تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
فریدون مجلسی در گفتگو با "دیدارنیوز":

ایران بالقوه آماده مذاکره است

News Image Lead

ایران به طور بالقوه آماده انجام مذاکره است، اما باید دید که آیا بالفعل خواهد شد؟ روی دادن مذاکره دراین مرحله با توجه به اینکه از بعضی نقاط ضرباتی هم به منافع ایران، نیرو‌های دفاعی کشور و زیربنا‌های اقتصادی وارد شده، قابل تصور نیست.

کد خبر: ۳۶۲۶۳
۱۳:۰۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ کریستین امان‌پور مجری سی‌ان‌ان روز دوشنبه در توییتی درباره مصاحبه خود با محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان نوشت: "ظریف امروز به من گفت که رییس‌جمهور روحانی حاضر است این هفته با دونالد ترامپ در نیویورک دیدار کند؛ اگر ترامپ حاضر باشد آن چیز‌هایی که ضروری است را انجام دهد: لغو تحریم‌ها در ازای نظارت دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران".

 

امان‌پورهمچنین در پیام دیگری به نقل از ظریف نوشت: «نشان صلح [شاخه زیتون]همیشه روی میز بوده است، اما ما بازهم آن را نشان می‌دهیم».

 

وزیر امورخارجه کشورمان نیز دررابطه با صحت و سقم توئیت کریستین امان‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار سایت الف گفته است که «ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل ۲۰۲۳ را در برجام داده است، یعنی تصویب پروتکل الحاقی در ایران، در صورت لغو تحریم‌ها در مجلس آمریکا.»

 

به گفته ظریف، در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده، دیداری در چارچوب ۱+۵ صورت خواهد گرفت.

 

پس از انتشار این گفتگو رئیس‎جمهور فرانسه در مسیر پرواز از پاریس به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بدون ارائه جزئیات به خبرنگاران همراهش گفته است که «درباره پرونده ایران، ممکن است اقدامی در نیویورک رخ دهد.»

 

از سوی دیگر رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای که پس از نشستی در نیویورک منتشر شد، از ایران خواستند برای رسیدن به آرایش تازه‌ای برای تقویت توافق اتمی(برجام) وارد گفتگو شود.

 

فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با احتمال انجام مذاکره بین ایران و آمریکا در جریان سفر هیات ایرانی به نیویورک در گفتگو با دیدارنیوز گفت: به انجام مذاکره بین ایران و آمریکا امیدوار نیستم، زیرا صلح در خاورمیانه از نگاه آمریکا، غرب، روس‌ها و حتی بسیاری از کشور‌های عرب از جمله مصر، اردن، عربستان، امارات، بحرین، مراکش و ... در مسئله تغییر نگاه ایران به اسرائیل منتهی می‌شود، از سوی دیگر حمایت جمهوری اسلامی از حماس نیز مسئله دیگری است که بسیار مورد توجه قرار دارد.

 

ایران، بالقوه آماده مذاکره است

 

وی درباره امکان تغییر سیاست‌های مورد اشاره اضافه کرد: قبل از هر پیش داوری در این خصوص باید امکانات جمهوری اسلامی را سنجید. در صورت وجود چنین توانایی، ایران باید ضمن حفظ حمایت از حقوق مردمی که مورد حمله قرار می‌گیرند، اجازه ندهد تا این امر مانع از حضورش در مجامع بین‌المللی و به کرسی نشاندن حق خود شود. با توجه به شرایط موجود، نمی‌توان چشم‌به‌راه چنین وضعیتی و تحقق آن بود.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با اینکه زمان توافق هسته‌ای (برجام) هم سیاست ایران به همین شکل بود، یادآور شد: برجام پس از آن به سرانجام رسید که دنیا با اظهارنظر‌های صریح آقای احمدی‌نژاد در دوران دولت نهم و دهم درباره اسرائیل و هولوکاست مواجه شد. احمدی‌نژاد در سخنان خود بر توسعه انرژی هسته‌ای به خصوص در اراک تاکید داشت و این مسئله را به وجود آورده بود که ایران از مقرارت انرژی هسته‌ای تجاوز می‌کند و احتمالا در مسیر تولید بمب اتمی قرارمی‌گیرد.

 

مجلسی در ادامه اضافه کرد: تندروی احمدی‌نژاد سبب شده بود تا برجام در مذاکرات طولانی به حل و فصل برسد و در نهایت مذاکره کنندگان به جایی برسند که برعدم ساخت بمب اتمی از سوی ایران مهر تائید زنند وحتی مقام رهبری هم در این مورد فتوایی صادر کردند که موجب شد برخی از مسائلی که مانع مذاکرات بود مانند اتهاماتی که در این زمینه وجود داشت، همه کنار گذاشته شود و کاری در دست قرار گرفت که براساس آن نیروگاه اراک از تولید آب سنگین خارج و نیروگاه عادی طراحی شد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: پس از امضای توافقنامه هسته‌ای، برجام بلافاصله به اجرا درآمد و موجب خرید صد‌ها هواپیما از آمریکا و اروپا شد اما از زمانی اقدام جدیدی صورت نگرفت که صورت مسئله به طرف دیگری برگشت، به خصوص نوشتن آدرس هدف بر روی موشک‌های تدافعی که همواره بردفاعی بودن آن‌ها اصرار داشتیم شک برانگیز شد و آن شعار قدیمی که شما می‌خواستید با بمب اتمی، اسرائیل را نابود کنید به این شکل که با فشار موشک‌ها درصدد نابودی برآمده‌اید، به تکرار درآمد. این مسئله سبب شد تا موشک‌های ایران که عادی‌ترین حقوق هر کشوری برای دفاع از خود به حساب می‌آید را زیر سوال ببرند.

 

مجلسی در این خصوص تصریح کرد: اکنون زمانی است که باید راه حل نهایی اتخاذ شود. در این رابطه نهاد‌هایی در ایران و طرف مقابل یعنی اسرائیل و جناح‌هایی در آمریکا درصدد تشدید شرایط فوق هستند و عده‌ای دیگرهم به صلح می‌اندیشند یعنی سازگاری، همراهی و رفع سوء تفاهم ـ از این موضوع که ما درصدد نابودی تا آخرین قدم هستیم ـ را سرلوحه خود قرار دادند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: ایران به طور بالقوه آماده انجام مذاکره است، اما باید دید که آیا بالفعل خواهد شد؟ بر این تصور نیستم دراین مرحله اتفاقی روی دهد با توجه به اینکه از بعضی نقاط ضرباتی هم به منافع ایران، نیرو‌های دفاعی کشور و زیربنا‌های اقتصادی وارد شده است.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دررابطه با اظهار نظر رئیس جمهور فرانسه که از احتمال روی دادن اتفاقاتی در نیویورک خبرداده است، توضیح داد: این اظهارنظر رئیس‌جمهور فرانسه را می‌توان به فال نیک و شر گرفت. چنانچه تفاهم‌هایی صورت گیرد که در نتیجه آن تهدید از کل منطقه زدوده شود، می‌توان آن را به فال نیک گرفت، اما در حالت دیگر به این مفهوم که پرونده ایران به شورای امنیت رود، زیرا اعلامیه‌ای به طور مشترک بین فرانسه، انگلیس و آلمان انتشار یافته که در آن بر دخالت ایران تاکید کردند، بدون شک تهدید به حساب می‌آید که باید جدی گرفته شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی