تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.
"دیدارنیوز" در گفتگو با «سیدمرتضی نعمت زاده» تحرکات اخیر اسرائیل در خاک لبنان را بررسی کرد؛

حزب الله و محور مقاومت در زمین اسرائیل بازی نمی‌کنند

News Image Lead

اسرائیل به دنبال ایجاد فضایی امنیتی در منطقه و بردن آن به سمت درگیری‌های ناخواسته است، بدیهی است که ایران، عراق و کلاً محور مقاومت قصد ندارند که در میدان اسرائیل بازی کنند و بر اساس برنامه ریزی‌ها و نیات شوم اسرائیل وارد فاز درگیری و تنش در منطقه شوند. ایران و مقاومت هنوز در خصوص نوع پاسخی که به اسرائیل داده می‌شود اظهار نظری نکرده اند، ولی مطمئناً پاسخ‌های متنوعی در برنامه دارند، کما اینکه تاکنون هم به انحاء مختلف ضرباتی به اسراییل وارد شده است.

کد خبر: ۳۳۶۸۰
۱۲:۲۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حملات اسرائیل به گروه های نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان در سه کشور عراق، سوریه و لبنان طی ماه‌ها و روز‌های اخیر شدت گرفته است.


در حالی که ایران، اروپا و آمریکا به دنبال پیدا کردن راه حلی برای خروج از چالش‌های پیش آمده هستند، رژیم صهیونیستی از شرایط انفعالی حاکم بر منطقه استفاده بهینه کرده و در حال انجام برخی اقدامات تجاوزگرانه است و بدون مزاحم، مواضع هم پیمانان ایران در منطقه را مورد هدف قرار می دهد.

 

در ادامه حمله پهپاد‌های اسرائیلی به پایگاه‌های حشدالشعبی در عراق در طی ۶ هفته گذشته، اسرائیل در روز‌های گذشته پایگاه‌های دیگری در سوریه و لبنان را نیز هدف قرار داد که به نوعی با گروه‌های نزدیک به ایران در ارتباط هستند. به گزارش النهار، اسرائیل پایگاه جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را در دره بقاع در لبنان هدف حمله هوایی قرار داد. این حمله دو روز پس از آن انجام شد که دو پهپاد که حزب‌الله می‌گوید متعلق به اسرائیل بوده، در مناطق جنوبی بیروت که تحت کنترل این گروه قرار دارد، دچار سانحه شد و یکی از آن‌ها نیز منفجر شد. در جریان این انفجار مرکز رسانه‌ای گروه حزب‌الله لبنان آسیب دید.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان سقوط این دو پهپاد را «حمله به حاکمیت لبنان» خواند. یک روز پس از این حملات، پهپاد‌های ارتش اسرائیل بار دیگر حریم هوایی لبنان را نقض کردند که ارتش‌های اسرائیل و لبنان ترجیح دادند دراین‌باره سکوت کنند.
 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش گفت: «به اسرائیلی‌ها می‌گویم، سکوت نخواهیم کرد. اسرائیلی ها عادتشان این بود که انتخابات با خون مردم منطقه برگزار شود. این بار، انتخابات با خون شما برگزار خواهد شد.»

میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم حملات پهپادی اسرائیل به خاک خود را «اعلام جنگ» به حساب آورد و گفت: «آنچه اتفاق افتاد شبیه نوعی اعلام جنگ بود که به ما اجازه می‌دهد از حق‌مان برای دفاع از تمامیت ارضی خود دفاع کنیم».


پیش از آن نیز اسرائیل مدعی شد به اهداف مربوط به ایران در دمشق حمله کرده است. بنابر ادعای اسرائیل، این حمله برای این انجام شد که حمله برنامه‌ریزی شده نیروی قدس با پهپاد انفجاری خنثی شود.


بعد از جنگ ۱۹۶۷ تاکنون، این اولین باری است که اسرائیل گستره حملات خود را به صورت همزمان در چند کشور هدفگذاری کرده است. سوالی که مطرح می شود آنست که حمله همزمان به لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و تهدید ایران به حمله نظامی، نشانگر چیست؟ چه اتفاقی افتاده که رژیم اشغالگر قدس که همیشه در موضع انفعال و پاسخ‌های موردی به دشمنانش بود، اکنون از جایگاه مهاجم عمل می‌کند؟ او قوی‌تر شده یا جهان اسلام از هم پاشیده و متفرق شده است؟

 

به همین بهانه و برای روشن‌تر شدن ابعادی از اهداف رژیم صهیونیستی در پیگیری تهاجم به کشورهای اسلامی پیرامون، دیدارنیوز با سیدمرتضی نعمت زاده معاون دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفتگو کرده است.

 

حیات اسراییل با ناامنی در منطقه گره خورده است

 

نعمت زاده شرایط حاکم بر منطقه را غبارآلود توصیف کرد و گفت: به طور کلی اسرائیل در فضای ناامنی به حیات خود ادامه می‌دهد و در عین حال خلق این ناامنی را در تخریب روابط میان همسایگان جستجو می‌کند. متاسفانه در دوره‌هایی درگیری‌ها و تنش‌های میان کشور‌های عربی ـ عربی و اسلامی ـ اسلامی فضایی برای اسرائیل ایجاد کرد که منطقه را امنیتی کرده و در هر مقطع، کشوری از کشور‌های اسلامی و عربی را به سمت خود متمایل کند. در شرایطی که درگیری‌های اسلامی ـ اسلامی و عربی ـ عربی و چالش‌ها و تنش‌ها در حال فروکش کردن است اسرائیل قصد دارد که فضا را امنیتی و از کاهش تنش‌ها جلوگیری کند و تحت این فضای امنیتی به حیات خود ادامه دهد؛ به نحوی که در حمایت از خودش قدرت‌های جهانی را درگیر مسائل منطقه کند.

 

حزب الله و محور مقاومت در زمین اسرائیل بازی نمی‌کنند

 
وی اضافه کرد: خصوصاً وقتی که اسرائیل احساس می‌کند ممکن است مناسباتی میان اروپا و آمریکا با ایران به وجود آید فضای تنش آمیز‌ی را ایجاد می‌کند که احتمال این مناسبات و روابط کم شود. غافل از اینکه اسرائیل اولین کشوری است که از تنش در منطقه زیان خواهد دید. اسرائیل تلاش می‌کند آمریکا را درگیر تنش‌هایی کند که خودش با همسایگان و دیگر کشور‌های اسلامی دارد، بنابراین تلاش آن‌ها برای بر هم زدن روند و فرایندی است که به سمت آرامش پیش می‌رود.

 
حزب الله بدون مطالعه با اسرائیل درگیر نمی‌شود
 

نعمت زاده در پاسخ به این پرسش که آیا کشور و ارتش لبنان، توان مقابله با حملات گاه و بیگاه اسراییل را دارد، گفت: حزب الله و ارتش لبنان، توان و ظرفیت و قدرت مقابله با حملات پهپادی و یا دیگر حملات اسرائیل را دارند. بین ارتش لبنان، جنبش مقاومت و حزب الله هماهنگی بسیار بالایی وجود دارد و اصولا در چنین مواردی برای اینکه بهانه‌ای به دست اسرائیل ندهند ارتش دخالت نمی‌کند و حزب الله وارد عمل می‌شود، بنابراین ارتش همیشه از مقاومت حمایت کرده و برای حزب الله در مقابل اسرائیل مشروعیت مورد نیاز سیاسی و امنیتی داخلی را نیز فراهم می‌کند. حزب الله از چنین ظرفیتی برخوردار است که بتواند در مقابل اسرائیل ایستادگی کند. نباید فراموش کرد اگر بین یک ارتش کلاسیک و شبه نظامیانی مانند حزب الله جنگی رخ دهد، برنده میدان شبه نظامیان خواهند بود که اتفاقا حزب الله لبنان چنین تجربه‌ای را در مقابل ارتش اسرائیل دارد و پیروز میدان شده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که اگر لبنان و بازوی نظامی آن کشور، توان پاسخ به اسراییل را دارند پس چرا عمل نکردند، اظهار کرد: حزب الله لبنان بدون مطالعه، احساسی و به صورت انفعالی وارد یک درگیری ناخواسته با اسرائیل نخواهد شد؛ مگر در شرایطی که برای دفاع از خود چاره‌ای جز این نداشته باشد. طبیعی است اگر حزب الله وارد جنگ شود معادلات منطقه تغییر خواهد کرد. اسرائیل هم تلاشش بر این است که به نحوی آمریکا و چند کشور دیگر را وارد جنگ ناخواسته کند تا بتواند از این طریق حمایت ۱۰۰ درصدی از سوی آمریکا برای خودش به‌دست آورد. به نظر می‌آید در حال حاضر آمریکا آمادگی داشته باشد در حمایت از اسرائیل وارد جنگی شود.  
 
معاون دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در این باره که حملاتی از طرف اسرائیل به مواضع نیرو‌های نزدیک به ایران در سوریه و عراق انجام شده است و همچنین در این اواخر هم مواضع حزب الله لبنان در مرز‌های نزدیک به فلسطین مورد حمله واقع شده است، اسراییل تا کجا می‌تواند پیش برود، اظهار کرد: اسرائیل به دنبال ایجاد فضایی امنیتی در منطقه و بردن آن به سمت درگیری‌های ناخواسته است، بدیهی است که ایران، عراق و کلاً محور مقاومت قصد ندارند که در میدان اسرائیل بازی کنند و بر اساس برنامه ریزی‌ها و نیات شوم اسرائیل وارد فاز درگیری و تنش در منطقه شوند. ایران و مقاومت هنوز در خصوص نوع پاسخی که به اسرائیل داده می‌شود اظهار نظری نکرده اند، ولی مطمئناً پاسخ‌های متنوعی در برنامه دارند، کما اینکه تاکنون هم به انحاء مختلف ضرباتی به اسراییل وارد شده است، ولی اینکه پاسخ و مقابله در آینده از چه جنسی خواهد بود، استراتژیست‌های محور مقاومت باید نظر بدهند. از نظر من اقدامات تلافی جویانه بر علیه اسراییل الزاما نباید نظامی باشد. آمادگی در مقابل حملات اسراییل همیشه جزئی از برنامه‌های مقاومت است؛ نه آنگونه که اسرائیل می‌خواهد بلکه ابزار و سبک پاسخ باید به شکلی باشد که آسیبی به امنیت کلان منطقه نرسد.
 
وی در پایان گفت: من به عنوان یک کارشناس تشخیصم این است که جنبش مقاومت به طور کلی عاقل‌تر از این است که به خواست اسرائیل وارد یک عرصه منفعلانه و درگیری مستقیم نظامی شود.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی