تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به انتصاب مدیران جوان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌پردازد/ بخش پایانی

وزارت کار از مسیر «شفافیت» و «جوانگرایی» ارتقا می‌یابد

News Image Lead

اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور به دلیل رشد فساد و رانت در بخش‌های مختلف کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین دلیل بیم رانت و فامیل بازی در انتصابات جوانان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است مدیران ارشد در انتصابات خود، شایسته‌سالاری را به دقت رعایت کنند تا بیش از این برای مردم و بسیاری از جوانان کشور، یاس و ناامیدی فراگیر نشود. دیدارنیوز که بررسی جوانگرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز نموده است و تاکنون سه بخش از آن را منتشر ساخته است در بخش پایانی از این پرونده، تعدادی از مدیران جوان منصوب شده در این وزارت خانه را مورد بررسی قرارداده و در پایان، اقدام به نتیجه گیری کرده است.

کد خبر: ۴۰۳۸۴
۱۵:۲۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: گلايه‌ها از پير بودن دولت و ارگان‌های حکومتی و فرصت ندادن به جوانان، نمايندگان مجلس را بر آن داشت تا قانونی با موضوع منع به‌كارگيری بازنشستگان تصویب کنند. این مصوبه اگرچه گامی به سوی جوانگرايی است اما با آفات و پيامدهاي احتمالی نيز همراه خواهد بود. بزرگترین مشکل این مصوبه، آن است که در این طرح هيچ سازوكاری برای جايگزين كردن نيروهای بازنشسته مشخص نشده است. همين نبود سازوكار مشخص زمينه را برای پارتی‌بازی‌ها و رابطه‌سالاری‌ها مهياتر از قبل می‌كند. حال سوال اینجاست که چنین انتصاب‌هایی آیا براساس شایسته‌سالاری است یا خیر؟

 

دیدارنیوز که بررسی جوانگرایی در  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز نموده است و تاکنون سه بخش از آن را با عناوین انتصاب مدیران جوان در وزارت کار بر مبنای ابهام!  ، رقابت شدید میان جوانگرایی در وزارت کار و معضل زیرساخت‌ها! و دفاع مدیران جوان وزارت کار از جوانگرایی در دولت!  را منتشر ساخته است، در بخش پایانی از این پرونده، تعدادی از مدیران جوان منصوب شده در این وزارت خانه را مورد بررسی قرارداده و در پایان، اقدام به نتیجه گیری کرده است.

 

شفافیت و جوانگرایی از شعارهای اصلی محمد شریعتمداری، وزیر کار بوده و هست. در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعداد و ارقام حکایت از جوان شدن ترکیب مدیران در بالاترین سطح این وزارت خانه دارند و سن شورای معاونین وزیر، نسبت به دوره قبلی حدود ۱۰ سال کاهش پیدا کرده و به زیر ۵۰ سال رسیده است. البته شریعتمداری چندی پیش در خصوص دیدگاهش نسبت به جوانگرایی گفته بود: «باید از تجربیات عزیزان بازنشسته و دارای سوابق زیاد برای پیشبرد امور استفاده کنیم. جوان گرایی باید توسعه پیدا کند و جوانان در جایگاه‌های مشورتی و مطالعاتی از نظر یا تجربه‌ها استفاده کنند. با این کار امید به جامعه برمی‌گردد و حتی با منابع محدود کار جلو می‌رود».

جوانان مدیر!

 

در سال ۹۸ محمد شریعتمداری، وزیر کار انتصابات بسیاری از جوانان داشته است. وی سیدمیعاد صالحی را به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد؛ فردی که تا پیش از عهده دار شدن این سمت، بیش از آنکه در حوزه‌های اقتصادی شناخته شده باشد، به سبب فعالیت‌های قرآنی خود مشهور بود. هرچند این انتصاب، داوم نداشت و وی پس از چهار ماه برکنار شد و مشخص نشد که دلیل برکناری و همچنین دستور دهنده واقعی برای عزل وی، چه کسی بود اما صالحی از منصوبان جوان در وزارت کار بود. جا دارد گفته شود که صندوق بازنشستگی کشوری را می‌توان در کنار شستا، در زمره بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی کشور به شمار آورد. تحصیلات صالحی مهندسی هوا فضا از دانشگاه صنعتی شریف است.

 

در راستای تغییرات وزارت کار در مسیر جوانگرایی، محمد کبیری جوان ۳۰ ساله و تحصیلکرده اقتصاد با حکم وزیر کار به عنوان معاون تعاون این وزارتخانه آغاز بکار کرد. کبیری جوانترین معاون وزیر دولت دوازدهم است. برخی مدعی هستند که او فرزند احمد کبیری، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی است.

 

همچنین پروانه رضایى‌بختیاری با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دارای سوابق اجرایی از قبیل رئیس اداره تعاون و کار شمیرانات، رئیس مراجع حل اختلاف ادارات کار، مدیر اداره تعاون کار شمال شرق تهران و معاون روابط کار استان تهران به سمت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعى استان تهران منصوب شد. پروانه رضایی نخستین مدیر کل زن در استان تهران است و در سی سال گذشته برای اولین بار است که مدیرکل این اداره از بین معاونین اداره کل تعیین شده است.

 

میرهادی قره سید رومیانی با ۴۴ سال سن و تحصیلکرده در رشته حقوق به عنوان معاون پارلمانی وزارت تعاون منصوب شد. از سوابق اجرایی قره سید می‌توان به نمایندگی مجلس در دوره نهم و معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری اشاره کرد.

 

داوود کرمى نیز به سمت مشاور ویژه وزیر و سرپرست حوزه وزارتى منصوب شد. لازم به ذکر است که وی دانشجوی دکترای حقوق عمومی است. در کارنامه کرمی، سابقه معاونت هماهنگی و نظارت معاون پارلمانی رییس جمهور، مدیرکل دفتر حقوقی، امور استان‌ها و مجلس سازمان ملی جوانان و معاون مدیرکل دفتر هماهنگی و پیگیری امور شورا‌های وزارت کشور به چشم می‌خورد.

 

حاتم شاکرمی نیز با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در سمت معاونت روابط کار حکم گرفت. از سوابق اجرایی شاکرمی می‌توان به عضویت در هیئت‌های حل اختلاف(تجدید نظر) کارگری و کارفرمایی، دبیر کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان لرستان و عضو کانون عالی هماهنگی شورای اسلامی کار کشور اشاره کرد.



همچنین لازم به ذکر است آقایان محمدامین سازگارنژاد، سید حمیدکلانترى و احمد مشیریان که به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشتگان از سمت‌های خود استعفا داده بودند در چهارچوب قانون به همراه آقایان حسین کمالى و سیدضیاء الدین شجاعى برهان به عنوان مشاوران وزیر منصوب شدند.

 

البته در کنار موارد فوق، برخی رسانه ها مدعی شده‌اند که حداقل ۱۹ خبرنگار یا فعال‌مجازی در یک سال گذشته در وزارت کار مشغول به کار شده‌اند اما هیچگونه شفاف‌سازی در این امر صورت نگرفته شده است که این افراد بر اساس چه معیاری منصوب شده‌اند.

 

کلام پایانی

 

واقعیت این است که اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور به دلیل رشد فساد و رانت در بخش‌های مختلف کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. به همین دلیل بیم رانت و فامیل بازی در انتصابات جوانان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بهتر است مدیران ارشد در انتصابات خود، شایسته‌سالاری را به دقت رعایت کنند تا بیش از این برای مردم و بسیاری از جوانان کشور، یاس و ناامیدی فراگیر نشود.

 

بر همین اساس، ضمن تقدیر از وزیر کار برای اعتماد به جوانان، درخواست افکار عمومی و رسانه ها از محمد شریعتمداری این است که با شفافیت اعلام کند که انتصاب جوانان بر چه اساس و معیاری صورت گرفته و می‌گیرد؟

 

دیدارنیوز در ادامه بررسی عملکرد وزارت خانه ها در انتصاب جوانان در مدیریت های کلان، پس از وزارت نفت و وزارت کار، به دیگر وزارت خانه ها نیز خواهد پرداخت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی