تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

گواهی بکارت: از اخلاق تا قانون

بکارت به عنوان معیاری بر شرافت زنان در جوامع سنتی، سالانه سبب قتلهای ناموسی در جوامع سنتی می شود. در بستر چنین فرهنگی است که علم نیز به کمک عرف می‌آید تا باکره بودن یا نبودن زن را ثابت کند. صدور گواهی بکارت اما تنها جنبه‌ی فرهنگی و عرفی ندارد.

کد خبر: ۳۴۴۹۲
۰۸:۵۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

گواهی بکارت

دیدارنیوز - زن جوانی گوشه‌ی مطب نشسته و منتظر دیدن پزشک است، چهره‌ی مستاصل و مضطرب او از دور نیز گویای احوال درونی او است. منشی برای تکمیل پرونده صدایش می‌زند و نامش را می‌پرسد، با شک و اضطراب جواب می‌دهد و می‌نشیند، نزدیک او می‌نشینم تا سر صحبت را باز کنم می‌گوید آمده برای ازدواج گواهی بکارت بگیرد، می‌پرسم چرا مضطربی؟ سری تکان می‌دهد و زیر لب می‌گوید: «می‌ترسم.»

بکارت موضوعی است که همچنان نوعی معیار شرافت برای زنان در جوامع سنتی به شمار می‌آید، شمار زیادی از قتل‌های ناموسی در جوامع سنتی بر سر موضوع بکارت است. کافی است مردی مدعی باشد که همسرش باکره نبوده تا بخشی از جامعه و فرهنگ مردسالار مجوز ترک همسر، آسیب رساندن به او یا حتی قتل همسر را برای مرد صادر کند، در بستر چنین فرهنگی است که علم نیز به کمک عرف می‌آید تا باکره بودن یا نبودن زن را ثابت کند. صدور گواهی بکارت اما تنها جنبه‌ی فرهنگی و عرفی ندارد.

فعالان حقوق زن، آزمایش بکارت را نوعی خشونت علیه زنان می‌دانند و حتی معتقدند این آزمایش می‌تواند خشونت را بازتولید کند و به مراحل جدیدی حتی قتل برساند، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این مورد به خبرنگار انصاف نیوز گفت که سازمان بهداشت جهانی به خاطر جلوگیری از خشونت توصیه می‌کند چنین آزمایشی گرفته نشود.

از طرف دیگر قانون جلوی از بین رفتن فرآیند آزمایش بکارت را می‌گیرد، قوانینی مثل قانون مهریه کاملا متکی به بکارت هستند؛ اگر زنی هنگام طلاق باکره نباشد، می‌تواند مهریه‌ی کامل را از همسرش بگیرد. وجود این تعارض یعنی خشونت در برابر قوانینی مثل مهریه یا نقض قرارداد عقد، موضوع را در یک دوراهی اخلاقی قرار می‌دهد.

از طرف دیگر در مورد مساله‌ی بکارت هر یک از مراجع تقلید نظرات متفاوتی دارند، بعضی از آنها حتی ترمیم بکارت را بلااشکال می‌دانند. فتوای آیت الله بهجت در اینباره اینگونه است: بودن بکارت در ضمن عقد شرط نشده و یا عقد مبنى بر ثبوت آن نبوده، باعث خیار (فسخ و بهم زدن عقد) نمى شود.

در این رابطه با محمود عباسی، متخصص اخلاق پزشکی، عظیمه کیان و آزاده رضایی، متخصصان زنان و زایمان مینا جعفری، حقوقدان و وکیل دادگستری، متین شرفی، محقق حوزه‌ی زنان و حجت الاسلام والمسلمین مهدی گرجی کارشناس مذهبی به گفت‌وگو پرداختیم.

متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:

دادن گواهی بکارت به شخص ثالث خلاف اخلاق پزشکی است

محمود عباسی متخصص اخلاق پزشکی گفت: «گواهی بکارت یا باید به درخواست قضایی انجام شود یا به درخواست خانواده‌ها، اگر والدین در مورد فرزندانشان که زیر سن قانونی باشد می‌توانند این آزمایش را بگیرند اما در مورد دیگر افراد، فقط خود شخص می‌تواند این گواهی را بگیرد. این هم از نظر اخلاقی درست است و هم عمومات قوانین ناظر بر همین موضوع است. این گواهی یا باید به خود شخص داده شود یا ولی قانونی فرد زیر ۱۸ سال».

اگر کسی فاقد بکارت باشد یا اینکه بخواهد ترمیم کند با این قصد که طرف مقابل را فریب دهد، مرتکب جرم شده و قابل تعقیب است، در عین حال که غیراخلاقی هم هست. صدور گواهی خلاف واقع برای پزشک هم غیر اخلاقی است و جرم و قابل تعقیب کیفری است.»

او علاوه بر دادن گواهی بکارت به والدین افراد زیر سن قانونی به موارد دیگری که صدور این گواهی اخلاقی است اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «گاهی شکایتی شده و پرونده‌ای در دادسرا مطرح است که دستور مقام قضایی است که این آزمایش گرفته شود، در این صورت پزشکی قانونی مکلف است این موضوع را بررسی کند. گاهی هم خود فرد چنین درخواستی دارد که بازهم مشکلی از نظر اخلاق پزشکی ندارد.

اگر گواهی به فرد ثالثی داده شود که حریم خصوصی افراد نقض شود یا اگر گواهی خلاف واقع صادر شود یا فردی برای فریب در ازدواج بخواهد این گواهی را بگیرد، از نظر اخلاقی صدور این گواهی مشکل دارد.»

جواب آزمایش بکارت صددرصد نیست

عظیمه کیان، پزشک و متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «ما این اطلاعات را به خود بیمار می‌دهیم، اگر بیمار اجازه دهد که اطلاعاتش در اختیار خانوده‌ی خودش یا همسرش قرار بگیرد این کار را می‌کنیم اما اگر چنین اجازه‌ای ندهد ما هم اطلاعات را به کسی نمی‌دهیم. چنین کاری بر اخلاق پزشکی منطبق نیست.»

او در اینباره که گفته می‌شود این آزمایش مبنای علمی ندارد گفت: «مبنای کتاب‌های علمی امریکایی و اروپایی است، ما اصلا کتاب مرجع ایرانی در رشته‌ی زنان نداریم. در نتیجه مبنای علمی ما همان مبنای علمی آنها است که برای آنها هم این موضوع مهم نیست. این موضوع مثل آرایش کردن است که ارزشی که در خاورمیانه دارد با جای دیگر فرق دارد در واقع خیلی فرهنگی است.»

او در ادامه افزود: «مردها و زن‌ها ممکن است روابط متعددی داشته باشند اما در مورد زن‌ها می‌شود تشخیص داد ولی در مورد مردها نمی‌شود. مردها اسب ول هستند، زن‌ها مادیان بسته. آن اسب ول هرکاری بخواهد می‌تواند بکند ولی این مادیان بسته حق ندارد هیچ کاری بکند، اگر کاری بکند هم از طرف خانواده‌اش و هم از طرف همسرش مطرود است.

جواب این آزمایش صد درصد نیست یعنی ممکن است زنی ارتباط هم برقرار کرده باشد اما ما تشخیص بدهیم پرده‌ی بکارتش سالم است، مبنای علمی به این معنا ندارد. همه‌ی زنان پرده‌ی بکارت دارند اما نوع آن فرق می‌کند، برای نوع پرده‌ی ارتجاعی ممکن است تشخیص داده شود که ارتباط جنسی داشته اما اینطور نباشد.»

صدور گواهی بکارت برای پزشک بار حقوقی دارد

آزاده رضایی پزشک متخص زنان نیز در مورد صدور این گواهی با انصاف نیوز به گفت‌وگو پرداخت؛ او می‌گوید: «اگر خود شخص بخواهد که گواهی او به خانوده‌اش داده شود از نظر اخلاق پزشکی درست است. من با گواهی بکارت خیلی مخالف هستم، این نظر شخصی من است. به نظر من معاینه‌ی بکارت، حتی اگر به درخواست خود شخص باشد، خشونت علیه زنان است. گاهی خود خانم‌ها به تنهایی برای گرفتن چنین گواهی‌ای مراجعه می‌کنند، اینطور نیست که همه مجبور باشند این آزمایش را بدهند. وقتی خود شخص بیاید من سعی می‌کنم با او صحبت کنم و بگویم که این مزخرف را از ذهنتان پاک کنید، من تلاش می‎کنم که این فکر و اندیشه را کنار بگذارند ولی متاسفانه در فرهنگ ما جا افتاده است.»

رضایی در مورد شرایط فرهنگی صدور این گواهی می‌گوید: «هیچ خانمی را حداقل در پایتخت نمی‌توان به آزمایش بکارت مجبور کرد، خودشان در شرایط فرهنگی‌ای قرار می‌گیرند و چنین کاری می‌کنند، من فکر می‌کنم باید مشکل فرهنگی حل شود. از نظر من آزمایش بکارت خشونت علیه زنان است و مدتی این معاینه را انجام نمی‌دادم، بعد احساس کردم که اینطور ممکن است شرایط خاصی برای آن زوج به وجود بیاید.

الان هم که این آزمایش را انجام می‌دهم سعی می‌کنم طوری ذهن زوج را منحرف کنم که موضوع به مشاوره‌ی قبل از ازدواج کشیده شود و موضوعاتی مثل شکل رابطه‌ی جنسی و اینکه منتظر خون نباشند یا چه کار کنند که استرس کمتری داشته باشند مطرح کنم و سعی می‌کنم که طوری مشاوره بدهم که ذره‌ای به ارتقای فرهنگ این زوج کمک کند.»

او در ادامه می‌افزاید: «آزمایشی که ما در مطب انجام می‌دهیم خیلی اعتبار قانونی ندارد و بیشتر اخلاقی است اما اعتبار علمی دارد؛ معیارهایی وجود دارد که می‌توان با آنها سنجید. برای مثال در پزشکی قانونی این آزمایش انجام می‌شود و شخص این گواهی را به دادگاه می‌برد و مهریه‌ی کامل می‌گیرد.

شرایط کشور ما متفاوت است و نوعی شرایط مذهبی حاکم است، کسی بخواهد طلاق بگیرد باید به دادگاه برود و باید بررسی شود که زن باکره است یا نه و مهریه هم بر اساس این ممکن است نصف شود. این موضوع کاملا علمی است و معیار دارد.»

رضایی در مورد پول بیشتری که برای صدور گواهی بکارت گرفته می‌شود توضیح داد: «این تفاوت قیمت طبق تعرفه‌ی نظام پزشکی است، گواهی بکارت جنبه‌ی قانونی دارد، شخص می‌تواند بابت این گواهی‌ای که به او داده شده یا نشده دادگاه برود و توضیح بدهد، حتی اگر به طور شفاهی در مورد بکارت شخص تشخیصی دهد بازهم برای پزشک بار حقوقی دارد. قیمت صدور این گواهی برای حالت شفاهی هشتاد هزار تومان و برای صدور کتبی صد و پنجاه هزار تومان است؛ در مراکز دولتی این مقدار کمتر و حدود ۱۰۰ هزار تومان است.»

در مورد بکارت، قانون از فرهنگ عقب مانده

شاید بزرگترین مشکل بر سر راه کسانی که به دنبال حذف گواهی بکارت هستند قوانینی باشند که بر بکارت زن تکیه دارند. در این مورد با مینا جعفری، حقوقدان و وکیل دادگستری به گفت‌وگو پرداختیم، او می‌گوید: «مسایل مربوط به زنان و به خصوص موضوع بکارت را نمی‌توان تنها از جهت حقوقی یا اجتماعی یا روانشناسی صرف بررسی کرد، باید از ابعاد مختلف به ماجرا نگاه کنیم.

این مثل موضوع ازدواج مجدد مرد است که چون فرهنگ ایران این موضوع را نمی‌پذیرد قانون به صراحت در مورد آن صحبت نکرده اما یک سری قواعد به آن مترتب کرده که ما متوجه می‌شویم که قانون‌گذار خواسته گذری از آن بگذرد اما قواعدی هم گذاشته است چرا که در جامعه‌ی ایرانی بسیار نادر پیش می‌آید.

در مورد بکارت هم چون گواهی بکارت نوعی خشونت علیه زنان است، از طرفی می‌بینم که قانون‌گذار به صورت غیرمستقیم به قواعدی پرداخته که مربوط به موضوع بکارت است و گویای این است که برای جامعه‌ی ایران حداقل حدود صد سال پیش این موضوع مهم بوده است ولی حتی در آن دوره هم به طور مستقیم به این موضوع نپرداخته و نگفته حتما باید اینطور باشد اما به آن قوانینی مترتب کرده، مثل اینکه اگر هنگام طلاق زن باکره باشد نصف مهریه را می‌گیرد چراکه مهریه در برابر لذت جنسی مرد تعریف شده است.»

او در مورد قانون دیگری که بر پایه‌ی بکارت است توضیح می‌دهد: «اگر در عقد مرد مجرد نباشد یا زن باکره نباشد، می‌توان عقد را فسخ کرد البته اثبات اینکه خانم باکره است یا خیر بعد از ازدواج خیلی سخت است. در واقع قانون در چند جا به این موضوع گریزی زده اما به طور مستقیم به آن نپرداخته است.

نمی‌توان گفت که این موضوع معیار مناسبی برای نجابت زنانه است، برای نجابت مرانه هم معیارهای خاصی وجود دارد در عمل باید دید یک مرد یا زن چگونه نجیبانه زندگی می‌کند. در اینجا بعضی معیارها تغییر کرده و نمی‌توان خیلی به معیارهای سنتی اکتفا کرد.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «عرف، قوانین را عوض می‌کند؛ در فضای شهری چنین اتفاقی بسیار به ندرت می‌افتد و اگر کسی چنین گواهی‌ای بخواهد همه می‌گویند چه کار عجیبی کرده، در واقع آدم‌ها در برابر چنین کاری گارد می‌گیرند.»

جعفری در پایان با تاکید بر لزوم تغییر همه‌جانبه‌ی قوانین مربوط به زنان می‌گوید: «قانون مردنوشت است و بر اساس جامعه‌ی مردسالار است، مرد زن را جزو ملک خود می‌داند خب اگر خودش رابطه داشته باشد چه؟ در حوزه‌ی زنان قوانین به طور کلی باید تغییر کنند، اگر قانون در مورد بکارت عوض شود باید قوانین مهریه عوض شود، شرایط حق فسخ باید تغییر کند. اینطور نیست که بتوان فقط یک قسمت را تغییر داد، باید همه‌ی قوانین عوض شوند، نگاه و باور زن امروزی با مادرانش متفاوت است، قانون در حوزه‌ی قوانین خانواده بسیار از جامعه عقب‌مانده است.

گواهی بکارت خشونت علیه زنان است چراکه ابزاری برای کنترل بر جسم زن است در حالی که به طور متقابل برای مردان وجود ندارد.»

اگر کسی مراجعه کرد و پرده‌ی بکارت نداشت، بهتر است گواهی صادر شود

متین شرفی محقق حوزه‌ی زنان است. او معتقد است برای جلوگیری از خشونت باید نهادهای بالادستی وارد شوند و اوضاع را کنترل کنند او در اینباره می‌گوید: «ما در دوران تقابل سنت و مدرنیته هستیم، ما به این مسایل به طور فردی نگاه می‌کنیم اما ممکن است به تبع این اتفاقات و بررسی بکارت شخص، دعوا، خشونت و حتی قتل ناموسی رخ دهد یا اینکه فرد دیگر نتواند ازدواج کند و به طور کلی تبعات اجتماعی داشته باشد.

برای خانواده‌ها هنوز بکارت به معنای شرافت است در واقع با این تعاریف دختری که بکارت داشته باشد شرافتمند است. با اینکه خانواده‌ها دوست دارند عروس خانواده‌شان عروس مدرن و زیبایی باشد و به روز باشد اما در عین حال نمی‌خواهند که این دختر با کسی ارتباط برقرار کرده باشد.»

او در ادامه می‌افزاید: «یکی از علت‌های قتل‌های ناموسی نداشتن بکارت است، در استان خوزستان پرونده‌هایی وجود داشتند که مرد توانایی جنسی نداشته ولی بعد از برقراری ارتباط ادعا کرده که دختر باکره نبوده، اینجا گواهی بکارت می‌توانست مفید باشد اما متاسفانه خانواده‌ی دختر بدون بررسی موضوع دست به قتل او زدند.

نظام پزشکی نباید روی بکارت تاکید کند، حتی اگر کسی مراجعه کرد و پرده‌ی بکارت نداشت، بهتر است گواهی بکارت صادر شود یک سری نهادها باید بتوانند این مساله را کنترل کنند. این موضوع می‌تواند به کاهش جرایم و مشکلات خانوادگی کمک کند.»

شرفی از توصیه‌های بعضی روانشناسان انتقاد می‌کند و آن را احساسی می‌شمارد و می‌گوید: «یک سری از افراد و روانشناسان همه را تشویق می‌کنند که رابطه‌ی جنسی داشته باشند و موضوع کنترل بدن را مطرح می‌کنند، این درست نیست. روانشناس‌ها باید با توجه به فرهنگ ما عمل کنند.

البته موضوع کنترل بدن باید مطرح شود اما این مساله هرچقدر در سطوح پایین‌تر مطرح شود، تبعات خاص خود را خواهد داشت اما باید از سطوح بالاتر مدیریتی در این مورد کمک شود. نظام پزشکی و پزشکی قانون ممکن است بگویند که ما وظیفه داریم واقعیت را بگوییم اما به نظر من یا باید کلا این آزمایش را نگیرند یا فقط در مواردی که برای جلوگیری از نزاع یا قتل است چنین کاری کنند.»

او در پایان اضافه می‌کند: «جامعه‌ی ما هنوز در جدال سنت و مدرنیته است و نسل‌های جدید فردگراتر شده‌اند و فرد حق خود می‌داند که نیازهایش را برطرف کند اما ارزش‌های جامعه این را نمی‌پذیرد، وقتی فرد برای خودش تصمیم می‌گیرد طبق این ارزش‌ها او را تحت فشار می‌گذارند یا تحقیر می‌کنند.

این تقابل هنوز وجود دارد و کسانی که در سطح کلان در حوزه‌ی زنان مسوول هستند باید وارد شوند و برای مثال این موضوع را هم در لایحه‌ی منع خشونت علیه زنان در نظر بگیرند. اگر من بخواهم به خواهرم بگویم رابطه‌ی جنسی داشته باش و مادرم این را نپذیرد و او را سرزنش کند، کسی که بیشتر از همه اذیت می‌شود خود شخص است.  باید راهی پیدا کرد که هم فرد و هم جامعه در آرامش و آسایش باشد.»

مراجع راه‌هایی برای خانواده‌ها گذاشته‌اند

برای بررسی این موضوع از دیدگاه مذهبی با حجت الاسلام مهدی گرجی به گفت‌وگو پرداختیم گرجی توضیح می‌دهد: «در معارف اسلامی، پاکی در روابط و ازدواج‌ها و مراقبت رفتاری بین زن و مرد زمینه‌ی از بین رفتن اینگونه توهمات و سوظن‌ها از جامعه خواهد بود. در گذشته هیچگاه متدینین و متشرعین در جامعه‌ی ما در این زمینه اصلا صحبت نمی‌کردند و مطمئن بودند که دختران جامعه‌ی ما به قدری پاکدامن هستند که از روح و جسم و عواطف خودشان مراقبت می‌کنند.

البته عاقد در زمان عقد ذکر می‌کرد که: «عقد می‌کنم دوشیزه‌ی مکرمه‌ی باکره‌ی عاقله‌ی بالغه‌ی رشیده را» تنها اشاره به این موضوع همین بود که در عقد خوانده می‌شد، این اعتماد به خاطر ارتباطات پاکی بود که حاکم بود.

با اختلافاتی که در جامعه‌ی بشری و در جامعه‌ی ما به وجود آمده، ممکن است از روی انحرافات اخلاقی یا به خاطر تعدی و ظلم یا اتفاقات دیگر مسایلی برای دختران جوان به وجود بیاید. در اینجا مراجع تقلید نظرات متفاوتی دارند. اگر بر اثر حادثه‌ای یا وضعیت ناهنجار رفتاری اتفاقی برای جوانی افتاد می‌تواند به نظر مرجع تقلیدش مراجعه کند، بعضی مراجع نظراتی دارند که در این موارد می‌تواند خانواده‌ها را کمک کند.»

برچسب ها: زنان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
9
74
باسلام.چقدر مطالبتون‌خوب بود.بخصوص که تمام عزیزانیکه نظر داده بودند عقیده شان این است که این برگه وگواهی قابل استناد نیست وارزشی ندارد.چرا باید مبنا وملاک قضاوت یک دختر یک تکه کاغذ باشد.با انجام اینکار مهمترین و اولین اتفاقیکه در اثر معاینه ولمس اندام آن دختر می افتد سرکوب هیجانات واحساسات لطیف ان دختر است که میتوانست در زمان ازدواجش تجربه کند ولی حیف که با انجام اینکار فقط یک خاطره ی بد و استرس و خجالت و تحقیر به ثمر می آید .اینکار بسیار وقیح و تبعیض الود وخشونت وتجاوز به حریم خصوصی یک انسان است.باید طوری برنامه ۶ا وشرایط تدوین شوند که دختر وپسریکه قراراست به امید خدا ازدواج کنند با میل ورضایت خود به نزد پزشک بروند وفقط مشاوره واطلاعات لازم رادرباره بدن خود پیداکنند ودکترهای نازنین به آن دختر خانوم این اطمینان را بدهد که اصلا بحث گواهی سلامت وازاینجور حرفها نیست و....دربرابر خانواده های بی فرهنگی که مراجعه کرده اند موضع بگیرند وبه انها بفهمانندکه این موضوع کاملا شخصی است.درآن لحظه فقط به این فکر کنند که آن دختر میخواهد ازدواج کند وراه را برایش باز کنند.اگر خطایی هم دیدن چشم پوشی کنندوبه اوفرصت دوباره بدهند که این ارضامیل جنسی را از راه درستش بر ای همیشه تجربه کند.در پناه خدا
ماریناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
10
57
با سلام و تشکر از مطالب بسیار خوبتان.این موضوع گواهی سلامت بکارت که واقعا در این دوره نشان از جاهلیت وبی فرهنگی است درواقع دارد به سمت انجام حرام میرود.کشف عورت یک دختر جوان درصورتیکه ضرورتی در کار نباشد وفقط ازروی رسومات باطل باشد جایز نیست واز نظر شرع حرام است وانجام دهنده آن که پزشکان زنان هستند متخلف میباشند.چرا باید فقط به دلیل همچنین رسوماتی دست به کار حرام بزنیم.اگر بنا بر معاینه وسالم بودن باشد بیش از ۹۰ درصد دخترها در زمان ازدواجشان چه در گذشته و الان بکارتشان بالاخره خراشی،آسیبی داشته و داره.خداوند به هزارو یک شکل این بخش را آفریده و هیچکس واقعا نمیتواند بگوید که موضوع ازچه قرار است واین اعتماد وصداقت است که باید بین دختر و پسر از همان ابتدا وجوداشته باشد وازدواج بر مبنای آن شکل بگیرد.پزشکان زنان عزیز ما به جای اینکه به از بین بردن همچنین رسوماتی پایان دهند؟با گرفتن مبالغی بسیار وچه بسا تشخیصهای اشتباه زندگی دختر را نابود میکنند.این کار فقط باید در مواقع ضروری با جنبه های قضایی وحقوقی وانهم در پزشکی قانونی توسط افراد آموزش دیده ودستگاههای مجهز انجام شود.واقعا مایه تاسف است که در ایران که ادعا میکند کشور اسلامی است اینقدر تبعیض و بی عدالتی برای زن وجوددارد
لاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
3
16
سلام . وقتتون بخیر . ممنون م ازمطالب مفیدتون . حدود یک سال هست که من نامزد هستم و به خونه ی پدر نامزدم رفت آمد دارم . در طول این مدت ما باهم رابطه داشتیم و نامزدم کلا با مسئله بکارت مشکلی نداره . اما متاسفانه پدر همسرم شدیدا به ما فشار میاره که بخوایم گواهی بکارت ببریم براش اون هم پس از گذشت یکسال !!!!!!!! میخواستم بدونم آیا امکانش هست که من با نامزدم به پزشک مراجعه کنم و صرفا فقط یک گواهی برای ارائه به پدر همسرم ببرم !!! انقدر این موضوع فشار روانی به من وارد میکنه که حتی قادر به بیان احساسم نیستم !!! چرا چنین مسئله شخصی رو از من میخوان !!! خیلی سخته واقعا .
لاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
2
16
سلام . وقتتون بخیر . ممنون م ازمطالب مفیدتون . حدود یک سال هست که من نامزد هستم و به خونه ی پدر نامزدم رفت آمد دارم . در طول این مدت ما باهم رابطه داشتیم و نامزدم کلا با مسئله بکارت مشکلی نداره . اما متاسفانه پدر همسرم شدیدا به ما فشار میاره که بخوایم گواهی بکارت ببریم براش اون هم پس از گذشت یکسال !!!!!!!! میخواستم بدونم آیا امکانش هست که من با نامزدم به پزشک مراجعه کنم و صرفا فقط یک گواهی برای ارائه به پدر همسرم ببرم !!! انقدر این موضوع فشار روانی به من وارد میکنه که حتی قادر به بیان احساسم نیستم !!! چرا چنین مسئله شخصی رو از من میخوان !!! خیلی سخته واقعا .
ناشناس
|
Norway
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
16
16
موردی بوده از یکی از آشنایان که پس از ازدواج معلوم شده دختر باکره نبوده و قبل از ازدواج چیزی در این مورد به خواستگار که بعدا با هم ازدواج کردن نگفته ولی بعدا خود دختر گفته که رابطه داشته و تمام مهریه اش رو هم کامل گرفته در حالی که بخوایم منصفانه نگاه کنیم به خاطر دروغی که گفته حتی نباید نصف مهریه رو هم بهش میدادن

قوانین کشور ما قسمت اعظمیش مرد سالارانه اس ولی فرهنگ و نوع رفتار جامعه ما داره از اون طرف بوم پایین میوفته
جامعه ای که سال ها زیر فشار اشتباه مرد سالاری بوده الان داره به صورتی عجیب و زیر پوست جامعه به سمت مرد ستیزی میره، یه جورایی دچار تسویه حساب های شخصی شدیم
شاید اگر آدما نمیتونستن دروغ بگن دنیای قشنگ تری داشتیم
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
46
17
با سلام
نظرات دوستان رو هم خواندم چرا یک معاینه ساده اونوهم توسط پزشک رو اینقدر بزرگش میکنید. جامعه امروز رو ببنید ارتباطات بسیار زشت وزننده رو ببینید روابط دخترها و پسرهارو ببینید الان دیگه همه پسرها برای خودشون دوست دختر دارن حتی خانواده ها هم در جریان هستن و به فهمشون افتخار هم میکنن . سمبل این خانواده ها که ندای روسزی سفید رو داد ببینید (مسیح علی نژاد) با افتخار میگه قبل ازدواج حامله بوده
خواننده گرامی بنده اعتقاد دارم علاوه بر دختران پسرها هم باید سلامت جنسیشون چک بشود
اسرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
38
16
سلام من برای گواهی بکارت با مادرم مراجعه کردم دکتر و گواهی رو گرفتیم و تحویل نامزدم دادم. همه چی خوب بود و عقد کردیم اما بعد از مدتی فهمیدم که یک نفر نشسته زیر پای نامزم و رفتارشم عوض شده. وقتی ازش پرسیدم با حالت طلبکارانه بهم گفت که از کجا معلوم اون پزشکی که با مادرت رفتین آشناتون نبوده و گواهی الکی بهتون نداده؟!!! ما بعد از اون قضیه از هم جدا شدیم و فهمیدم ک نامزدم شکاک بود ولی یه توصیه داشتم یه اوناییکه میخوان برا گواهی مراجعه کنن اینکه سعی کنید انتخاب دکتر با نامزدتون باشه مثلا بهش بگین براتون از یه متخصص نوبت بگیره اینجوری دیگه مشکلی که برا من میش اومد برای شما اتفاق نمیوفته
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
18
44
واقعا بسیار زشته که از دختر برگه معاینه بخوان بسیار توهین بزرگی هستش واقعا باید کاری کرد که این مسخره بازی ها و توهین ها خاتمه پیدا کنه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
46
17
گواهی بکارت اصلا خشونت نیست دخترهای بسیار زیادی قبل ازدواج باکره هستند و به این مسأله افتخار می کنند و اخذ گواهی رو هم مشکل نمی دونند و ممکنه اینطور نباشه و دختر ارتباط جنسی داشته باشه و خوب طرفش باید مسأله رو قبول داشته باشه و بحث حقوق قانونی هم هست
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
20
12
اتفاقا قبل از عقد و عروسی مراجعه کنید به پزشکی قانونی و مدرک معتبر رو نزد خودتون داشته باشید .چون مواردی بوده که خانم ها پاک بودن و بعد از ازدواج مورد تهمت واقع شدن .چه اشکالی داره ؟هیچ هم زشت نیست .حتما مراجعه کنید .فقط اگر کسی می‌دونه چجوری باید به پزشکی قانونی مراجعه کرد بگه لطفا .آیا اول به محضر معرفی میکنند بعد به پزشکی قانونی یا اینکه اول به دادگاه مراجعه میکنند یا اینکه مستقیما هم میشه مراجعه کرد ؟
ABC
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
6
31
واقعا احمقانس سازمان بهداشت جهانی خودش گفته ک این ازمایش اصلا علمی نیست و حتی اگر ثابت هم بشه ک طرف دارتش بدین معنا نیس ک حتما باکرس بعد اون وقت تو قوانین ما این آزمایش یه ملاک محسوب میشه =/
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
4
30
جامعه مرد سالم نیاز داره .
یه نفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
17
5
مشکل من با این آزمایش تو هین به دختر و نمی دونم خشونت و اینا نیست اصلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
8
22
دخترا این توهین به خودتونه اگه کسی ب شما شک داره بهتره باهاتون ازدواج نکنه اگر اون پسر به حرف شما اعتماد نداره بعد ها در آینده هم به گفته های شما اعتماد نخواهد داشت ، این مسله درست مثل خرید حیوانات می مونه که قبل از خرید ، بدن اونها رو چک می کنند
Behnam
|
United States of America
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
16
11
با توجه به این مطالب دیگه به پزشکی قانونی هم قابل اعتماد نیست ، تنها کاری که باید کرد اینه که نباید به هیچ زنی اعتماد کرد
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
12
1
جامعه وجهانی که ما در آن زندگی می کنیم ثروت سالارانه هست و بیشتر از اینکه به مرد و زن سالاری بپردازیم باید این مهم را در نظر بگیریم که کسانی که ثروت هنگفتی دارند و معمولا هم از راه نا مشروع و خیانت به جامعه شون به دست اورده اند با دختران زیادی رفع بکارت میکنند و ان را در اختیار طبقات پایین تر اقتصادی قرار می دهند و حتی پول ترمیم را از جیب خودشان پرداخت می کنند و حتی به شکل قانونی میتونندبا توجه به جذبه مالیشون دختران زیادی را به عقد دربیاورند و یا باخرید وکیل و‌قانون بعد از ارضای جنسی و زندگی کوتاه با ایشان با پرداخت یا عدم پرداخت مهریه به خانواده دختره تحویل بدهند....با این توصیف از دوستان روشنفکر که جزئ نگری دارند و دفاعیاتی مبنی بر خشونت گواهی بکارت مطرح کرده اند می خواهم به این مقوله و حقوق از دست رفته مرد از همه جا بی خبری که عمری را به امید زندگی با دختری پاک دامن را سپری کرده و دنبال رزق و روزی حلال بوده و الان باید مثل باقی جنبه های بی عدالتی اجتماعی از ته مانده طبقات بالاتر برخوردار باشد نظری داشته باشند....به جای پوشیدن مسایل به فکر بررسی همه جوانب و ریشه رفع بکارت بپردازیم نه اینکه طبقات بالاتر را نسبت به این موضوع حارتر و بی حیاتر بکنیم.
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
8
3
به کسی که پرده بکارتشو از دست داده گواهی سلامت تعلق میگیره؟
MAHdieh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
3
6
واقعا معاینه پرده بکارت یک توهین بزرگ به دختره منی که تا حالا حتی دوستی با جنس مخالف هم نداشتم حاضر به انجام این ازمایش مسخره و خجالت اور نیستم
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
انکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
1
4
نه تنها گواهی بکارت بلکه باید از طرفبن بخوایم ازمایش hiv و hpv هم بدن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی