تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
"دیدارنیوز" در گفتگو با «مصیب نعیمی» به تقابلات اخیر اسراییل و حزب الله لبنان پرداخته است؛

با واکنش قاطع حزب الله شرایط نتانیاهو نسبت به قبل بدتر شده است

News Image Lead

توجه به متر و معیاری که حزب الله با مطالعه شرایط اسراییل دارد و تجربه‌ای که از گذشته نسبت به کنش‌های سران رژیم اسراییل در اختیار است باعث شد آن‌ها واکنش مناسب و متناسب در نظر گیرند. حزب الله اعلام کرد که هیچ اقدام اسراییل نباید بی پاسخ بماند و حتی معتقدند باید شدیدتر از آنچه انتظار دارند وارد عمل شد. با واکنش قاطع حزب الله، شرایط نتانیاهو نسبت به قبل بدتر شده است. اینکه حزب الله توانسته نقاط ضعف و آسیب پذیر دشمن را تشخیص دهد و در عین حال حساب شده و کنترل شده عمل کند نشان از رسیدن به تحلیل استراتژیکی است که طی این سال‌ها کسب کرده است.

کد خبر: ۳۴۳۹۶
۱۳:۲۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

 دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در عرصه مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه، طی هفته های اخیر جهت پیکان توجهات از مسائل مابین ایران و غرب و رخدادهای خلیج فارس به سمت و سوی مدیترانه تغییر جهت داده است. از اوایل شهریور ماه پهپاد‌های اسراییلی مناطقی از جنوب لبنان را آماج حملات پهپادی قرار دادند که البته دو پهپاد انفجاری نیز در این حملات مشارکت داشتند که در پی آن،  رییس جمهور، نخست وزیر و رهبر حزب الله لبنان، هر کدام سطحی از واکنش را نسبت به این حملات ابراز داشتند.

 

پیش بینی حزب الله از عقب نشینی اسراییل درست بود

 

سید حسن نصرالله تهدید کرده بود که تلافی خواهد کرد و این تهدید را عملی کرد. ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۱۰ شهریور اعلام کرد موشک‌های ضد تانک از خاک لبنان، یک پایگاه ارتش و وسایل نقلیه را در منطقه أفیفیم این کشور هدف قرار داده است. اسرائیل در پاسخ به این حمله، به سوی جنوب لبنان آتش گشود.

حزب الله نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های نظامی اش، یک خودروی نظامی اسرائیل را منهدم کردند و تمام افرادی که داخل خودرو بودند کشته یا زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید حمله موشکی حزب‌الله تلفاتی در پی نداشته است.


به گزارش یورونیوز ارتش اسرائیل چند ساعت پس از آغاز درگیری‌ها اعلام کرد که حملات در مرز لبنان «متوقف» شده است. سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: «حزب‌الله حمله را انجام داده، اما تلفاتی نداشت و میزان آمادگی نیرو‌های ارتش اسرائیل در سطح بالایی قرار دارد.» نتانیاهو دستور داده تا کشورش برای هر سناریویی آماده باشد.
 
در همین رابطه، نخست وزیر لبنان از آمریکا و فرانسه استمداد طلبید که مانع گسترش جنگ شوند. به گزارش اسپوتنیک حریری در گفتگوی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره تبادل آتش میان حزب الله و ارتش اسرائیل صحبت کرد. در این تماس‌ها سعد حریری ابراز نگرانی کرد که این وضعیت می‌تواند از کنترل خارج و به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. البته دوشنبه اظهار نظری از وزیر خارجه آمریکا دست به دست چرخید مبنی بر اینکه، جنگ حزب الله و اسراییل حتمی است.
 
با این وجود، تا لحظه تنظیم این گزارش حمله جدیدی از طرفین گزارش نشده است. بیم آن می‌رفت این حملات اسراییل و واکنش حزب الله، مقدمات شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه خاورمیانه باشد، آتشی که اگر روشن شود همه را درگیر می‌کند. آمریکا و ایران هیچ کدام رغبت و اراده‌ای برای ورود به یک منازعه تمام عیار را ندارند، ولی ترس از آن است که اسراییل و حزب الله این دو کشور را در عمل انجام شده قرار داده و وارد یک رویارویی ناخواسته کنند. فعلا اسراییل جهت حملات ر ا به سمت نوار غزه تغییر داده است، گویا نخست وزیر اسرائیل اصرار دارد در آستانه انتخابات پارلمانی پیش رو از طریق میدان جنگ، مقداری کسب محبوبیت کند و شکست قبلی حزب لیکود در انتخابات را تا حدودی جبران کند.

 

خبرگزاری آناتولی از قول شاهدان عینی گزارش داده که دو موضع گروههای فلسطینی در شهرک «بیت الاهیا» در شمال و «حی الشجاعیه» در شرق نوار غزه مورد حمله اسرائیل قرار گرفتند. از سوی دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرد یک فروند جنگنده این کشور مواضع حماس در شمال غزه را هدف قرار داده است. بنابر ادعای رژیم اسراییل، حملات مذکور در پاسخ به پرتاب خمپاره از غزه به اسرائیل صورت گرفته است. این در حالی است که در راهپیمایی بازگشت بزرگ، در مرز غزه دو فلسطینی شهید و ۷۶ نفر به ضرب گلوله نظامیان اسرائیل زخمی شدند.

 

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا و سردبیر روزنامه الوفاق در همین رابطه به دیدارنیوز گفت: از سال ۲۰۰۶ میلادی که حزب الله در دل صهیونیست‌ها ایجاد رعب و وحشت کرد و نهایتا پیروز میدان شد، این سیاست با قوت بیشتری پی گیری شده است و با توجه به اینکه بنیه نظامی، موشکی و تکنیکی حزب الله نسبت به آن زمان افزایش چشم گیری داشته است، اسرائیل ریسک درگیر شدن تمام عیار با حزب الله را در دستور کار ندارد و تلاش می‌کند با چنین حملات پراکنده‌ای، مقداری ابراز وجود و اعلام حیات کند.

 

پیش بینی حزب الله از عقب نشینی اسراییل درست بود

 

وی افزود: رژیم اسراییل می‌داند اگر هر گوشه از منطقه را ناامن کند امنیت خودش هم دستخوش تهدید است و چون از این موضوع وحشت دارد و حزب الله هم به آن واقف است، به نظرم رویارویی تمام عیار بین ارتش اسراییل و حزب الله لبنان اتفاق نمی‌افتد. در جنگ ۳۳ روزه که در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، رژیم اشغالگر قدس وارد جنگی همه جانبه علیه لبنان شد و قصد داشت معادله را عوض کند و اقتدار ارتش مجهز خود را به حزب الله و ایران ثابت کند، ولی موفق نشد و هیمنه ارتش مکانیزه و مدرن اسراییل با جنگ‌های نامتقارن، پراکنده و چریکی مقاومت فرو ریخت. در آن مقطع، مهاجرت معکوسی در اسراییل اتفاق افتاد، شهرک نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی وحشت کرده و سرمایه گذاران زیادی از اسراییل خارج شدند.
 
نعیمی ادامه داد: در سال‌های اخیر رژیم اسراییل تلاش کرد از طریق ضعیف کردن حماس، نیازمند کردن مصر، بی طرف نگاه داشتن اردن، درگیر نمودن لبنان در مسائل حزبی و سیاسی و فروپاشیدن ارتش و دمیدن بر جنگ داخلی سوریه، محور مقاومت را ضعیف کند که پاسخ قاطع و بدون معطلی حزب الله لبنان نشان داد این استراتژی جواب نداده است. در حال حاضر با توجه به شرایط سختی که نتانیاهو در انتخابات پیش رو دارد، قصد داشت با چنین اقدامات کوچک و ساده بتواند شرایط افکار عمومی را در داخل سرزمین اشغالی تغییر دهد. نتانیاهو همیشه در چنین مقاطعی تلاش می‌کند خود را یگانه منجی و حافظ امنیت اسراییل معرفی کند. 
 

اسراییل مانع آمریکا برای جنگ با ایران شد

 

وی در ادامه گفت: توجه به متر و معیاری که حزب الله با مطالعه شرایط اسراییل دارد و تجربه‌ای که از گذشته نسبت به کنش‌های سران رژیم اسراییل در اختیار است باعث شد آن ها واکنش مناسب و متناسب در نظر گیرند. حزب الله اعلام کرد که هیچ اقدام اسراییل نباید بی پاسخ بماند و حتی معتقدند باید شدیدتر از آنچه انتظار دارند وارد عمل شد. از طرف پمپئو پیشنهاد شد به شرطی که پاسخ حملات محدود اسراییل داده نشود، حزب الله را از برخی تحریم‌ها معاف می‌کنیم، منتها به نظر می‌رسد حزب الله با ارزیابی شرایط و حمایتی که از طرف دولت لبنان دارد، توانست پاسخ اقدامات اسراییل را به نحوی بدهد که ریسک حمله مجدد دشمن منتفی شود.
 
کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که اقدام روز یکشنبه حزب الله لبنان به ظاهر از داخل مرز‌های سرزمین اشغالی علیه تانک‌های اسراییل انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در همین راستا اکثر رسانه‌های اسراییلی عامل تشنج را نتانیاهو معرفی کردند. این رسانه‌ها معتقدند نخست وزیر عمدا قصد دارد امنیت تثبیت شده را به ناامنی تبدیل کند و برای کسب موقعیت قوی‌تر در انتخابات حاضر است دست به هر عمل و اقدامی بزند.
 
سردبیر روزنامه الوفاق در پاسخ به این پرسش که ممکن اسراییل و حزب الله، آمریکا و ایران را به جنگی ناخواسته وارد کنند، گفت: اتفاقا معتقدم رژیم صهیونیستی مانع ورود ایالات متحده به جنگ علیه ایران شده است. برخی اطلاعات حاکی از این است وقتی پهپاد آمریکایی‌ها توسط پدافند یکپارچه ایران ساقط شد، اسراییلی‌ها به آمریکایی‌ها اطلاع دادند وارد اقدام تلافی جویانه نشوند، زیرا آمادگی لازم برای جنگ با ایران را ندارند. آن طرفی که برای جنگ آماده نیست و جنگ پیامد‌های ویران کننده‌ای برایش به دنبال دارد، رژیم صهیونیستی است. مراکز سیاحتی، کارخانه‌ها و زیرساخت‌های اسراییل در منطقه شمال آن رژیم قرار گرفته اند و در تیررس محور مقاومت قرار دارند، به همین دلیل بیش از همه اسراییل نگران جنگ احتمالی بین ایران و آمریکاست.
 
نعیمی با بیان اینکه معادله و قرارداد نانوشته‌ای که از سال ۲۰۰۶ به این طرف بر اتمسفر حاکم بر اسراییل و لبنان وجود داشت، تاکنون حفظ شده است، اظهار کرد: طی ۱۳ سال گذشته مرز‌های لبنان و اسراییل از جمله امن‌ترین مرز‌های آن منطقه بوده، به طوری که گردشگرانی که به دو منطقه سفر می‌کردند گا‌هی و با هماهنگی‌هایی به آن طرف مرز هم می‌رفتند. از این رو پاسخ حزب الله به اقدامات اسراییل علمی و کارشناسانه بود و اگر در واکنش، کوتاهی می‌کرد، نتانیاهو باورش می‌شد که می‌تواند از این فضا استفاده کند. 
 

پیش بینی حزب الله از عقب نشینی اسراییل درست بود

 

نعیمی عنوان کرد: با واکنش قاطع حزب الله، شرایط نتانیاهو نسبت به قبل بدتر شده است. ۲۰ ساعت قبل از پاسخ نظامی، سیدحسن نصرالله به شکل مستقیم به شهروندان اسراییلی پیام داد و به آن‌ها گفت به شما صادقانه می‌گویم، نتانیاهو برای منافع شخصی و انتخاباتی خود دست به اقداماتی می‌زند که ما را ناگزیر به پاسخ می‌کند؛ لذا وقتی خوب توجه می‌کنیم متوجه زمینه سازی دقیق و کارشناسانه حزب الله می‌شویم، به این معنا که تنها اقدام تلافی جویانه نظامی نیست که انجام می‌دهد بلکه از توان تاثیر گذاری بر افکار عمومی اهالی اسراییل نیز بهره می‌جوید. به نظرم پیش بینی حزب الله مبنی بر عقب نشینی اسراییل از ادامه تشنج در جنوب، محقق شده است.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اینکه تماس‌های سعد حریری و رییس جمهور لبنان با مقامات آمریکایی و فرانسوی استمداد طلبی نبوده است، اضافه کرد: مقامات اجرایی لبنان از آن‌ها خواستند که رژیم اسراییل را متوجه عواقب کار خود کنند. در گذشته دولت‌های لبنان طرفدار گوشمالی حزب الله توسط رژیم اسراییل بودند، ولی حزب الله تا حدی توانسته جای خود را در در صحنه سیاست داخلی لبنان باز کند که علاوه بر افکار عمومی، مسئولان عالیرتبه اجرایی لبنان هم حمایت خود را از اقدامات حزب الله اعلام می‌کنند. 

 

حزب الله به تحلیل استراتژیک رسیده است


نعیمی یادآور شد: ارتش لبنان هم در این مقطع اعلام آماده باش کرد و ضمن کنترل اوضاع در جنوب، بر علیه رژیم اسراییل به سازمان ملل شکایت کرد. به اندازه‌ای حزب الله خوب عمل کرده که رسانه ها، برخی از مقامات کنونی و فرماندهان بازنشسته اسراییل گفته اند، خواسته‌ها و نیات شخصی نتانیاهو نباید ما را در ورطه و میدان جنگی ناخواسته قرار دهد. مخالفان نتانیاهو می‌دانند حزب الله کنشی انجام نداده و واکنش‌ها نیز متناسب با اقدامات ارتش اسراییل بوده است. اینکه حزب الله توانسته نقاط ضعف و آسیب پذیر دشمن را تشخیص دهد و در عین حال حساب شده و کنترل شده عمل کند نشان از رسیدن به تحلیل استراتژیکی است که طی این سال‌ها کسب کرده است.
 
وی ادامه داد: نکته مهم‌تر در خصوص اقدام کنترل شده حزب الله این است که اعلام کردند بعد از هدف قرار دادن نفربر‌های اسراییلی، افرادی که برای کمک آمده بودند در تیررس بودند، ولی آسیبی به آن‌ها نرساندیم که بتوانند مجروحین خود را انتقال دهند، اگر این موارد را در کنار هم بررسی کنیم نشان می‌دهد حزب الله با اقدامات شناسایی، اطلاعاتی و کارشناسی بسیار قوی در نقطه‌ای از داخل خاک اسراییل اقدامات هدفمندی را علیه دشمن خود انجام داده و سپس اوضاع را کنترل کرده است و از طرفی هم با کار‌های رسانه‌ای بر افکار عمومی اهالی فلسطین اشغالی تاثیر گذاشته است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: یک پهپاد اسراییل ساقط و پهپاد دیگر را خودشان منفجر کردند. از طرفی در نقطه‌ای که به نام گنبد آهنین معروف است و آن را نفوذ ناپذیر می‌دانند، نیرو‌های حزب الله نفوذ کرده و سه موشک را آن سوی مرز لبنان شلیک و به هدف اصابت  کرد. به هر حال مهم نیست که تانک‌های اسراییل منهدم شده یا آسیب دیده اند؛ مهم برنامه ریزی و اقدام به موقع، قاطع و حساب شده حزب الله بود.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی