تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدارنیوز" به جوانگرایی در وزارت نفت می‌پردازد/ بخش دوم

انتصاب جوانان در وزارت نفت بر مبنای تخصص یا رانت؟!

News Image Lead

یکی از مشکلاتی که در کشور ما در سطوح مختلف وجود دارد، توسل به رانت و پارتی در استخدام‌ها و انتصاب‌ها است که مدتی است صدای اعتراض مردم و بسیاری از رسانه‌ها را درآورده است. جوانگرایی که در گام دوم انقلاب مطرح می‌شود شکلی از شایسته‌سالاری است که باعث پویایی کشور در تمام جهات خواهد شد؛ اما اجرای آن بر مبنای رانت و باند، نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

کد خبر: ۳۶۸۲۲
۰۹:۳۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: جوانگرایی در گام دوم انقلاب جزء اهداف اصلی به شمار می رود اما رویکرد و نوع نگاه به این جوانگرایی باید با ضوابط و قوانین دقیق صورت گیرد. وزارت نفت از مهمترین و ثروتمندترین وزارتخانه‌ها است که در موضوع جوانگرایی در انتصاب مدیران و استخدام‌ها پیش قدم شده است.

 

یکی از مشکلاتی که در کشور ما در سطوح مختلف وجود دارد، توسل به رانت و پارتی در استخدام‌ها و انتصاب‌ها است که مدتی است صدای اعتراض مردم و بسیاری از رسانه‌ها را درآورده است. جوانگرایی که در گام دوم انقلاب مطرح می‌شود شکلی از شایسته‌سالاری است که باعث پویایی کشور در تمام جهات خواهد شد؛ اما اجرای آن بر مبنای رانت و باند، نمی‌تواند این هدف را محقق کند.

 

به این نتیجه نرسیدم که این جوان‌ها بر اساس رانت آمده باشند

 

سید کمال‌الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز در خصوص انتصابات و استخدام‌های وزارت نفت که با هدف جوانگرایی صورت گرفته گفت‌: «من اطلاع دارم که چند نیروی جوان به عنوان مشاور و معاون وزیر در وزارت نفت کار می‌کنند که از قابلیت‌های خوبی برخوردار هستند و ظرفیت‌های خوبی دارند. همچنین به خاطر جوان بودنشان انرژی و انگیزه لازم را برای تصدی مسئولیت دارند. بر اساس تحقیقاتی که خودم انجام دادم ظاهراً آقای زنگنه نسبتی با آنها ندارد که بخواهد از فامیل‌گرایی و طایفه‌گرایی استفاده کرده باشد. تا جایی که اطلاع دارم در دانشگاه، آقای زنگنه استاد آنها بوده و در دانشگاه به عنوان دانشجویانی که احتمالاً قابلیت‌های خود را نشان دادند آقای زنگنه از آنها در زمان تصدی وزارتشان استفاده می‌کند. چون خودم در دانشگاه درس می‌دهم می‌دانم که کدام یک از دانشجویان چه قابلیتی دارد. از لحاظ تخصصی، نظم و کارایی و دقت و جدیت در کار علمی و پژوهشی مورد سنجش من قرار گرفته‌اند. هر فردی دوست دارد در حوزه‌ای که کار می‌کند از این نوع دانشجویان استفاده کند. به نظر من آقای زنگنه استفاده بجایی از نیروهای جوان کرده است و می‌تواند الگویی مناسبی برای سایر وزارتخانه‌ها باشد».

 

وی در ادامه بیان کرد: «جوانگرایی یک امر بسیار مثبت و ضروری است و باند بازی، پارتی بازی، خانواده‌گرایی و طایفه‌گری یک کار بسیار زشت، ناپسند و خلاف است، این دو به هم ربطی ندارند. من از جوانگرایی صد درصد حمایت کرده و تأیید می‌کنم. ما اگر سی سال پیش یا بیش از سی سال در این مملکت مسئولیت داشتیم، امروز دیگر آن توان و قدرت را نداریم. باید جوان‌ها بیایند جای ما را بگیرند. منتها ما باید در زمان تصدی کارمان جوان‌ها را بیاوریم و تجربیاتمان و دانشمان را انتقال دهیم تا آنها پخته شوند و به پختگی لازم که رسیدند بعد به آنها مسئولیت دهیم. در همه جای دنیا این کار یک امر کاملاً طبیعی است. اما اینکه من معاون وزیر هستم، پسرم را مدیر کل کنم کار غلطی است. پسر من باید برود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های لازم را کسب کند. اگر در یک وزارتخانه‌ای وزیر بر اساس تخصص و کارآیی وی دید که به درد می‌خورد، از او استفاده کند. البته این گناه نیست که پسر مسئولی، منصبی را بگیرد، اما بدون رانت‌بازی باید این اتفاق صورت گیرد. رانت‌بازی یعنی کسی که در شرایط مساوی نسبت به دیگران از قابلیت‌های کمتری برخوردار باشد و به او پست یا وام و یا امتیاز و حواله دهیم. در پست دادن باید کسانی که نسبت به دیگران از شرایط مطلوب‌تری برخوردار هستند بیایند، حال می‌خواهد پسر مسئول و یا پسر غیر مسئول باشد. جوانگرایی به این معنا است که سنی از ما گذشته و در زمان جوانی پستی داشتیم، اما باید این پست را به جوان‌های بعدی منتقل کنیم و این یک کار طبیعی است».

 

شهریاری در پایان گفت: «یکی از معاونین زنگنه، جوان بسیار با قابلیت، با توان، با جربزه و با عرضه است. همچنین یکی از مشاورین ایشان اینگونه است. من در این کشور بیش از سی سال است که مسئولیت داشتم و با دو جلسه نشست و برخاست با یک جوان می‌فهمم که چند مرده حلاج است و چه در چنته دارد. به این نتیجه نرسیدم که این جوان‌ها بر اساس رانت آمده باشند».

 

انتصابات به صورت فامیلی صورت نمی‌گیرد ولی دوستی و باندی است!

 

هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیدارنیوز انتصاب‎ مدیران جوان را باندی دانست و گفت: «انتصابات به صورت فامیلی صورت نمی‌گیرد ولی دوستی و باندی است. با تغییر یک مدیر و یا وزیر، یک باند می‌آید و همه افراد تغییر می‌کنند. باید مدیری منصوب شود که کاربلد باشد؛ نه این که بیاید خراب کند تا کار را یاد بگیرد. باید آموزش‌هایی را ببیند تا زمانی که منصوب می‌شود، به آن مجموعه آسیب نزند وگرنه اگر هر کسی بخواهد تا زمانی که یاد بگیرد، آسیب بزند خب این یک چرخه باطلی است».

 

این نماینده در ادامه بیان کرد: «در دهه اول بعد از انقلاب، شایسته‌سالاری ملاک بود و اینگونه نبود که هر وزیری آمد بتواند باند خود را تا پایین‌ترین موضوعات بیاورد. چون کار را تخصصی می‌خواستند و به کار اهمیت می‌دادند و جوابگو و پاسخگو بودند؛ چون سؤال می‌کردند که فرضاً چند میدان کشف کردید یا  چند حلقه چاه حفاری کردید. منتها همینطور که جلو آمدیم باندی شد و ناکارآمدی شایع شد. به خصوص آقای زنگنه که وزارتخانه را خیلی جناحی و گروهی کرد و همانطور ادامه پیدا کرد و امروز کاملاً باندی شده است».

 

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی با رانت انتصاب شده‌اند گفت: «هر کدام از معاونین باید جزء باند باشند تا روی کار بیایند. کاری هم ندارند که کارمند شرکت نفت هستند یا خیر؟! بلد هستند یا خیر؟! فردوسی می‌گوید:

 یکی را چو خواهی نمایی تو مه

بزرگیش را پایه پایه بنه

چو تو بی‌حسابش بزرگی دهی

نه قدر تو داند نه قدر مهی

سال‌های قبل اگر دکترا هم داشتید و وارد یک شرکت حفاری می‌شدید، باید گازوئیل دستتان می‌گرفتید و شروع به شستن می‌کردید و بعد به  مراحل بعدی می‌رفتید تا همه ریزه کاری‌ها  را بدانید. اما امروز یک بچه می‎گذارند و افراد توانمند را بازنشسته و بازخرید می‌کنند و یا به گونه‌ای طردشان می‌کنند که در جاهای مختلف مأمور شوند. افراد خیلی قوی در ستاد فرمان اجرایی امام یا جاهای دیگر مأمور شده‌اند». 

 

خادمی گفت: «در وزارت نفت، استخدامی تقریباً در بیست سال گذشته صورت نگرفته است. در این کشور تا زمانی که پارتی نداشته باشید نمی‌توانید جذب شوید. آقای وزیر همراه با خود افرادی را آورده است و آنها را استخدام کرده است که تعدادشان قابل ذکر نیست. مثلاً ده یا دوازده تا از آنها را می‌شناسم. اگر افراد کاراتری در کنار آقای زنگنه وجود داشت می‌توانست کاری کند. اما خیلی از افرادی که تجربه‌ای دارند را در کنار خود ندارد و خیلی‌ها را از بیرون آورده که تجربه‌ای نداشتند. آنها تا بخواهند خیابان طالقانی را یاد بگیرند و بفهمند کدام مدیر کجا مستقر است و در کدام دفتر چه کسی نشسته، زمان از دست رفته است. بالاخره این انتصابات خیلی به وزارتخانه ضربه زد».

 

این نماینده در پایان بیان کرد: «مشکل ما تحریم نیست، مشکل ما خودمان هستیم. مشکل ما ترامپ‌های داخلی است. ما ۱۰۸ سال است که نفت را کشف کرده‌ایم و این ۱۰۸ سال خام فروشی می‌کنیم. مقام معظم رهبری هم چندین بار فرمودند که خام فروشی نکنید، به کالا‌های با ارزش دیگر تبدیلش کنید. اگر خام فروشی نمی‎کردیم یک کشور تک محصولی نبودیم که کسی بتواند تحریممان کند؛ بنابراین ربطی به تحریم ندارد. ما خودمان خیلی مواقع زمینه ساز تحریم هستیم و کاری می‌کنیم تک محصولی باشیم که اگر تحریممان کردند تحریمشان مؤثر باشد. ما باید مشکل را در داخل جست‌وجو کنیم. متأسفانه اشکال اساسی ما ایرانی‌ها این است که از خودمان می‌گذریم و همیشه دنبال جست‌وجوی مشکلمان خارج از خانه خودمان هستیم و به نتیجه نمی‌رسیم. مثل این است که درون خانه بوی سوختن غذا می‌آید، اما دو خیابان آن طرف‌تر به دنبال عامل بو می‌گردیم».
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی