی و هم در حوزه دین در تولید کتاب در ضعف هستیم. من همیشه می‌گویم در فقر هستیم و متأسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم داستان‌های خوب بنویسیم. اولین انتظار من از نشریات به عنوان فعال کودک این است که کتاب خوب چاپ کنند. بعضی از ناشرین حاضر نباشند هر کتابی را چاپ کنند. کتابی که با فرهنگ و آیین ما هماهنگی داشته باشد. نکته دوم این است که کتاب‌هایی که مخصوص کودکان است بار دوم الی سوم که کودک استفاده می‌کند، شیرازه‌اش از هم می‌پاشد. کیفیت نشر و چاپمان خوب نیست. کتاب گران قیمت شده است و تهیه کردن کتاب برای کودکان روستاها و مناطق کم برخوردار و محروم سخت است و آنها اصلاً توان خرید ندارند. ناشرین در حد توانشان به مدارس روستایی کتاب هدیه بدهند تا کتاب در دسترس این کودکان نیز قرار گیرد. خیلی از مناطق، کتابخانه ندارند و بچه‌های روستایی دسترسی به کتاب ندارند و لازم است گاهی هم به مدارس کتاب داده شود».

 

وی در ادامه بیان کرد: «هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد، می‌تواند افرادی را به کتابخوانی سوق دهد. من معلم هستم، می‌توانم در کلاس درس انشاء، زمانی را اختصاص بدهم تا برای دانش‎آموزان قصه بگویم یا به آن‌ها کتاب بدهم تا بخوانند. یک زمانی من در مسجد بودم هر شب بعد از نماز بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها را جمع می‌کردم و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه کتاب می‌خواندیم. مادران می‌توانند برای بچه‌های خود قصه شب بخوانند. من دیده‌ام مغازه دار در سلمانی خود ۵ الی ۶ کتاب گذاشته و هر کسی بیکار است، کتاب می‎خواند. هر فردی می‌تواند در هر جایگاهی افراد را به کتاب خواندن ترغیب کند. پس می‌شود این کار را کرد. چون من فعالیتم در روستا‌ها است، می بینم کتابفروش‌هایی را که فقط دغدغه فروش کتاب ندارند و به بچه‎های روستا تخفیف خوبی می‌دهند تا کتاب راحت تر به دست بچه‌های روستا برسد. پرستار بیمارستان برای بچه‌ها قصه می‌خواند. ما می‌توانیم در هر جایگاهی کارمان را انجام بدهیم و بعد از مدتی می‌بینیم که جامعه، انس با کتابش بسیار بالا است».

 

آذری‎نژاد در خصوص فعالیت خود در روستا‌ها گفت: «من به جرأت می‎توانم ادعا کنم که در استان کهگیلویه و بویراحمد در مقطع ابتدایی بچه‌ها بیش از هر استانی انس با کتاب دارند. چون که به بیش از ۳۰۰ مدرسه کتاب داده‌ایم. زنگ انشاء، کتاب مطالعه می‌کنند و هر روز بچه‌ها قصه می‌خوانند. این به مدد دوستداران کتاب، معلم‎های مدارس و طلبه‌هایی که در روستا‌ها ساکن‌اند، است که به من کتاب هدیه می‎دهند و من به دست کودکان می‎رسانم. افراد زیادی در شبکه گسترده قصه‌خوانی قرار دارند که باعث شده است بچه‌ها انس با کتاب پیدا کنند. من روی کودک تمرکز می‌کنم و کارم هم با کودک است. کتاب باعث می‌شود که سواد خواندن بچه‌ها بهتر شود. کتاب برای بچه‌ها دنیای دور را نزدیک می‌کند. کتاب فضای ذهنی کودکان را بسیار گسترده می‎کند. کتاب و به فرمایش قرآن قصه، ابزاری برای فکر کردن است. قصه دایره واژگان بچه‌ها را بیشتر می‌کند. انشاء آن‌ها بهتر خواهد شد و بهتر سخن می‌گویند و همچنین مهارت‌های زندگی را در قصه‌ها یاد می‌گیرند. با فرهنگ و آیین خودشان آشنا می‌شوند. در یک کلام دانایی یعنی توانایی. بچه‌ها با دانایی توانمند می‌شوند».

 

این طلبه جوان در پایان بیان کرد: «به هر شکلی که بچه‌ها انس با کتاب پیدا کنند مثل کتاب صوتی یامدل‌های الکترونیکی خوب است؛ اما هیچی جای کاغذ را نمی‌گیرد. با این حال به هر شکلی انسان دانا بشود، خوب است؛ اما کاغذ یک چیز دیگری است».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی